Mircea Miclea: Cred că România educată e un eșec total. Șase ani pierduți

3.306 vizualizări
Mircea Miclea / Foto: Arhiva personală
Cred că România educată e un eșec total, a declarat pofesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, la un eveniment online organizat de proiectul Școli curate. Miclea a spus că “în 2014 a început lucru la acest document, o dată cu preluarea Președinției de domnul Iohannis, azi suntem în anul 2020, au trecut 6 ani”, iar până acum nu s-a întâmplat nimic în baza proiectului România educată.

Redăm opinia exprimată de Mircea Miclea:

Alexandru Manda, moderator: “Inițiativa România educată credeți că poate să ofere o reformă? Pentru că a început în 2015, în primul mandat al președintelui, s-au făcut dezbateri peste dezbateri, dezbateri peste dezbateri și peste alte dezbateri. Eu, personal, pe vremea aceea eram președintele Asociației Elevilor din Constanța și am participat la foarte multe evenimente în cadrul proiectului România educată, grupuri de lucru chiar la Palatul Cotroceni unde s-au dezbătut diferite teme și s-a scos o cărticică foarte groasă, să zicem. Cu chestii bune, cu propuneri. De acolo s-a oprit totul, din 2018 după lansarea acelei cărți albastre la Palatul Cotroceni nu am mai auzit nimic de inițiativa România educată, de proiectul România educată. Credeți că ar putea acest proiect prezidențial să ne ofere ceea ce spuneți dumneavoastră?

Mircea Miclea: “Nu, nu cred. Cred că e un eșec total”.

Alexandru Manda, moderator:De ce credeți că eșuat proiectul România educată?

Mircea Miclea: “Pentru că a fost din start prost conceput. Bineînțeles că s-a jucat electoral pur și simplu. Atunci când supui dezbaterii publice un document, dezbaterea publică este extrem de importantă, trebuie să conștientizeze oamenii când e vorba de o schimbare majoră în ce constă această schimbare, dar îți trebuie, înainte de a face dezbaterea publică, un document elaborat de niște experți, un document care să sintetizeze bunele practici, cercetările relevante și care să vină și să spună “acestea sunt problemele relevante, la aceste probleme iată care sunt soluțiile”. Și apoi având un astfel de document începi dezbaterile publice și în urma acestor dezbateri pot să rafinez și să optimizez acest document. Asta înseamnă o adevărată reformă: încep cu un document făcut cu oameni care se pricep.

Ce s-a întâmplat cu această România educată? Nu a fost niciun document. Dacă vă aduceți aminte, s-a pornit de la scrisoarea unui băiat care spunea “tot ce-mi doresc eu să fie în educația din România” și au început dezbaterile în universități despre scrisoarea respectivă. Și-au făcut tot felul de dezbateri, fiecare a început să-și spună experiența personală și să o ridice la rang de teorie universală. A fost un demers complet greșit. Rezultatul a fost un document care este o însăilare de opinii, care nu stabilește, nu ia decizii, nu tranșează clar. Uitați-vă, de exemplu, la modul în care este prezentat liceul: se prezintă două variante, fără a stabili liceul, una dintre ele era deja stabilită în legea din 2011, a fost anulat acel paragraf. Ce facem? Venim după nu știu câți ani și spunem că repetăm ceea ce a fost stabilit deja? Și nici măcar nu se spune ce vom urma. Se spune iată, avem două opțiuni. Cum adică, asta este strategie? 

Aș vrea să vă întorc întrebarea dumneavoastră. M-ați întrebat dacă România educată are vreo șansă să ne ofere ceva? Vă întreb eu: în 2014 a început lucru la acest document, o dată cu preluarea Președinției de domnul Iohannis, azi suntem în anul 2020, au trecut 6 ani, vă întreb: s-a întâmplat ceva în educație în baza acestei Românii educate? Șase ani pierduți, șase ani pierduți!”


4 comments
  1. Așa e. Dezbaterea publică trebuie sa plece de la un document pus la cale de experți. Altfel, oricine își poate da cu părerea vizavi de ce crede el că e educația. Și nu e în regulă.Domnul Daniel David, rectorul Universității “Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca explica exact acest lucru. În orice domeniu, doar experții sunt cei care pot decide cu adevărat. Sigur, tu poți să le aduci oamenilor concluziile experților, să le arăți ce au propus aceștia. Da, încă mai durează. In Romania educația mai are cale lungă!

  2. sistemul de invatamant a fost distrus de la revolutie. are un aport la aceasta catastrofa si miclea. daca stai si ii asculti pe nenumaratii care au fost ministrii , doar in mandatul lor a fost bine. in realitate toti, fara exceptie , au fost catastrofe. de bun simt , cei care au avut fuctiia de ministru , ar trebui sa se abtina la comentarii.

    1. Nu este adevarat, Miclea a fost unul dintre putinii ministri care a venit cu planuri si masuri coerente. Ca nu a avut timp sa le implementeze, iar dupa plecarea sa s-a ales praful e altceva.
      Problema e ca in Romania fiecare ministru (si nu numai) darama si ia totul de la zero. Nimeni nu a incercat vreodata sa obtina un minimum de continuitate. Asta pentru ca a concepe si continua un proiect pe termen lung presupune un minim de pregatire si inteligenta. Ori la noi e mai important sa te bati cu pumnul in piept si sa-i demolezi pe cei dinainte decat sa obtii rezultate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Rezultatele TIMSS ne indică urgența alfabetizării științifice a elevilor, care să aibă capacitatea de a înțelege și explica fenomenele naturii – Ligia Deca, consilier prezidențial / Raportul de țară la TIMSS 2019, cu rezultatele detaliate ale studiului în care România s-a clasat ultima din Europa la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, prezentat de Universitatea din București

Rezultatele României la studiul TIMSS 2019 au fost prezentate detaliat astăzi de către specialiștii în științele educației și testare educațională de la Universitatea din București și din Ministerul Educației. Conferința…
Vezi articolul

Practica didactică în România nu reflectă obiectivele de învățare din curriculumul național, carierei didactice îi lipsesc trăsături-cheie ale unei profesii cu înaltă calificare, evaluarea competențelor profesionale nu se bazează suficient pe dovezi – raport-diagnostic al OCDE

Obiectivele curriculumului bazat pe competențe nu este reflectat nici acum în practica didactică, în condițiile în care au existat formări în domeniu, potrivit raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și…
Vezi articolul

Conferință organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro

Mircea Miclea: Să știi să întrebi devine o abilitate esențială pentru elevi, într-un viitor suprasaturat în tehnologii. Dar ca să știu cum să pun întrebarea, trebuie să am o grămadă de cunoștințe

Competențele necesar a fi dobândite de elevi în școală, pentru ca ei să poată să facă față unui viitor „suprasaturat în tehnologii digitale”, precum și ajutorul pe care li-l pot…
Vezi articolul