În București, „în acest moment, avem în jur de 60 de unități de învățământ care au anunțat deja că, într-o proporție sau alta, va fi relocată activitatea”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru Observator. La nivel național sunt 190 de unități de învățământ care vor fi relocate în diferite procente, după cum a spus aceasta. Declarația vine în contextul în care elevii și copiii de grădiniță încep cursurile luni, 11 septembrie.
Întrebată dacă mai sunt școli cu toaleta în curte, Deca a răspuns următoarele: „Mai există astfel de unități, într-adevăr. Pe parcursul anului din toamna trecută, aproximativ 45 de unități de învățământ au rezolvat această problemă. Noi avem în consultare o hotărâre de Guvern cu alocare financiară pentru aproximativ 160 de astfel de unități.”
Referitor la elevii care învăță în 3 schimburi, ministra a precizat că „va fi imposibil să finalizăm această practică”:
„Am primit și o listă de unități de învățământ care funcționează în trei schimburi. Am rugat ca inspectoratele să medieze o discuție între școală și autoritatea publică locală, pentru a evita pe cât posibil această situație. În unele cazuri s-au găsit soluții. În alte cazuri, având în vedere ceea ce și dvs. ați semnalat, și nume numărul mare de lucrări, va fi imposibil să finalizăm această practică de a avea trei schimburi în acest an, însă îmi doresc să facem tot ceea ce ține de noi ca măcar numărul școlilor care funcționează în acest regim de trei schimburi să fie cât mai mic”, a spus Ligia Deca.
Potrivit Ligiei Deca, elevii din 11 școli din Capitală învață în 3 schimburi.
Ce prevede noua lege a Educației privind învățarea în 3 schimburi
Potrivit legii Educației, care a intrat în vigoare din 3 septembrie 2023, elevii trebuie să învețe în cel mult 2 schimburi.
Art 19, alin 17 – „Procesul educațional se desfășoară în maximum două schimburi. Organizarea programului școlar are în vedere următoarele reguli:
a) cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare și din clasele I și a II-a nu vor începe înainte de ora 8.00 și nu se vor termina mai târziu de ora 14.00;
b) în învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs;
c) în situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele 5 minute se organizează activități de tip recreativ;
d) pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră. După a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15-20 de minute;
e) în învățământul special, durata orei de curs și a activităților de terapii specifice este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 30 de minute după cea de-a doua oră de curs;”
Redăm declarațiile Ligiei Deca:
Reporter: Vreau să ne spuneți ce schimbări ne aduce noul an școlar și dacă suntem pregătiți să-l începem.
Ligia Deca: Cu siguranță, suntem pregătiți să-l începem. Ca în fiecare an, sunt lucruri pe care ne-am fi dorit să le finalizăm mai din timp. Este de notorietate faptul că au existat o serie de fonduri pentru reabilitări școli, pentru consolidări, pentru eficiență energetică și atunci în multe dintre localități avem astfel de lucrări în desfășurare, ceea ce generează, sigur, o presiune pe infrastructura școlară. Am făcut toate eforturile, am avut multe întâlniri cu inspectorii, în așa fel încât să pregătim începerea anului școlar. Am rugat să evităm să avem trei schimburi, să sprijine relocările acolo unde ele sunt posibile și, sigur că da, să asigurăm un învățământ de calitate. Asta înseamnă fără ore reduse. Înseamnă, pe cât posibil, să planificăm înainte, împreună cu autoritățile publice locale, încât școala să poată începe normal.
Reporter: Cum stăm în țară și în București?
Ligia Deca: În țară, vorbim despre un număr de aproximativ 190 de unități de învățământ care vor fi relocate în diferite procente. Vorbim despre unele școli în care toți copiii vor trebui relocați, pentru că ele se află în construcții, în reabilitare în întregime. Vorbim despre școli în care o parte dintre copii vor trebui relocați fie datorită lucrărilor, fie că sunt prea mulți elevi pentru capacitatea, pentru infrastructura existentă a școlii. Și vorbim despre școli în care relocarea se face în cadrul aceleiași unități de învățământ, unde avem corpuri multiple și unul dintre ele intră în lucrare de reabilitare sau alt tip de lucrare, sau acolo unde se pot muta dintr-o aripă în alta, acolo unde corpurile de clădire sunt mai mari.
