O modalitate de „a forța” perfecționarea profesorilor ar putea fi făcută în trei faze, spune Mircea Miclea, citat de spotmedia.ro. Profesor universitar și fost ministru, Miclea „nu crede că e sarcina unui ministru” să facă o politică publică de reformare și perfecționare a profesorilor pentru ca aceștia să poată preda eficient atât online cât și tradițional – „dar dacă un întreg guvern își asumă această politică, nimic nu-l poate opri să o pună în practică”, explică acesta.
Prima fază pentru profesionalizarea profesorilor, propusă de Mircea Miclea, ar fi selecția „profesorilor buni din țara aceasta la fiecare materie”, apoi „le filmezi lecțiile câteva luni, un an. Aceste lecții se pun pe platforma online de învățare unde eu, elev, să am la dispoziție o lecție predată de cei mai buni profesori din țară, indiferent dacă nu mă duc la școală sau mă duc”
O a doua fază ar fi formarea propriu-zisă a cadrelor didactice să poată să predea „blended learning”, iar a treia fază ar fi perfecționarea conținuturilor.
Miclea mai spune că întreruperea școlii tradiționale, decisă în martie anul acesta de autorități din cauza pandemiei de COVID-19, va duce la o creștere explozivă a analfabetismului funcțional mai ales acolo unde elevii nu au avut mijloace și instrumente cu care să se conecteze online.
Problema recuperării materiei ar trebui abordată mult mai serios, în opinia profesorului Miclea. Acesta dă și câteva exemple: ”copiii din clasa I care au ajuns numai la litera M”, „copiii care au ajuns cu tabla înmulțirii numai până la 5×5”. „Ce faci cu ei, îi bagi așa în clasa următoare?”, se întreabă acesta
Redăm un fragment din interviul acordat spotmedia.ro:
„Întrebare: Școala românească s-a oprit cumva în martie. Ce efecte credeți că va avea ceea ce s-a întâmplat anul acesta asupra generațiilor care au prins, într-o clasă sau alta, criza corona?
Mircea Miclea: Din păcate, principalul efect este de creștere explozivă a analfabetismului funcțional, răspândit în primul rând la acei elevi care nu au mijloace digitale. Ei în această perioadă nu au învățat absolut nimic.
Ar fi trebuit că după terminarea stării de urgență soluția să fie una locală. În satele unde numărul de infectați e zero, ar fi trebuit reluată școala cu jumătăți de clase și cu păstrarea unor măsuri de igienă. Dacă îți păsa de elevi se putea relua școala, astfel încât să recupereze ceva din ce au pierdut.
Al doilea lucru este că s-a văzut foarte clar cât de puțini au fost profesorii cărora chiar le-a păsat de elevi, chiar dacă și-au luat integral salariile. Părinții care au stat acasă cu copiii au văzut lucrul acesta mult mai clar.
Încă nu e târziu să se revină asupra deciziei și să se reia anul școlar măcar de la 1 septembrie, pentru recuperare. Gândiți-vă la copiii din clasa I care au ajuns numai la litera M. Sau la copiii care au ajuns cu tabla înmulțirii numai până la 5×5. Ce faci cu ei, îi bagi așa în clasa următoare?
Ar fi și o măsură de siguranță. Dacă în iarnă va fi din nou o întrerupere, nu e mai bine să-ți iei măsuri de siguranță și să începi școala mai devreme?
Și ar trebui să se înțeleagă foarte clar: viitorul este al învățământului hibrid, combinație de “față în față” și online. Cu fondurile europene și cele de la buget, ministerul ar trebui să demareze acum foarte clar dezvoltarea învățământului digital.
Întrebare: Cum?
Mircea Miclea: Să vă dau un exemplu. Dacă elevul merge la școală, profesorul îi predă față în față o lecție. Dar după aceea el vede lecția, pe tabletă sau de pe telefonul pe care școala i le pune la dispoziție, în trei variante: una remedială, adică lecția ținută pentru cineva care înțelege mai greu, o variantă obișnuită și o variantă avansată, pentru cei foarte buni.
Poate să acceseze aceste lecții de câte ori dorește și înțelege mult mai bine. Asta înseamnă blended learning, să combini învățarea la clasă cu învățarea online, acesta este viitorul.
