„Rezolvarea pe termen lung a crizei din învățământ înseamnă alocarea substanțială, de 5-6% pentru educație, și atunci cred că greva ar trebui continuată, cu această revendicare principală: pentru a ne rezolva problema pe termen lung, cerem 6% din PIB pentru educație. O astfel de abordare a lucrurilor cred că ar coagula și interesul publicului larg, care ar avea dovada clară că profesorii nu susțin doar creșterea salariilor lor, ci vor investiții în sistemul de educație”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea.
Mircea Miclea este singurul ministru al educației din istoria României care a demisionat după ce Guvernul său nu a acordat Educației bugetul promis la preluarea mandatului. Concret, Executivul condus de Călin Popescu Tăriceanu nu i-a acordat cei 5% din PIB pentru educație ceruți la preluarea portofoliului, motiv pentru care Miclea a demisionat în 2005, încurajând protestele masive de acum 18 ani care s-au finalizat cu acordarea a 1 miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii sistemului de învățământ românesc, alocarea a 4,8% din PIB pentru educaţie şi o mărire salarială de aproape 12% (detalii aici).
Contactat de Edupedu.ro în a treia săptămână de grevă generală a profesorilor, Mircea Miclea a declarat că „trebuie folosită această grevă ca modalitate de a rezolva problemele pe termen lung. Majorările salariale acordate de guvern nu fac decât să încerce să stingă un foc. Rezolvarea problemei pe termen lung se face prin acordarea a minimum 6% din PIB pentru educație, deci greva trebuie să continue prin solicitarea a 6% din PIB pentru educație, solicitare care va rezolva și salarizarea, dar și alte probleme din sistem, iar această reconfigurare a revendicărilor va reduce conflictele pe care guvernul vrea să le creeze”.
„Criminal este faptul că clasa politica știa asta cel puțin din 2005, când mi-am dat demisia. Eu mi-am depus demisia după ce nu am obținut bugetul cerut pentru aceste modificări și după aceea s-a făcut greva. Se știa de 18 ani, nu este nimic nou. Vă dați seama ce se întâmpla din 2005, dacă se alocau acești 6% din PIB? Ce corp profesoral aveam acum? Nu a fost o idiosincrazie personală decizia de a pleca din Guvern, am văzut o chestie esențială care nu s-a făcut”, a atras atenția Mircea Miclea.
Declarațiile integrale acordate pentru Edupedu.ro de Mircea Miclea, singurul ministru din istorie care a demisionat din cauza bugetului educației, demisie care a declanșat marile proteste de acum 18 ani care au adus investiții de 1 miliard de euro în educație:
„Rezolvarea pe termen scurt a problemei nu va face altceva decât să cronicizeze problema. Rezolvarea pe termen lung a crizei din învățământ înseamnă alocarea substanțială, de 5-6% pentru educație, și atunci cred că greva ar trebui continuată, cu această revendicare principală: pentru a ne rezolva problema pe termen lung, cerem 6% din PIB pentru educație. O astfel de abordare a lucrurilor cred că ar coagula și interesul publicului larg, care ar avea dovada clară că profesorii nu susțin doar creșterea salariilor lor, ci vor investiții în sistemul de educație. Asta ar crește presiunea generală și ar reduce conflictele pe care guvernul încearcă să le creeze între profesori și alte categorii sociale.
Cred că asta ar fi soluția: continuarea grevei și reconfigurarea revendicărilor. Majorarea salarială alocată de guvernare [majorare cu 585 de lei pentru profesori și 250 lei pentru nedidactic a salariilor – N.Red.] nu face decât să încerce să stingă un foc, nu să rezolve problema. Dacă vrem o rezolvare pe termen lung a problemei, atunci trebuie o alocare substanțială.
