Ministrul Educației spune că sunt suficiente locuri la liceele din București, după ce două petiții semnate de peste 3 mii de persoane cereau suplimentarea numărului acestora

8.172 de vizualizări
Foto: gov.ro
Sunt peste 19 mii de locuri în licee și învățământul profesional de stat, iar împreună cu locurile de la liceele particulare înseamnă peste 20.700 de locuri în clasa a IX-a, potrivit declarației ministrului Sorin Cîmpeanu pentru Edupedu.ro. Oficialul susține că numărul elevilor care candidează pe aceste locuri este cu aproape 2 mii mai mic. Răspunsul vine după ce părinții au lansat două petiții pentru suplimentarea numărului de locuri la liceele din Capitală, apeluri semnate de peste 3 mii de persoane.

Ministrul explică faptul că numărul de locuri este mai mic decât cel al candidaților.

„În București sunt 19.144 de locuri în clasa a IX-a, la liceu și învățământ profesional, în școlile de stat, la care se adaugă 1.634 de locuri în unitățile de învățământ particulare. Asta în condițiile în care numărul de candidați înscriși este de 16.498 de copii din București, plus 2.500 – numărul estimat al elevilor care vor vrea să se înscrie în Capitală, din alte județe.

În total avem 18.998 de elevi care candidează pe 20.778 de locuri la liceu și în școlile profesionale, aici fiind luate în calcul și locurile pentru elevi romi (1.185), cele pentru elevii cu CES (405), cele pentru învățământul profesional (1.762) și special (240)”, a declarat Sorin Cîmpeanu pentru Edupedu.ro.

Potrivit datelor Ministerului Educației și Inspectoratului Școlar al Municipiului București, transmise de oficial, la liceu sunt 15.552 de locuri, în școlile de stat, acestea fiind cele care participă la repartizarea computerizată.

Datele din declarația ministrului Cîmpeanu:

  • Licee de stat – 15.552 de locuri
  • Școli profesionale/duale – 1.762 de locuri
  • Locuri elevi romi – 1.185
  • Locuri elevi CES – 405
  • Locuri înv. special – 240
  • Licee particulare – 1.634
  • Numărul elevilor din București Înscriși la Evaluarea Națională 16.498
  • Numărul estimat al elevilor care se vor înscrie din alte județe – 2.500

În cele două petiții, părinții solicitau suplimentarea numărului de locuri pentru elevii cu medii mari, care vor concura mai ales pentru liceele teoretice și unde numărul de locuri este limitat – ba chiar au fost desființate câteva clase în acest an, față de 2021.

„E important de reținut ca un copil cu media de admitere de aproape 9,00 anul trecut putea sa acceseze un liceu cu rata de promovabilitate BAC de 100% in schimb va putea accesa anul acesta un liceu cu rata de promovabilitate BAC de 85%”, se arată în justificarea uneia dintre petiții.

Părinții semnatari solicită să fie luate măsuri „urgente” de către Ministerul Educației sau Inspectoratul Municipiului București pentru o încadrare „echitabilă” a elevilor: „Noi, părinții, solicitam Ministerului Educației, Inspectoratului Municipiului Bucuresti și oricăror autorități competente sa ia măsuri urgente care sa permită o încadrare echitabila a tuturor copiilor, sa le permită șansa la o educație așa cum au visat și pentru care au muncit și nu in ultimul rând sa nu ii dezamăgească și sa îngroașe rândurile celor care vor pleca din țara.”

Edupedu.ro a semnalat încă de la publicarea rezultatelor de la Evaluarea Națională 2022 fenomenul devalorizării mediilor, iar în analiza publicată săptămâna trecută, după apariția ierarhiei pe București, arătam cum practic, elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici. Pe scurt spus, media ultimului intrat la o specializare anul trecut a devenit irelevantă pentru anul acesta.