Ne dorim ca aceste lucrări să impacteze cât mai puțin asupra activității, însă, așa cum se întâmplă în multe domenii, înainte de a fi mai bine, este o perioadă în care există un disconfort. Ne dorim ca acest disconfort însă să fie urmat de condiții mult, mult mai bune pentru elevi și pentru cadrele didactice.
Reporter: Pentru că în București am filmat eu astăzi, vreau să ne spuneți cum stăm aici – destul de multe renovări și mulți, mulți părinți care se plâng că, săptămâna viitoare, nu știu unde își vor duce copilul.
Ligia Deca: Am avut această discuție și ieri am avut o întâlnire cu inspectorul școlar general al Municipiului București. Avem o situație în evoluție și dumnealui mi-a spus că școlile așteaptă de la mulți constructori respectarea termenului asumat, pentru că multe lucrări, de exemplu, cele de igienizare sau cele minore ar trebui să se finalizeze săptămâna viitoare, până să înceapă școala. În acest moment, avem în jur de 60 de unități de învățământ care au anunțat deja că, într-o proporție sau alta, va fi relocată activitatea. Din nou, această cifră se poate schimba în funcție de evoluția lucrărilor.
Cred că, sigur, situația trebuie clarificată cât mai repede pentru părinți, însă mă gândesc că este important acum, când avem fondurile necesare, când au existat demersuri realizate până la final pentru achiziționarea lucrărilor, să sprijinim aceste lucrări, pentru că, dacă, într-adevăr, ne dorim clădiri consolidate, sigure și mai spațioase, și la alte standarde pentru copiii noștri, trebuie să putem permite ca aceste lucrări să se finalizeze.
Reporter: Totuși, sunt școli în continuare cu relocări în alte trei spații din zonă și școli mari, importante din Capitală. Ce le spuneți părinților?
Ligia Deca: Am toată empatia pentru dificultăți. Îmi dau seama că o relocare în trei alte locații, pentru că îmi imaginez că este vorba despre școli cu mulți elevi, știu și eu astfel de exemple, aceste relocări nu se pot face într-un singur spațiu. Avem nevoie de toate spațiile existente și atunci activitatea școlii respective va fi împărțită în alte spații care pot fi utilizate pentru procesul didactic. Nu va fi pentru totdeauna și, cu siguranță, rezultatul final va fi în beneficiul elevilor și în beneficiul, aș zice eu, tot ceea ce ne dorim noi de la un învățământ de calitate.
Reporter: Mai există orarul în trei schimburi anul acesta?
Ligia Deca: Am primit și o listă de unități de învățământ care funcționează în trei schimburi. Am rugat ca inspectoratele să medieze o discuție între școală și autoritatea publică locală, pentru a evita pe cât posibil această situație. În unele cazuri s-au găsit soluții. În alte cazuri, având în vedere ceea ce și dvs. ați semnalat, și nume numărul mare de lucrări, va fi imposibil să finalizăm această practică de a avea trei schimburi în acest an, însă îmi doresc să facem tot ceea ce ține de noi ca măcar numărul școlilor care funcționează în acest regim de trei schimburi să fie cât mai mic.
Reporter: Câte sunt?
Ligia Deca: În acest moment, numărul de școli care funcționează în trei schimburi, în București, este de 11. Sperăm să nu crească și sperăm să putem să-l reduce.
Reporter: Apropo de de schimburi, mulți directori ne spuneau că nu au cum să stopeze în a înscrie copiii la școală, ei trebuie să-i primească, e legal, e normal, dar totuși spațiile sunt destul de mici pentru atâția elevi. De ce se întâmplă asta, mai ales în București?
