Mircea Bertea: Început de nou an școlar – Educația ca o promisiune

676 de vizualizări
Școala finlandeză
Mircea Bertea / Foto: Arhivă personală
Deși e multă tristețe în educația românească și aceasta nu numai în preajma și după examenele naționale, desi școala românească are ca principal obiectiv reușita copilului/elevului la școală (citiți, vă rog, la examene!) și nu progresul său zilnic, la care să se adauge bucuria reușitei copilului pe drumul cunoașterii și, de aici, plăcerea de a învăța și de a cunoaște și bucuria părintelui la bucuria copilului său, luna septembrie a fiecărui an completează prin entuziasmul copilăresc al începutului de an școlar deficitul de optimism de după examene, dând școlii românești iarăși și iarăși speranțe. Fiind vorba de copii, fenomenul acesta este oarecum explicabil. Oricât ar fi de tristă astăzi, din varii motive, școala românească, am văzut zilele acestea destui copii fericiți la gândul apropierii unui nou început de an școlar, cu deosebire copii din clasele ciclului primar.

După cum spuneam, fericirea aceasta a lor este oarecum explicabilă. Sunt mici, sunt inocenți, sunt dornici să-și revadă colegii și prietenii și chiar pe dna învățătoare. Nu au încă grija examenelor, desi sunt și ei încercați deja de emoțiile testărilor naționale încă din clasa a II-a.

De o anume fericire a începutului de an școlar nu sunt străini nici părinții și bunicii copiilor. Aceasta în ciuda faptului că Guvernul a tăiat din bugetul Educației peste un miliard de lei. Ba mai mult, nici nu a asigurat un ministru titular la portofoliul Educație. Fenomen ce constituie prilej de bucurie pentru unii dascăli, la gândul că măcar nu e cine să îi mai înnebunească cu ”reforme și inovații” în cascadă. Și totuși, în această nepăsare tristă, un candidat la prezidențiale își asumă profetic Educația: ”Doar un colosal efort de educație poate ridica această țară” afirma de curând Theodor Paleologu, autoproiectându-se în viitor ca un președinte învățător: ”un învățător care învață el însuși, care ascultă și pune întrebările cu adevărat importante…” Un președinte învățător este un educator și un inspirator, un continuator și un transmițător, un mediator și un moderator, un ascultător și un îndrumător, spune în continuare intelectualul Theodor Paleologu.

Deși nu campania sa ne interesează, trebuie să recunoaștem că vocația de educatori este la noi o trăsătură națională și că, într-adevăr, în ultimă instanță, toate problemele noastre încep și se termină cu educația.

Luni, 9 septembrie a.c., a început un nou an școlar, inegal și șugubăț prin însăși structura sa, cu două semestre care nu sunt chiar semestre (primul fiind doar de trei luni și jumătate, deci, trimestru!), odată cu începerea noului an școlar redevenind extrem de vizibile marile probleme ale învățământului românesc.

Și totuși, optimismul pedagogic ne îndeamnă să sperăm că cineva dintre cei cu adevărat pricepuți în ale educației și căruia îi pasă se va angaja la nivel guvernamental să rezolve o parte din aceste probleme și, dacă nu le va putea rezolva, măcar să ne asigure că aceste probleme nu vor fi amplificate.

___

Mircea Bertea este Directorul Colegiului Național Pedagogic “Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat la Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură.

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Confuzie la nivel înalt. Premierul Ciolacu a anunțat că ministra Deca „a găsit soluția astfel încât copiii cu rezultate deosebite la concursurile NASA să fie premiați și de statul român” / Elevii despre care vorbește oficialul nu au participat la niciun concurs NASA

Confuzie la nivel înalt. Prim-ministrul Marcel Ciolacu spune că ministra Educației, Ligia Deca, a găsit soluția pentru premierea elevilor cu distincții „la concursurile NASA”. Elevii despre care vorbește Ciolacu nu…
Vezi articolul

Asociația Studenților de la Universitatea din București cere măsuri sporite de siguranță în cămine, după un furt și multe probleme de igienă și securitate / Studenții reclamă gratii slăbite la ferestre, personal dezinteresat, garduri rupte, gândaci și mucegai

Un furt soldat cu pagube materiale în valoare de circa 10.000 de lei, petrecut într-un cămin al Universității din București, precum și situația de igienă și securitate din căminele acestei…
Vezi articolul
Concursul de directori la București

Atribuțiile noilor inspectori generali școlari, numiți directori ai DJIP, păstrate la secret de noul Regulament de Organizare, așa cum decisese fostul ministru Cîmpeanu în 2015 – draft / Ce atribuții aveau inspectorii școlari generali în ordinul de ministru inițial

Atribuțiile directorilor generali din viitoarele direcții județene, adică noile inspectorate școlare, vor fi stabilite în fișa postului și nu apar în proiectul de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor…
Vezi articolul

Concurs dedicat protecției mediului înconjurător, lansat pentru elevii și profesorii din țară, până în luna mai 2024. Cele mai inovatoare și active echipe pot câștiga finanțare pentru aparatură prietenoasă cu mediul în școli

Elevii și profesorii din școli și licee se pot înscrie până pe 15 decembrie la un concurs dedicat protecției mediului prin inițiative de ecologizare și acțiuni de conștientizare, lansat recent…
Vezi articolul