„Pentru trei săptămâni, profesorii au reprezentat conștiința cea mai lucidă a națiunii, semnalând rolul critic al educației în prezent și în viitor”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea, la finalul celei mai mari greve a profesorilor în ultimii 18 ani. Fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, Miclea a atras atenția că cele trei săptămâni în care peste 130.000 de profesori din România au intrat în grevă generală, precum și răspunsul Guvernului Ciucă au arătat că „partidele actuale aflate la putere s-au dovedit incapabile de a rezolva problema. Ei au oferit doar o soluție paliativă”.
„Această majorare salarială remite temporar un simptom, dar nu rezolvă problema majoră: criza educației”, a declarat pentru Edupedu.ro Miclea, singurul ministru din istoria României care a demisionat (în 2005) pentru că Guvernul nu a alocat Educației bugetul promis la preluarea mandatului.
„Profesorii au înregistrat o victorie de etapă, dar ei trebuie să susțină în viitor nu numai drepturile lor salariale, ci și poziționarea educației în centrul dinamicii economice și sociale, cerând minimum 6% din PIB pentru educație. Ar trebui să susțină în continuare și salarizarea diferențiată în funcție de competențe, demonstrând ei înșiși că acestea, competențele, sunt criteriu esențial de repartiție a resurselor”, a afirmat Miclea.
Declarațiile integrale acordate de profesorul Mircea Miclea, pentru Edupedu.ro:
„Principalele concluzii pe care cred că le putem trage în urma acestei greve sunt următoarele:
1. Greva a atras atenția asupra unei probleme naționale – educația – nu numai asupra revendicărilor salariale ale profesorilor. Societatea a simțit că, prin revendicările salariale, ei semnalează o problemă de interes național, calitatea educației, de aceea majoritatea populației s-a solidarizat cu greva. Pentru trei săptămâni, profesorii au reprezentat conștiința cea mai lucidă a națiunii, semnalând rolul critic al educației în prezent și în viitor. Într-o economie a cunoașterii, educația este principala resursă a prospertății și a progresului. Producerea și administrarea acestei resurse sunt critice, ea fiind mai importantă decât orice altă resursă. De aceea, atragerea atenției publice asupra ei este esențială și greva a reușit acest lucru. Deci solidaritatea constatată s-a datorat faptului că profesorii, reprezentând conștiința lucidă a națiunii, au atras atenția asupra importanței acestei probleme.
2. Partidele actuale aflate la putere s-au dovedit incapabile de a rezolva problema. Ei au oferit doar o soluție paliativă. Ce înseamnă o soluție paliativă? O soluție paliativă este o soluție care remite temporar simptomele bolii, dar nu rezolvă boala. Prin urmare, această majorare salarială remite temporar un simptom, dar nu rezolvă problema majoră: criza educației.
S-a dovedit încă o dată că proiectul prezidențial „România educată” nu poate oferi nicio soluție; dimpotrivă, a acutizat și a cronicizat problemele din educație. Putem spune acest lucru, după aproape două mandate încheiate ale președintelui, care a făcut din educație proiectul personal.
3. Profesorii au înregistrat o victorie de etapă, dar ei trebuie să susțină în viitor nu numai drepturile lor salariale, ci și poziționarea educației în centrul dinamicii economice și sociale, cerând minimum 6% din PIB pentru educație. Ar trebui să susțină în continuare și salarizarea diferențiată în funcție de competențe, demonstrând ei înșiși că acestea, competențele, sunt criteriu esențial de repartiție a resurselor”.
Informații de background
Amintim că greva generală declanșată de profesori pe 22 mai 2023 a fost suspendată luni, 12 iunie 2023, după ce Guvernul Ciucă (guvern de coaliție format din PNL, PSD și UDMR) a aprobat o ordonanță de urgență care prevede că, de la 1 ianuarie 2024, salariul profesorului debutant (astăzi în valoare de 2.400 de lei) va fi egal cu salariul mediu brut pe economie și că salariile vor fi majorate cu 50% din diferența între salariile actuale și cele din grila nouă, la 1 ianuarie 2024.
