VIDEO Rezultatele de la Evaluarea Națională 2024, prezentate de Ligia Deca: Creșterea notelor peste 5 la Matematică e de peste 26% față de simulare / Urmează să analizăm din nou discrepanța între numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a și cei care se înscriu la Evaluarea Națională

Foto: captura edu.ro

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că la Limba romană 77,6% dintre candidați au obținut note peste 5, în timp ce la matematică, 68,7% dintre note au fost peste 5. Ministra nu a anunțat o medie a notelor peste 5. Edupedu.ro a transmis LIVE TEXT declarațiile ministrei.

Rezultatele Evaluarea Națională 2024 au fost publicate de Ministerul Educației. Vezi listele cu notele și mediile pe județe – LISTĂ

Cele mai importante declarații făcute de Ligia Deca:

„Bună ziua în primul rând, mulțumesc tuturor celor care au contribuit la organizarea și desfășurare a evaluării naționale. Mă bucur ca la această conferință de presă să am alături de mine pe domnul secretar de stat Sorin Ion a fost președintele comisiei naționale de Evaluare Națională din Evaluarea Națională. De asemenea, îi mai avem alături pe domnul secretar de stat Zoltan Kallos, dumnealui este președintele Comisiei naționale de bacalaureat. De asemenea, îl avem alături pe domnul director Marian Șuță la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Mulțumesc, de asemenea, tuturor celor care în aceste zile sunt în continuare implicați în desfășurarea examenului de bacalaureat. S-au desfășurat probele la limba română și la proba obligatorie a profilului. Urmează mâine proba la alegere și apoi ultima probă, cea la limba maternă. Suntem, de asemenea, într-un moment care marchează un pas înainte extrem de important, și anume este anul în care evaluarea digitalizată se generalizează.

Pentru prima dată, la Evaluarea Națională, lucrările au fost corectate în întregime folosindu-se platforma de evaluare digitalizată. Din punct de vedere al prezenței, la Evaluarea Națională a fost prezenți aproape 153.000 de candidați la fiecare dintre probele de limbă română și matematică și peste 8300 de candidați limba maternă. Cea mai ridicată prezență s-a înregistrat în județele București, Neamț, Constanța, Ilfov, Tucea și Gorj peste 98% cea mai scăzută prezență s-a înregistrat în județele Teleorman, Brăila, Olt, Satu Mare și Bihor, unde au avut o rată de prezență între 89,3% și 91,4% în ceea ce privește desfășurarea probelor, acestea au avut loc în 3.392 de centre de examen și aș vrea să-i felicit pe colegii mei de la comisia națională, pe cei din comisiile județene și pe profesorii asistenți pentru că au fost soluționate toate cererile pentru asigurarea de condiții speciale și pentru copiii din spital, doi dintre ei aflându-se chiar în afara țării.

Toți cei care au solicitat au putut susține probele evaluării naționale. În total, au fost date 2.585 de aprobări pentru cazuri speciale, dintre care 20 pentru susținerea examenului la domiciliu, 27 examen în spital. Și în celelalte situații au fost asigurate condiții adaptate pentru asigurare a egalizării de șanse pentru candidații cu deficiențe de auz, deficiențe de vedere, tulburări de neurodezvoltare, diabet, ș.a.m.d. Din punct de vedere al statisticilor naționale, la limba română, 77,6% dintre candidații prezenți au obținut note peste cinci, față de 73,98% la simulare. Procentul este așadar în creștere. La matematică, 68,7% dintre candidații prezenți au obținut note peste cinci, față de 42,37% la simulare. Avem, așadar, o creștere de peste 26% în ceea ce privește notele de 10 la limba română.

407 candidați au obținut nota 10 la matematică, 1.060 de candidați au obținut nota 10, iar candidați care să fi obținut nota 10 atât la limba română, cât și la matematică, pentru a obține media 10 avem 65 la nivelul întregii țări. 

Între copiii care au obținut medii între 5-10 cel mai mare procent se situează în intervalul de medii 7-8,99. Puțin peste 33% dintre copii s-au situat în acest interval de medie. De altfel, rezultatele sunt acum disponibile pe platformă, atât în varianta sintetică, așa cum sunteți obișnuiți prin dosarul de presă, cât și pentru fiecare candidat în parte, prin acces individualizat. Din punct de vedere al evaluării digitalizate. Așa cum am mai menționat, noutatea acestui an este organizarea celui mai mare examen pe care îl organizăm în România, atât din punct de vedere al numărului de candidați, cât și din punct de vedere al oamenilor implicați în proces.

