Ministrul Educației: Nu cred că geometria vectorială e pentru toți copiii / Eu am reușit să fac ceva în viață și fără ea 

17.245 de vizualizări
geometrie
Foto: © Inga Nielsen | Dreamstime.com
Ministrul Educației susține că programa școlară este prea încărcată și dă ca exemplu geometria vectorială, “care nu este pentru toți copiii”, a spus acesta luni seară într-un interviu la Digi24.

Sorin Cîmpeanu a explicat de ce crede că programa școlară este în continuare încărcată și motivele pentru care unii profesori nu au vrut să renunțe la părți din discipline.

“Supraîncărcarea programelor e un element extrem de important. Da, trebuie schimbat ceva pe acest palier și anume planul-cadru. Noi, începând din 2023, de la anul pentru liceu, ocazie cu care revizuim planurile-cadru și pentru gimnaziu, care au avut ocazia să dovedească într-un ciclu ce progres au reușit să genereze și din păcate nu au reușit să genereze un progres. Schimbările au fost mai degrabă de formă”, a spus oficialul.

Moderator: Din ce cauză?

Sorin Cîmpeanu: Rezistența la schimbare. Nici măcar nu pot fi acuzați profesorii pentru că își iubesc prea mult disciplina aceea încât nu au vrut să renunțe la nimic din materie sau la numărul de ore. Am ajuns să facem geometrie vectorială pentru toți copiii. Eu nu cred că geometria vectorială e pentru toți copiii, spre exemplu. Nu cred. Se pot supăra pe mine colegii de matematică. Eu sunt totuși absolvent de mate-fizică la liceul Sfântul Sava și m-am descurcat în viață și fără geometrie vectorială și s-ar putea să mai fie câțiva tineri care să reușească în viață mult sau puțin, și fără ea.

Moderator: Din ce cauză am rămas cu materia asta uriașă?

Sorin Cîmpeanu: Cei ca mine care am fost miniștri și în 2014-2015 și nu am avut curajul și tăria ca să nu se supere prea multă lume pe noi.

Educația comprehensivă e foarte importantă. Trebuie apreciat cu multă înțelepciune până unde mergi și această competență e la nivelul grupurilor de lucru. Trebuie să fim onești cu noi înșine când propunem planul-cadru și programa pentru liceu și când revizuim programa pentru gimnaziu, în septembrie 2023″.

Foto: © Inga Nielsen | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


28 comments
  1. Maxim zece discipline, in funcție de profil, ar fi rezonabil . In felul acesta se vor aloca mai multe ore pe disciplina si elevii nu vor mi fi torturați cu volumul imens de informații .

  2. Sincer,m-am saturat sa rezolv temele copiilor mei dar imi este milă de ei .Nu este zi sa nu vina ca sa imi ceară ajutorul: probleme dificile,cerințe la limba română fara sens,eul liric la gimnaziu etc.Care vor sa învețe nu au timp de altceva iar copiii care nu inteleg si nu ii intereseaza notele isi bag picioarele in școală .
    Trebuie făcut ceva.La noi se predă mult,prost si fara rost.

  3. Geometria vectorial este importanta. Un domeniu de aplicatie este fizica (mecanica). De exemplu, daca asupra unui obiect se exercita doua forte diferite (caracterizate prin magnitudine, dimensiune si sens), ar fi bine de stiut ce rezulta. Asta are aplicatii practice pentru oricine, indiferent de meserie sau profesie.

    De acord, in schimb, ca programa scolara ar trebui coordonata nu doar de profesorii de o anumita disciplina. De exemplu, imi aduc aminte ca in clasa a zecea profesorul de fizica era indignat de faptul ca noi nu stiam sa calculam integrale.

  4. Am şi eu o întrebare pentru acești profesori “indignați”… Ce rol au vectorii în viața de zi cu zi?? Cu ce te ajută vectorii? – nu te ajută cu nimic…
    Măcar dacă ar fi predați pe înțelesul tuturor, cu modele si exemple reale, nu să ne fie băgate pe gât niste formule pe care nu le vom folosi niciodată si pe care le vom uita dupa ce vom termina scoala. Dar ce sa faci, ăsta e învățământul romanesc, profesorii vin la scoala doar pentru salariu si pentru a se mai distra punând niste note mici..

  5. Două din caracteristicile unui vector sunt direcția și sensul, adică exact ce nu am regasit in discursul și ideile dumneavoastră, domnule ministru!