24 comments
Munca fiecarui profesor la clasa presupune stres, consum nervos, cunostinte de specialitate, pricepere psiho-pedagogica si …macar un dram de talent si fiecare profesor trebuie sa poata trai decent din salariu.
Fiecare profesor a absolvit o facultate si multi au parcurs ulterior cursuri, grade didactice, masterate si doctorate …
Pregatirea si munca fiecarui profesor trebuie rasplatite!
Acele criterii de performanta, prea mult aduse in discutie, sunt greu de apreciat in …lumea reala.
Profesorii care primesc super-clase, cu copii alesi unul si unul, cei mai multi cuminti si educati de acasa ca sa iubeasca scoala si sa invete …vor reusi sa faca “perfomanta” la nivel de premii, concursuri, olimpiade; dar in ce constau meritele lor??
Pt profesorii carora li se aloca acele clase refuzate de altii pt ca-s dificile, cu 90% copii problema sau/si cu anumite “chestiuni” medicale …performanta consta in a-i ridica de la 3 la 5 (daca e posibil) sau, uneori, “performanta” e ca profesor si copii sa reziste sa discute vreun subiect in termeni civilizati/sau macar sa petreaca 45-50 de minute, fara incidente.
Ar fi bine ca necunoscatorii sa nu mai discute despre plata/rasplata profesorilor si nici despre cum trebuie sa-si faca profesorii meseria.
Si de unde atata ura fata de acesti oameni? De ce ii jigniti si umiliti in continuare pe profesori, fara ca macar sa intelegeti in ce consta munca lor?!
De ce considera multi ca ar fi profesorii vinovati pt rezultatele alegerilor, pt ca medicii inca asteapta/cer “plicuri”, pt derapajele clasei politice, pt …ca ploua sau nu…
Profesorii pot fi coloana vertebrala a unei societati, dar, daca acea coloana NU e hranita sanatos, e subnutrita si snopita si apasata de poveri… atunci ce-i puteti cere??
Daca greva recenta a demonstrat ca profesorii pot fi o forta (ei, oamenii, nu liderii de sindicat), iata ca acum se poate constata cum se incearca (din nou) invrajbirea categoriilor de profesori, dupa ce, de zeci de ani, au bagat vrajba intre profesori si parinti, profesori si elevi; intre profesori si medici; intre cei fara studii superioare si intelectuali etc.
“Dezbina si stapaneste” ramane regula de baza pt toate regimurile si pt toti profesionistii manipularilor.
Si eu sunt de acord ca ar trebui platiti diferentiat macar d.p.d.v. al materiei pe care o predau. Nu este normal ca profesorul de matematica, limba romana, limba straina, fizica, chimie sa fie platit in mod egal cu cel de religie, sport, muzica. Interesati-va cat trebuie sa invete un copil pentru olimpiada de matematica si cat trebuie sa invete pentru olimpiada de religie si sunt recompensați identic. Sportul este foarte important, dar astia la scoala nici macar incalzirea nu ii invata pe copii cum sa o faca. Copilul meu este clasa a V a la liceul pedagogic din Craiova si anul acesta nu cred ca si-a vazut profesorul de sport. Bine si directorul acestui renumit liceu este tot de limba sport. Acest liceu este un liceu bun datorita profesorilor de matematica, romana, etc nu datorita celor de sport. In ultimul timp tot mai multe licee sunt conduse de profesori de sport. Mie unul mi se pare cel putin ciudat. Astia cred ca se baga prin politica.
Dragul de tine…
Atâta poți?
Voi faceți meditații de mii de lei și tot mai vreți?
Oare nu am dat toți același examen?
Mr. Serious ! Chiar asa ? Vino cu mine sa traim amandoi “live” ” serious” doar o saptamana viata de profesor ! Daca rezisti mai vorbim ! Vezi ca am profil public ! Pot confirma peste 2000 de persoane, domnule trol ! Cine esti ?