Ligia Deca: În București avem o situație specială, orașul s-a mărit, au existat multe cartiere rezidențiale care nu întotdeauna au avut prevăzute spații școlare. De asemenea, toate localitățile din jurul Bucureștiului sunt furnizori naturali, pentru că părinții mulți vin și lucrează în București, aduc și copiii la școală. Și separat de asta, avem și o tradiție a familiilor care caută anumite școli. De aceea, și soluția relocării este una bună, pentru că aduce împreună unități de învățământ care pun împreună și spații, și profesori. Eu, astfel, cred că putem să schimbăm puțin această percepție că unele școli sunt mai de dorit decât celelalte.
Reporter: Adică fără viză de flotant.
Ligia Deca: Viza de flotant și domiciliul sunt criteriile de înscriere. Știm cu toții. Ceea ce putem și ceea ce încercăm să facem este să redesemnăm circumscripțiile școlare, practic adresele de la care părinții pot înscrie copiii la o anumită școală. Dar și această soluție are o limită. Cred că trebuie să fim cu toții convinși că, dacă optăm pentru o anumită școală și acea școală nu are spațiile necesare și supraaglomerează, procesul de învățământ nu va mai fi la calitatea pe care noi o știam atunci când, da, am optat pentru acea școală. Și încurajez să aibă încredere părinții în sistemul de învățământ și să încerce să înțeleagă – chiar dacă activitatea nu se desfășoară în clădirea principală a școlii pentru care a optat, ci într-un alt spațiu, procesul educațional nu este afectat.
Este important să dăm sprijin din partea familiilor, directorilor, în așa fel încât școala să poată să se desfășoare normal. E în interesul nostru ca să nu avem un număr prea mare de copii la clasă. Și este, de asemenea, cred în interesul nostru ca școlile să poată fi renovate și consolidate.
Reporter: E mai bună relocarea ori orarul în trei schimburi?
Ligia Deca: Eu cred că este mai bună relocarea. Cred că orarul în trei schimburi aduce perturbări majore în ceea ce privește ritmul pe care elevii îl pot avea în ce înseamnă procesul educațional. Cred că aduce perturbări și în durata orei, ceea ce nu este de dorit, mai ales că ne plângem că există o încărcare a materiei, avem nevoie de tot timpul de contact între profesori și elevi. Drept urmare, întotdeauna, în opinia noastră, este de preferat o relocare în condiții decente, evident, unui program de tip trei schimburi.
Reporter: Și dacă ne gândim la ora de începere a cursurilor, mai ales aici în București, ați fi de acord cu o schimbare, 7:30, 8:30, încât să se modifice acest flux și trafic intens de dimineață?
Ligia Deca: Cu siguranță, cred că ar fi o soluție bună să avem ore de începere diferite pentru unități de învățământ variate, pentru că este clar: presiunea pe infrastructura Bucureștiului este foarte mare. Acest lucru însă se poate întâmpla atunci când nu există presiune pe numărul de schimburi, pentru că altfel se ia în calcul toată perioada zilei disponibilă pentru a putea desfășura activități didactice. Deci, da, am văzut în pandemie ce înseamnă faptul că aveam pauze la ore diferite sau ore de începere diferite și cred că această practică o putem prelua mai ales în municipiile mari, unde există deja un trafic și o aglomerație, în general, și pe mijloacele de transport foarte mare dimineața sau la orele de preluare ale elevilor.
Reporter: Școlile cu toaletă în curte. Mai există, câte avem acum?
Ligia Deca: Mai există astfel de unități, într-adevăr. Pe parcursul anului din toamna trecută, aproximativ 45 de unități de învățământ au rezolvat această problemă. Noi avem în consultare o hotărâre de Guvern cu alocare financiară pentru aproximativ 160 de astfel de unități. Practic, primăriile vor putea accesa fonduri pentru a rezolva problema cât de repede și ne dorim ca, într-un interval decent, rezonabil, să nu mai avem nicio școală cu astfel de problemă. Este de remarcat însă un lucru: în fiecare an au fost disponibile fonduri și de la Ministerul Educației și din alte fonduri, pentru ca această problemă să fie rezolvată. Numai că ea trebuie să fie rezolvată de către autoritățile publice locale care se ocupă de administrarea acestor școli. Localitățile unde aceste școli se regăsesc sunt, în general, localități unde rețeaua de apă și canalizare nu există în toată localitatea. Nu este vorba doar de școala respectivă.
