Mircea Miclea: Aș merge pe 1.000 de euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare

14.208 vizualizări
Mircea Miclea / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
„Dacă ar fi după mine, aș merge pe 1.000 euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare. Dacă vrem o educație ca în alte țări cu sisteme performante, atunci trebuie alocat 6,7,8 la sută din PIB pe o perioadă lungă de timp”, a declarat profesorul universitar Mircea Miclea, fost ministru al Educației, la TVR Info, pe 31 mai, când Guvernul a anunțat că va aproba cu forța OUG cu creșterile salariale.

Guvernul Ciucă a adoptat prin OUG pe 1 iunie majorarea cu 585 de lei pentru profesori și 250 lei pentru nedidactic a salariilor, ofertă respinsă pe 31 mai, după care le-a chemat pe sindicate la discuții.

„Probabil că se va ajunge la un compromis. Acest compromis, subliniez foarte clar, nu va rezolva în niciun fel problemele din educație. Este doar o modalitate de a stinge temporar un foc. Problema este veche. Am semnalat-o inclusiv prin demisia pe care mi-am depus-o în 2005, când am primit 3,73% din PIB pentru educație și am socotit totuși că insuficient. E nevoie de 6% din PIB pentru educație, dacă vrem o educație performantă”, a adăugat Mircea Miclea. 

Mircea Miclea despre majorarea salarială de 1000 de lei brut: 1.000 de lei e prea puțin. Nu se rezolvă nimic substanțial în educație cu această mărire salarială. Problema rămâne, se va croniciza și mai mult și va deveni greu de rezolvat

„1.000 de lei e prea puțin. Nu merită să faci diferențieri pe 1.000 lei. Cred că e bine să se dea la toată lumea aceeași sumă de bani, pentru că oricum e prea puțin și va fi înghițit de inflație.

Nu se rezolvă nimic substanțial în educație cu această mărire salarială. Problema rămâne, se va croniciza și mai mult și va deveni greu de rezolvat. Vedem cu câtă ipocrizie cei care decid în țara aceasta la nivel înalt, atât guvernul, cât și președintele, anunță acum că revendicările acestea salariale sunt justificate și că trebuie satisfăcute într-un fel sau altul, dar atunci când au alocat 2,1% din PIB pentru educație, n-au socotit că e ceva aberant. Au socotit că e bine și au crezut că cel mai mic procent de după Revoluție va rezolva problemele. Mai transmit un mesaj, anume că trebuie să ieșim din nou în stradă, să ne revoltăm ca să primim câte ceva. E umilitor și pentru profesori să facă lucrul acesta. Dacă avem oameni incompetenți, vom avea sărăcie continuă în țara aceasta. E vorba de bunăstarea țării aici, dar ei nu înțeleg lucrul acesta din 2005 încoace”. 

Mircea Miclea: Elevii și părinții lor au conștientizat ceea ce clasa politică nu conștientizează, cât de importantă este educația pentru țara aceasta

„Elevii și părinții lor au conștientizat ceea ce clasa politică nu conștientizează, cât de importantă este educația pentru țara aceasta și cât de important e să ai personal de bună calitate în educație, pentru că principalul factor implicat în învățarea elevilor este calitatea profesorului. La salariile la care acum s-a ajuns în educație, nimeni competent nu va mai fi atras de a opera în sistemul educațional. Elevii și părinții au înțeles acest lucru. E trist că guvernul actual și președintele actual n-au înțeles acest lucru și aruncă niște firimituri, nu rezolvă nicio problemă. 

Conflictul acesta trebuia declanșat în secunda unu după ce s-a alocat 2,1% din bugetul național pentru educație. Era evident ca pentru inflația pe care o avem, pe care o știam toți, nu va fi îndeajuns să aloci 2,8% din PIB pentru educație. 