Trebuie folosită această grevă ca modalitate de a rezolva problemele pe termen lung. Majorările salariale acordate de guvern nu fac decât să încerce să stingă un foc. Rezolvarea problemei pe termen lung se face prin acordarea a minimum 6% din PIB pentru educație, deci greva trebuie să continue prin solicitarea a 6% din PIB pentru educație, solicitare care va rezolva și salarizarea, dar și alte probleme din sistem, iar această reconfigurare a revendicărilor va reduce conflictele pe care guvernul vrea să le creeze.
Cred că toată societatea vrea o creștere substanțială pentru educație, pentru că este în joc educația copiilor noștri, în prezent și viitor.
Pentru banii alocați acum nu se pune problema unei salarizări diferențiate. Suma este mult prea mică, deci suma aceasta cerută trebuie dată la toată lumea.
Deci, pasul 1, guvernul trebuie să facă mai atractivă meseria de profesori, iar pasul 2: trebuie găsite metrici pentru o salarizare bazată pe performanță. De exemplu, la învățământul primar ai Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a. Fiecare învățător are un scor al clasei lui în clasa a II-a și un alt scor în clasa a IV-a. Se măsoară ecartul dintre media clasei tale și media județeană și națională, iar după evaluarea de la clasa a IV-a te compari pe tine cu tine: ai redus din ecart? Deci se ia performanța la momentul T1 (media clasei la evaluarea din clasa a II-a) și se raportează la media județeană sau națională, după care se ia performanța la momentul T2 care înseamnă evaluarea de la clasa a IV-a. În final, avem harta evoluției clasei și dovada efortului învățătorului. Și atunci directorul poate spune: domnule învățător, ce ai făcut în acești 5 ani?
Suma pe care o alocă guvernarea este mult prea mică pentru a permite o diferențiere, ea trebuie dată la toată lumea, abia după aceea adăugate o diferențiere. Altfel, problema este recurentă. Ei asta trebuie să schimbe: revendicarea principală a acestei greve la 6% din PIB pentru educație. Adică solicitare și pentru salariile profesorilor, dar și pentru remedial, pentru optimizarea curriculumului, pentru refacerea clădirilor. Asta rezolvă problema pe termen lung.
Criminal este faptul că clasa politica știa asta cel puțin din 2005, când mi-am dat demisia. Eu mi-am depus demisia după ce nu am obținut bugetul cerut pentru aceste modificări și după aceea s-a făcut greva. Se știa de 18 ani, nu este nimic nou. Vă dați seama ce se întâmpla din 2005, dacă se alocau acești 6% din PIB? Ce corp profesoral aveam acum? Nu a fost o idiosincrazie personală decizia de a pleca din Guvern, am văzut o chestie esențială care nu s-a făcut.
Rep: Ce ne spun despre Guvernul Ciucă și președintele Klaus Iohannis adoptarea în forță a unei OUG cu o majorare salarială refuzată clar de profesori și mesajul președintelui „Cum îndrăznește cineva să puna în dificultate examenele naționale? După ce Guvernul le-a dat tot ce au cerut, acum în ce temei mai continuă greva?”
Mircea Miclea: Ne spun că disprețuiesc această categorie profesională, pentru că nu sunt dispuși să le înțeleagă cu adevărat revendicările. Arată neputința lor de a găsi o soluție de substanță. Ei încearcă să găsească o soluție paliativă, nu una de substanță la problemele privind subfinanțarea și calitatea din educație. Deci arată dispreț și incapacitate de a rezolva o problemă de fond, ci doar încercarea de a o rezolva printr-o soluție de tip cosmetic: fardăm realitatea, dar sub fard realitatea rămâne aceeași.
Rep: Ce ne spun despre profesori faptul că nu au renunțat la grevă nici în fața promisiunilor de a primi vouchere, nici în fața OUG-ului adoptat în forță, nici după jignirea adresată de președinte și faptul riscă să nu își ia salariul pe jumătate de lună?