  6. Daca ma gandesc bine, domnule ministru, nu ati ajuns unde sunteti pentru ca sunteti un om capabil, ci pentru ca ati stiut usa cui sa o pupati. Si pentru asta, intr-adevar, nu aveti nevoie de geometrie vectoriala…

  7. Sunt care s-au descurcat în viață și fără carte de loc, vezi 90% din parlamentarii României, dar vezi și unde a ajuns România!

  8. Adevarul e ca manualele sunt gandite cu picioarele… si nu sunt nici corelate intre materii, adica profesorul de fizica face mecanica si trebuie sa explice elemente de trigonometrie inaintea matematicii, la limbile straine se face conjugare de verbe si articolul inainte de a le invata in limba romana.
    Copiii mei invata mult mai multa materie decat am invatat eu… la romana semivocale… mult mai multe tipuri de numerale… de complemente circumstantiale…functii sintactice noi… Majoritatea copiilor nu stiu a scrie ortograme si li se baga pe gat atata teorie in V-VIII…
    Mi-aduc aminte ca eram revoltata la inceputul anului de limba franceza. In manualul meu de franceza, prima lectie, era cu niste pictograme cu text dedesubt… “Acesta e un stilou, Acesta e un penar…”. In manualul actual e un text… si ca tema copilul meu a avut de raspuns la intrebari… exercitiu din manual… Prima ora de franceza din viata copilului si el avea tema de raspuns la intrebari…nu mai zic ca nu intelegea nici macar cerinta…
    Chiar nu se gasesc niste oameni competenti sa mai perie materia asta stufoasa? sa faca manualele mai atractive? mai aerisite?

    1. Aveți dreptate. Elevii învață mult și rămân cu puțin. Am predat informatica la un liceu de prestigiu care, pe la mijlocul anilor ‘90, primise ‘ajutoare’ diverse manuale. Cel de informatica era la nivel elementar. Era in schimb astfel gândit încât elevii sa fie capabili ca, la sfârșitul anului, sa proiecteze aplicații simple, practice. La noi ….
      Fiecare catedra lupta sa aducă ceva nou in programa școlară și, an de an, mai adauga câte ceva. Astfel ca puțini elevi știu cu adevărat ceva. Noroc cu lecțiile particulare 😣🤔

  9. totul trebuie inceput cu o reala reforma a programei pe model pisa. chiar daca inseamna ca numarul profesorilor va scadea la cel putin jumatate. restul e cancan.

  10. Nu zice nimeni ca nu e necesara o schimbare, dar cu niste limite. Francezii revin la matematica noi vrem s-o scoatem ? Francezii reduc scoala, ca au descoperit ca au elevii obositi, noi vrem s-o prelungim ?
    Asta, doar asa ca exemplu, daca stam sa ne uitam in ograda altor state, precum cum doreste tov. Ministru. Sa se uite cu atentie la TOT nu doar la ce viseaza dansul.

  11. Atunci cand ești prost ai impresia că toți trebuie să fie ca tine. Campeanu numai aberații spune, ba că nu stiu ce matematica ba că din cauza semestrelor nu se mai invață si trebuie revenit la trimestre ….nimic consistent nimic din ceea ce trebuie nu face.

  12. Ce legatura are poza cu geometria vectoriala?
    Eu doar 2 desene de acolo le-am identificat ca (posibil) apartinand subiectului discutat!
    :)))))

  13. Bună dimineața domnule ministru!
    După 100 de ani ați ajuns la concluzia ca “programa e foarte încărcată” și ca nu tot ce este în programa este înțeles de toți elevii!
    Vai, ce mare descoperire!
    Acționați pe aceasta linie, acum e ceva nou!
    Dacă începeți iar cu structura anului școlar, cu testele…., cu școala on line, criteriile de închidere a școlilor, pasarea responsabilităților, etc.
    deveniți mai mult decât
    PENIBIL.
    Poate va gândiți sa demisionati. Atunci veți fi aplaudat la scena deschisa.

    1. ADEVARAT.Deci chiar dupa atata timp Sau trezit la realitate ca materia e foarta multa, testele 3 pe saptamana,deci eu simt ca nu mai suport 6-7 ore scoala dupa 4-5 teme si de invatat Inca 2-3 ore(depinde de materie) si atunci unde sa dus saptamana?