Practic, avem garanția că putem organiza astfel de examene cu corectură digitalizată, pentru o imagine de ansamblu. 

În organizarea și desfășurare a Evaluării Naționale 2024 au fost implicați peste 21.000 profesori asistenți, aproximativ 14.000 cadre didactice implicate în organizare și desfășurare la nivel de centre de examen și aproape 9.000 de profesori evaluatori la cele trei discipline și le mulțumesc tuturor pentru implicare. Am primit feedback în contextul organizării simulării lor și am îmbunătățit procesul de evaluare. În urma feedback-ului, am îmbunătățit platforma și acolo unde se înregistra o diferență de notare între itemii obiectivi practic, lucrarea a fost retransmisă evaluatorilor pentru reverificare. A mai existat o noutate în acest an pentru prima dată de când să susțin examene naționale, evaluatorii din toată țara au fost instruiți direct de la Ministerul Educației. În fiecare din centrele ei erau prezenți pentru demararea procedurilor de evaluare.

Aceasta abordare a contribuit, așa cum ne arată datele din acest moment, la o evaluare mai unitară și le mulțumesc colegilor mei din CNPEE care au realizat aceste sesiuni de instruire, pentru care feedback-ul este unul extrem de bun. Per ansamblu, aceste două măsuri amintite au făcut ca acuratețea evaluării să crească procentul lucrărilor la limba română recorectate pentru diferențe mai mari de un punct s-a redus la jumătate față de simulări, față de 11,39% la simulări. Acum avem 6,39% lucrări recorectate pentru diferențe mai mari de un punct între cei doi corectori. La matematică, la simulări au fost recorectate 0,1% dintre lucrări, 0,25%, iar acum au fost reevaluate pentru diferență mai mare de un punct – 0,1% dintre lucrări.

Tot legat de evaluarea digitalizată, dat fiind volumul de muncă mai mare, precum și responsabilitatea crescută, cuantumul sumei pentru asistenții cu atribuții de scanare a crescut anul acesta cu aproape 24% la Evaluarea Națională și cu 25% la bacalaureat, raportat la sesiunea din toamnă-toamna anului trecut. Aș vrea să mai precizez și faptul că după ce se va încheia și examenul de bacalaureat, vom colecta feedback atât în ceea ce privește desfășurarea examenelor, cât și în ceea ce privește procesul de evaluare digitalizată, pentru a continua îmbunătățirea atât a platforme informatice, cât și a metodologiilor pentru organizarea și desfășurare a acestor examene naționale ce urmează în zilele următoare. Eventualele contestații la Evaluarea Națională pot fi depuse la centrele de examen sau transmise prin mijloace electronice astăzi, în intervalul orar 16-19, și mâine, 4 iulie, în intervalul orar opt-12. Rezultatele finale vor fi afișate pe 9 iulie.

După afișarea rezultatelor finale, încep a etapele admiterii la liceu. Prima dintre acestea este afișarea ierarhiei candidaților pe județ, aceasta având loc pe 10 iulie.

Această etapă este de asemenea urmată de completare a opțiunilor pentru admiterea la liceu între 11 și 22 iulie, iar repartizarea computerizată pentru admiterea la liceu va avea loc pe 24 iulie. Pentru bacalaureat, așa cum spuneam, mâine se va susține proba scrisă, disciplina la alegere, iar rezultatele inițiale, înainte de contestații, se vor afișa pe 8 iulie”. 

întrebare Edupedu.ro: Unde sunt cei 16.000 de elevi care au lipsit de la EN anul acesta și cine este responsabil că nu au fost înscriși la examen?

Sorin Ion: Înscrierea nu este automată, există cateogorii de elevi care se pot înscrie doar voluntar – elevi cu CES. În al doilea rând – elevi corijenți, repetenți. Există și elevii cu rezultate la olimpiade naționale – internaționale care intră la orice liceu

Ligia Deca: Categoriile teoretice – corijenții, elevi cu situație neîncheiată, cu CES, cu premii la olimpiade. Și noi ne-am pus întrebarea dacă există o diferență între corijenți și repetenți din clasa a VII-a și a VIII-a. Am cerut o analiză a cauzelor de neînscriere, au fost măsuri inclusiv de remediere, ne dorim în continuare o analiză să vedem dacă există o abordare a școlilor, dar întâi trebuie să facem o verificare

În cazul în care vedem discrepanțe majore vom lua măsuri

Întrebare Edupedu.ro: Aveți în vederea extinderea evaluărilor digitalizate și la celelalte evaluări de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a?

