Ministrul Educației și Cercetării a anunțat că noul curriculum liceal va cuprinde, pe fiecare disciplină, nu doar transferul de competențe, ci și prezentarea către elev a modului în care oamenii de știință au ajuns la acele cunoștințe. „Adică nu mai ajunge ca noi în școală să spunem «formula apei este H2O» și altcineva să vină să spună că formula apei s-ar baza pe o energie psihică de nu știu ce tip. Care este diferența? Noi, când vorbim despre chimie, despre substanțe, trebuie să le explicăm copiilor și cum am ajuns la acele cunoștințe”, a declarat Daniel David astăzi, 27 februarie 2025.
În cadrul unei conferințe susținute la Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David a precizat că „în toate disciplinele transferul cunoștințelor trebuie să cuprindă și modul în care am ajuns la acele cunoștințe pentru a dobândi gândire critică și a înțelege efectiv de ce spunem anumite lucruri. Altfel, într-o lume postmodernă ajungem să ne luptăm unii cu alții pe niște lucruri în care nu-ți vine să crezi că trebuie să porți o bătălie, «dacă pământul e plat sau nu». Deci, cred că este un lucru foarte important și trebuie schimbată, ca să spun așa, perspectiva asupra a ceea ce facem în preuniversitar”.
Cele mai importante declarații ale ministrului Daniel David, pe acest subiect:
- „În învățământul preuniversitar am început să mă uit la ce se întâmplă și în alte sisteme din Uniunea Europeană, zona nordică, zona germană, latină, zona anglo-saxonă. Și noi va trebui să trecem de la ideea că doar transferăm competențe – încă nici acest transfer nu e făcut încă foarte performant. Tot mai mult ne dăm seama că nu ajunge să transferăm competențele. Și când vom gândi programele și conținuturile, prezentarea cunoștințelor trebuie să vină la pachet cu modul de dobândire a acelor cunoștințe.
- Adică nu mai ajunge ca noi în școală să spunem «formula apei este H2O» și altcineva să vină să spună că formula apei s-ar baza pe o energie psihică de nu știu ce tip. Care este diferența? Noi, când vorbim despre chimie, despre substanțe, trebuie să le explicăm copiilor și cum am ajuns la acele cunoștințe. Sigur că în general avem laboratoare, uneori la fizică, chimie, biologie, dar în toate disciplinele transferul cunoștințelor trebuie să cuprindă și modul în care am ajuns la acele cunoștințe pentru a dobândi gândire critică și a înțelege efectiv de ce spunem anumite lucruri. Altfel, într-o lume postmodernă ajungem să ne luptăm unii cu alții pe niște lucruri în care nu-ți vine să crezi că trebuie să porți o bătălie, «dacă pământul e plat sau nu». Deci, cred că este un lucru foarte important și trebuie schimbată, ca să spun așa, perspectiva asupra a ceea ce facem în preuniversitar.
- La nivel universitar aveam această idee. Transferai cunoștințe și cercetarea, modalitatea prin care le-ai dobândit. De obicei, în preuniversitar rămâneam la ideea că le dăm cunoștințele. Nu mai ajunge, dar sigur acest lucru va fi reliefat mult mai bine în pasul doi, când lucrăm la programe și la conținuturile pe care le vizăm pentru diverse discipline. De asemenea, după ce vom încheia dezbaterea publică legată de planurile-cadru, vom avea timp să le integrăm și probabil că propunerea va veni spre finalul lunii aprilie, cel mai probabil luna mai.”