Mircea Cărtărescu: Eu aș prefera să nu fiu în manuale ca autor. Pentru că dacă ești în manuale, devii plicticos. Dacă nu ești în manual, vei fi citit pe sub bancă, vei fi citit clandestin. Iar eu cred că așa se citește cu adevărat

15.031 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Literatura din manualele de Limba și literatura română este una ruralistă, care are valoare, însă „nepotrivită cu tinerii de astăzi”, spune Mircea Cărtărescu. Scriitorul este de părere că odată intrat în manual, un autor „devine plicticos”, ori ce îl păstrează pe acesta viu și citit este să fie „citit pe sub bancă, citit clandestin”.

Întrebat de un student la o conferință organizată la Facultatea de Litere a Universității din București cum vede literatura predată la liceu ca să nu mai fie „moartea pasiunii”, cum declara într-un interviu pentru Presshub acum un an, Cărtărescu a spus:

  • „Evident eu aș pune în manuale autori de adevărat interes. Autori care să intereseze cu adevărat, nu cultural, așa, că sunt autori care au exprimat sufletul poporului român. Nu. Texte care să îmi spună mie ceva, ca elev de clasa a XII-a. Sau a XI-a”.

Mircea Cărtărescu, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București timp de 31 de ani, retras la pensie acum 2 ani, după cum a explicat acesta la conferință, a fost invitatul primei întâlniri moderate de studenți de la Litere, la care au participat zeci de studenți, profesori și alte persoane.

Recent, Mircea Cărtărescu a primit premiul literar Mondello din Italia, acordat în trecut lui Milan Kundera și Thomas Bernhard. Luna trecută, a primit titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universității de Vest Timișoara.

Scriitorul a explicat la întâlnirea cu studenții și de ce nu ar vrea să apară în manualele de Limba și literatura română. Intervenția, redată complet mai jos:

Student: Spuneați acum un an pentru Presshub într-un interviu că literatura română la liceu este „moartea pasiunii” așa cum se face acum. În prezent programele de liceu sunt în schimbare și din septembrie ar urma să fie unele noi. Vă întreb ce vedeți schimbat ca literatura să nu se mai predea ca „moartea pasiunii” și de asemenea dacă vreo autoritate din Educație v-a consultat pe această temă.

Mircea Cărtărescu: Foarte bună întrebare. Întrebarea are două laturi. Prima latură este una culturalistă, în general noi ne-am dori ca în liceu elevii să învețe literatură adevărată și dacă se poate apropiată de ei – nu cronicari sau cu ce se începe -, o literatură la care ei să aibă acces. Mai toată literatura din manuale este una ruralistă, mă rog, nu vreau să spun că nu are valoare, dar nu este potrivită cu tinerii de astăzi.

Foto: Ioana Nicolaie

Deci evident eu aș pune în manuale autori de adevărat interes. Autori care să intereseze cu adevărat, nu cultural, așa, că sunt autori care au exprimat sufletul poporului român. Nu. Texte care să îmi spună mie ceva, ca elev de clasa a XII-a. Sau a XI-a.

A doua chestie este că eu aș prefera să nu fiu în manuale ca autor. Pentru că dacă ești în manuale devii plicticos, ești parte din establishment. Dacă nu ești în manual, vei fi citit pe sub bancă, vei fi citit clandestin. Iar eu cred că așa se citește cu adevărat.

Student: Și atunci pe cine mai punem în manuale?

Mircea Cărtărescu: Dacă aș face eu un manual… Nu mă ispiti, că am multă imaginație. Sunt destui autori minunați (…)”.

Nu este singurul semnal. Scriitoarea Adina Popescu, despre programa de Bacalaureat: Vedem că tinerii nu prea mai citesc și practic nu îi ajutăm

Într-un interviu pentru Edupedu.ro acordat la începutul anului, scriitoarea Adina Popescu a spus despre programa de Bacalaureat la literatura română, care nu conține niciun autor din ultimii 50 de ani că „este fantastic. Vedem că tinerii nu prea mai citesc și practic nu îi ajutăm să se împrietenească cu textele literare”.

Întrebată cum ar trebui studiată literatura la liceu în contextul în care Ministerul Educației lucrează la noi programe școlare de liceu, autoarea de cărți pentru copii a spus că „este foarte bine” [n. red. că se lucrează la noi programe școlare]. Dacă pentru gimnaziu lucrurile s-au îmbunătățit, consideră scriitoarea, din 2021 structura subiectelor de la Evaluarea Națională fiind schimbată, pentru liceu situația stă altfel: tendința pe care a observat-o este că elevii nu mai citesc, mai ales dacă sunt la un profil real.