De asemenea, sunt unități de învățământ care, pe lângă translatarea toaletei în interior, în incintă, au nevoie și de lucrări de consolidare. Și atunci este nevoie de un proiect mai complex, pentru că fondurile sunt din surse diferite. Facem toate eforturile și colectăm datele în așa fel încât să nu avem nicio școală neprinsă într-un fel de finanțare și pentru a putea închide acest program în timp scurt. Nu trebuie să uităm însă că, în urmă cu câțiva ani, vorbeam de peste 2.000 de școli cu această situație. Acum, numărul a coborât semnificativ simțitor, la peste 10% din ce aveam acum câțiva ani.
Reporter: Și dacă avem acești bani, primarii se pot apuca de treabă?
Ligia Deca: Se pot apuca de treabă imediat ce hotărârea de Guvern alocă fondurile respective.
Reporter: Unii dintre primari au bani și nu s-au apucat de treabă?
Ligia Deca: Cred că în funcție de procedurile de achiziție, pentru că aici este problema și de capacitatea fiecărei administrației publice locale, lucrările au progresat diferit. Sunt unele primării care au reușit să rezolve problema mai repede, altele unde lucrurile au trenat. Sigur că trebuie să lucrăm împreună. Cred că e o chestiune care se va rezolva atunci când autoritățile centrale, locale și întreaga comunitate prioritizează școala.
Reporter: Vă întreb același lucru și despre reabilitări, renovări. Suntem la 1 septembrie și în fiecare an Bucureștiul cel puțin arată la fel. De ce nu încep mai repede aceste lucrări?
Ligia Deca: Unele dintre ele sunt lucrări sezoniere, sunt lucrări de igienizare care se desfășoară pe parcursul verii și acolo, sigur că da, putem să vedem în ce măsură el au început la timp și se finalizează la timp, dar avem și lucrări care durează o perioadă îndelungată. Vorbim despre 1 – 2 ani și atunci ele nu se pot finaliza până când începe anul școlar. În acele cazuri, important este ca cei care contractează să se înscrie în termenele asumate. Am văzut o serie întreagă de conferințe de presă ale primarilor, care anunță și unități finalizate, și unități care vor intra în renovare, și fonduri investite. Deci, este clar că e un șantier în ceea ce privește sistemul educațional, avem un număr foarte mare de unități de învățământ. Da, vorbim despre peste 6.000 de școli cu personalitate juridică. Când vine vorba despre tot ce avem în sistem, vorbim despre 17-18.000 de unități de învățământ, iar acest proces, în care ele sunt consolidate, extinse, puse în siguranță, va dura.
Reporter: Dar îi afectează pe elevi și pe părinți în fiecare toamnă.
Ligia Deca: Cred că în fiecare an vom vedea mai multe școli într-o situație mai bună decât anul anterior. Este adevărat că îi afectează. Cred că, din nou, trebuie să ne asigurăm că tot ceea ce se poate face din timp, în timpul verii, reușim să facem și acolo unde nu avem cum altfel, acolo unde lucrările durează 1 an sau 2, da, când e vorba de consolidări, când este vorba de lucrări la structura de rezistență ș.a.m.d., trebuie să știe părinții din timp. Asta este o condiție esențială. Părinții să aibă un orizont de așteptare corect. Adică dacă știm că lucrările nu vor fi finalizate, normal ar fi ca ei să știe din timp, în așa fel încât să se pregătească sau să facă alte opțiuni.
Reporter: Și se întâmplă să nu știe la 1 septembrie mulți dintre ei.
Ligia Deca: Noi am transmis către inspectorate pentru a face ședințe cu directorii și a informa părinții în timp foarte scurt. Așa cum am mai spus, depinde și de comunicarea între cei care furnizează serviciile, da, de consolidare, de igienizare, primării și directorii școlilor. Este nevoie ca această comunicare să se facă și să comunice către părinți. Mă aștept ca săptămâna viitoare lucrurile să devină foarte clare, inclusiv pentru părinți.