Ce cred că trebuie făcut însă în viitor este nu numai o mărire substanțială a salarizării. Trebuie alocat un procent mai mare din PIB pentru educație. În același timp mai trebuie luate două măsuri. Prima, salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația școlară a profesorilor. Sunt profesori care merită un salariu nu dublu, triplu sau de cinci ori mai mare decât salariul care-l au acum și profesori care nu merită mai mult de 1.000 lei cât li se oferă acum. Dincolo de asta mai trebuie și o angajare la nivelul școlii. Adică școala să poată angaja profesorii și toți școala să-i disponibilizeze. Să nu rămână profesori care sunt incompetenți de care școala nu poate scăpa. 

Să menționez că la un moment dat Costa Rica, o țară foarte săracă pentru o vreme, ca să-și ridice educația a alocat 35% din PIB pentru educație. Vă puteți închipui lucrul acesta? Deci, să nu vină acum niște băieți care temporar conduc această țară și să ne spună nouă că nu sunt bani sau că nu putem aloca bani pentru educație. Gargară de doi bani”. 

Mircea Miclea, despre momentul grevei: Să declanșezi greva acum a fost o chestiune de strategie absolut corectă

„Să declanșezi greva acum a fost o chestiune de strategie absolut corectă. Dacă vrei să fie luate în seamă revendicările, începi această luptă atunci când e luată în seamă. Acum erau mai multe șanse de a fi luată în seamă. Reproșăm acum sindicatelor că de ce au început acum, dar de ce atunci ați alocat 2,1% din PIB? Pe de altă parte, apropo de legile educație, sincer, sunt complet non-reformatoare. Nu cred că merită vorbit despre ele. Vor face mult rău. S-a arătat câte ilegalități creează ele, câte disfuncții creează, cum sunt centrate mai degrabă pe reorganizarea instituțională decât pe reforma sistemului. Degeaba, a funcționat mașinăria de vot și s-a ajuns la aceste legi. Sigur, nu puteau să fie altfel, pentru că stau într-un raport lipsit de orice valoare științifică. O spun complet în cunoștință de cauză”. 

Mircea Miclea, despre salariul unui debutant: Aș merge pe 1.000 de euro. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație

„Susțin foarte clar că trebuie încurajată intrarea în sistem, de aceea debutanții trebuie să simtă mod substanțial că merită să opteze pentru a profesa în domeniul educațional și nu în altă parte. Au atât de multe variante acum absolvenții de facultate. Dacă vrem să avem oameni buni, întâi trebuie să intre în sistem, după aceea vor avea diverse modalități de a-și îmbunătăți prestația și didactică și salarizarea în interiorul sistemului. Este mult mai important să dai salariu mai mare unui debutant decât unui profesor la final de carieră. 

Salariul unui debutant ar trebui sa fie spre 4000 de lei, ar fi mult mai realist ca să devină profesia atractivă. Ca să nu mai spun că trebuie frântă o anumită inerție, adică deja s-a construit un mental colectiv, o atitudine socială care te îndeamnă să nu alegi educația, să mergi în altă parte, pentru că acolo nu e nimic bun. Dacă ar fi după mine, aș merge pe 1.000 de euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare. Dacă vrem o educație ca în alte țări cu sisteme performante, atunci trebuie alocat 6,7,8 la sută din PIB pe o perioadă lungă de timp”.

Citește și:
Mircea Miclea, despre greva profesorilor: Susțin clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii / Ipocrizia crasă a președintelui și ministrului Educației o poate vedea acum toată lumea
Daniel Funeriu: Soluția, azi, este ca de mâine părinții să iasă masiv în stradă. Elevii suferă nu din cauza profesorilor, ci din cauza lui Iohannis și a guvernelor sale, începând cu guvernul Ponta și terminând cu guvernul Ciucă
O nouă zi de grevă generală în școli. Sunt anunțate proteste ale profesorilor în mai multe județe

21 comments
  1. În sfârșit a vehiculat Miclea cifra corectă.

    Profesori debutanți vs. avocați debutanți. Să vă vedem la treabă.