Am uitat, daca vrei, vino sa mergem amandoi la firma unde 6 ani , in afara pogramului de la scoala , dupa ore, am spalat initial grupurile sanitare, am facut-o pe chelnerul, pe informaticianul, pe ce vrei dumneata !
Rezisti 3 zile nedormit de vineri dupa amiaza pana luni dimineata la munca asta, luni predai fresh ! Poti ? Un leu pe ora !
Cu smecherii de astea traim unii dintre noi! De pe o zi pe alta !
Chiar credeti ca îi mai intereseaza ceva dupa ce au obtinut ce au vrut?
CALITATEA REDUSA/ CVASI-NULA – adica NON-CALITATEA – EDUCATIEI a fost si a ramas cea mai grava problema a educatiei din Romania – nesesizata si nediscutata din pacate in massmedia si social media. Cauza primordiala a situatiei este reprezentata de SIMULACRUL DE ASIGURARE A CALITATII EDUCATIEI introdus de OUG 75-2005, deci acum 18 ani!!!. Acum in 2023, aceasta trist celebra OUG (de fapt doar o incredibila colectie de grave erori conceptuale, numeroase confuzii, prejudecati, inadvertente si lacune, dar cu autori cunoscuti undeva), desi a fost abrogata in Dispozitiile finale ale ambelor noi legi ale educatiei, are cele mai importante dispozitii si definitii …..reintroduse prin copy-paste in cuprinsul a numeroase articole ale acestor noi legi… Smecherie juridica, furatul propriei caciuli, ignoranta la cub, iresponsabilitate? Din toate cateva – avand in vedere ca ambele Comisii pentru invatamant din Parlament, desi sesizate si informate argumentat din timp, nu au acceptat amendamentele propuse in scopul eliminarii SIMULACRULUI de asigurare a calitatii!! Avand in vedere ca si la promulgarea prezidentiala este de asteptat un comportament identic fata de aceste solicitari, este clar ca vom mai avea de suportat SIMULACRUL DE ASIGURARE A CALITATII EDUCATIEI … timp de alte …decenii! Majorarea salariilor profesorilor, singura, nu poate REALIZA CALITATEA EDUCATIEI intrucat aceasta calitate depinde de multi alti factori determinanti, mai ales de vointa/ putinta/ stiinta tuturor actorilor implicati. Calitatea nu se creeaza prin celebrele evaluari externe si interne realizate (mai mult sau mai putin formal) de ARACIS si ARACIP doar in scopul justificarii birocratice a finantarii de la buget!! Cu atat mai mult ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI – concept implicand INCREDEREA – nu poate fi obtinuta prin mjorarea salariilor profesorilor – asa cum au demonstrat alte majorari precedente… Deci CALITATEA EDUCATIEI si ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI vor ramane la noi doar niste concepte PUBLICITAR-EXOTICE (care “dau bine pe sticla” si la ignoranti/ suficienti !!!) fara corespondente in realitate intrucat toti cei implicati (inclusiv profesorii cu salarii majorate!) vor continua sa “se faca ca fac ceva” asa cum impune OUG 75-2005.
Foarte bine punctat. Daca in timpul grevei dascalii ar fi cerut si altceva in afara de salarii marite (investitii in scoli, dotari, adaptarea programei la nevoile din secolul 21, cursuri de formare pe bune etc) multi altii ne-am fi alaturat lor. Cine s-a prefacut ca e profesor pana acum se va preface si dupa marire, atat timp cat nu va avea criterii de performanta clar setate
Nu poti plati un profesor care preda o materie de examen cu un profesor care “preda” religie desen sport si alte materii neimportante pentru elevi ,parinti si inspectori.
Sa se introduca examene la toate materiile din catalog . Asa ar fi corect. Unii au responsabilitate altii sunt profesori la “misto”. Pleaca acasa mai odihniti decat vin.
