„Pentru trei săptămâni, profesorii au reprezentat conștiința cea mai lucidă a națiunii, semnalând rolul critic al educației în prezent și în viitor”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea, la finalul celei mai mari greve a profesorilor în ultimii 18 ani. Fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, Miclea a atras atenția că cele trei săptămâni în care peste 130.000 de profesori din România au intrat în grevă generală, precum și răspunsul Guvernului Ciucă au arătat că „partidele actuale aflate la putere s-au dovedit incapabile de a rezolva problema. Ei au oferit doar o soluție paliativă”.
„Această majorare salarială remite temporar un simptom, dar nu rezolvă problema majoră: criza educației”, a declarat pentru Edupedu.ro Miclea, singurul ministru din istoria României care a demisionat (în 2005) pentru că Guvernul nu a alocat Educației bugetul promis la preluarea mandatului.
„Profesorii au înregistrat o victorie de etapă, dar ei trebuie să susțină în viitor nu numai drepturile lor salariale, ci și poziționarea educației în centrul dinamicii economice și sociale, cerând minimum 6% din PIB pentru educație. Ar trebui să susțină în continuare și salarizarea diferențiată în funcție de competențe, demonstrând ei înșiși că acestea, competențele, sunt criteriu esențial de repartiție a resurselor”, a afirmat Miclea.
Declarațiile integrale acordate de profesorul Mircea Miclea, pentru Edupedu.ro:
„Principalele concluzii pe care cred că le putem trage în urma acestei greve sunt următoarele:
1. Greva a atras atenția asupra unei probleme naționale – educația – nu numai asupra revendicărilor salariale ale profesorilor. Societatea a simțit că, prin revendicările salariale, ei semnalează o problemă de interes național, calitatea educației, de aceea majoritatea populației s-a solidarizat cu greva. Pentru trei săptămâni, profesorii au reprezentat conștiința cea mai lucidă a națiunii, semnalând rolul critic al educației în prezent și în viitor. Într-o economie a cunoașterii, educația este principala resursă a prospertății și a progresului. Producerea și administrarea acestei resurse sunt critice, ea fiind mai importantă decât orice altă resursă. De aceea, atragerea atenției publice asupra ei este esențială și greva a reușit acest lucru. Deci solidaritatea constatată s-a datorat faptului că profesorii, reprezentând conștiința lucidă a națiunii, au atras atenția asupra importanței acestei probleme.
2. Partidele actuale aflate la putere s-au dovedit incapabile de a rezolva problema. Ei au oferit doar o soluție paliativă. Ce înseamnă o soluție paliativă? O soluție paliativă este o soluție care remite temporar simptomele bolii, dar nu rezolvă boala. Prin urmare, această majorare salarială remite temporar un simptom, dar nu rezolvă problema majoră: criza educației.
S-a dovedit încă o dată că proiectul prezidențial „România educată” nu poate oferi nicio soluție; dimpotrivă, a acutizat și a cronicizat problemele din educație. Putem spune acest lucru, după aproape două mandate încheiate ale președintelui, care a făcut din educație proiectul personal.
3. Profesorii au înregistrat o victorie de etapă, dar ei trebuie să susțină în viitor nu numai drepturile lor salariale, ci și poziționarea educației în centrul dinamicii economice și sociale, cerând minimum 6% din PIB pentru educație. Ar trebui să susțină în continuare și salarizarea diferențiată în funcție de competențe, demonstrând ei înșiși că acestea, competențele, sunt criteriu esențial de repartiție a resurselor”.
Informații de background
Amintim că greva generală declanșată de profesori pe 22 mai 2023 a fost suspendată luni, 12 iunie 2023, după ce Guvernul Ciucă (guvern de coaliție format din PNL, PSD și UDMR) a aprobat o ordonanță de urgență care prevede că, de la 1 ianuarie 2024, salariul profesorului debutant (astăzi în valoare de 2.400 de lei) va fi egal cu salariul mediu brut pe economie și că salariile vor fi majorate cu 50% din diferența între salariile actuale și cele din grila nouă, la 1 ianuarie 2024.