Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, l-a provocat de ministrul Educației pentru declanșarea unei acțiuni „de sprijin la nivel național pentru introducerea educație pentru sănătate în școli cât mai repede”, iar aceste ore să fie ținute de cadre didactice care „sunt instruite în acest scop”. Declarațiile au făcute la Forumul Național al Copiilor organizat de Salvați Copiii România.
Alexandru Rafila a spus că orele de educație pentru sănătate ar putea să fie susținute de către profesorii de biologie sau de diriginți: „Până la urmă trebuie să fie o chestiune care nu trebuie impusă, ei trebuie să dorească să fac acest lucru și trebuie să aibă har, dacă se poate spune așa, ca să poată să vă transmită cunoștințele de care aveți nevoie”.
„Nu militez pentru un exces de ore de educație pentru sănătate, dar în mod evident ele trebuie să existe începând cu ciclul primar și cu ce module adaptate fiecărui grup de elevi în funcție de vârstă”, a precizat ministrul Sănătății.
Alexandru Rafila: Orele de educație pentru sănătate trebuie făcute de oameni care sunt pregătiți pentru acest lucru.
Întrebare elevă: Cine va ține aceste ore?
Alexandru Rafila: Haideți să facem un lucru acum, pentru că tot suntem aici. Îl provocăm și pe domnul ministru Câmpeanu, cu această ocazie, pentru că tot este 1 iunie și să fie 1 iunie 2022 ziua când declanșăm, dacă vreți, o acțiune de sprijin la nivel național pentru introducerea educație pentru sănătate în școli cât mai repede, care trebuie făcută, ca să răspund întrebării pe care mi-a pus-o colega voastră, trebuie făcută de cadre didactice care sunt instruite în acest scop. În principiu, profesori de biologie, diriginți. Noi le punem la dispoziție cat de curând o curricula de pregătire. Trebuie să începem să formăm cadre didactice care vor. Până la urmă trebuie să fie o chestiune care nu trebuie impusă, ei trebuie să dorească să fac acest lucru și trebuie să aibă har, dacă se poate spune așa, ca să poată să vă transmită cunoștințele de care aveți nevoie și partea aceasta emoțională despre care am discutat astăzi și pentru care vă mulțumesc că ați adus-o în discuție. Cred că este extrem de importantă și nu putem în niciun fel să ne desfășurăm viețile în lipsa ei.
Iată ce a mai declarat jurnaliștilor Alexandru Rafila despre propunerea înaintată lui Sorin Cîmpeanu: „Știu că domnul ministru Cîmpeanu are o astfel de intenție, într-un cadru mai larg, educație pentru viață, în care educația pentru sănătate să fie una dintre componente. Cred că trebuie să discutăm puțin, pentru că viața fără sănătate nu este posibilă și cred că educația pentru sănătate merită să fie individualizată. Nu militez pentru un exces de ore de educație pentru sănătate, dar în mod evident ele trebuie să existe începând cu ciclul primar și cu ce module adaptate fiecărui grup de elevi în funcție de vârstă: să trăiești sănătos, să previi boala, să-ți cunoști trupul – sunt lucruri extrem de importante care, alături de partea emoțională (…), trebuie să fie inclusă, din punctul meu de vedere, în educația pentru sănătate.”
Informații de context
Amintim că Edupedu.ro a scris că ministrul Educației a anunțat că o nouă disciplină, Educație pentru viață, va fi introdusă în noile planuri de învățământ. Oficialul a precizat următoarele: „Sunt optimist că vom avea susținerea Parlamentului pentru a promova noua Lege a Educației, în care vom avea această disciplină complexă, „Educație pentru viață”, începând din septembrie 2023. O disciplină care va trebui să aibă un modul de educație pentru sănătate, în care să fie implicați medicii alături de profesorii de biologie pentru a vă putea preda aceste lucruri în cea mai bună formă, în cea mai accesibilă și cea mai interesantă pentru voi”. Mai multe detalii aici.
Noțiuni de prim ajutor ar putea fi introduse la gimnaziu și liceu la disciplina Biologie – „Anatomia și fiziologia omului”, potrivit unui proiect de lege ce a fost depus la începutul lunii în Parlament, după cum a scris Edupedu.ro. Dacă va fi aprobat proiectul, noțiunile vor fi predate din anul școlar 2023-2024.
Ce informații de prim ajutor se predau acum la gimnaziu
În prezent, la disciplina Biologie, de clasa a VII-a se predau noțiuni vagi și învechite. Doar la capitolul entorse, luxații și fracturi. Redăm fragmente din manualul de clasa a VII-a:
“Luxațiile se produc în urma unor traumatisme puternice și presupun ruperea unor ligamente și deplasarea oaselor din articulație. Ca măsură de prim ajutor, la fel ca în cazul entorselor se aplică gheață și se imobilizează zona cu un bandaj elastic. Zona nu se masează. Medicul ortoped este cel care va așeza la locul lor oasele în articulație.
Ca măsuri de prim ajutor, fracturile închise se imobilizează cu ajutorul unor atele care trebuie să acopere ambele capete ale osului fracturat; atelele se fixează cu bandaje sau alte materiale (eșarfe, fulare). Pentru fracturile deschise, se oprește întâi hemoragia, se pansează rana și se imobilizează locul cu atele.”