Și trebuie să facem lucrul acesta dincolo de criză, trebuie să o facem pentru mintea generației digitalilor nativi. Ei au crescut interacționând tot timpul cu tehnologia digitală și mintea lor s-a schimbat în anumite aspecte. Ei preferă să aibă acces la informații oricând, oriunde.
În modul clasic de predare eu am acces la lecția “Teorema lui Pitagora” numai când domnul profesor o predă. Dar eu aștept să am acces tot timpul și tu, școală, îmi dai acces numai o dată pe an. Ceea ce e greșit. Trebuie să îmi dai acces de câte ori vreau eu, de unde vreau eu.
Învățământul hibrid e viitorul, e lecția fundamentală pe care trebuie să o învățăm.
Întrebare: Problema nu știu dacă este atât dotarea tehnică, până la urmă cu fonduri europene, investiția e posibilă. Ce facem cu profesorii așa cum i-ați descris chiar dvs?
Mircea Miclea: Într-o primă fază cred că se pot selecta profesorii buni din țara aceasta la fiecare materie și avem destui. Să zicem, pentru matematică selectezi la nivel național 20 de profesori care predau de la clasa a V-a la clasa a XII-a.
Le filmezi lecțiile câteva luni, un an. Aceste lecții se pun pe platforma online de învățare unde eu, elev, să am la dispoziție o lecție predată de cei mai buni profesori din țară, indiferent dacă nu mă duc la școală sau mă duc, dar doresc să am și o posibilitate de a asculta când și de câte ori vreau eu.
Asta e prima fază și se poate face în câteva luni. În faza a doua, trebuie să pregătești toate cadrele didactice să învețe tehnologia învățământului hibrid: metodica predării în regim de blended learning. Asta înseamnă formarea în câteva luni a tuturor cadrelor didactice. Se poate face!
Și urmează faza a treia, în care perfecționezi conținuturile mereu. Asiguri copiilor oriunde s-ar afla ei șansa de a avea acces la lecțiile celor mai buni profesori, dar și șansa profesorilor mai puțin pregătiți să vadă un model și să încerce să predea mai bine. E o modalitate de a forța perfecționarea profesorilor.
Întrebare: Și nu credeți că sindicatele ar linșa orice ministru care ar introduce așa ceva?
Mircea Miclea: Tocmai de aceea nu cred că e sarcina unui ministru. Prin amânare, problemele din învățământ au devenit atât de grave încât nu pot fi rezolvate decât de un întreg guvern. Și dacă un întreg guvern își asumă această politică, nimic nu-l poate opri să o pună în practică.
Noi trebuie să ne gândim dacă vrem să devenim o țară prosperă sau nu. Dacă da, trebuie să fim conștienți că viitorul este al exportului de cunoștinte, de tehnologii, nu de resurse naturale, ele se vor termina.
De ce anumite produse sunt cele mai profitabile? Ce din ele le face profitabile? Cunoașterea. Câștigi cel mai mult exportând cunoaștere, nu lemn sau trimițând oameni la cules sparanghel.
Deci dacă vrem să devenim o țară prosperă trebuie să exportăm cunoaștere. Dacă vrem să exportăm cunoaștere trebuie să învățam, ca să învățam trebuie să trecem la blended learning.
Învățarea în momentul acesta este distribuită, putem să învățăm mai bine din mai multe surse, nu dintr-una, școala, așa cum am fost învățați.
Întrebare: Și pentru această generație nouă nu ar fi mai important să știe unde să caute cu un click decât să memoreze?
Absolut, dar pentru acest lucru trebuie să schimbăm modul în care se face evaluarea. Ce înseamnă să știu este determinat de felul în care te evaluează profesorul.Dacă el te evaluează în funcție de cât de bine reproduci notițele, pentru tine a ști înseamnă a memora.
Întreabare: Cum credeți că ar trebui să reînceapă școala în toamnă în condițiile date, adică încă departe de învățământul hibrid?
Trebuie trecut la decizii locale, nu o singură decizie pentru toți elevii din toată țara. Eu sunt sigur că 90% din satele din România nu au niciun infectat cu Covid. De ce să nu înceapă copiii școala, cu norme de igiena desigur?
Luni în Franța începe școala la toate nivelurile, cu reguli clare care pot fi preluate, acolo unde nu ai focar.