  14. Fiecare om (profesor) consideră că pasiunea sa este esența. Matematicianul găsește valoare, axiomă, teoremă în tot ce îl înconjoară. Fizicianul găsește formula transformărilor, chimistul o susține. Profesorul de literatură marjează pe interpretare.
    Fiecare are dreptatea sa. Pe nișa sa are multe de studiat si descoperit. Soluția?:
    – faceți programa cu cone din afara ariei curiculare: când profesorul de matematică va insista asupra importanței sinusului/ cosinusului va interveni profesorul de istorie ( care – în cele mai multe cazurile – nu are habar de asta și nu le utilizează frecvent).
    Când profesorul de română va insista asupra importanței “incipitului”, profesorul de fizică îl va aduce cu picioarele pe pământ: introduce frate – eu când vorbesc cu fiu-meu vorbesc de introducere, nu de incipitus sau climax.
    Eliminarea “cuvintelor de specialitate” – sunt “de specialitate”, le folosesc specialiștii în domeniu, nu sunt “cultură generală”. Le vor întâlni în facultate (sau nu) în funcție de specializarea aleasă.
    Știu ceva geografie, literatură, istorie, chimie, matematică (cultură generală), dar ceea ce găsesc pe tablă când intru la oră (rămas de la ora anterioară) mă depășește și obosește. Noile denumiri sunt în afara limbajului uzual și devin astfel în afara interesului comun. Cultura generală ar trebui să servească interesului comun, general.

    1. Ce-i aia geometrie vectoriala? Vorbesc serios. Am terminat liceu si facultate, dar nu am auzit de asa ceva. Stiu de algebra, geometrie si trigonometrie. Iar geometrie: plana si in spatiu. Dar de vectoriala nu am auzit.

      1. Stai liniștit, nu e pentru toată lumea, nici măcar pentru… miniștri! Relaxează-te, matematica, Fizica, nu sunt pentru oricine!

      2. S-a introdus acum vreo 20 de ani in materia de clasa a 9-a la liceu. Înainte de făcea doar la unele facultăți.
        Și acum sunt profesori de la clasele de mate-info de la colegii naționale care predau ,,doar strictul necesar”, pe motiv că elevii nu înțeleg 😤

      3. Cred ca este vorba de disciplina Geometrie analitica (se făcea in clasa a XI-a – inainte de 89, un manual rosu).
        Vectori se studiau si in manualul de Fizica – Mecanica (cl. a IX-a).

        1. Poate sunt atunci eu prea tanar. Am studiat parca Analiza matematica undeva prin liceu. Dar marturisesc ca nu am auzit de disciplina matematica vectoriala. Drept e ca liceul si facultatea au fost umaniste si cred ca nu mai trebuie sa spun ca am fost un elev foarte slab la matematica si ca nu am inteles-o deloc(dar nu din vina profesorului, ci a mea, pur si simplu sunt “croit” pe partea umanista).

    2. Aveti dreptate,dar ma intreb: oare chiar va citi cineva( in afara de noi) comentariile?Gandesc la fel: prea multi termeni de specialitate la o varsta(10-14 ani ) cand elevii abia reusesc sa inteleaga ce citesc in limba romana .

  15. Are dreptate, se poate trai si fara gramatica, literatura, geografie, istorie, desen, muzica, la ce ne trebuie toate astea, cand poti sa fii dottore plagiind si iti agati o diploma pe perete, sigur ca lui nu i-a trebuit geometria la numarat oile de pe campul lui cimpeanu

    1. Băieții mei au aflat la geografie ce e “satul răsfirat”, nu și poziția Ploieștiului față de București.
      Tot felul de “experți” au adus materie de facultate la liceu, de la liceu la gimnaziu, etc. Acum nepotul meu de clasa I face exerciții cu pentru consolidarea culturii generale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campusul pentru învăţământul dual din Oradea, primul din ţară, îşi începe activitatea în septembrie. În cadrul liceului ar urma să înveţe 140 de elevi care vor beneficia de o bursă lunară între 400 şi 1.000 lei, cazare gratuită, trei mese pe zi şi decontarea transportului

Campusul dual din Oradea, primul proiect pentru susţinerea învăţământului dual finalizat în ţară, îşi va începe activitatea în septembrie, a anunţat preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Bihor, Ilie Bolojan, potrivit Agerpres.…
Vezi articolul

Klaus Iohannis: 30% dintre români sunt la nivelul minim de alfabetizare financiară. Mediul financiar-bancar şi cel academic să contribuie la sustenabilitatea financiară, inclusiv prin mentorat şi îndrumare practică

Statisticile din 2023 arată că 30% dintre români se încadrează la nivelul minim de alfabetizare financiară, iar aceasta nu este consecinţa directă a unor evoluţii recente, ci efectul acumulat în…
Vezi articolul