27 comments
  1. După ce a făcut bezele părinților-alegători luni de zile (a se citi “subiectele vor fi ușoare”, pardon, “adaptate contextului COVID19”), după ce a dat subiecte ușoare, care au “nivelat” performanțele elevilor, fără să mai existe itemi care să facă diferența între 8 și 9, între 9 și 10, dar care să facă posibilă raportarea de procente glorioase de promovabilitate, strategia îl lovește în frunte pe ministrul vizionar și-i face un cucui de mai mare dragul! Și ce să vezi, pentru asta nu mai are cum să arate spre profesorii cei răi, incompetenți și cam corupți, care habar n-au să corecteze corespunzător, darămite să predea! Ai vrut note mari, ia note mari!

  2. Domnule ministru, nu știu cine va făcut aceste calcule, dar dacă se prezenta le evaluarea naționala ,la matematica lua sigur nota 2!
    In foarte multe județe este aceeași problema! Nu bate casa cu masa! Nu-i greu de înțeles!
    Degeaba spuneti ca-s locuri suficiente, dacă ați aprobat mai multe clase la liceele cu performante deplorabile! Asta-i realitatea! Interesul primează!
    Continuați in ritmul asta și va veți trezi ca o mare parte din parinti vor prefera sa-și trimită copiii in alte tari ale lumii! La drept vorbind, cheltuiala din România nu diferă mult fața de cheltuiala dintr-o alta țara!
    Copilul de 9 ( nu neaparat la en ci la modul general) , mai bine faci un sacrificiu și-l trimiți la neamuri la studii!
    O sa ajungem sa avem copiii plecați și părinții acasă!

  3. De ce nu fac pentru alte judete locuri separate, alocate ca si numar. Daca vin 5000 de copii ,sau 4000 ,cine controleaza acest numar?

    1. daca vin “aproximativ” 15000 de elevi din provincie atunci “aproximativ” 15000 de elevi nu vor beneficia de acces la invatatura. pentru ca asa stie ministerul sa asigure dreptul la invatatura: “aproximativ”
      Eu nu vad, dincolo de vorbele sforaitoare,”aproximativ” nici un loc pentru refugiatii ucrainieni. aproximativ zero locuri in liceu aproximativ zero integrare aproximativ 1 milion de refugiati. de altfel dreptul la educatie nici nu este mentionat pe platforma guvernului romaniei:https://www.gov.ro/ro/ucraina-impreuna-ajutam-mai-mult
      dar prin Plan naţional de măsuri cu privire la protecţia şi incluziunea persoanelor strămutate din Ucraina, beneficiare de protecţie temporară în România
      masura 13

      ME va aproba în anul universitar 2021 – 2022 şi 2022-2023 suplimentarea locurilor – în limita a 20% din capacitatea de şcolarizare stabilită de ARACIS.

      înscrierea în clase / grupe / formaţiuni de studiu din unităţi de învăţământ, indiferent de numărul efectivelor de preşcolari /elevi, cu o distribuţie echilibrată a elevilor din Ucraina şi monitorizarea înscrierilor
      Pentru ucrainieni sunt 1.500 de cereri soluţionate lunar (estimare pe baza datelor înregistrate până în prezent)https://lege5.ro/gratuit/gezdamrugazta/plan-national-de-masuri-cu-privire-la-protectia-si-incluziunea-persoanelor-stramutate-din-ucraina-beneficiare-de-protectie-temporara-in-romania-ordonanta-de-urgenta-100-2022?dp=gq4dcnbugy4dsoa

  4. Cum altfel ar creste numarul locurilor la liceele particulare daca nu ar scadea cele de la liceele bune si medii de stat?
    Asa se ingroasa buzunarul de ministru.

  5. Dragilor,

    va rog sa:
    – nu cititi postarile pe diagonala
    – nu ingrosati randurile aplaudacilor care sustin tembelii si incompetentii din guvern in general si din ministerul educatiei (am scris special cu lowercase) in cazul de fata
    – este evident ca numarul locurilor din licee este insuficient, chiar daca nu luam in calcul cei 2500 de elevin din provincie care vor candida pentru locurile din Bucuresti

    Ce legatura au locurile de la ce se doreste a fi scoli profesionale si de meserii cu locurile la licee!? Inainte, cand alesii gandeau cu capul si nu cu interesele personale, la aceste scoli mergeau elevi care nu mai sustineau un examen de admitere. Acum elevii sunt “inghesuiti” acolo, nu pentru ca ar fi optiunea lor, ci pentru ca rezultatele la EN, nu le permite sa acceada la o alta forma de invatamant.
    Cum ramane cu dreptul la educatie prevazut de legea fundamentala – CONSTITUTIA!? Poate copilul meu nu este genial, dar doreste totusi sa aiba sansa sa urmeze cursurile unui liceu si la final sa poata sustine BAC-ul si de ce nu, sa urmeze o facultate. Cum sa faca asta urmand, dupa mintea ministrului educatie, o scoala profesionala?