  2. Corect. Îi mulțumim d – lui Ministru Miclea, pentru tot sprijinul și îl dorim ca ministru al Educației in locul doamnei ministru, care se ascunde ,,după cires”.

  3. Ce să facă școala?? Să angajeze propriile pile, despre ce vorbiți, domnule?!Nu vă mai dați asemenea păreri că îngropați această țară în mizerie….
    Și știu despre ce vorbesc…
    Ia gândiți-vă la Legea 253 care i-a promovat în sistem ca titulari pe mulți care acum fac grevă și, practic nu știu pentru ce au semnat…, că să nu mai vorbim despre altele…!
    Ați uitat că instituțiile statului sunt politizate?
    Cunosc4 persoane care (profesori) fac grevă, iar soții /soțiile acestora sunt în funcții publice puse de PNL sau primesc indemnizații de consilier lical/județean!
    Cântăm la grevă, dar cântăm și la diverse partide!
    Să se dea bani pentru materiale didactice….!
    În școli nu sunt materiale didactice, banalul laptop lipsește, iar clasele nu sunt dotate cu calculatoare…
    Cursurile sunt pentru oamenii deștepți.., se duc proștii de se-nscriu pentru hârtii necesare la gradație, care gradație..!

  4. Câte puțin, câte puțin au inceput să ne ia din autoritate:
    -au început prin a-și pune oamenii in funcții de conducere (după ce le validau doar lor munca, meritele; avem toți întâmplări personale suficiente să demonstrăm acest lucru ),
    -au continuat prin a da anumite clase anumitor profesori, dirigenții-la fel-fără să răspundă pentru limitarea/anularea egalității de șanse,
    -au facut numiri in școală/la nivel de ISJ, (in ’96, de ex., nici nu se știa centrul universitar de corectare- București/Iași ; învățai după niște cursuri și nu știai dacă vor fi in acordul acelei comisii, căci viziunile, evident, erau diferite!),
    -au dat def., grade did. la nivel de ISJ, ca să nu se mai știe cine ce știe, nemaiexistând o viziune unitară măcar regională (in ’90, de ex., 30% dintre participanți au luat examenul de definitivat la obiectul meu, în Iași)
    -ne-au amestecat pe toți, neprioritizând corect; ne-au jignit directorii lăudând extrem pe cei mulți cu 10 în ultimii ani la aceste importante examene ale sistemului (ridicând din sprânceană suspect ptr.un 9.50- bineînțeles la oameni pe care nu ii agreează), când noi am muncit enorm pentru o notă peste 8!Era o raritate un 10 la grade imediat după revoluție (habar nu avem dacă pe bune sau nu, e adevărat!).

    – au ajuns tot ei, după aceea să poată spune ca nu suntem (ca sistem, individual) suficient de buni!

    Evident, despre acest amestec ciudat nu se poate spune în orice moment că e un grup de specialiști!
    Iar dacă se prioritizează cum vor ei, de sus, încât apar doar cei ce trebuie să se zărească, cântăriți, evident, tot de oameni ai lor, nu se mai vede nimic!

    Profesorul tânăr trebuie lăsat sa devină!Asemenea coconului care devine fluture!
    Iar cei ce o viață au onorat sistemul e necesar să fie văzuți!

    Nu este firesc să spui ca dai azi bani să stea el mâine in sistem!Il faci doar sa profite de sistem, cu risuri f.mari pe termen lung!
    Iar celui care mai are cinci-zece ani de muncă până la pensie să nu ii mai dai (după ce o viață nu i-ai dat, ATENTIE, ca și azi!)

    Adică generația noastră, de la revoluție încoace, a fost proasta de serviciu a societății?
    Ca și cei tineri, unii dintre noi am avut și avem copii, poate avem nepoți! In plus, toți avem și spirite, și suflete neonorate in timp!Și mai avem și trupuri cu oase ținute ani de zile în frigul din școli și care așteaptă îngrijire!
    Dați-ne ce ne-ați luat: autoritatea-capacitatea de exercitare a puterii!

