Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține că a dorit să introducă în proiectul legii educației o interdicție ca școlile să organizeze cursuri în mai multe schimburi, însă lasă de înțeles că acest lucru nu s-a întâmplat din cauza opoziției profesorilor și părinților. “M-am lovit de realitate: nu vor”, a spus el la o conferință organizată de PNL vineri, la Brașov, întrebat fiind în legătură cu desfășurarea școlii în mai multe schimburi.
În varianta actuală, proiectul legii învățământului preuniversitar prevede că programul de gimnaziu (Art 26.1) “se organizează și funcționează, de regulă, cu program de dimineață”, iar cel al școlilor primare “se organizează și funcționează cu program de dimineață” (Art. 25.1). Întrebat în conferință despre posibilitatea unei formulări de tip “de regulă” și pentru școala primară, ministrul a abordat chestiunea referindu-se la ideea de a interzice școala în trei schimburi, lucru refuzat, afirmă el, de profesori și părinți: “Cei care cereau interdicția au fost cei care s-au opus cel mai abitir”.
- Situația predării în mai multe schimburi este una care, din declarațiile prefectului Capitalei, Toni Greblă, se accentuează: potrivit oficialului, anul acesta sunt 13-15 școli bucureștene în situația de a pregăti funcționarea în 3 schimburi, în timp ce, în 2019, datele ISMB indicau 12 școli în această situație, iar anul trecut – 13 școli. Detalii – mai jos
Declarația din dezbaterea PNL desfășurată, la Brașov, pe tema proiectelor de legi ale educației:
Întrebare: “Un exemplu era un singur schimb pentru clasele primare – fără nicio altă portiță. Dar probabil sunt situații particulare în care școala chiar nu poate și atunci ar fi în afara cadrului legal. Dacă se menține formularea “ciclul primar studiază, de regulă, într-un singur schimb”, este acoperitor, măcar pentru o situație determinată – nu știu, lucrări de investiții într-o școală, sunt multe situații.”
Sorin Cîmpeanu: “Este o mare dorință a mea să introducem acest lucru, însă, încă o dată vă spun, cei care cer cel mai puternic acest lucru sunt cei care se opun acestui lucru. Avem școli în care se învață în trei schimburi. Am vrut să introducem în lege interdicția de a mai organiza trei schimburi. Am ținut personal foarte mult la această prevedere. M-am lovit de realitate: nu vor. Nu vor nici colegii din acele școli în care se învață în trei schimburi să renunțe, nu vor nici părinții, nu vrea nimeni să se renunțe. Dar toată lumea cere să nu mai existe trei schimburi. Iar când am formulat această propunere, concret, de interdicție a organizării în trei schimburi, cei care cereau interdicția au fost cei care s-au opus cel mai abitir: stați așa! Nici măcar tranzitoriu, în timp, în termene mai îndepărtate nu au acceptat. Nu știu cum.”
Declarația – la minutul 1:02:00 în înregistrarea evenimentului:
Context: în București, numărul școlilor care funcționează în 3 schimburi crește
Săptămâna trecută, situația din București a fost semnalată de prefectul Toni Greblă, care a abordat-o în contextul discuțiilor avute cu inspectorul școlar general Vlad Drinceanu și cu secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion. Discuțiile au avut loc în contextul în care mai sunt 2 săptămâni până începe anul școlar.
Problema este semnalată an de an în raportul privind situația învățământului din București, raport întocmit de ISMB. Din raportul de anul trecut: “Cea mai actuală problemă a infrastructurii educaționale este reprezentată de creșterea importantă a numărului de elevi și preșcolari. Ca urmare a introducerii clasei pregătitoare, a marilor investiții imobiliare din ultimul timp și a școlarizării în București a unui număr din ce în ce mai mare de elevi proveniți din județul Ilfov sau din alte județe ale țării, numărul elevilor care învață în școlile din București este din ce în ce mai mare. Școlile gimnaziale din Municipiul București s-au confruntat, an de an, cu fenomenul de suprapopulare”.
Potrivit lui Toni Greblă, acum “avem câteva școli (…) 13-15 școli care funcționează în trei schimburi și se fac eforturi și cu ajutorul Inspectoratului și cu înțelegerea părinților pentru a găsi acele modalități în care într-o școală care este în apropiere și funcționează doar într-un schimb, să fie preluat schimbul III de la o altă școală, pentru a echilibra un pic lucrurile”.
Întrebat ce soluții există pentru acești elevi care învață în 3 schimburi, prefectul Capitalei a spus că sunt soluții, “dar decizia este foarte dificil de luat deoarece ține în primul rând de părinți, de dorința părinților de a nu părăsi o anume unitate de învățământ unde copilul s-a obișnuit, pe care părinții sau elevii o consideră mai bună decât altele similare. Din acest punct de vedere, teoretic ar exista aceste posibilități, practic, este nevoie de un dialog, de o negociere cu părinții, de o informare foarte bună a părinților pentru ca elevii și părinții să accepte această mutare care sperăm să fie pentru cât mai scurt timp posibil jumătate de an, un an și nu mai mult”, a mai spus Toni Greblă.