    Au dreptate cei care sustin ca acest joker care se erijeaza in ministru al educatiei, numara din 2 in 2. Poate daca ar avea niste consilieri competenti, angajati din afara neamurilor, l-ar povatui sa faca un simplu calcul aritmetic: vedeti Brosura de admitere pe Bucuresti 2022, de unde luam ca ex. primul colegiu din lista CN “Sf. SAVA” unde numarul total de locuri este 208 si repartitia pe specializari 130+26+26+26 = 208 locuri si mai avem locuri pt rromi: 3+2+2+2 = 9 si locuri pt CES: 1+1 = 2 … pai daca avem TOTAL 208 locuri in colegiu nu este clar ca cele 9 locuri pt rromi si 2 pt CES se scad din cele 208 locuri!? Dar gluma asta de ministru incearca sa fie amuzant cu noi parintii – contribuabili care platesc luna de luna salariile lui si ale incompetentilor care-l inconjoara. Pai bai neicusorule (Caragiale este mereu actual in societatea noastra mai ales cand vine vorba despre politica), poate ti-a zis tie un prof de mate, la un gratar si o betie crunta ca minus cu minus fac PLUS, dar nu se aplica in cazul locurilor din invatamantul liceal.

    Sa lamurim acum, pentru ca am sesizat intr-un comentariu o usoara urma de surprindere, cum sta treaba cu locurile pentru rromi. Daca nu faci parte din aceasta etnie, dar vrei sa ai garantia ca intri la SAVA, pe un loc de rrom, poti sa dai o declaratie pe proprie raspundere ca esti rrom sau ca totul sa fie parafat, cotizezi nu stiu daca 5.000 euro dar 3.000 sigur si … atentie ORICE presedinte al unei organizatii civice, culturale sau politice a romilor, care poseda o stampila, te poate face rrom cu acte in regula. Ca orice lege din Ro si aceasta este facuta cu x+1 portite.

    Astfel, 15 din carti – Sorin, ignora realitatea (pentru a cata oara alesii dovedesc ca traiesc intr-o realitate paralela cu a noasta, imediat dupa ce s-au asezat pe scaune) si arunca galusca fierbinte in bratele parintilor, sacrificand (parca ne suna cunoscut termenul!?) inca o generatie de elevi.

    Ne intrebam, retoric evident, de ce elita elevilor, pleaca, dupa liceu, sa studieze in afara si acolo raman definitiv, ingrosand randurile diasporei.

    Pentru sceptici, vedeti studiile Eurydice chiar de pe acest site si un articol interesant aici:
    https://www.viata-libera.ro/societate/742-locurile-romilor-o-portita-pentru-cei-cu-medii-mai-mici

    Pentru ca este nevoie, va doresc MULTA BAFTA!

    1. Habar nu aveam de problema cu locurile pentru rromi. Eu înțelesesem că rromii trebuie să dea bani, adică șpagă, ca să intre pe locurile rezervate lor. Dar e cu totul altceva ce spuneți dumneavoastră. Trebuie să recunosc, e o afacere tare! Cel puțin pentru bulibașa.

    2. Nu consider drept sa existe licee in care intri cu media mai mica decat 5.00. Nu toti sunt apti pentru a face un liceu si cred ca este importanta dezvoltarea scolilor profesionale. Dar cum exista profesori submediocri trebuie sa existe si elevi carora sa le predea ceva si de aceea sunt sute de locuri cu analfabeti functionali care termina licee la care intra cu 3.00, 4.00. Halal invatamant romanesc… trebuie restructurat sistemul incepand cu angajatii in sistem pentru ca multi nu au nicio legatura cu ce insemana pedagogie si mai apoi sa se selecteze elevii . Momentan nu cred ca este nevoie de locuri suplimentare pentru ca trebuie sa se treaca printr-o sita foarte deasa toti elevii absolventi de gimnaziu, unde era o fauna diversa.

