Discuția de a elimina materiile „Logică” și „Psihologie” din planurile de învățământ pentru liceu „este o proiecție a minții” decidenților, „o minte ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru al Educației Mircea Miclea. Profesor de științe cognitive aplicate, la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, Miclea atrage atenția că „elevii trebuie să învețe cum funcționează mintea umană și să învețe să gândească critic, dacă vor să nu fie o anexă simplă la instrumentele de inteligență artificială”.
Amintim că materiile „Logică” și „Psihologie” ar urma să nu mai fie studiate de către elevii de liceu de la profilurile uman și real, filiera teoretică, după cum o arată proiectul de modificare a planurilor-cadru obținut de Edupedu.ro. Potrivit surselor Edupedu.ro, cele două materii nu mai apar în categoria disciplinelor socio-umane, în documentul în lucru la nivelul Ministerului Educației.
Mircea Miclea, declarația integrală acordată Edupedu.ro cu privire la planurile Ministerului Educației de a elimina materiile „logică” și „psihologie” din liceu:
- „Evident sunt niște planuri în lucru, deci trebuie luate cu rezerva necesară, dar sunt simptomatice pentru modul în care gândesc cei care elaborează aceste planuri-cadru.
- Adică exact acum, când este nevoie mai mult decât oricând altcândva de gândire critică, deci de logică, pentru a contracara fake news-urile, pentru a contracara teoriile conspiraționiste, pentru a contracara propaganda aberantă, când este nevoie de mai multă psihologie – vezi datele publicate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) care arată creștere majoră a anxietății și depresiei în rândul elevilor și vezi creșterea violenței în școli, avem cazurile recente din Serbia -, cei care gândesc planurile-cadru vor să scoată logica și psihologia. Deci acum, când este nevoie mai mult ca oricând de logică și psihologie ca să faci față problemelor cu care te confrunți.
- Este total împotriva interesului elevilor.
- Explicația mea este că această decizie, cel puțin temporar luată prin proiectele de planuri-cadru, este o proiecție a minții celor care au decis temporar eliminarea psihologiei și logicii: o minte ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi.
- Deci autorii proiectelor de planuri-cadru și-au proiectat mintea așa cum este ea, ilogică și non-empatică, insensibilă la nevoile realității, după cum o arată construcția curriculară, în speță a planurilor de învățământ. Este simptomatic pentru modul lor de gândire.
- Elevii trebuie să învețe cum funcționează mintea umană și să învețe să gândească critic, dacă vor să nu fie o anexă simplă la uneltele de inteligență artificială. Vor deveni niște vasali ai acestor instrumente de inteligență artificială, fără logică și fără studiul psihologiei.”