Profesorul universitar Mircea Miclea a vorbit despre rotirea periodică a elevilor în bănci, recomandată în proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar. Din perspectiva sa, această măsură nu face decât să afecteze relațiile dintre elevi, care sunt oricum fragile, susține Miclea, marți, într-un interviu la emisiunea Morning Glory, de la Rock FM.
- Edupedu.ro a scris la sfârșitul lunii octombrie despre proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare. Printre măsurile recomandate este și rotirea periodică a elevilor în bănci, dacă acestea sunt aranjate pe șiruri, iar efectivul depășește 24 de elevi. Trebuie evitată așezarea elevilor care aparțin grupurilor vulnerabile în ultimele două bănci, iar ca recomandare de amenajare a spațiului clasei, proiectul menționează aranjarea băncilor în cerc, semicerc, amfiteatru sau salon.
Redăm declarațiile integrale ale profesorului Mircea Miclea, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească:
Răzvan Exarhu, moderator: Există o discuție la Ministerul Educație prin care elevii trebuie rotiți astfel încât să nu mai stea în bancă mereu din clasa a II-a până în clasa a VII-a cu același coleg. Trebuie rotiți ca să evităm discriminarea, rasismul. De de unde a apărut asta, nu e tot un fel de disipare a coeziunii, de aruncare în aer a contactului uman, prieteniei, relațiilor stabile, solidarității?
Mircea Miclea, psiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Eu am mai spus. La noi se fumează cu entuziasm chiștoacele pe care alții le-au aruncat. Adică vin unii în Occident cu: „hai să facem diversitate și să susținem cât de tare putem diversitatea”. Și ajung unii de aici, de la noi, să înceapă să preia aceeași idee, s-o exagereze. Cei din Occident au început să o abandoneze, dar la noi o susțin.
Deci, ca să fiu scurt, eu sper să nu se pună în practică așa ceva. Această abordare este aberantă. De ce? Și așa relațiile dintre copii sunt foarte fragile, dintre noi, ca adulți, sunt foarte fragile. Stăm mai mult pe lumile noastre digitale și nu comunicăm între noi. Singurătatea a crescut, sunt toate datele de cercetare care arată că, în ciuda faptului că comunicăm mult, mai frecvent, pe rețele de socializare, suntem tot mai singuri.
Dacă tu îl pui pe copilul ăla în fiecare zi să-și schimbe colegul, atunci subminezi ideea de a avea relații coezive, constante, în care-l cunoști pe celălalt, în care te înțelegi cu el.
Asta trebuie susținut, trebuie susținută coeziunea relațiilor, nu trebuie subminate relațiile în numele unei ideologii. Problema majoră este exact asta, relațiile coezive. Trăim într-o lume în care și tehnologiile informaționale, cu toate lucrurile lor bune, totuși au și costuri, unul dintre costuri este subminarea relațiilor interpersonale. Uitați-vă, oamenii sunt din ce în ce mai singuri, deși au din ce în ce mai mulți friends. Avem tot mai mulți friends și tot mai puțini prieteni.
Informații de context
Față de ordinul în vigoare privind interzicerea segregării școlare nr. 6134/2016, noul proiect de metodologie menționează explicit că, pentru a preveni segregarea, unitățile de învățământ care păstrează aranjamentul pe șiruri de bănci pot să asigure rotirea elevilor în bănci cel puțin o dată pe modul educațional, pentru a se evita ca doar anumiți elevi să fie așezați în ultimele bănci din clase.
De remarcat că în document nu este precizat după ce reguli se recomandă să fie mutați elevii în bănci, dacă cei care au stat în prima bancă trec în ultima bancă, dacă vor fi distribuiți aleatoriu sau în alt mod.
Totuși, dacă învățătorii și diriginții nu doresc să mute elevii în fiecare modul, atunci trebuie să se asigure că elevii sunt „distribuiți echitabil” și, pe cât posibil, să nu așeze în ultimele două bănci elevii care aparțin grupurilor vulnerabile.
7 comments
Da, ii terorizeaza la fiecare ora de dirigentie cu mutatul in banci. Altceva nu stiu sa facă la ora de dirigentie. Ii lasati sa stea unde vor si cu cine vor dacă nu deranjeaza clasa in timpul orelor. Oricum in pauza se grupeaza mai multi si socializeaza între ei.
Nu sun de acord! Cu același coleg de bancă ajung în 4 ani să vorbească cu doar 4 sau 5 colegi. Cu unii nu schimbă o vorbă niciodată! Eu îi așez în bancă prin tragere la sorți și schimbăm la două săptămâni. Copiii abia așteaptă mutarea și dacă eu uit, ei imediat îmi amintesc! Am observat că sunt mai toleranți și mai interesați!
Am observat rotirea copiiilor in clasa in sistemul francez, cu rezultate foarte bune. Nu numai ca reușesc sa cunoască alți colegi, stabilesc relații și uneori prietenii cu copii cu care altfel nu ar fi interacționat. Copiii devin mai sociabili, celor de alte etnii/ rase sau grupuri sociale li se dă o șansă la integrare, iar cei mici își împărtășesc pasiunile. Este o metodă bună, ar trebui să fie aplicată în toate școlile, iar rotirea să se facă regulat. Să mai ascultăm și alți profesori, aș zice.
Prieteniile solide se fac din scoala, cu colegii de banca cu care ai impartit mici bucurii si necazuri. Dar ce sa priceapa o ministreasa care a invatat sa faca si sa conduca vapoare nu oameni. Poti fi tolerant si flexibil cu ceilalti colegi de clasa, dar colegul de banca 4 ani sau chiar 8 ani iti poate deveni mai tarziu si un partener de afaceri. Dar ce stie ministreasa de economia de piata?!!
Domnul Miclea ne provoacă să îi demonstrăm cum descoperim noi, pălmașii de rând, apa caldă prin Ordin de Ministru.
Oamenii ăștia…!
De ce este aberanta?Te învață să fii sociabil,tolerant,cooperant și flexibil.Daca tu ești fixat pe un grup sau o persoana și ești lăsat asa inclusiv în perioada de formare ,asa rămâi, inchistat și fricos,anxios de contactul cu alte persoane decât cele care îți plac.
atunci sa stea 4 ani cu același coleg și să nu mai cunoască pe altul din clasa …deh…vechile pedagogii nu mai sunt bune…