  6. E trist cand vezi ca solutia aleasa de unii parinti a fost sa se declare romi desi nu-i ajuta tenul sau culoarea ochilor.
    Intr-o administratie normala creste numarul de candidati, creste si oferta educationala.
    Da daca domnul ministru ia la misto parintii.
    Un avocat bun ar salva declaratia domnului ministru, si apoi ar calcula numarul de locuri real. Apoi cu ar avea o discutie cu parintii ai caror copii au ramas nerepartizati si ar cere daune interese personal domnului ministru. Ceva bun ca sa sa acopere cheltuilelile din liceele particulare. Asa ceva frumos, documentat cu cifre, scaderea numarului de elevi intr-o clasa de la 28 la 26 intr-un an in care sunt mai mult cu 30% de candidati. promovarea pe fata a invatamantului particular. Si cu trimiteri la constitutie:
    Art. 32 – Dreptul la învăţătură
    (1) Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare.
    (4) Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii.
    Si pentru ca nu este constitutional sa numeri locurile de la liceele particulare, pentru ca incalci dreptul la invatamt gratuit printre-altele. As sesiza si avocatul poporului, cu riscul de a fi injurat de alti parinti, as considera ca actul administrativ numit admitere a fost viciat de incalcarea dreptului constitutional la educatie gratuita drept care aa solicita anularea acestuia pana la remediarea dretului constitutional.

      1. Din motive personale nu ma pot ocupa.
        Personal recomand blocarea actului administrativ la avocatul poporului.
        Primul caz: Daune interese.
        trebuie documentat cu datele ministerului, inclusiv cele din 2020, pentru cazul in care modifica statistica din 2022. situatia locurilor in 2020 este publica http://static.admitere.edu.ro/2020/repartizare/B/index.html (daca o sterg sau modifica – ajungem la codul penal)
        In 2020 conform declaratiilor ministerului a fost urmatoarea situatie:
        NUMĂR TOTAL DE CANDIDAȚI ÎNSCRIŞI
        16218
        NUMĂR TOTAL DE CANDIDAȚI REPARTIZAȚI
        14347
        NUMĂR TOTAL DE LOCURI
        13714

        Sa consideram cazul cel mai favorabil pentru buzunarul domnului ministru:
        633 de locuri lipsa * 9000 de euro pe an * 4 ani =22.788.000 Euro
        daca sunt utilizate cifrele cele mai simple si (favorabile ministerului – cazul corect ar fi luarea considerare 16.000 de candidati si nu doar candidatii repartizati)
        exista si interesul public (dar neconstitutional) al ministrului de a incuraja o piata a educatiei (prin eliminarea alternativelor) de 16 milioane de euro pe an. (numar locuri in licee aprticulare * taxa)

        Al doilea caz:
        Sesizarea se face online si trebuie sa fie simpla clara si usor de inteles pentru oricine chiar si pentru ministrul educatiei

        Petiţia trebuie să cuprindă următoarele elemente:

        – numele şi domiciliul persoanei fizice lezate în drepturile şi libertăţile acesteia
        Se poate face individual dar recomand includerea in lista a celor doua petitii online. este interes public si semnatarii au dorit sa demersul lor sa fie public.
        – drepturile şi libertăţile încălcate
        Art. 32 – Dreptul la învăţătură- se citeaza tot articolul
        se exemplifica cu situatia din 2020 (print screen la Situația locurilor şi candidaților http://static.admitere.edu.ro/2020/repartizare/B/index.html)
        se explica cum drepturile a cel putin 600 de elevi au fost incalcate in 2020 si cum ministrul calculeaza locurile in licee particulare.
        explicati scenariul cu aproximativ 2000 de elevi din provincie. Acest lucru inseamna ca in cazul in care din provincie vin sa spunem fara sa exageram cu doi candidati mai multi decat locurile disponibile in bucuresti, vor exista cel putin doi candidati care nu beneficiaza de drepturile constitutionale.
        Ministerul nu poate sa spuna ca respecta “aproximativ” drepturile constitutionale.
        citati ministrul cu trimitere catre articol.
        – autoritatea administrativă ori funcţionarul public în cauză
        Ministrul Educatie cu informarea , ISMB, Primaria generala (conform legii educatiei – ar trebuio sa se implice).
        – dovada întârzierii sau refuzului administraţiei publice de a soluţiona legal petiţia.
        Articolul din edupedu cu declaratiile ministrului

