Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi

30.213 vizualizări
Mircea Miclea / Foto: Marius Tucă Show
Discuția de a elimina materiile „Logică” și „Psihologie” din planurile de învățământ pentru liceu „este o proiecție a minții” decidenților, „o minte ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru al Educației Mircea Miclea. Profesor de științe cognitive aplicate, la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, Miclea atrage atenția că „elevii trebuie să învețe cum funcționează mintea umană și să învețe să gândească critic, dacă vor să nu fie o anexă simplă la instrumentele de inteligență artificială”.

Amintim că materiile „Logică” și „Psihologie” ar urma să nu mai fie studiate de către elevii de liceu de la profilurile uman și real, filiera teoretică, după cum o arată proiectul de modificare a planurilor-cadru obținut de Edupedu.ro. Potrivit surselor Edupedu.ro, cele două materii nu mai apar în categoria disciplinelor socio-umane, în documentul în lucru la nivelul Ministerului Educației.

Mircea Miclea, declarația integrală acordată Edupedu.ro cu privire la planurile Ministerului Educației de a elimina materiile „logică” și „psihologie” din liceu:
  • „Evident sunt niște planuri în lucru, deci trebuie luate cu rezerva necesară, dar sunt simptomatice pentru modul în care gândesc cei care elaborează aceste planuri-cadru.
  • Adică exact acum, când este nevoie mai mult decât oricând altcândva de gândire critică, deci de logică, pentru a contracara fake news-urile, pentru a contracara teoriile conspiraționiste, pentru a contracara propaganda aberantă, când este nevoie de mai multă psihologie – vezi datele publicate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) care arată creștere majoră a anxietății și depresiei în rândul elevilor și vezi creșterea violenței în școli, avem cazurile recente din Serbia -, cei care gândesc planurile-cadru vor să scoată logica și psihologia. Deci acum, când este nevoie mai mult ca oricând de logică și psihologie ca să faci față problemelor cu care te confrunți.
  • Este total împotriva interesului elevilor.
  • Explicația mea este că această decizie, cel puțin temporar luată prin proiectele de planuri-cadru, este o proiecție a minții celor care au decis temporar eliminarea psihologiei și logicii: o minte ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi.
  • Deci autorii proiectelor de planuri-cadru și-au proiectat mintea așa cum este ea, ilogică și non-empatică, insensibilă la nevoile realității, după cum o arată construcția curriculară, în speță a planurilor de învățământ. Este simptomatic pentru modul lor de gândire. 
  • Elevii trebuie să învețe cum funcționează mintea umană și să învețe să gândească critic, dacă vor să nu fie o anexă simplă la uneltele de inteligență artificială. Vor deveni niște vasali ai acestor instrumente de inteligență artificială, fără logică și fără studiul psihologiei.”
Citește și:
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
Rezultate BAC 2021: 10% dintre elevii care au ales Logică la examenul de Bacalaureat au luat nota maximă. A fost cel mai mare număr de note de 10 din ultimii 8 ani

14 comments
    1. …da, o fi tot prea abstracta: e langa teorema lui Bezout, relatiile lui Viete sau functia de gradul al doilea, logica, psihologia si economia sunt discipline `abstracte`, fara nicio legatura cu realitatea concreta. Problema e tocmai asta- ca inca mai exista discipline oneste, care sa invete copilul despre lumea concreta -interioara si exterioara- si despre cum sa se raporteze la aceasta lume. Sigur ca trebuie scoase din scoli. Altfel cum ar fi posibil de predat,,istoria holocaustului” sau de dat bacul la religie intr-un invatamant laic? Numai asa, cu elevi alienati, poti face orice. Desi, nu cred ca parlamentarii nostri bat atat de departe. Or fi fost suparati de vreun profesor de economie sau de logica care le-a demonstrat cat de inteligenti sunt si a venit timpul sa se razbune. `Minunat`, cum spuneti! Pentru frustrari din astea ar trebui sa mearga la psihiatru, nu sa scoata disciplinele socio-umane din scoli.

  1. Logica si psihologia erau problema, din cauza lor nu stiu demnitarii sa se exprime si sa scrie corect romaneste, din cauza lor nu sunt bani pentru profesori, din cauza lor exista impostura in educatie, din cauza lor plagiaza marii doctori ai natiunii…Dar de unde nu e nici Dumnezeu nu cere. Doar nu vreti psd-ist destept si pnl-ist onest. Chiar ar trebui inlocuita aia cu baba frumoasa si copilul cuminte cu asta cu psd-istul si pnl-istul, desi in Romania hotul si cu prostul au o zicatoare speciala…in care cei doi nu se impac-asa bine.
    Le-o fi teama parlamentarilor nostri de noua generatie care ia 10 la logica la bac: sunt superdotati, nu altceva… sunt si multi…(10% – in masura in care logica e o materie atat de ,,greoaie” si ,,abstracta”, ca trebuie scoasa din scoli. Nici mintea cocosului nu mai functioneaza).
    Psd-ist-ul nu stie cu ce se mananca logica, dar despre `a fi multi` stie… Parca daca noile generatii ar lua 10 la bac la religie, nu la logica, ar fi mai bine, n-ar sti ca BARBARA nu e valid decat in figura I, n-ar sti ca estul nu e unde e pusa icoana, ci in directia de unde rasare soarele, si nici ca liberalismul nu reuseste in tari comuniste. Cu religia la bac ar fi si mai multi, si mai prosti si ar fi numai bine. Jos logica! Sus intotero!