Întrebată într-un interviu din 2020 „cum ar trebui să privim aceasta oportunitate de a modifica programa, de a schimba numărul de ore și dacă este ocazia să aducem o înnoire în materie”, profesoara de limba și literatura română Genoveva Cerchez de la Colegiul „Mihail Cantacuzino” din Sinaia spunea că „dacă bacul ar însemna texte la prima vedere, orele de literatură s-ar putea elibera de această tiranie. Și atunci poate că profesorii s-ar concentra pe literatură, nu pe cerințele de bac”.

Profesoara menționa și despre faptul că accesul la literatură universală este limitat: „Unde e, în școala românească, literatura universală? De ce se face doar la profil uman – și nici acolo nu i se dă prea mare importanță?”, se întreba profesoara.

Citește și:
Întâlniri cu scriitori, organizate lunar la Facultatea de Litere a UB și moderate de studenți. Marți, 9 aprilie – dialog cu Mircea Cărtărescu
Scriitorul și profesorul român Mircea Cărtărescu, câștigător al premiului literar Mondello din Italia, acordat în trecut lui Milan Kundera și Thomas Bernhard
Mircea Cărtărescu va primi titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universității de Vest Timișoara
Olimpiada județeană de limba română 2024 – subiecte și bareme. Textele suport, alese din autori contemporani, printre care Ioana Pârvulescu, Lavinia Braniște, Veronica Niculescu, Mircea Cărtărescu / Rezultatele inițiale au fost publicate de mai multe centre de concurs
Scriitorul Mircea Cărtărescu și traducătorul Bruno Mazzoni, la Universitatea de Vest din Timișoara. Conferința „A scrie, a traduce” este organizată miercuri, 31 mai, de la ora 18
Romanul ”Solenoid” al lui Mircea Cărtărescu, premiat în Statele Unite drept cea mai bună ficțiune în topul Los Angeles Times

16 comments
  1. Sunt elevă în clasa a XI-a, recent mi s-a predat o poezie postmodernistă care îi aparține domnului Mircea Cărtărescu, aceasta face parte din programa pentru Examenul Național de Bacalaureat, astfel am descoperit o nouă latură a literaturii și nu consider că autorul a devenit plicticos, din contră m-a influențat să îl citesc și “pe sub bancă”, nu doar în cadrul orelor de literatură.

  2. Sunt elevă în clasa a XI-a și mi s-a predat recent o poezie postmodernistă a domnului Cărtărescu, aceasta face parte din programa pentru Examenul Național de Bacalaureat, cu toate acestea nu mi se pare că e un autor plicticos, din contră mi-a stârnit interesul și am început să îl citesc și “pe sub bancă”, nu doar în cadrul orelor de literatură.

  3. Penescu, aka Pravila, aka Gradiaru, esti vreun fost student picat de Cartarescu? Desi omul era stiut in facultate ca fiind indulgent pe tema asta.
    Si, printre atatea ghilimele, daca ai fi elev si, prin absurd, ai citi ceva, ce-ai citi mai cu spor, Cazania lui Varlaam sau In tara Miticilor?
    De Orbitor nu te intreb, banuiesc ca ti-a displacut!😁

    1. Babeste, ca sa priceapa si cei ce citesc numai ,,literatura usurica contemporana”, ar fi ca nu te apuci s-o dai pe criticat cand ai peste trei decenii ca profesor universitar si te exprimi cu ,,am trupe” care si-au luat numele dupa romanele dansului. Doar se stie ca n-a ajuns inca impresar. (ce n-ai priceput b-ule? sper ca n-ai tras concluzia ca te-am facut bou). Si personalitati dintr-astea au pus umarul sa aduca invatamantul (si nu numai) in haul din care zbiara ca vor sa-l duca si mai jos propunandu-le noilor generatii ,,sa se lepede” de clasici, ca, de, exprima ,,sufletul poporului” si nu-i bine. Este evident ca-n liceu, a trecut peste textele ,,clasicilor”, nespunandu-i mare lucru. Bine c-au venit alte vremuri si-a ajuns universitar de litere si fara ,,clasici”. Tocmai am citit un text al contemporanului Vancu care na-re nici o jena sa scrie ,,că faptul că”. Si ne mai miram ce-i pe tiktocuri si uatapuri …

        1. Asta-i reactia ,,cititilor” din zilele noastre. Am pus intentionat na-re tocmai ca sa verific daca te incadrezi b ule. Si-ai luat testul! Si de la un invatator te astepti sa aiba o exprimare cat de cat acceptabila, d-apai de la un ,,profesor universitar de litere”. Care mai si bate la usa premiului Nobel. Si e de dorit ca cei din jurul dansului sa-l traga de maneca cand vrea sa le ia locul ,,clasicilor”. Si nu sa caute greseli gramaticale altora aratandu-le ca si ei o comit. Sigur ca multa lume face greseli da’ putini sunt ,,universitari de litere”. Daca astia care se dau ,,scoliti” n-ar comite-o la fiecare iesire publica ar fi un inceput de schimbare in atentia la exprimare si pentru cei de pe tiktokuri si uatapuri … Da’ oameni ca b ul pun doar intrebarea: care-i problema? s-apoi se adapteaza noilor vremuri ca s-o duca bine.