Se pot face primele două ore cu doar jumătate de clasa. Profesorii oricum nu predau o ora întreagă, prima jumătate de oră fac evaluare, pun absențe etc. Deci în 4 jumătăți de oră poți preda cât în patru ore obișnuite.
După care o oră pauza, ca să nu se întâlnească prima jumătate de clasă cu cealaltă. Și tu, profesor, nu predai mai mult, ai aceeași normă de predare.
Și între timp începi programul de selectare a profesorilor foarte buni ale căror lecții să fie predate. Ministerul are un progam CRED de reformă curriculară din care ar putea să-i plătească pe acești profesori.
Noi trebuie să recuperăm ce trebuia făcut de acum 10 ani. Art 70 pe care l-am scris acum 10 ani în Legea Educației spunea că trebuia făcută platforma națională de e-learning și biblioteca școlară virtuală, apoi am tot spus cum trebuie făcut, pe pași. Nu s-a luat în seamă.
Citește interviul integral pe spotmedia.ro
FOTO: editura ASCR/captura youtube.com
4 comments
Cata mândrie! Profesorii foarte buni!
Din moment ce la facultăți vin elevi străluciți și serioși din toate colturile tarii, fiți sigur ca exista profesori foarte buni prin toate orașele și chiar la sate.
Doua sunt cele importante.
Unul,profesorul sa facă arta din profesia lui.
Doi, elevul sa fie atent la orele de curs, sa își efectueze temele primite și sa se documenteze continuu din cărți, exista biblioteci, nu găsești cele mai profunde chestiuni pe net, ci în cărți, domnule profesor.
Netul este un instrument, îl folosim și nu îl slăvim.
Multumesc domnule profesor.
Cu tot respectul ,domnule profesor,dar ați putea să-mi spuneți cum se vor selecta acești “profesori foarte buni” de care vorbiți?Criteriile ierarhizării și ale remunerării acestora se vor stabili ca și în cazul autorilor de manuale?Toată lumea știe cât de mult accent se pune pe competență în învățământul românesc!
Exemplele le vede o țară întreagă!
Primul lucru pe care ar fi trebuit să-l facem dacă ne-am dorit cu adevărat reformă ar fi fost depolitizarea învățământului!
Foarte corect ! Realista analiza ! Avem foarte putin timp sa punem in practica ! Cine va decide insa aplicarea e alta problema ! Un sistem anchilozat in birocratie va aplica acest proiect intr-un final grotesc si lipsit de consistenta ! Inspectoratele vor trasa proceduri.. dar putini vor intelege sensul in teritoriu !!! Excelenta solutie dar regret sa spun…. din experienta…. ca se vor inghesui materiale video de tot rasul – plansu” …. cine primeste adeverinta de creator de materiale video online va fi smecherul candidat la salariul de excelenta…. sau daca…… acel material va trece de o comisie formata din genii IT ….consilii de administratie fantoma
… comisia stiinte 😅😅😅……stiu sistemul foarte bine !!!@ Nu poti aplica reguli noi cu oameni vechi in mentalitate ….pacat de elevi …. ei vor fi perdantii ! Ia sa redescoperim America dragi educatori ! Un exemplu simplu ! Oare sutele de lectii video pentru disciplina matematica…. create de domnul Ursu de la Bacau…excomunicat din sistem…. oare pomeneste sau si-a reamintit cineva din Minister pe perioada Covid de aceste resurse sa le recomande???? Au trecut ..3 luni dar mai sunt….dati un search si gasiti aprecieri de ordinul k….bat manelele la vizualizari…. dar cine sa vada ????din oficiali ???? Nimeni !!
… si multi altiii …. care au creat inca de acum 10 ani si ceva canale edu pe youtube…. cine i-a luat in seama ? Multe sunt de spus… scuze poate pentru reactii emotionale a trecut vremea… la fel si pentru birocratii care nu inteleg nimic din realitate ! Imi cer scuze elevilor si parintilor daca gresesc cu ceva ! De cancelarie sunt satul pana peste cap…. colegilor tineri le este frica sa ia decizii daca nu spune altfel conducerea…. parintii sunt absenti pentru ca la fel nu pot face nici ei nimic….ei trebuie sa supraviatuiasca …… e un cerc vicios in care ne invartim de 30 de ani ! Eu unul spun cu modestie GATA ! Nu-mi pot apara elevii de sistem ! Ce sa fac ? Semnez fara conturi false ca altii !