        Atentie petitia se treimite prin e-mail catre avocatul poporului
        https://avp.ro/index.php/cum-sesizez-avocatul-poporului/doresti-sa-depui-o-petitie/

        pentru ca lucrurile sa se desfasoare rapid adresati cererea direct catre:
        Domnul Ioan Gânfălean, adjunct al Avocatului Poporului pentru domeniul apărarea, protecția și promovarea drepturilor copilului – Avocatul Copilului

        Salvati petitia intr-un format needitabil si publicati pe un site web.

        Instituţia Avocatul Poporului se va adresa în scris autorităţii administraţiei publice care a încălcat drepturile persoanei fizice şi va cere să reformeze sau să revoce actul administrativ şi să repare prejudiciile produse, precum şi să repună persoana fizică lezată în situaţia anterioară.

        Odata depusa petitia lucrurile decurg constitutional. Pentru a evita complicatii trebuie informate atat autoritatile ( ISMB, cat si furnizorii ministerului pentru ierarhizarea computerizata, e bine sa fie informati)
        În cazul în care se constată încălcarea gravă a drepturilor petiţionarului sau ilegalitatea actului administrativ, Avocatul Poporului emite o recomandare adresată autorităţii administraţiei publice, care a încălcat drepturile respective sau a emis actul ilegal. Tăcerea organelor administraţiei publice şi emiterea tardivă a actelor sunt asimilate actelor administrative.
        În cazul în care autoritatea administraţiei publice sau funcţionarul public nu înlătură, în termen de 30 de zile de la data sesizării, ilegalităţile comise,instituţia Avocatul Poporului se adresează autorităţilor administraţiei publice ierarhic superioare, care sunt datoare să îi comunice, în termen de cel mult 45 de zile, măsurile luate. Dacă autoritatea publică sau funcţionarul public aparţine administraţiei publice locale, instituţia Avocatul Poporului se adresează prefectului. De la data depunerii sesizării la prefectul judeţului curge un nou termen de 45 de zile.
        Avocatul Poporului este îndreptăţit să sesizeze Guvernul cu privire la orice act sau fapt administrativ ilegal al administraţiei publice centrale şi al prefecţilor.
        Neadoptarea de către Guvern, în termen de cel mult 20 de zile, a măsurilor privitoare la ilegalitatea actelor sau faptelor administrative semnalate de Avocatul Poporului se comunică Parlamentului.
        Avocatul Poporului va aduce la cunoştinţă persoanei care i-a adresat petiţia modul de soluţionare.

        1. Nu consider drept sa existe licee in care intri cu media mai mica decat 5.00. Nu toti sunt apti pentru a face un liceu si cred ca este importanta dezvoltarea scolilor profesionale. Dar cum exista profesori submediocri trebuie sa existe si elevi carora sa le predea ceva si de aceea sunt sute de locuri cu analfabeti functionali care termina licee la care intra cu 3.00, 4.00. Halal invatamant romanesc… trebuie restructurat sistemul incepand cu angajatii in sistem pentru ca multi nu au nicio legatura cu ce insemana pedagogie si mai apoi sa se selecteze elevii . Momentan nu cred ca este nevoie de locuri suplimentare pentru ca trebuie sa se treaca printr-o sita foarte deasa toti elevii absolventi de gimnaziu, unde era o fauna diversa.

  7. Dupa cate știu, romii si cei cu CES au locuri rezervate prin lege PESTE locurile declarate de licee.
    Si nu am auzit sa se plătească.