Profesorii au ieșit în stradă pentru că dumneavoastră și ceilalți lideri sindicali, din
Învățământ, tărăgănați de 12 ani aplicarea Legii: 6% din PIB, pentru Educație! (nu e blat, cu Guvernele din acest timp?).
La fiecare Cerc pedagogic și la fiecare întâlnire de Consfătuire de județ am transmis cu toții, noi, profesorii, semnale de alarmă….Că nu avem manuale (la liceu se lucrează după manuale din 2004 sau la disciplinele tehnice nu sunt deloc), că programele sunt prea încărcate cu multe conținuturi inutile, că nu există o coerență în întreg procesul educațional (la tehnic copiii fac biologie doar primii 2 ani, pentru ca în clasa a XIIa să li se ofere “șansa ” de a alege biologia ca obiect de bacalaureat), la limba străină secundară li se cere nivelul de bacalaureat cel mai avansat, deși elevii încep cu 5 ani mai târziu limba decât cea principală și multe,multe altele…..Pentru toate astea trebuie bani, nu niște legi învârtite care nici nu se respectă (6% din PIB pentru educație este chiar în lege; de ce nu o respectă, întrebați-i pe ei).
Profesorii de la catedră și nu ăia care stau în “fotolii ” au trimis sute de e -mailuri, au făcut sute de memoranduri, cereri și rapoarte de analiză a calității defectuoase din învățământul românesc.De aici și unitatea corpului didactic din această grevă, am înghițit prea multe, am mocnit prea mult. Dar nu aude și nu vede nimeni !Probabil își spun că de la atâta plictiseală le trimitem într-una….Sau mai rău, nici măcar nu citește nimeni din minister, au timp secretarii de ministru ori chiar ministrul în sine să facă asta?!
Nu vor sub nicio formă ca poporul român să fie educat, e mai ușor de manipulat când e prost și smerit! Tocmai de aceea, un popor educat nu vom avea prea curând!!!
Ar fi bine să fim uniți, dragi români, toate meseriile sunt importante în societate, ce ne-am face fără femeia de serviciu sau fără cel care curăță canalele, azi, în secolul XXI?O să fim în curând sclavii AI -ului dacă nu suntem atenți și uniți, sau,mai rău va apăsa Ai-ul pe “butonul roșu “și noi nici n-o să știm ce ni s-a întâmplat….Să aveți pace și liniște în suflet, dragi români!
Si atunci de ce in timpul grevei nu ati facut aceste solicitati? de ce nu au intrat in negocieri? S-a auzit doar “vrem salarii mai mari!”, de aici si slaba sustinere a celorlalti.
Deci, bani sunt, dar pentru schimbarea sistemului NU. Nu putem cere profesorilor o altă grevă pentru 6% din PIB! Adică să li se taie salariul pe timpul grevei? Dacă nu se respectă legea, să li se rețină salariul guvernanților, parlamentarilor pe perioada de când a fost votată și apărută legea în Monitorul oficial! De peste 30 de ani se spune că nu sunt bani dar averile lor(mulți, puțini dar șmecheri) depășesc chiar hotarele țării!
Profesorii nu vor mai face nimic de acum incolo m-as mira aproape 50% dintre ei se complac cu ve au primit pt infrastructura din sc. toti vorbesc im soapta dar nimeni nu striga .Directorii si autoritatile locale cirpesc cit sa le iasa lor igienizari de proasta calitate dusumea la fel cabinete de info.vu pc.de 20 ani,wc.in curti etc.cons.de ad.sint de fatada ,bani putini cit sint se cheltuie prost.Cit despre criterii de perf. cum unde?toata cinstea pt dl Micle dar la tara cum sa faci perf.cind ai 15copii in cl .3 cu ces 4 cu adhd ,fara sprijin si ai o programa stufoasa si manuale prost gindite .
