Ministrul Educației și Cercetării: Institutul de Științe ale Educației are o funcție cheie, trebuie să ne asigure că vom putea face politici în educație bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate

Daniel David / Foto: Guvernul României/ gov.ro

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David a spus joi seară, 14 martie, la prezentarea raportului săptămânal că reînființarea Institutului de Științe ale Educației (IȘE) va avea ca funcție principală „să ne asigure că vom putea face politici, intervenții ale educației bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate”. Amintim, Institutul de Științe ale Educației a fost reînființat, la 5 ani după ce Guvernul Orban l-a desființat. Tot joi, Guvernul a decis și înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare.

Pentru mine, acest institut (n. red Institutul de Științe ale Educației) are o funcție cheie, pentru că trebuie să ne asigure că vom putea face politici, intervenții aleeducației bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate. Asta e funcția principală a acestui institut, în opinia mea”, a spus ministrul Educației Daniel David.

De precizat, de la desființarea, în 2019, sub mandatul ministrei Monica Anisie, din informațiile Edupedu.ro și pe baza datelor publice existente, din acel moment și până în prezent, nicio politică publică nu a fost bazată pe vreun studiu făcut de cercetătorii din această direcție a ministerului.

Tot joi a fost decisă și înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare. „Funcția principală este să se ocupe de, cum îi spune și numele, Curriculum și de toate procesele de evaluare din sistemul nostru. Și de asemenea, prin colaborare cu acest institut pe care l-am înființat, activitatea centrului să fie bazată pe dovezi” a mai spus ministrul Educației.  

Răspunsul integral al lui Daniel David

„Vreau să spun că pentru mine este foarte important că astăzi (n. red joi, 14 martie), în ședința de Guvern, am aprobat înființarea a două instituții în cadrul ministerului nostru. Este vorba despre Institutul de Științe ale Educației, un institut la care eu țin foarte mult. Este un institut cu istorie veche, istorie care începe prin anii 50. Dacă nu greșesc, în 1952, dar s-ar putea să nu fie foarte precis. Vă spun sincer, îmi face plăcere să mă întâlnesc cu voi și vă povestesc despre lucrurile care se întâmplă, dar nu vin și mă pregătesc ca la școală cu toate informațiile foarte precise, fiindcă multe sunt accesibile online. Dar cred că în 1952 a început istoria acestui institut care a evoluat. Noi  psihologii suntem foarte legați de istoria acestui institut pentru că în anii 70 a început o prigoană psihologiei. Din 1972 psihologia a fost scoasă din manuale.

În 1977 a fost interzisă în universități și a fost salvată în cadrul Institutului de Cercetări Pedagogice și Psihologice, i se spunea atunci din cadrul Ministerului Învățământului. Numai că în 1982, continuând prigoana psihologiei, acest institut a fost desființat. Deci pedagogia a suferit, ca să spun așa, la pachet cu psihologia sau poate chiar și din cauza psihologiei. Institutul a fost reînființat imediat după revoluție și a funcționat în cadrul Ministerului până în 2019, când a fost transformat într-o altă structură. A existat, dar într-o altă structură a ministerului, dar mă bucur că, uite de astăzi îl avem reînființat în numele de Institutul de Științe ale Educației. Pentru mine, acest institut are o funcție cheie, pentru că trebuie să ne asigure că vom putea face politici, intervenții educației bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate.

Asta e funcția principală a acestui institut, în opinia mea. Și după aceea avem și înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare. Funcția principală este să se ocupe de, cum îi spune și numele, Curriculum și de toate procesele de evaluare din sistemul nostru. Și de asemenea, prin colaborare cu acest institut pe care l-am înființat, activitatea centrului să fie bazată pe dovezi”. 

Informații de context

IȘE s-a înființat acum prin desființarea Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație, o structură înființată de conducerea politică de la momentul 2019, în care IȘE devenise UCE – Unitatea de Cercetare în Educație, o direcție în cadrul CNPEE, aflat în subordinea ministerului. Vezi aici cum vor arăta noile structuri IȘE și CNCE.

