Mircea Miclea, despre rotirea elevilor în bănci, recomandată de Ministerul Educației: Această abordare este aberantă. Dacă copilul își schimbă des colegul, subminezi ideea de a avea relații coezive, în care-l cunoști pe celălalt, în care te înțelegi cu el

138 de vizualizări
Mircea Miclea / Foto: Adrian Cuba – Agerpres Foto
Profesorul universitar Mircea Miclea a vorbit despre rotirea periodică a elevilor în bănci, recomandată în proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar. Din perspectiva sa, această măsură nu ar face decât să afecteze relațiile dintre elevi, care sunt oricum fragile, susține Miclea, marți, într-un interviu la emisiunea Morning Glory, de la Rock FM.
  • Edupedu a scris la sfârșitul lunii octombrie despre proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare. Printre măsurile recomandate este și rotirea periodică a elevilor în bănci, dacă acestea sunt aranjate pe șiruri, iar efectivul depășește 24 de elevi. Trebuie evitată așezarea elevilor care aparțin grupurilor vulnerabile în ultimele două bănci, iar ca recomandare de amenajare a spațiului clasei, proiectul menționează aranjarea băncilor în cerc, semicerc, amfiteatru sau salon.
Redăm declarațiile integrale ale lui Mircea Miclea

Răzvan Exarhu, moderator: Există o discuție la Ministerul Educație prin care elevii trebuie rotiți astfel încât să nu mai stea în bancă mereu din clasa a II-a până în clasa a VII-a cu același coleg. Trebuie rotiți ca să evităm discriminarea, rasismul. De de unde a apărut asta, nu e tot un fel de disipare a coeziunii, de aruncare în aer a contactului uman, prieteniei, relațiilor stabile, solidarității?

Mircea Micleapsiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Eu am mai spus. La noi se fumează cu entuziasm ciștoacele pe care alții le-au aruncat. Adică vin unii în Occident cu: „hai să facem diversitate și să susținem cât de tare putem diversitatea”. Și ajung unii de aici, de la noi, să înceapă să preia aceeași idee, s-o exagereze. Cei din Occident au început să o abandoneze, dar la noi o susțin.

Deci, ca să fiu scurt, eu sper să nu se pună în practică așa ceva. Această abordare este aberantă. De ce? Și așa relațiile dintre copii sunt foarte fragile, dintre noi, ca adulți, sunt foarte fragile. Stăm mai mult pe lumile noastre digitale și nu comunicăm între noi. Singurătate a crescut, sunt toate datele de cercetare care arată că, în ciuda faptului că comunicăm mult, mai frecvent, pe rețele de socializare, suntem tot mai singuri.

Dacă tu îl pui pe copilul ăla în fiecare zi să-și schimbe colegul, atunci subminezi ideea de a avea relații coezive, constante, în care-l cunoști pe celălalt, în care te înțelegi cu el.

Asta trebuie susținut, trebuie susținută coeziunea relațiilor, nu trebuie subminate relațiile în numele unei ideologii. Problema majoră este exact asta, relațiile coezive. Trăim într-o lume în care și tehnologiile informaționale, cu toate lucrurile lor bune, totuși au și costuri, unul dintre costuri este subminarea relațiilor interpersonale. Uitați-vă, oamenii sunt din ce în ce mai singuri, deși au din ce în ce mai mulți friends. Avem tot mai mulți friends și tot mai puțini prieteni.

Informații de context

Față de ordinul în vigoare privind interzicerea segregării școlare nr. 6134/2016, noul proiect de metodologie menționează explicit că, pentru a preveni segregarea, unitățile de învățământ care păstrează aranjamentul pe șiruri de bănci pot să asigure rotirea elevilor în bănci cel puțin o dată pe modul educațional, pentru a se evita ca doar anumiți elevi să fie așezați în ultimele bănci din clase.

De remarcat că în document nu este precizat după ce reguli se recomandă să fie mutați elevii în bănci, dacă cei care au stat în prima bancă trec în ultima bancă, dacă vor fi distribuiți aleatoriu sau în alt mod.

Totuși, dacă învățătorii și diriginții nu doresc să mute elevii în fiecare modul, atunci trebuie să se asigure că elevii sunt „distribuiți echitabil” și, pe cât posibil, să nu așeze în ultimele două bănci elevii care aparțin grupurilor vulnerabile.


Citește și:
„Rotirea elevilor în bănci” cel puțin o dată pe modul – măsură propusă în proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare / Elevii din grupurilor vulnerabile nu vor fi așezați în ultimele două bănci

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Machete pentru pregătirea școlilor pentru controalele ARACIP, peste 360 de proceduri, în format editabil, de la managementul resurselor umane și până la organizarea procesului didactic, precum și notificări la apariția noutăților legislative, cuprinse în platforma de management Viva (P)

Într-un mediu educațional în continuă schimbare, directorii unităților de învățământ se confruntă cu provocări complexe, de la gestionarea documentelor și asigurarea conformității, la implementarea managementului unității și dezvoltarea profesională continuă…
Vezi articolul

Peste 800 de candidați la Titularizare pot deveni profesori dacă au posturi, după ce au primit note peste 7 la proba scrisă, în urma contestațiilor. Alți încă 167 pot deveni suplinitori – rezultatele finale

Încă 800 de candidați la concursul național de angajare în învățământ se pot titulariza în școli dacă există posturi pentru disciplinele lor, după ce notele la proba scrisă au trecut…
Vezi articolul

Școlile sunt obligate să publice online autorizația de securitate la incendiu și autorizația sanitară de funcționare și să anunțe dacă nu le dețin – ROFUIP 2024

Unitățile de învățământ preuniversitar trebuie să publice pe site-urile și rețelele de socializare proprii autorizația de securitate la incendiu pentru fiecare clădire de învățământ și autorizația sanitară de funcționare, se…
Vezi articolul
Csilla Hegedus / Foto: Facebook.com

Proiect de 9 milioane de euro prin care elevii aparținând minorităților să învețe limba română, anunțat de secretarul de stat din Ministerul Proiectelor Europene Hegedus Csilla. Programul-pilot va avea loc în 27 de clase și va forma peste 6.000 de profesori

Secretarul de stat din Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene Hegedus Csilla a anunţat, joi, că debutează un proiect-pilot în valoare de 9 milioane de euro prin care elevii care aparţin…
Vezi articolul