Cred că România educată e un eșec total, a declarat pofesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, la un eveniment online organizat de proiectul Școli curate. Miclea a spus că “în 2014 a început lucru la acest document, o dată cu preluarea Președinției de domnul Iohannis, azi suntem în anul 2020, au trecut 6 ani”, iar până acum nu s-a întâmplat nimic în baza proiectului România educată.
Redăm opinia exprimată de Mircea Miclea:
Alexandru Manda, moderator: “Inițiativa România educată credeți că poate să ofere o reformă? Pentru că a început în 2015, în primul mandat al președintelui, s-au făcut dezbateri peste dezbateri, dezbateri peste dezbateri și peste alte dezbateri. Eu, personal, pe vremea aceea eram președintele Asociației Elevilor din Constanța și am participat la foarte multe evenimente în cadrul proiectului România educată, grupuri de lucru chiar la Palatul Cotroceni unde s-au dezbătut diferite teme și s-a scos o cărticică foarte groasă, să zicem. Cu chestii bune, cu propuneri. De acolo s-a oprit totul, din 2018 după lansarea acelei cărți albastre la Palatul Cotroceni nu am mai auzit nimic de inițiativa România educată, de proiectul România educată. Credeți că ar putea acest proiect prezidențial să ne ofere ceea ce spuneți dumneavoastră?“
Mircea Miclea: “Nu, nu cred. Cred că e un eșec total”.
Alexandru Manda, moderator: “De ce credeți că eșuat proiectul România educată?“
Mircea Miclea: “Pentru că a fost din start prost conceput. Bineînțeles că s-a jucat electoral pur și simplu. Atunci când supui dezbaterii publice un document, dezbaterea publică este extrem de importantă, trebuie să conștientizeze oamenii când e vorba de o schimbare majoră în ce constă această schimbare, dar îți trebuie, înainte de a face dezbaterea publică, un document elaborat de niște experți, un document care să sintetizeze bunele practici, cercetările relevante și care să vină și să spună “acestea sunt problemele relevante, la aceste probleme iată care sunt soluțiile”. Și apoi având un astfel de document începi dezbaterile publice și în urma acestor dezbateri pot să rafinez și să optimizez acest document. Asta înseamnă o adevărată reformă: încep cu un document făcut cu oameni care se pricep.
Ce s-a întâmplat cu această România educată? Nu a fost niciun document. Dacă vă aduceți aminte, s-a pornit de la scrisoarea unui băiat care spunea “tot ce-mi doresc eu să fie în educația din România” și au început dezbaterile în universități despre scrisoarea respectivă. Și-au făcut tot felul de dezbateri, fiecare a început să-și spună experiența personală și să o ridice la rang de teorie universală. A fost un demers complet greșit. Rezultatul a fost un document care este o însăilare de opinii, care nu stabilește, nu ia decizii, nu tranșează clar. Uitați-vă, de exemplu, la modul în care este prezentat liceul: se prezintă două variante, fără a stabili liceul, una dintre ele era deja stabilită în legea din 2011, a fost anulat acel paragraf. Ce facem? Venim după nu știu câți ani și spunem că repetăm ceea ce a fost stabilit deja? Și nici măcar nu se spune ce vom urma. Se spune iată, avem două opțiuni. Cum adică, asta este strategie?
Aș vrea să vă întorc întrebarea dumneavoastră. M-ați întrebat dacă România educată are vreo șansă să ne ofere ceva? Vă întreb eu: în 2014 a început lucru la acest document, o dată cu preluarea Președinției de domnul Iohannis, azi suntem în anul 2020, au trecut 6 ani, vă întreb: s-a întâmplat ceva în educație în baza acestei Românii educate? Șase ani pierduți, șase ani pierduți!”