Mircea Miclea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale: Marea greșeală este că s-a mers pe criterii minimale. Uniformizează, nu stimulează deloc competiția. Se evită din nou rankingul, adică să arătăm unde se face doctorat de calitate

2.052 de vizualizări
Mircea Miclea / Foto: Captură Youtube – NCN Romania
Universitățile încep procesul de evaluare a școlilor doctorale, după 10 ani în care nu au fost inspectate și după scandaluri de plagiat care au zguduit din temelii învățământul superior și cercetarea din România. Metodologia de evaluare a școlilor doctorale a fost publicată miercuri seară în Monitorul Oficial. Criteriile de evaluare “nu stimulează deloc competiția între școlile doctorale, ca acestea să devină mai bune. Adică o dată ce ai îndeplinit aceste criterii minimale, 5 ani te poți culca pe-o ureche că nu mai pățești nimic”, a arătat, într-o analiză pentru Edupedu.ro, fostul ministru Mircea Miclea.

Metodologia de evaluare a școlilor doctorale este documentul care conține regulile pe care școlile doctorale trebuie să le îndeplinească, pentru a funcționa.

“Ar fi fost obligatorie apariția unor criterii care să nu fie utilizate numai pentru acreditare, ci și pentru ierarhizare. (…) Care sunt școlile doctorale bune și care sunt slabe?”, a punctat Miclea, care a realizat diagnoza sistemului de educație care a stat la baza legii educației în vigoare.

Ar fi trebuit să fie și criterii care să permită un ranking al școlilor doctorale, pentru ca dirijarea banilor publici “să se facă în primul rând către școlile doctorale performante”, a declarat acesta, pentru Edupedu.ro.

Care va fi efectul aplicării acestei metodologii? “Criteriile sunt minimale și foarte laxe, mi-e greu să cred că vor fi situații în care unele își vor pierde acreditarea. Sper să nu am dreptate. Dar dacă am, atunci tot procesul este degeaba”, a avertizat Miclea.

Analiza integrală realizată de Mircea Miclea, cu privire la noua metodologie de evaluare a școlilor doctorale:

Aș saluta apariția acestei metodologii, care ar fi trebuit să apară din 2011. Ea a întârziat pe fondul complicității dintre Ministerul Educației și universități. Ministerul Educației a evitat să inițieze metodologia, dar nici universitățile nu au dorit o astfel de metodologie, ca să-și ascundă ineficiența sau lipsa de calitate pe care o aveau. Efectul acestei complicități a fost că avem o metodologie cu multă întârziere, care-și va produce efectele abia în 30 septembrie 2021, termen la care metodologia prevede că trebuie încheiat procesul de evaluare.

Adică, scurt spus, avem o metodologie după 10 ani de la momentul în care trebuia să apară, iar cauza este această complicitate. E de salutat, totuși. Mai bine mai târziu, decât niciodată.

Criteriile de evaluare sunt criterii minimale, adică ele au ca efect acreditarea sau neacreditarea unei școli doctorale. Fiind minimale, ele sunt aceleași pentru toți. Adică ele uniformizează. Și nu stimulează deloc competiția între școlile doctorale, ca acestea să devină mai bune. Adică o dată ce ai îndeplinit aceste criterii minimale, 5 ani te poți culca pe-o ureche că nu mai pățești nimic.

Aceste criterii de evaluare stabilesc condiții de input, dar nu există și criterii de output, adica ce rezultate trebuie să producă aceste școli doctorale. De exemplu: câte studii trebuie să publice aceste școli doctorale, ce rezultate didactice să aibă – ce cursuri noi sunt făcute, sau criterii aplicative – de ex., ce nou produs sau serviciu s-a creat. Acestea sunt criterii de output, care să te evalueze și în funcție de ce rezultate ai produs ca școală doctorală. Din păcate, s-au stabilit numai criterii de input. Prin urmare, dacă ai infrastructură, regulamente, cursuri de etică, gata! ai trecut. Dar ce rezultate ai obținut? Nu sunt evaluate rezultatele.

Din păcate, nu e bine să fie așa.

Ar fi fost obligatorie apariția unor criterii care să nu fie utilizate numai pentru acreditare, ci și pentru ierarhizare, adică criterii pe baza cărora să faci un ranking, o ierarhizare a școlilor doctorale pe un anumit domeniu. Care sunt școlile doctorale bune și care sunt slabe? Un clasament. Acum, aceste criterii îți permit doar să spui care pot să funcționeze și care nu.

Se evită din nou rankingul, adică să arătăm clar unde se face doctorat de calitate și unde nu. Ar fi trebuit să fie și criterii, așadar, care să permită ierarhizarea școlilor doctorale și în urma acestei ierarhizări dirijarea banilor publici în primul rând către școlile doctorale performante, sub formă de granturi. Una este să fii școală doctorală pe locul I în domeniul medicină, dar alta să fii pe ultimul loc în medicină. Banii trebuie să meargă către cei mai buni. Din păcate, totul este uniform și nu poți să faci un clasament al școlilor doctorale.

Această ierarhizare ar fi stimulat competiția și ar fi fost vehiculul de a trece la o nouă calitate.

