Mircea Miclea, despre rotirea elevilor în bănci, recomandată de Ministerul Educației: Această abordare este aberantă. Dacă copilul își schimbă des colegul, subminezi ideea de a avea relații coezive, în care-l cunoști pe celălalt, în care te înțelegi cu el

Mircea Miclea / Foto: Adrian Cuba - Agerpres Foto

Profesorul universitar Mircea Miclea a vorbit despre rotirea periodică a elevilor în bănci, recomandată în proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar. Din perspectiva sa, această măsură nu face decât să afecteze relațiile dintre elevi, care sunt oricum fragile, susține Miclea, marți, într-un interviu la emisiunea Morning Glory, de la Rock FM.
Redăm declarațiile integrale ale profesorului Mircea Miclea, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească:

Răzvan Exarhu, moderator: Există o discuție la Ministerul Educație prin care elevii trebuie rotiți astfel încât să nu mai stea în bancă mereu din clasa a II-a până în clasa a VII-a cu același coleg. Trebuie rotiți ca să evităm discriminarea, rasismul. De de unde a apărut asta, nu e tot un fel de disipare a coeziunii, de aruncare în aer a contactului uman, prieteniei, relațiilor stabile, solidarității?

Mircea Micleapsiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Eu am mai spus. La noi se fumează cu entuziasm chiștoacele pe care alții le-au aruncat. Adică vin unii în Occident cu: „hai să facem diversitate și să susținem cât de tare putem diversitatea”. Și ajung unii de aici, de la noi, să înceapă să preia aceeași idee, s-o exagereze. Cei din Occident au început să o abandoneze, dar la noi o susțin.

Deci, ca să fiu scurt, eu sper să nu se pună în practică așa ceva. Această abordare este aberantă. De ce? Și așa relațiile dintre copii sunt foarte fragile, dintre noi, ca adulți, sunt foarte fragile. Stăm mai mult pe lumile noastre digitale și nu comunicăm între noi. Singurătatea a crescut, sunt toate datele de cercetare care arată că, în ciuda faptului că comunicăm mult, mai frecvent, pe rețele de socializare, suntem tot mai singuri.

Dacă tu îl pui pe copilul ăla în fiecare zi să-și schimbe colegul, atunci subminezi ideea de a avea relații coezive, constante, în care-l cunoști pe celălalt, în care te înțelegi cu el.

Asta trebuie susținut, trebuie susținută coeziunea relațiilor, nu trebuie subminate relațiile în numele unei ideologii. Problema majoră este exact asta, relațiile coezive. Trăim într-o lume în care și tehnologiile informaționale, cu toate lucrurile lor bune, totuși au și costuri, unul dintre costuri este subminarea relațiilor interpersonale. Uitați-vă, oamenii sunt din ce în ce mai singuri, deși au din ce în ce mai mulți friends. Avem tot mai mulți friends și tot mai puțini prieteni.

Informații de context

Față de ordinul în vigoare privind interzicerea segregării școlare nr. 6134/2016, noul proiect de metodologie menționează explicit că, pentru a preveni segregarea, unitățile de învățământ care păstrează aranjamentul pe șiruri de bănci pot să asigure rotirea elevilor în bănci cel puțin o dată pe modul educațional, pentru a se evita ca doar anumiți elevi să fie așezați în ultimele bănci din clase.

De remarcat că în document nu este precizat după ce reguli se recomandă să fie mutați elevii în bănci, dacă cei care au stat în prima bancă trec în ultima bancă, dacă vor fi distribuiți aleatoriu sau în alt mod.

Totuși, dacă învățătorii și diriginții nu doresc să mute elevii în fiecare modul, atunci trebuie să se asigure că elevii sunt „distribuiți echitabil” și, pe cât posibil, să nu așeze în ultimele două bănci elevii care aparțin grupurilor vulnerabile.

Citește și:
„Rotirea elevilor în bănci” cel puțin o dată pe modul – măsură propusă în proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare / Elevii din grupurilor vulnerabile nu vor fi așezați în ultimele două bănci
Exit mobile version