Alocarea majorității banilor pentru Educație din Planul Național de Redresare și Reziliență către 60 de colegii centenare din România “este o decizie criminală”, spune profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, într-o conferință organizată de proiectul Școli curate. Acesta justificat această afirmație prin faptul că Educația înseamnă asigurarea egalității de șanse, iar neasigurarea acestei egalități între copii înseamnă, de fapt, irosirea resursei publice.
Documentul Planul Național de Relansare și Reziliență a fost elaborat de Ministerul Fondurilor Europene și va fi prezentat de Guvern joi seara, potrivit anunțului oficial.
Discuția are loc în contextul în care Edupedu.ro a publicat în exclusivitate informația conform căreia Guvernul României propune alocarea a 500 de milioane de euro către colegiile centenare, din fondul de 1,05 miliarde de euro propus pentru finanțarea Educației în Planul Național de Relansare și Reziliență. Documentul pe care România îl pregătește pentru atragerea celor 30,4 miliarde de euro pe care țara noastră le-a negociat cu Comisia Europeană din planul NextGeneration EU este în stadiul de draft și a fost consultat de Edupedu.ro. Propunerea de alocare pentru domeniul Educației este de 1,05 miliarde de euro, dar pentru învățământul preuniversitar sunt prevăzute 850 de milioane de euro.
Declarațiile lui Mircea Miclea, cu privire la alocarea celor 500 de milioane de euro către colegiile centenare:
- “E o decizie criminală, sper să nu se ajungă să se pună în practică.
- Deci noi, când vorbim de egalitate de șanse, noi nu vorbim de abstracțiuni. Ce înseamnă egalitate de șanse? Egalitate de șanse înseamnă că dau posibilitatea fiecărui creier de copil din națiunea aceasta să se dezvolte la maximum cu putință, pentru că atunci este spre binele acelui individ și este spre binele acestei țări. Deci despre asta vorbim, despre valorificarea potențialului.
- A nu ajută oamenii aceștia, copiii aceștia care sunt în sate și cătune sau în școli de provincie, în școli de la marginea orașelor, a nu-i ajuta pe acești copii înseamnă sub-utilizarea resurselor naționale.
- Asta înseamnă că e o mare crimă să sub-utilizezi resursele naționale pe care tu le ai, dacă tu nu-i ajuți pe acești oameni – cum am dat exemplul de a le da șansa de a vedea toți lecțiile celor mai bun profesori, pentru că acum tehnologiile permit acest lucru, de a le vedea de câte ori le doresc, de a le înțelege, de a le asigura trasee educaționale care să-i favorizeze, de a le asigura gratuitate la cazări în orașe, dacă vor să vină în universități să stea în orașe universitare ca să facă o universitate. Asta înseamnă că dacă facem lucrul acesta, noi ne valorificăm resursa națională.
- Dacă noi nu facem lucrul ăsta, noi sabotăm resursa națională, principala resursă națională.
- Cei care sabotează resursele naționale ar trebui să intre în pușcărie. Pentru că asta e o crimă și lucrurile astea se vor vedea tot mai mult pe măsură ce trece vremea.
- Și nu vreau să fiu în pielea celor care iau acum aceste decizii aberante pentru că o să fie arătați cu degetul și o să fie condamnați”.
Moderator: De ce acești oameni care sunt la cârma României își bat joc de elevi?
Mircea Miclea:
- “Pentru că nu îi interesează educația, pe mulți dintre ei. Pe majoritatea dintre ei îi interesează să bifeze în CV că a fost ministru sau că a fost secretar de stat în Ministerul Educației. Atât îi interesează, propriul CV, eventualele aranjamente pe care le pot face pentru ei sau pentru clientele de partid, niște bani pe care îi dirijează spre niște anumite firme pe care le spune partidul să le dirijeze…
- Nu îi interesează educația, au o cu totul altă agendă. O agendă ascunsă, dar evidentă, și practic sunt interesați să se folosească de poziția pe care o au pentru a-și realiza această agendă. Agenda lor nu vizează interesele elevilor”.
Informații de background
Reamintim că, potrivit documentului PNRR, despre care Edupedu.ro a scris săptămâna trecută, în descrierea situației actuale a Educației din România, Guvernul citează diferite rapoarte ale Comisiei Europene, date Eurostat sau alte studii internaționale care arată că cele mai mari probleme pe care acest domeniu sunt în mediile devaforizate, în zonele rurale și la capitolul formare profesională și intrastructură.
În primul rând PNRR remarcă faptul că “prin recomandările specifice de țară (RST) privind Programul național de reformă al României pentru 2020, Consiliul Uniunii Europene a subliniat, pe de o parte, că echitatea, incluziunea, calitatea educației, dar și capitalul uman rămân provocări importante, fiind necesare reforme strategice în acest domeniu, iar pe de altă parte că nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale și din zonele defavorizate din punct de vedere economic”.
“România dispune de o infrastructură educațională și de formare profesională învechită, nesigură, ineficientă din punct de vedere energetic și cu un nivel scăzut al accesibilității persoanelor cu dizabilități” se arată în document. Apoi autorii PNRR susțin că problema cea mai mare legată de infrastructură ar fi de fapt la colegiile centenare: “Conform Planurilor de Analiză și Acoperire a Riscurilor (PAAR), un procent important de unități și instituții de învățământ de stat, în special colegii naționale de educație centenare, funcționează în clădiri încadrate ca având risc seismic sau niveluri ridicate de risc la incendiu.”
Așa că propunerea de alocare pentru majoritatea banilor, adică 500 de milioane de euro, din cele 850 de milioane de euro prevăzute pentru învățământul preuniversitar merge spre 60 de colegii cu 30.000 de elevi.
Lista colegilor centenare din România este aici
Mircea Miclea / Foto: RBL