Potrivit actului normativ în forma în care a intrat în ședința de Guvern, noua instituție va avea 61 de posturi, față de 85 câte avea la desființare, în 2019, o scădere de peste 28% a numărului de posturi, în condițiile în care apar o serie de noi atribuții. Interesant este că Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare (CNCE) care se reînființează și el, după ce a „înghițit” IȘE în 2019, avea atunci 58 de posturi, iar noua organigramă prevede că acum va avea 85 de posturi – o creștere cu 47% a numărului de posturi între 2020-2025. Noile atribuții ale CNCE sunt și în domeniul curriculumului, nu doar al evaluării, cum erau în vechea legislație, la care se adăugă componente digitale și de formare.

În cazul IȘE, de la desființare și până în prezent, mai mulți cercetători în științele educației au părăsit instituția. Nu este precizat clar în actul normativ actual câte dintre posturi sunt de cercetători și câte posturi sunt pentru personalul suport pe noua organigramă. O capacitate administrativă redusă ar pune în pericol programele în derulare și cercetările institutului, iar o reducere a numărului cercetătorilor ar suprima și mai mult acest domeniu de nișă.

De remarcat faptul că în nota de fundamentare a HG adoptată de guvern joi este menționat de către Ministerul Educației și Cercetării actual, autorul proiectului, că „CNPEE reunește două structuri care au domenii de competențe total diferite: pe de o parte Unitatea de Cercetare în Educație care are ca scop realizarea și promovarea de studii și cercetări riguroase și independente, care să contribuie la avansarea cunoașterii printr-o mai bună înțelegere a contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educaţiei, iar pe de altă parte, Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, care coordonează: elaborarea și revizuirea curriculumului național, evaluarea manualelor școlare, precum și evaluarea și examinarea în învățământul preuniversitar. Cele două structuri menționate au și categorii diferite de personal; astfel, în vreme ce în cadrul UCE este încadrat personal de cercetare, în cadrul DCEE sunt funcționari publici și personal contractual. Ca urmare, este necesară o abordare instituțională diferită, în raport cu specificul activității fiecărei entități”.

Același Minister al Educației și Cercetări, dar condus de Monica Anisie (PNL) scria în nota de fundamentare a HG de la desființarea IȘE, în 2020, exact contrariul: „cele două instituții au scopuri care sunt în strânsă legătură în ceea ce privește cercetarea în domeniul științelor educației, curriculumul național, în activitatea de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar, precum și evaluarea calității științifice a manualelor școlare. Este necesară astfel o abordare unitară în derularea acestor activități pentru sistemul național de educație, de un management coerent și eficient, menite să pună în aplicare Programul de guvernare, concretizând principiul eficienței instituționale și să sprijine Ministerul Educației și Cercetării în îndeplinirea principalei misiuni ale sale, respectiv aceea de formare, prin educaţie, formare profesională și cercetare a infrastructurii mentale a societăţii româneşti, în acord cu noile cerinţe, derivate din statutul României de ţară membră a Uniunii Europene”.

Ministra de la acel moment declara în conferința de la preluarea mandatului că „IȘE se comasează în CNPEE în binele elevului, pentru ca orice decizie pe evaluare-examinare să fie bazată pe studii”. Din informațiile Edupedu.ro și pe baza datelor publice existente, din acel moment și până în prezent, nicio politică publică nu a fost bazată pe vreun studiu făcut de cercetătorii din această direcție a ministerului. Potrivit rapoartelor de activitate publicate de UCE anual, regula era ca ministerul sau ministrul să ia mai întâi decizia și să folosească cercetătorii ca să-i justifice apoi hotărârea.

La momentul respectiv, în 2019, au existat mai multe proteste publice și luări de poziție pentru menținerea IȘE ca institut, toate fiind ignorate. Redăm două dintre acestea:

Citește și:
Institutul de Științe ale Educației a fost reînființat, la 5 ani după ce Guvernul Orban l-a desființat / Va avea noi atribuții, printre care realizarea metodologiilor, analizelor și studiilor de monitorizare și evaluare a rezultatelor inclusiv pe programele pilot și naționale
Exit mobile version