Ligia Deca: Planul e să avem evaluare standardizată și să fie aplicată anual. Legea prevede această măsură, există un apel PNRR pentru o platformă, dorim o bază de itemi.

Pentru noi, acesta a fost un an foarte important pentru a vedea cum funcționează o astfel de evaluare la scară largă

Analizăm pentru anul viitor inclusiv o schimbare de metodologie, ne dorim ca evaluările de a II-a, a VI-a, a VI-a să nu se mai translateze în coduri, avem în vedere inclusiv evaluarea digitalizată

Reforma curriculară în gimnaziu a avut loc. Am înețeles apelul elevilor și societății să avem și texte mai recente, vom lua în discuție ca textele de evaluare să fie mai aproape de experiența elevilor

Am discutat chiar recent calendarul pentru elaborarea planurilor cadru pentru filiere și profile. În acest moment nu este nevoie de o prorogare a termenelor. ÎN acest moment generația care intră în liceu în 2025-2026 începe cu programe noi

Orizont de timp: nu aș vrea să dau un termen. La începutul anului școlar viitor vom avea planurile cadru în dezbatere publică

Urmează să preluăm feedbackul privind desfășurarea examenului și să analizăm din nou discrepanța între numărul de elevi care se înscriu într-a VIII-a și cei care se înscriu

Zsoltan Kallos: Au fost situații în special în prima zi de Bacalaureat unde numărul paginilor redactate de elevi e destul de mare, timp de scanare – mai îndelungat, dar mai ales urcarea lucrărilor pe platformă. Prezența elevilor la scanare e obligatorie. La încărcarea pe platformă, prezența elevilor nu mai e obligatorie. În prima zi, profesorii le-au spus candidaților că pot rămâne până la urcare. S-au creat situații neplăcute în care elevii au rămas și 2-3 ore în sala de examen, după probă

A doua zi am atras atenția că nu este necesară prezența elevilor la încărcarea pe platformă, au fost mult mai puține situații

Întrebare: Când va fi redus analfabetismul funcțional?

Ligia Deca: Chestiunea analfabetismului funcțional ține de mult factori – unii țin de educație, alții de situația socială. Există program de reducere a abandonului școlar, exită măsuri. În esență, înțelegerea textului să fie o chestiune pe care o formăm la nivelul tuturor disciplinelor.

Cazurile de subiecte scurse – sunt identificate rapid, în toate cazurile au fost făcute verificările necesare. E foarte important ca cei din comisii să fie vigilenți, dar să fie foarte clar care sunt sancțiunile – eliminarea din examen, neparticviparea la următoarele faxe, pentru cei din comisii – dosare penale

Nu avem nicio variantă în care să tolerăm astfel de fenomene. E inadmisibil ca din curiozitate sau alte motive lucrurile să fie decalate

Apel către reprezentanții mass-media: având în vedere orele anunțate, subiectele să nu fie publicate

Aș vrea să spun că rezultatele nu sunt comparabile de la un an la altul. Nu putem să spunem că generația anterioară a fost sau nu mai bună ca generația actuală. La fel, între subiecte.

Procentul se înscrie în media anilor anteriori.

Cred că după evaluarea standardizată lucrurile vor fi observate mai bine.

Analiză la nivel de itemi – inclusiv la nivel local sau de școli, pentru a lua măsuri în anii următori

Opțiunile copiilor variază de la an la an, ierarhiile se schimbă de la an la an, încurajez completarea unui număr cât mai mare de opțiuni pentru înscrierea la liceu

Au fost multe discuții și mă aștept să fie și după EN din acest an. Și noi ne dorim o evaluare mai comprehensivă, de aceea am vorbit despre evaluările anuale. Vom analiza și noi, în timpul pe care îl avem până când platforma va fi la scară națională, dacă se impun modificări ale EN. În acest moment nu avem astfel de planuri

Am avut discuția unei alte probe am avut această discuție. Putem avea probă de admitere la liceu în unele situații. Vor mai fi discuții, vom vedea care e situația cea mai bună și care poate fi susținută de pregătirea cadrelor didactice

Parcursul ulterior clasei a 8-a nu presupune obligatoriu susținerea EN. Dacă nu susții EN, există etapă de repartizare în unitățile de învățământ, ceea ce nu îi încurajează să reia EN, dacă au putut înainta și fără ea. Nu avem o obligativitate a EN în contextul obligativității învățământului până la finalul liceului.