  8. Cum poti sa iei in calcul in acesta declaratie si locurile de la liceele private in conditiile in care in Constitutia Romaniei Articolul 32 si in Carta Drepturilor fundamentale ale UE Articolul 14,aliniatul 2 este specificat dreptul la invatamant gratuit? Despre ce vorbim?

  9. Isi bat joc de copiii nostri! vor sa acopere locurile la liceele tehnologice cu orice pret! sa acopere lipsa de meseriași de pe piata muncii creata prin desfiintarea scolilor profesionale de catre marea Ecaterina Andronescu cu copii cu medii mari si foarte mari.
    Vor obtine un viitor in care acesti copii vor pleca din țara în care guvernanții și-au bătut joc de ei!

  10. Răspunsul este precum cel din “O scrisoare pierdută” : 2 la primarie, 2 la prefectura și incă 2 la primarie.
    Sunt 19.000 de copiii care participa la repartitia computerizata pentru licee de stat și 15.000 de locuri. Par suficiente? (Nu trebuie luate in calcul locurile pentru cei cu dizabilitati sau cele de romi)
    Păcat ca cei care suferă sunt copii care s-au chinuit să învețe 2 ani de acasă si care acum realizeaza ca a fost degeaba. Probabil nu exista vreun copil de politician in aceasta generatie sau poate ei au locuri “speciale”, precum pensiile.
    Să le fie rușine!

  11. Domnul ministru numara locurile precum Ghita Pristanda. Locurile pt romi si CES in brosura fac parte din totalul locurilor alocate unei clase/liceu, nu separat…

    Pacat de copii buni care ajung sa umple bancile unor licee obscure in care interesul profesorilor este aproape nul…

  12. Licee de stat – 15.552 de locuri în școlile de stat, acestea fiind cele care participă la repartizarea computerizată.
    Numărul elevilor din București Înscriși la Evaluarea Națională 16.498

    Diferenta = 946 elevi care trebuie sa fie incadrati la sc profesionale, rromi, ces, inv special sau la particular?
    Daca adaugam si aprx 2500 elevi ce vin din alte judete….acestia partcipa tot pe aceleasi locuri cu cei din Buc.

  13. Pai în calculul acestui incompetent sunt aproape 3000 de locuri pentru rromi și licee particulare! În care dintre aceste variante ne trimite acesta?!loc la rromil costa 5000 euro (vb cu bulibasa) iar la privat tot pe acolo…

    1. Liceele private sunt pline în fiecare an, sunt suficienți oameni cu bani în București. Elevii care merg la acele licee lasă locuri libere în liceele publice.
      Chiar nu știam că rromii plătesc pentru locurile destinate lor. La cine ajung miile astea de euro? Ce-a zis bulibașa? Și chiar trebuie să îl credem pe bulibașa ăla cu care ați vorbit? E prima dată când aud asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Calendarul de admitere la liceu 2024 pentru elevii olimpici care nu susțin Evaluarea Națională, publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București / Model cerere de înscriere în clasa a IX-a și actele necesare pentru dosar

În perioada 10 – 18 iulie 2024, elevii olimpici care nu susțin Evaluarea Națională depun dosarele de înscriere în clasa a IX-a în anul școlar 2024-2025, conform calendarului publicat de…
Vezi articolul

Cele 11 argumente ale ministrului Educației pentru testarea standardizată / „Elevii pot răspunde pe laptop, pe tabletă, pe smartphone, pe orice. Ne-am asigurat că toți acești elevi vor avea acces la aceste dispozitive electronice”, spune Sorin Cîmpeanu

Testele standardizate „obișnuiesc elevii cu administrarea digitală, pentru că toate aceste teste vor fi administrate digital. Elevii pot răspunde pe laptop, pe tabletă, pe smartphone, pe orice. Ne-am asigurat că…
Vezi articolul

Mărturia unei profesoare, despre învățământul artistic: Ne târâm în aceeași mocirlă de 30 de ani, iar absolvenții liceelor de artă au un singur țel – să plece din țară

Învățământul artistic funcționează cu programe școlare “din anii ’70, puțin periate pe alocuri, doar la unele specialități”, cu 
reguli ale olimpiadelor “viciate de diverse interese mai mari sau mai mici”,…
Vezi articolul