Mircea Miclea: Ne spune că situația lor este dramatică. Cu siguranță reacția lor nu este legată numai de salariu, ci de situația generală din învățământ. Și au observat și ei că, din păcate, clasa politică nu reacționează decât la presiune. Nu este o clasă politică care să recunoască preventiv o problemă, ci doar dacă se face presiune asupra ei este dispusă să rezolve problemele sociale.
Problemele sociale se rezolvă în aceasta țară numai dacă un grup face presiune asupra puterii. Altfel, puterea ignoră mereu problemele cetățenilor.
Iar acum avem o conștientizare socială a unei probleme reale, un grup social masiv care susține rezolvarea problemei, format din profesori, părinți și societatea civilă.”
12 comments
Ce mai stresați sunt copiii. Umbla toată ziua prin parcuri și cafenele..Repede profesorii sunt de vina.
Domnul Mircea Miclea, de acord cu 6%, de acord cu creșterea de salarii,
dar dincolo de creșterea de salarii se va mai întîmplă ceva?
Adică se continua a se preda în același mod, gen “repetarea e mama învățăturii”, de pe aceleasi manuale prafuite unde mafia manualelor face legea și nu elevii, cu aceeași mentalitate de profesor (la ședința cu părinții dirigul prof de română spune: știm ca BAC-ul e învechit, ca trebuie sa se tocească esee la română, dar trebuie sa îl dam), dacă nu scăpăm de acest “trebuie”, ce facem? Unde este proiectul profesorilor, un proiect complet, cu viziune, care se axează pe elev, unde acest 6% sa fie un support, nu cerința principala.
Tot ce am văzut a fost acest proiect România educata, unde s-a mai pus un examen pe capul elevului de clasa 8, pentru a mai îngrășa un pic mafia examenelor și a da un pic spațiu de manevra liceelor în manipularea admiterii astfel crescând corupția în sistem, dar nimic despre ce ar primi elevul în aceste așa numitele clase de excelenta.
Așa ca, eu cred ca marea problema este la corpul profesoral care nu stie sa propună, sa explice, sa atragă societatea de partea lui printr-un proiect real, profesionist, închegat care sa aibă în centrul elevul, și nu liceele care vor sa filtreze și mai mult admiterea în liceu, mafia manualelor etc…
Va fi bullying in continuare pana nu mariti salariile profesorilor, pentru ca ei erau singurii din scoli care se chinuiau sa ii educe in fiecare zi, stresul si toata aceasta munca psihica zilnica, ii termina inainte de vreme,ma refer la 89% din scoli care sunt scoli de cartier, cu elevi de tot felul.DECI , SA FIE CLAR LA SALARIUL DE 2400+585 LEI ATAT SE VA LUCRA CU ELEVII.
E putin cat s-a dat , profesorii invata atat de mult, nivelul examenelor profesorilor sunt foarte grele, dificile, au nivel ridicat de specialitate, definitivat, gradul II si gradul I, o groaza de inspectii si bani peste bani dati numai din buzunarul lor si alti bani pentru toate documentele pentru toate inspectiile, din ce sa mai traiasca , din aer? Copii lor din ce sa traiasca si ei? tot din aer?
realitatea este ca la pretul care este acum la apa rece, la caldura pe timpul iernii, la lumina, la apa calda , la internet si telefon, nu ajung
Ce laptop ? nu au cu ce sa il cumpere. Cu banii care raman dupa ce platesc saracii dintr-un salariu toate utilitatile, nu mai raman cu nimic.