    Să pot să îmi exercit puterea prin stiloul meu înseamnă să pot munci în securitate materială, de decizie, sănătate( fizică, mentală), pentru a face o lecție bună, o evaluare bună, o atmosferă bună în clasă! Nu le mai am!
    Mi-ați luat-o (pe ea, pe autoritate), conștienți fiind de ce faceți (sau nu?)!

    Definiți inițial ce înseamnă un profesor responsabil, ce trebuia să fi facut EL PERSONAL pentru asta, pe forțele lui, toată viața , nu ajutat-împins de sistem (că suntem plini de directori cu cursuri făcute gratuit, fără teme de acasă- cum se dădeau pentru prostime!), apoi stabiliti cum ne dați inapoi ce am pierdut treptat și cu alegeri făcute de dumneavoastră, factori decidenți!

    P.S.1.
    Poate ne dați asigurări medicale speciale, că au mai incercat si alții să ne propună târgul acesta!
    Nu! Dați-ne bani la salariu, să alegem noi, fiecare!
    P.S.2.
    Știm care ne este valoarea, știm că nu ne veți plăti la valoarea pe care o merităm, dar faceți măcar pasul de a tinde spre citirea onestă a ei!

    1. profesorii au valoare numai atunci când nu o să mai facă diferență între elevi! visați doar 💰 când eram eu in școală tot diferență se facea! deci tradiție în România

      1. Profesorul, prin ce este el, nu
        face diferențe elevii săi! ( Nu că nu ar vrea unii ca el să facă, nu că nu li s-ar părea la unii că el face -neștiind, cumulat, date )!
        Părintele face diferențe intre copiii săi?
        Și nu vorbim aici de cazuri speciale!

  5. Altul care zice cum ar trebui facut, dar cand a fost ministru n-a facut nimic….
    Cand va tot zic ca pe astia ii doare la bascheti pentru ca ei au copiii dati la scoli private sau de afara…?!?
    Ar trebui ca in declaratia de avere sa fie trecut si la ce scoli au domniile lor copiii si atunci ne va fi la toti clar de ce nu se intampla nimic aici !

  6. O tâmpenie!
    Greva a pornit pentru banii care nu ne-au fost dați!
    În patru școli nu am auzit un profesor să vorbească despre salariile debutanților! Toți se întrebau doar: ,,Cu cât mi se va mări salariul? Cât voi primi în plus?”
    Lăsați debutanții să primească mai mulți bani după ce vor lua definitivatul (așa se întâmplă și în alte domenii).
    Salariile cresc după perfecționare și vechime!
    De ce ne punem în cap restul societății? Să se dea o lege prin care să se aloce un procent bun celor care iau definitivatul (până acum nu se oferea nimic la salariul).
    Hai să fim raționali!
    Mă abțin de la alte comentarii…

    1. Ce te deranjează din ce am scris?
      Spun exact care este oful celor mai mulți profesori și că pierdem greva datorită faptului că am pus debutanții pe primul loc!
      Iar dacă am spus că mă abțin, mă refer la alte comentarii legate de realitatea din spatele acestei greve!

      1. Domnule, dar oful unor părinți îl cunoașteți? Atunci când profesorii fac diferența dintre elevi? 💰 sunt visul profesorilor…… și viața bună

  7. mai bine ai merge pe la școală puțin, dar nu la cei asemeni tie, să îți deseneze cum faci 4800(20h) X2 =9600(40)…propaganda voastră împuțită a trecut de.mult de orice nivel de jeg moral imaginabil și aparent voi trebuie sa ii educați pe alții, dar nu aveți nici o problemă sa mințiți cu nerușinare pentru proștii impresionabili pe care ii scoateți din școli.

    1. Dar si tu pari putin impresionat, gigică mchammer! Sa te consideram neinteligent? Ca de maniaco-depresiv si isteric te stim deja!

      1. mi s-a întors câinele credincios…te.ai mai deșteptat sau la fel de prost ai rămas…dar b.d.ai aflat de la ce vine, sau tot de la benzi desenate ca papagalul prost?