Ce efecte va avea metodologia? Procesul de acreditare se întinde până în 30 septembrie 2021, ceea ce înseamnă că inclusiv dacă ești o școală doctorală proastă vei avea posibilitatea să ai doctoranzi și în 2021, pentru că cifra de școlarizare se acordă în martie. Deci în martie 2021 vei primi locuri la doctorat, chiar dacă se constată în septembrie 2021 că nu treci criteriile minimale. Ar fi trebuit să se stabilească alt termen, măcar să nu mai primească alți doctoranzi.

Criteriile sunt minimale și foarte laxe, mi-e greu să cred că vor fi situații în care unele își vor pierde acreditarea. Sper să nu am dreptate. Dar dacă am, atunci tot procesul este degeaba.

Marea greșeală este că s-a mers pe criterii minimale.

Informații de background

Legea educației din 2011 prevede evaluare din 5 în 5 ani a școlilor doctorale, însă până în prezent nu a fost făcută nicio astfel de “inspecție”.

Saga evaluărilor doctorale a debutat în 2018, imediat după terminarea mandatului de ministru deținut de Valentin Popa. Ministru interimar la Educație, Rovana Plumb a aprobat în noiembrie 2018 o metodologie care prevedea că evaluarea școlilor doctorale începe cu o autoevaluare care trebuia realizată de fiecare universitate până pe 15 februarie 2019 (Vezi aici metodologia semnată de Plumb).

La două luni de la publicarea metodologiei Plumb, Ecaterina Andronescu și-a anunțat propria metodologie. Documentul semnat de aceasta stabilea evaluare pe baza Autoevaluării școlii doctorale, dispariția experților străini și a studenților din procesul extern de verificare, și amânarea sine die a momentului în care urma să se realizeze concret evaluarea.

 


2 comments
  1. Dl. Miclea mai face si erori. Acreditarea nu inseamna si ierarhizare. Dumnealui a ramas la vechea marota a rankingurilor si ( culmea acum) meta-rankingurilor. Am ajuns in acest fel sa nu mai vedem padurea din cauza copacilor. Universitatile – mai ales cele comprehensive – se bat sa urce in clasamente, uitand ca peste 50% din absolventii lor ( care devin profesori) nu reusesc sa treaca de loc titularizarea. Acesta fiind motivul esential al decaderii invatamantului preuniversitar la noi. Si nu se poste da vina pe diverse entitati particulare aici pentru decaderea fizicii, chimiei, etc.! Doar universitatile de stat au asemenea programe de formare.

  2. Principial d-l Miclea are dreptate. Practic cunoscand mediul, ierarhizarea ar fi un sir interminabil de procese. Istoria recenta ne arata ca ministri diferiti au avut alte principii privind ierarhizarea universitatilor (astfel incat sa favorizeze universitatile de unde provin): calitatea cercetarii (UB, UBB – unversitati clasice, angajabilitatea absolventilor (univ tehnice), eficienta cheltuirii banilor (universitatile mici de provincie). Care are dreptate? Daca facem ierarhie sigur universitatile perdante vor sustine ca dreptate si o vor cere in instanta.
    Cred ca criteriile asa cum sunt ele vor inchide scoli doctorale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Schimbări în finanțarea universităților membre în alianțe europene și standarde de finanțare “bazate pe calculul costului real per student” – printre solicitările Consorțiului Universitaria la adresa autorităților / Universitățile membre cer și o mai mare implicare în deciziile legislative privind învățământul superior

Consorțiul Universitaria, ce reunește multe dintre cele mai mari universități din România, cere Ministerului Educației “emiterea cu celeritate a unui ordin de ministru care să stabilească combinațiile posibile pentru programe…
Vezi articolul

Tudorel Toader îndreaptă Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” spre Rusia. Analist de politică externă: ”O deschidere nepotrivită de transfer către o zonă care nu transmite valorile pe care le împărtășim”

În ultima perioadă, Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași a anunțat demararea mai multor proiecte de colaborare cu instituții academice din Rusia sau din zone aflate sub influență rusofonă. Insistența…
Vezi articolul

Medic dermatolog: Spălatul des pe mâini și dezinfectarea, recomandate pentru protejarea de coronavirus, îndepărtează bariera naturală a pielii împotriva virusurilor și bacteriilor. Să folosim crema de multe ori pe zi / Despre mitul cremelor cu gălbenele și eficiența reală a mănușilor

Este foarte important ca după ce dezinfectăm mâinile să hrănim pielea uscată deja, ca să refacem bariera lipidică împotriva virusurilor și bacteriilor. Sfatul vine de la medicul dermato-venerolog Ana-Maria Forsea.…
Vezi articolul

Google, LinkedIn și celelalte mari platforme digitale – îndemnate să ia măsuri pentru a combate frauda academică. Apelul unei rețele internaționale din care face parte și ARACIS, agenția responsabilă cu asigurarea calității în universitățile românești

Rețelele de socializare și marile platforme de tehnologie sunt îndemnate să ia atitudine împotriva fraudei academice, printr-un apel al unei mari rețele internaționale ce reunește agenții responsabile cu standardele de…
Vezi articolul

GRAFICE Raportul Bologna 2024: România, pe contrasens cu Spațiul European al Învățământului Superior la mai mulți indicatori. Scădere a numărului de profesori din universități, în timp ce în UE acesta crește / Cheltuielile publice pentru învățământ superior, printre cele mai mici pe continent

România a cunoscut un avans minim în ceea ce privește numărul de studenți și înregistrează rate mult în urma mediei europene în ceea ce privește participarea tinerilor și adulților la…
Vezi articolul