Mircea Miclea despre învățământul obligatoriu până la clasa a XII-a: E o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic

2.997 de vizualizări
Ministrul Educației Ecaterina Andronescu a anunțat recent că Senatul va adopta un proiect de lege prin care până în anul 2020 va deveni obligatoriu învățământul de la grupa mare a grădiniței până la clasa a XII-a. Asta înseamnă 14 ani de școală obligatorie, în loc de 11 ani, câți sunt în prezent. Profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a declarat pentru Radio Europa Liberă că această măsură ”nu aduce valoare adaugată”, că vor fi impuse ”penalizări pentru cei care nu respectă” noua regulă și că este vorba despre ”o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic”.

Iată ce a declarat Mircea Miclea, potrivit Radio Europa Liberă.

Mircea Miclea: Prelungirea oligativității învățământului de la 10 clase la 12 clase nu aduce valoare adaugată din punct de vedere al stării generale a populației, economic sau al reducerii criminalității. Sigur, sunt universitățile care vor avea mai mulți studenți la dispoziție, dar de la un nivel încolo, obligativitatea educației ca atare nu aduce valoare adăugată. Pe de altă parte, dacă faci învățământul obligatoriu de 12 clase, înseamnă că trebuie să amendezi inclusiv elevii care ajung la maturitate în perioada asta și care nu sunt dispuși să termine cele 12 clase. Obligativitatea înseamnă că sunt și penalizări dacă cineva nu dorește să urmeze 12 clase.

Mai este un motiv. E o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic, pentru că demografia arată că se reduce numărul de elevi, deci și normele cadrelor didactice. Și atunci dacă înmulțești numărul de clase la liceu prin renunțarea la examenul de Capacitate, creezi norme suplimentare.

Europa LiberăCare vor fi consecințele, efectele? Va crește sau va scădea calitatea învățământului?

Mircea Miclea: Cea mai mare rată de pierdere a elevilor este la trecerea din clasa a VIII-a la a IX-a, la Evaluarea Națională, deci renunțând la acest examen, practic toți elevii vor intra automat în liceu.

Pe de altă parte, conform legislației internaționale a muncii și a legislației românești a muncii, după 16 ani, asta înseamnă 10 clase, ai dreptul să lucrezi. Atunci dacă eu vreau să lucrez și tu îmi spui că n-am voie, se încalcă legislația internațională a muncii pentru că se reduce un drept: dreptul ca de la 16 ani să lucrezi dacă dorești. De aceea sistemele de învățământ performante, cele mai multe, nu au obligativitatea învâtământului de liceu.

O să scadă calitatea învătământului, pentru că vor fi la liceu elevi tot mai slabi. De ce? Pentru că vor fi demotivați dacă tu, ca stat și ca sistem de educație, te obligi ca, indiferent de contribuția elevului, să-l duci 12 clase. De ce să mai facă efort, să mai contribuie și el cu ceva din moment ce oricum termină 12 clase?

Interviul Integral cu prof. Mircea Miclea este pe Radio Europa Liberă.


2 comments
  1. O nouă găselniță pentru fabricile de diplome numite Facultăți!
    Mai ales pentru cele private!
    Madame ” abramburica” nu se dezminte.
    Fabricile de bani sunt proprietatea dânsei de când e in politică.

  2. NU are nicio legatura cu normele cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar ! Mai degraba este o ingrijorare fata de numarul de locuri umflat artificial din invatamantul superior : mai multe locuri decat absolventi de clasa a XII-a ! Se poate verifica usor aceasta afirmatie !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Ce trebuie să știe și să poată face un elev care termină clasa I, potrivit raportului de evaluare al Ministerului Educației / Documentul e obligatoriu pentru elevii care vor intra în clasa I în 2025

Un elev care termină clasa I trebuie să aibă un set de competențe ce trebuie atinse la finalul clasei și menționate în raportul de evaluare al Ministerului Educației. Documentul trebuie…
Vezi articolul