Daca vrei sa ai calitate in invatamant, atunci trebuiesc platiti bine, altfel isi cauta al doilea job ca sa isi imbrace si sa isi incalte familia si uite asa raman elevii civilizati si invatati numai de 2400 + 585, EXACT CUM SUNT ACUM
Nu mai schimbati, manuale peste manuale si planuri si programe, nu dati bani suficienti, nu aveti profesori care vor invata si civiliza elevii mai mult decat 2400+585 lei, O PARTE DIN PROFESORI AU PLECAT UNDE SUNT BANI MULTI , altii UNDE SE IESE LA PENSIE LA 45 DE ANI , CA SA CUMULEZE PENSIA CU SALARIUL, doar nu credeati ca familiile profesorilor traiesc cu aer, mai ales cele monoparentale.
toti din tara asta stim ca guvernantii nu vor sa aibe elevi specializati si civilizati , DE ACEEA AU ADUS PROFESORII IN SARACIE, CA ADULTII DE MAINE SA NU FIE PROFESIONISTI SI NICI EDUCATI-EXACT CUM SUNT MULTI ACUM, SA II POATA INVARTI guvernanti mai usor.
Îi așteptăm în stradă, alături de profesori, pe părinți și pe toți cei cărora le pasă de starea învățământului românesc, de copiii acestei țări. ✌️
O solutie ar fi ca profesorii sa opreasca greva dar cu conditia ca o continue parintii, altfel este greu de crezut ca examenele vor fi date la timp.
@Roberta: părinții s-au săturat de greva voastră. Și ei și copiii lor sunt într-un stres imens, mai ales cei din ani terminali. În loc să dea examenele la timp și să plece în vacanță stau și așteaptă că poate săptămâna aceasta veți accepta ce vi s-a dat și vă veți întoarce la muncă, nu că ați face mare lucru la clasă mulți dintre voi. Nici în pandemie n-ați muncit prea mult, foarte mulți dintre voi, dar v-au intrat bănuții în conturi pe nefăcut nimic sau i-ați chemat la meditații. Nu mai distrugeți încă o generație! Gata acceptați ce vi s-a dat, pentru că ne vor împovăra pe noi, cei care lucrăm în mediul privat, mărind statul taxele și impozitele și ne vom împrumuta, probabil, de la FMI și Banca Mondială, ca să vă dea vouă. Deja ne-ați plictisit cu greva asta, în special părinții. Ar trebui să vi se plătească salariile în funcție de feedbackul elevilor și al părinților acestora. Dacă nu predați cum trebuie și vă purtați urât cu copiii, să nu primiți salariul în luna respectivă. La privat, dacă un om nu își face treaba este concediat. Așa ar trebui să fie și la stat. Nu să vă ținem în spate și să vă plătim și cele 62 de zile de concediu pe an. Așa că, LA MUNCĂ, “stimați” profesori!!!
Politistii, funcționarii publici, din mediu, medicii, asistentele medicale nu va gauresc taxele și impozitele. Ipocriti oameni sunteți, troli de serviciu care invrajbiti lumea! Dezbina și cucereste!
stres imens că sa plece in vacanta , hai mă lași . mai scutiți ne cu vacantele că numai la distracție și figuri va sta mintea și vouă și plozilor.
Sa fie grevă !!!
Corect!🤗
@ Lica: Ce frumooos, cum continua ei protestul DUPĂ mini-vacanța, doar nu aveau să și-o strice, nu? Nu am absolut nicio problemă în a avea salarii cât mai bune, dar nu este posibil ca salariile să fie duble sau chiar triple față de mediul privat! Nicăieri în lume nu există situatia asta. Și uite așa suntem ultimii din Europa. Sunt stresați că nu își pot da examenele cei din anii terminali, de-aia, nu că nu pot pleca în vacanță. Așa că taci din gură și întoarce-te înapoi în peșteră
Unul din motivele pentru care aveti salarii mici in privat e calitatea scolilor pe care le-ati urmat, daca le-ati urmat. Tonul postarii dumneavoastra spune totul. Economiile competitive se bazeaza pe sisteme de educatie competitive, iar asta deriva fundamental din investitii.
” În loc să dea examenele la timp și să plece în vacanță stau și așteaptă …” Mare lux, pentru că majoritatea își caută de lucru ca să strângă banii pentru universitate, locuință. Oricum, în timp ce așteaptă poate să se pregătească pentru examene.