  2. să nu fie cumva invers : promovarea autismului și anxietății ne duce 8n vremurile Caragialești când banul prima în fața formării dezinteresate a elevului generalist…

  3. Nu poți lăsa un copil să decidă ce ore vrea să facă, el deja a ales profilul! Sigur că va fugi de greu, e în firea lucrurilor….Dar cu cât mai mult va scădea ponderea orelor de mate, fizică, biologie, chimie, cu atât se va întări sistemul privat de pregătire…..Centrul de greutate al pregătirilor este tot in sistemul universitar, unde se lucreaza de acum cu grupe de 10-15 copii!
    După implementarea acestei legi haosul și întunericul minții umane se vor extinde!

    1. bine punctat !

      Să se țină cont de faptul că elevii sunt atrași de aceste obiecte de studiu, le preferă, tocmai din dorința de cunoaștere și autoperfectionare a minții, creierului
      a personalității lor.

  4. Logica,un obiect greu de studiat intr-o ora pe saptamana,nu atat de atractiv ca si Psihologia,atat de importanta cunoasterii personalitatii umane…O parere a unui fost profesor!!!

    1. Pare totusi ca Logica este in nucleul tare al stiintelor (peste ea vine Matematica si apoi urmeaza Fizica, Chimia, etc.). Deci ar trebui studiata obligatoriu cel putin la profilul real.

      Din cauza ca nu se poate studia riguros in gimnaziu, apare ulterior Matematicii in parcursul elevilor si pare ca nu este importanta. Adica elevii intai descopera Matematia si ulterior (cand sunt capabili sa inteleaga) ar trebui sa le fie intemeiata pe ceva. Pe ce? Fix pe Logica.

      Asadar pe cat de importanta este psihologia pentru cunoasterea personalitatii umane, pe atat de importanta este si logica pentru cunoasterea umana in genere.

      Ca ar trebui mai multe ore si separat, ca ar trebui integrata in programa de matematica … aici sa se pronunte cei care chiar se pricep la pedagogie (cei 4-5 ramasi prin tara … ).

    2. daca-i atat de greu de studiat, cum de o aleg atatia elevi la bac si iau 10 in nr atat de mare?

  5. Ma uimește lipsa de reacție a Academiei Române la toate aceste “reforme”… Nu le pasă academicienilor? Stau in Olimpul științei si incaseaza doar sinecurile?
    E trist…

    1. …nu stiti despre ce e vorba.
      1. Logica e o disciplina ce se incadreaza la real, nu la uman.
      2. Este bazica pentru toate celelalte discipline si ar trebui studiata la toate ,,profilurile”, indiferent cat de prost si de catre care prosti sunt diferentiate aceste profiluri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Tabloul dezechilibrelor din școala românească, într-un raport al Comisiei Europene: bani prea puțini, sprijin cvasiinexistent pentru elevii din mediile dezavantajate, lipsă de putere pentru școlile sărace

Accesul inegal al elevilor la învățătură, exacerbat de criza corona și trecerea la școala online, pune presiune pe autoritățile române să acționeze cu măsuri concrete în sprijinul elevilor defavorizați. Cât…
Vezi articolul

Cercetătorul Dacian Dolean: În loc să se îngrijoreze că Liceele Pedagogice formează învățători, ARCE ar fi bine să învețe să facă cercetare avansată în științele educației

Am urmărit dezbaterea recentă referitorare la propunerea de desființare a specializării „învățător-educator” la liceele pedagogice, și comunicatul recent al Asociației Române de Cercetare în Educație (ARCE) referitor la această dezbatere.…
Vezi articolul

„Cum fac să primesc bani? Depinde de implicarea ta”. Mecanismul prin care sunt viralizate postările lui Călin Georgescu pe rețelele sociale: mii de „voluntari” din grupuri pe Telegram primesc comentarii și videoclipuri de-a gata și „premii” pentru cele mai bune rezultate

O analiză realizată de G4Media.ro arată cum funcționează mașinăria de propagandă din spatele viralizării postărilor lui Călin Georgescu, candidat pro-rus și ultra-naționalist în alegerile prezidențiale din 2024. Pe rețelele sociale,…
Vezi articolul

Învățarea pe tot parcursul vieții, în România, prin ochii patronilor: multă teorie, viziune, legislație, cu prea puține efecte în practică, pe o piață cu legi volatile, inechitate și nepotrivire între cursuri și nevoi – rapoarte ale Confederației Patronale Concordia

Învățarea pe tot parcursul vieții, domeniu în care România se numără printre ultimele țări la nivel european, rămâne mai degrabă subiect de discuții, viziuni și planificări decât de acțiuni concrete,…
Vezi articolul