CALITATEA REDUSA/ CVASI-NULA – adica NON-CALITATEA – EDUCATIEI a fost si a ramas cea mai grava problema a educatiei din Romania – nesesizata si nediscutata din pacate in massmedia si social media. Cauza primordiala a situatiei este reprezentata de SIMULACRUL DE ASIGURARE A CALITATII EDUCATIEI introdus de OUG 75-2005, deci acum 18 ani!!!. Acum in 2023, aceasta trist celebra OUG (de fapt doar o incredibila colectie de grave erori conceptuale, numeroase confuzii, prejudecati, inadvertente si lacune, dar cu autori cunoscuti undeva), desi a fost abrogata in Dispozitiile finale ale ambelor noi legi ale educatiei, are cele mai importante dispozitii si definitii …..reintroduse prin copy-paste in cuprinsul a numeroase articole ale acestor noi legi… Smecherie juridica, furatul propriei caciuli, ignoranta la cub, iresponsabilitate? Din toate cateva – avand in vedere ca ambele Comisii pentru invatamant din Parlament, desi sesizate si informate argumentat din timp, nu au acceptat amendamentele propuse in scopul eliminarii SIMULACRULUI de asigurare a calitatii!! Avand in vedere ca si la promulgarea prezidentiala este de asteptat un comportament identic fata de aceste solicitari, este clar ca vom mai avea de suportat SIMULACRUL DE ASIGURARE A CALITATII EDUCATIEI … timp de alte …decenii! Majorarea salariilor profesorilor, singura, nu poate REALIZA CALITATEA EDUCATIEI intrucat aceasta calitate depinde de multi alti factori determinanti, mai ales de vointa/ putinta/ stiinta tuturor actorilor implicati. Calitatea nu se creeaza prin celebrele evaluari externe si interne realizate (mai mult sau mai putin formal) de ARACIS si ARACIP doar in scopul justificarii birocratice a finantarii de la buget!! Cu atat mai mult ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI – concept implicand INCREDEREA – nu poate fi obtinuta prin mjorarea salariilor profesorilor – asa cum au demonstrat alte majorari precedente… Deci CALITATEA EDUCATIEI si ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI vor ramane la noi doar niste concepte PUBLICITAR-EXOTICE (care “dau bine pe sticla” si la ignoranti/ suficienti !!!) fara corespondente in realitate intrucat toti cei implicati (inclusiv profesorii cu salarii majorate!) vor continua sa “se faca ca fac ceva” asa cum impune OUG 75-2005.
“Pentru 3 săptămâni, profesorii au reprezentat conștiința cea mai lucidă a națiunii, semnalând rolul critic al educației”.
Am râs cu lacrimi la această declarație. Au trecut 30 de ani de la căderea comunismului și nu s a schimbat nimic în învățământ: de la primirea de cadouri, flori, atenții, programe până la închipuirea profesorilor că educa in bine generațiile tinere.
Cand politicienii și magistrații și au dat pensii speciale, unde era conștiința masei profesorale? când medicii primeau mita în masa, unde era conștiința acestor “maeștri” în educație? Când valorile naționale sunt sub asediu, unde este conștiința dânșilor?
Aici e vorba doar de bani. Nu de coloana vertebrala, nici despre demnitate. Profesorii vor bani pentru că nu au, așa cum nu are majoritatea săracă a României.
Profesorii au scos analfabeți funcțional, agramați, dar se lauda in strada că ei formează “caractere ” și “viitorul țării”. S a văzut ce au format: politicieni, medici, magistrați care fura cat pot legal din bugetul public, cetățeni care fura și păcălesc prin meseria lor alți cetățeni, au format “caractere” care au dus Romania de azi in colaps. Și apoi se iau de “societatea civilă” că doarme.
Macar daca ar tăcea din gura. Sa fie sinceri, că vor bani și atât. In rest, educația umană pe care o tot etalează, că ar preda o, este nulă.
Au format dezumanizare. Competiție, războaie pentru funcții, posturi, invidie pentru funcții, posturi, război pentru locul 1,2,.., incorectitudine, lașitate, violenta pentru premii, concursuri etc . Asta e rodul scolii.
Ce de profesori mincinoși și siniștri..