  4. 😅😅😅
    Tomescu vrea si el intr-un manual, ala de psihiatrie aplicata! Ce Urmuz, ce pelican, ce babiță? Tomescu!

  5. Uite ca cineva pune, in sfarsit, caciula pe i … I se atribuie gresit expresia ,,moartea pasiunii”, tocmai pt. ca in zilele noastre s-au facut eforturi intensive ca sa nu se mai citeasca (expresia fiind folosita si-n sec XIX). Sunt indemanti ,,scolerii” s-o lase mai moale cu cititul ,,clasicilor” pentru ca-s greu de inteles (si deaia-i super cool ca nivelul din scoli sa fie sub cel al apei, pt. a putea fi intelesi cel mult ,,contemporanii” cu scrisul usurel). Omu-i , insa, in tema, fiind 30 si ceva de ani profesor universitar, prinzandu-se ca tinerii citesc prea multi ,,cronicari”, si nu-i bine d-le, ca raman necititi ,,contemporanii”, tocmai cei care fac eforturi colective ca tineretul sa se integreze odata, s-odata, in lumea in care traim (si nu sa ramana ancorati in ,,feudalism”). Observa profu’ ca tinerii nu se lasa usor si nu mai vor sa citeasca nimic, chiar daca au acces, odata cu evolutia si aparitia internetului, inclusiv la ,,cronicari”. Se limiteaza numai la tictocuri si uatapuri usurele gen ,,gheboasa”. Chesti, dileme … vechi? … sa le innoim deci, pe ici, pe colo, prin locurile esentiale.

    1. Fiind fost profesor universitar la ,,litere” 31 de ani afirma intr-o vreme ca ,,are trupe muzicale și colecții de cărți” denumite după romanele dansului. Asa, ca sa inteleaga tot omu’ ajuns analfabet functional ca-s trupele si colectiile personale. Ca sa nu-si mai aminteasca nimeni (fiind deja pensionar) c-a beneficiat ,,cu varf si indesat” de toate avantajele ,,actualului sistem”, cel care pune in practica noile directii ale ,,invamantului” ce-a mai ramas pe aceste meleaguri.

  6. Atata-l duce capu! Cica daca-i in ,,manuale” ,,devine plicticos”. Ca parca nu-i pliciticos oricum, ar zice in cor ofticate d-le Esca, Blandiana sau Pârvulescu, nedorind, se intelege, sa fie citite ,,pe sub masa”. Mai ales daca s-a prins ca l-au bagat acolo ca sa le umple cu ,,contemporani” conform noilor ,,directive de partid”, completeaza nea Bican & mai tanarul Torsan (pentru necunoscatori au scris ,,antologia” Care-i faza cu cititul?) stiind c-au profitat din plin si ei. Ajunsi mult prea rapid la batranate isi mai imagineaza ca cineva-i citeste ,,pe sub banca”. Aranjati ca macar vreo 10-15 ani sa va interzica cineva ,,aparitiile” (macar declarativ), ca poate, poate s-or revigora minusculele tiraje contemporane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Costul cu educația pentru un copil

UPDATE Proiectul de lege care ar obliga angajatorii să dea liber angajaților cu copii în caz de închidere a școlilor, amânat o săptămână. Firmele ar fi obligate să plătească zilele libere din fondurile proprii – impact major în economie

UPDATE 2: Proiectul a fost retrimis la Comisia de Muncă din Camera Deputaților, care va avea ședința după plenul Camerei, ceea ce înseamnă că minimum o săptămână nu va intra…
Vezi articolul
Concursul de directori la București

Aproape 190 de inspectori școlari și angajați ai inspectoratelor primesc sporuri de 50% mai mari din salariu, pentru că figurează în proiecte PNRR, în timp ce personalul din școli nu este plătit pentru managementul de proiect

Inspectori școlari și angajați ai inspectoratelor primesc salarii cu până la 50% mai mari, pentru că sunt implicați gestionarea investițiilor și/sau reformelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență…
Vezi articolul