Nu există o limitare a accesului la clasa a 9-a, câtă vreme învățământul este obligatoriu până la clasa a 12-a. Toți cei care au dat EN sau au decis că nu o susțin vor avea în continuare acces garantat la liceu

Există o etapă în care școlile validează și, dacă au solicitări exprese de nesusținere a EN (elevi cu premii sau care pleacă la licee private sau în străinătate) ele bifează. Vom verifica dacă avem și cazuri în care nu sunt înscriși elevi care ar trebui înscriși

„Tema conferinței: prezentarea rezultatelor înregistrate la Evaluarea Națională a absolvenților de clasa a VIII-a din acest an”, anunță Ministerul Educației.

Conform calendarului Evaluării Naționale 2024, astăzi sunt publicate de către Ministerul Educației, până la ora 14:00, primele rezultate obținute de absolvenții de clasa a VIII-a la examenul de final de gimnaziu. Elevii care nu sunt mulțumiți de notele obținute pot depune contestații la centrele de examen sau le transmit electronic, în zilele de 3 iulie (orele 16:00 – 19:00) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00).

Conform Ministerului Educației, comunicarea rezultatelor obținute se face anonimizat prin coduri individuale care înlocuiesc numele și prenumele, atât în centrele de examen, cât și pe site-ul evaluare.edu.ro, respectându-se Regulamentul general privind protecția datelor personale.

Calendarul Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2024:
Cum se calculează media de admitere la liceu în 2024

Ordinul de ministru cu procedura de admitere precizează, în Anexa 2, modul de calcul al mediei de admitere

“1. Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial o reprezintă media generală la evaluarea națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională*.

* Candidații care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă și au susținut evaluarea națională la limba și literatura maternă respectivă pot opta pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă. În acest sens, părinții sau reprezentanții legali ai acestor candidați completează o declarație, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, semnată de părinte sau reprezentat legal și de candidat, care însoțește fișa de înscriere în vederea repartizării computerizate și se depune la secretariatul unității de învățământ de proveniență în perioada prevăzută de calendar. Acești candidați, care au optat pentru stabilirea mediei generale la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, nu pot fi repartizați computerizat în învățământul liceal în clase cu predare în limbile minorităților naționale.

Primul criteriu de departajare va fi media de gimnaziu în 2024

În cazul în care doi candidați au medii de admitere egale, aceștia vor fi departajați folosind, în ordine, următoarele criterii:

a) media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a;

b) nota obţinută la proba de limba şi literatura română din cadrul evaluării naţionale;

c) nota obţinută la proba de matematică din cadrul evaluării naţionale;

d) nota obţinută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naţionale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă, susţinută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale;

Calendar admitere la liceu 2024

11 – 12, 15 – 22 iulie 2024: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a

Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită!

Numărul redus de opțiuni completate poate conduce la nerepartizarea computerizată a candidatului!

Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere

NOTĂ: 1) Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2024-2025, completează opțiunile în perioada 19 – 22 iulie 2023.

2) Candidații care au participat la prima etapă de admitere în învățământul profesional și dual și care nu au fost admiși, completează opțiunile în fișele de înscriere în perioada 20 – 21 iulie 2024

11 – 12, 15 – 19 iulie 2024: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere

11 – 12, 15 – 19 iulie 2024: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată

22 iulie 2024: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în  aplicația informatică centralizată 

Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de  opțiuni  originale la centrul de admitere județean/al municipiului București

22 iulie 2024: Transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată

23 iulie 2024: Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională

23 iulie 2024: Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată

24 iulie 2024: Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2024 – 2025

24 iulie 2024: Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal 

Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București

25 – 30 iulie 2024: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați

30 iulie 2024: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere

31 iulie – 2 august 2024: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată

Citește și:
Rezultatele de la Evaluarea Națională 2024. Model de cerere pentru contestație – document
Admitere liceu 2024. Algoritmul de repartizare a elevilor explicat de autorii lui / Cum se calculează media de admitere și care sunt criteriile de departajare
Subiectele și baremele pentru proba de Limba maternă de la Evaluarea Națională 2024
Subiectele la Matematică de la Evaluarea Națională 2024. La geometrie, elevii au avut un triunghi isoscel, un cerc și o prismă dreaptă
Subiecte Evaluare Națională 2024 – Limba și literatura română: Texte suport din Constantin Chiriţă – „Cireșarii” și din Cella Delavrancea – „Portret”. La subiectul al II-lea, elevii au avut de făcut o compunere în care să caracterizeze un personaj

Exit mobile version