Teo,
Tu unde erai cand “specialii” si-au luat pensii speciale? … De ce nu te revolti si tu pt toate lucrurile nelalocul lor? De ce ar trebui si cum ar putea profesorii singuri sa rezolve problema pensiilor speciale, problema plicului la medici etc?
Nu cumva ar trebui sa ne revoltam noi TOTI pt toate porcariile, inclusiv dv., TEO!!?
In plus, profesorii au cerut multe, nu doar salarii, ci si acordarea de sprijin pt problemele sociale ale copiilor si pt rezolvarea violentei in scoli; rezolvarea programelor scolare (sa fie facute de specialisti care predau in scoli si discutate cu profesorii inainte de introducerea in scoli), problema manualelor lipsa si a manualelor cumplit de prost concepute; problema laboratoarelor (care nu mai exista) si multe altele, care nu au legatura cu salariile profesorilor. Profesorii au cerut cresterea salariilor tuturor celor din invatamant, dar si ca nici o persoana care nu e profesor sa nu mai aiba DREPTUL sa se mai amestece in chestiunile scolii, ale manualelor si ale derularii procesului de predare-verificare …
Ce s-a prezentat de catre liderii sindicali nu putem sti, pt ca toate discutiile lor au fost …departe de noi, oamenii obisnuiti.
Ce a ajuns la tv, in mass media, pe Internet e clar ca sunt informatii asa cum au fost date de cattre cei care au comunicat cu presa.
La protestul din strada am vazut pancarte cu unele cereri (ca cele enumerate de mine aici, pe care nu le-a prezentat nimeni la TV si de care nu a vorbit nimeni nicaieri in media.
Probabil ca profesorii nu sunt reprezentati de cine si cum trebuie.
Tot ce ai descris tu vine de la societate, de la cei 7 ani de acasă.
Da. Este vorba despre bani.Este vorba de furt pe față a muncii noastre, despre refuzul angajatorului de a plăti conform legii. Ca patronii aceia care te cheamă la munca, la faci treaba și apoi îți dau cu șutul în fund fără sa te mai plătească.
Am ajuns evreii societății de astăzi :suntem linșați social pentru ca noi suntem de vina pentru toate. Pentru războiul din Ucraina sunt sigura ca este de vina tot un profesor român.
Când au fost profesorii preocupați de altceva în afara buzunarului propriu ca să o facă și acum?
Nu știu in ce glorios domeniu lucrezi,dar cu siguranță acolo nimeni nu e preocupat de propriul buzunar toți lucrează numai din pasiune și vocație !!!!!
Ești preocupat de ce nu ai. Noi nu avem bani dar tu vad ca mori de grija și de viata altuia. Get a life!
Bună ziua! Ma întreb de unde știți dvs cum îmi fac treaba și ce ma preocupa? Ați fost profesor? Știți ce presupune aceasta profesie? Nu generalizati!
Exact! De ce sa forteze mana guvernului cu cei 6%? Asta a fost doar o tehnica de negociere clasica: ceri doua lucruri, unul pe care-l vrei neaparat (salariul…) si unul care stii ca e imposibil de obtinut (6% din pib). Cum celalalt (guvernul) isi da seama ca nu-ti va putea da varianta imposibila, cedeaza si ti-o da pe cealalta, care era de fapt ce ai vrut tu de la inceput. Frectie…
Iar salarizarea bazata pe competente – Doamne’ fereste! Vreti iar sa se reduca salariile, daca evaluam competentele profesorilor?
Cum ar fi să fie analizat feedback-ul de la elevi și bonificațiile să fie date în funcție de cât de bine consideră beneficiarii serviciilor că se face educația?
De abia acolo epifanii pe partea ‘telectualilor cu o licență și 2 module psihopedagogice.
@Why so serious, nu îți face griji că o sa vina imediat niste semidocți, să îți explice când și cât de ieducati “ie iei” că au făcut litere și științe, ei numindu.le studii superioare..s.a.m.d.