Mircea Miclea, fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, spune prin modul în care s-au aplicat acum bursele acestea (n.red bursa Ligia Deca acordată elevilor sub media 5) s-a transmis un mesaj care sună în felul următor: nu contează cât de mult muncești sau înveți, contează unde te plasezi. Din punct de vedere social e ruinător să ridicăm la rang național o șmecherie”, spune Mircea Miclea pentru Edupedu.ro. Amintim, Aproape 8.500 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit, potrivit datelor Ministerului Educației.
- Amintim, jstificarea Ligiei Deca de ce primii 30% din elevii unei clase vor lua bursă de merit a fost aceea că “va exista o competiție sănătoasă în interiorul fiecărei clase. Ideea este nu să comparăm medii, ci să-i susținem pe cei care performează cel mai bine în fiecare clasă”.
Mircea Miclea, fost ministru al Educației, spune că ar fi trebuit stabilit un prag pentru acordarea burselor de merit, pentru că “modul în care s-au aplicat acum bursele de merit anul acesta s-a transmis un mesaj care sună în felul următor: nu contează cât de mult muncești sau înveți, contează unde te plasezi. Exact ce face orice șmecher care nu ajunge unde ajunge prin performanțe, prin muncă și prin învățare ci prin plasarea lângă cineva undeva într-un post etc. Adică ridicăm la rang național o șmecherie”.
Mircea Miclea mai spune că acest criteriu de acordare a burselor de merit pentru primii 30% dintr-o clasă “se poate aplica dacă evaluarea va fi standardizată în sensul bun, nu în sensul mecanic de birocrație a evaluării. În plus, elevii trebuie premiați cât au crescut ei de la ultima evaluare față de înșiși. La fel și prestația profesorilor, dar asta este ceva prea sofisticat, nu cred că ministerul actual poate să ducă așa ceva”.
Declarația lui Mircea Miclea pe subiectul criteriilor de acordare a burselor de merit
Mircea Miclea, profesor universitar, fost ministru al Educației: Dacă ne uităm la distribuția Gauss a oricărei prestații, e acea curbă sub formă de clopot, performanța înseamnă cam 15% din cei care sunt într-un grup anume. Prin urmare, cred că ar fi trebuit un prag. Pragul este în jur de 8-8,5 de acolo începe performanța.
Și doi> ar trebui stabilit un procent, dar de la pragul acela în sus, că altfel, prin modul în care s-au aplicat acum bursele acestea s-a transmis un mesaj care sună în felul următor: nu contează cât de mult muncești sau înveți, contează unde te plasezi. Dacă eu mă plasez într-o școală în care performanțele elevilor sunt slabe și sunt între primii 30% eu primesc o recompensă. Dacă tot eu m-aș duce la o școală unde performanțele colegilor mei sunt mai bune, eu nu primesc recompensă. Deci ce învăț? Să fiu mai degrabă atent unde mă poziționez, unde mă plasez și nu cât de mult muncesc și cât de mult învăț. Ori asta, din punct de vedere social e ruinător să transmiți mesajul că contează nu cât de mult înveți sau muncești ci unde te așezi. Exact ce face orice șmecher care nu ajunge unde ajunge prin performanțe, prin muncă și prin învățare ci prin plasarea lângă cineva undeva într-un post etc. Adică ridicăm la rang național o șmecherie.
Edupedu.ro: Mecanismul actual al Ministerului Educației poate fi aplicat dacă ar exista o evaluare standardizată? Dacă aceeași notă valorează la fel la sat și la oraș, sau în orice școală ? Dacă nivelul de evaluare ar fi la fel peste tot?
Mircea Miclea, profesor universitar, fost ministru al Educației: Se poate aplica dacă evaluarea va fi standardizată în sensul bun, nu în sensul mecanic de birocrație a evaluării. În plus, cred că trebuie luat în calcul și progresul pe care îl fac elevii. Adică cred că trebuie premiați cât au crescut ei de la ultima evaluare față de înșiși. De exemplu, poți să compari fiecare elev la evaluarea team gen TIMMS PIRLS PISA poți să compari da, mai ales la TIMMS și PIRLS. Poți să compari cu media națională și să vezi cum de la un an la altul a progresat. De exemplu cum la TIMMS am la clasa a 2-a nota în raport cu media națională versus clasa a 4-a în raport cu media națională. Și atunci mă compar pe mine cu mine și văd progresul meu școlar. În felul ăsta pot să compari și prestația profesorilor, învățătorilor. Ce a făcut învățătorul? A repoziționat în raport cu media sa? A rămas la fel în raport cu media națională sau județeană? Dar asta este ceva prea sofisticat, nu cred că ministerul actual poate să ducă așa ceva, sincer”.