      2. Pe mine mă interesează să nu facă profesorii diferență între elevi…… fiți corecți cu toți elevii! Nu mă interesează salariile, să vă dea și 3000 € pe lună nu mă deranjează! diferența între elevi este o tradiție veche și mă îndoiesc să cred că se va schimba ceva dacă ar fi salariile mari după pretențiile profesorilor 😞😞😞😞😞 scriu din experiența personală……..

    2. pai de ce nu și pentru inginerul debutant? D- le exministru, sectorul privat da bani la buget, și acolo nu sunt salarii așa de mari. Iar pentru cât se fura și cât de prost este condusa țară, protestul e tardiv, toți am contribuit la această nenorocire, direct sau indirect.

  8. Dar de ce n-a dat domnul Miclea 1000 de euro când a fost ministru? Și el, și Funeriu pozează în mari reformatori și disidenți și victime ale sistemului.
    Adomniței n-a fost contactat? Pe vremea lui și a mult hulitului Vosganian s-au dat singurele creșteri de salariu remarcabile. Și bani pentru cărți, să ne simțim și noi oleacă intelectuali. Singurii ani în care pentru educație s-a alocat peste 4% din PIB au fost 2007 și 2008. În rest, au fost niște zgârciți cu toții. A se vedea https://www.edu.ro/sites/default/files/20.06.2022_comunicat_presa_Cheltuieli_educatie%202005-2022.pdf, pagina 3.
    Așa, din gură (din mouse și tastatură, mai bine zis), uite, eu dau 2000 de euro la debutanți. Să continue licitația!

    1. Nepotul meu invata intr-o scoala privata cu predare exclusiv in limba engleza.Acolo profesorii au cam 1000€ net la clasele primare si 1500€ la liceu.Are rost sa comparam prestatia unui profesor/invatator debutant,care de multe ori nu vorbeste bine romaneste si care are mai toti elevii cu meditator din clasa a5-a cu profesorii de care vorbeam mai sus?Nemai borbim ca scoala privata se autofinanteaza,isr in invatamantul de stat 80 % din alocatia bugetara se duce pe salarii,iar investitiile se fac din bugetele locale!Asta nu o spun asazisii leaderi sindicali si nici basistul Miclea,ca si de sporurile care aproape dubleaza salariul de baza!Iohannis stie sistemul din interior,deci au destul profesorii pentru ce presteaza!

    2. Sper să găsiți singur răspunsul la prima întrebare. Domnul Mircea Miclea este singurul ministru al Educației din România care și-a dat demisia din funcție fiindcă nu a primit 6% din PIB, cât ceruse Guvernului pentru Educație, pentru a putea face reformele propuse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Titularizare 2022: Miercuri, 13 iulie, are loc proba scrisă. Sunt interzise instrumentele de scris a căror cerneală se poate șterge / Când poate fi anulată lucrarea – procedura de concurs

Proba scrisă a examenului de Titularizare 2022 se desfășoară miercuri, 13 iulie, potrivit calendarului oficial. Ministerul Educației a trimis către inspectoratele școlare o procedură privind desfășurarea probei scrise a concursului…
Vezi articolul

Profesorii din școlile din țară pot aduce direct în clasa lor inovația, prin vizita RoboCaravanei nextlab.tech. Înscrierile sunt deschise pentru cadrele didactice (P)

Educația tehnologică primește un impuls important în România odată cu vizita RoboCaravanei în școli. NEXTLAB.TECH, lider regional în tehnologii EdTech bazate pe inteligență artificială, promovează un proiect ambițios destinat să…
Vezi articolul

Numărul psihologilor școlari e prea mic / În pandemie stresul a crescut, dar autoritățile au acționat slab în acest domeniu – rectorul Universității Babeș-Bolyai, Daniel David

Numărul psihologilor din unitățile de învățământ este prea mic, raportat la necesități, apreciază rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, profesor de psihologie. Acesta a spus marți, citat de Agerpres,…
Vezi articolul