- TIMSS este un studiu comparativ la nivel internațional care măsoară performanțele la matematică și științe. PIRLS este Progress in International Reading Literacy Study, iar PISA – Programme for International Student Assessment – este un studiu comparativ internațional organizat de către OCDE. El măsoară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii principale – citire, matematică și științe.
Informații de context
Aproape 8.500 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit, potrivit datelor Ministerului Educației. Concret, este vorba de 8.494 de elevi care se află în această situație. Dintre aceștia, 5.250 au media cuprinsă între 4.00 și 4.99. Cu media între 3.00 și 3.99 sunt 2.382 de elevi beneficiari. 704 au media între 2.00 și 2.99, iar 158 au media sub 2, datele fiind valabile pentru luna octombrie 2023.
Ministerul a cerut centralizarea după ce în presa locală au apărut cazurile ale unor elevi din Prahova care vor lua burse de merit, deși au media 1,97, respectiv 4,59. Acest lucru este posibil în noua lege a Educației: noile criterii de acordare a burselor din legea educației permit ca elevi cu medii de 5 să ia bursă de merit, dacă se încadrează în primii 30% din punct de vedere al mediei, iar în cazul celor de clasa a IX-a, media poate scădea sub 5 pentru că se ia în calcul media de la Evaluarea Națională.
Ministra Educației, Ligia Deca, a spus, la Antena 1, că situațiile apărute în presă în care elevi cu medii sub 5 iau bursă de merit apar doar la clasa a IX-a: “Problema nu este neapărat bursa de merit, ci cum ajung copiii la clasa a IX-a să fie repartizați cu medii sub o nota de trecere”.
Secretarul de stat Florian Lixandru a recunoscut în cadrul dezbaterii privind metodologia de acordare a burselor că pragul de 30% dintre elevii unei clase pentru acordarea bursei de merit nu a fost ales pe baza unor studii, ci a tranșelor de medii din SIIIR.
La mai puțin de o lună distanță, același secretar de stat a spus că nu poate să spună “care a fost rațiunea pentru care s-a stabilit în lege ca 30% dintre elevii fiecărei clase să primească burse de merit”.
Amintim că Ligia Deca a încercat să justifice criteriul de acordare a burselor de merit prin „existența unei competiții sănătoase, în interiorul fiecărei clase, pentru primii 30% elevi”, atunci când a fost întrebată la TVR, pe 12 septembrie, despre modul în care vor fi acordate bursele de merit în anul școlar curent.
„Ideea este următoarea: copiii performează atunci când intră într-un soi de competiție sănătoasă, întâi cu sine și apoi cu cei pe care-i au în jurul lor, cu colegii lor de clasă. Ideea este nu să comparăm medii care, de altfel, arată foarte diferit de la o școală la alta, ci să-i susținem pe cei care performează cel mai bine în fiecare clasă. Asta înseamnă că va exista o competiție, din nou, cu fairplay, sănătoasă, în interiorul fiecărei clase, pentru acei primii 30% care iau bursa de merit. Asta înseamnă că în fiecare an își vor depăși întâi propriile limite și apoi, evident, vor intra într-un soi de competiție unii cu ceilalți, ceea ce împinge în sus întregul corp al elevilor din România”, motiva Deca.
Edupedu.ro a semnalat încă din faza de proiect al metodologiei că meritul este transformat în mită electorală prin acea decizie.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat la începutul ședinței de Guvern că „nu poate fi acceptat în continuare” ca elevii de nota 2 să primească burse de merit. Acesta a spus că a avut o discuție cu ministrul Educației, Ligia Deca, și sindicatele din Învățământ: „Sperăm să avem cât mai repede o soluție prin care bursa de merit să reflecte performanța școlară”.
Potrivit unor surse G4Media, Guvernul va impune un prag de acordare a burselor de merit pentru ca acestea să nu mai ajungă la elevi cu medii de 1 și 2. Peste 3.200 de elevi au medii sub 4 și vor primi câte 450 de lei pe lună.