Ministrul Educației, Ligia Deca, a mers miercuri, 5 aprilie, de la ora 10, în plenul Senatului României, la Ora Guvernului, și a prezentat viziunea asupra legilor Educației. Dezbaterea a avut loc la solicitarea grupului parlamentar al Uniunii Salvați România (USR). La început, Ligia Deca a susținut un discurs, fără să răspundă la întrebările adresate de senatorul Ștefan Pălărie (USR).
În momentul în care i s-a reproșat că nu a răspuns la întrebări, ministrul Educației a spus că în solicitarea pe care a primit-o i s-a cerut că vorbească despre viziunea asupra proiectelor de legi ale Educației: „Intervenția mea s-a bazat pe solicitarea făcută de către grupul USR. În solicitare era indicată tema viziunii ministrului educației față de mandatul său și care este viziunea mea vizavi de legile educației. Consider că am răspuns prin intervenția mea acestei solicitări, tocmai pentru că am mare încredere în dialog.”
„Pentru mine, cheia de control a succesului reformelor propuse este capacitatea noastră, a tuturor, de a le susține pe termen lung pentru a le vedea efectele reale. Și mai am o cheie, mai personală: să văd cum copiii, inclusiv al meu, își păstrează curiozitatea și plăcerea de a merge la școală pentru a învăța să descopere lumea”, a declarat Ligia Deca.
Ședința Senatului – Ora Guvernului, cu Ligia Deca:
Redăm declarațiile Ligiei Deca:
Ligia Deca: „Mă simt onorată să fiu în fața dumneavoastră astăzi. Pe lângă semnificația simbolică a responsabilității pe care o am ca ministru în fața Parlamentului, consider că orice schimbare sistemică în educație se poate realiza numai cu sprijinul celor care beneficiază de aceste schimbări. Dumneavoastră, doamnelor senatoare și domnilor senatori, ca reprezentanți aleși ai cetățenilor, puteți asigura legitimitate reformelor necesare pentru transformarea educației din România.
Sunt aici și pentru că am fost atentă încă de la începutul mandatului la mesajele publice ale parlamentarilor, mă bucur că mă aflu la această tribună la câteva zile după ce proiectele de legi ale educației au intrat oficial în dezbaterea Parlamentului României.
Sunt conștientă că importanța misiunii de a construi un cadru legislativ care să dea șanse fiecărui copil ca, prin parcursul său educațional, să devină cea mai bună versiune a sa. Și sunt convinsă că, acolo unde uneori tonul conversației publice devine critic, sunt, de fapt, pasiune, încredere și energie care pot contribui la o dezbatere de calitate. Acesta este proiectul căruia mi-am dedicat ultimii 7 ani de carieră profesională. Cu mulți dintre dvs., cei aflați în sală, am lucrat deja împreună, am colaborat și am dezbătut reformele propuse. În cadrul procesului de formulare a viziunii România Educată, am prețuit aportul tuturor celor care au oferit timp, minte, inimă și energie pentru a imagina un viitor mai bun în educație.
Am încercat să aducem educația incluzivă în dezbaterea politică, un politicianistă, astfel încât să facem posibil un viitor potrivit fiecăruia dintre copiii noștri. Un viitor care înseamnă cultură generală, calificare, identitate profesională, valori trăite și împărtășite în comunitățile noastre, adică o viață împlinită. Acum, în săptămânile care urmează, avem șansa ca împreună să oferim cel mai bun viitor posibil pentru întreaga societate, prin legi cât mai bune, care să ofere șanse egale la educație de calitate.
Vă mulțumesc pentru oportunitatea de a fi astăzi aici, în acest moment, pentru a putea expune ce înseamnă pentru mine o lege bună. O lege bună respectă drepturile fiecărui elev, ale fiecărui student, ale fiecărui profesor, ale fiecărui angajat în sistemul de educație. O lege bună asigură cadrul pentru cultivarea identității naționale pentru fiecare copil român, indiferent dacă este școlarizat în țară sau în diasporă.
Nu putem negocia dreptul la un viitor sustenabil, așa cum nu putem negocia nevoia de respect egal pentru rutele de formare în învățământ. Un copil care alege o rută vocațională – de exemplu, cea militară sau pedagogică – nu este niciun fel mai prejos, este doar diferit de un copil care alege o rută teoretică, de exemplu, intensiv bilingv. Un tânăr care alege drumul unei meserii este la fel de valoros ca unul care excelează în filozofie, iar datoria mea, sigur, așa cum o înțeleg eu, este să protejez această capacitate incredibilă de a performa, pe baza particularităților unice pe care le-am primit de la Dumnezeu și de la natură. De asemenea, consider că o lege bună este cea prin care elevul este îndrumat, mentorat pe tot parcursul dezvoltării sale școlare.
Nu trebuie să uităm că fiecare copil este unic și merită să fie ajutat să își aleagă drumul care i se potrivește. Din punctul meu de vedere, elevul care studiază ceea ce îi place și care simte că a ajuns la liceul care i se potrivește va deveni un adult mai împlinit. O lege bună se asigură că fiecare elev merge la școală, indiferent de mediul din care provine și de veniturile pe care le are familia în care s-a născut. Și asta pentru că dreptul la educație nu trebuie să fie îngrădit de limitele financiare ale părinților. Printr-o lege bună, un copil trebuie ajutat să mănânce sănătos în fiecare zi, se poate bucura că are rechizite, la fel ca ceilalți colegi de clasă, și poate ajunge la școala care uneori se află la zeci de kilometri depărtare de căminul său. Abandonul școlar poate fi astfel combătut.
Aceeași lege bună poate asigura o viață mai bună și pentru cadrele didactice. Ele merită să fie prețuite și apreciate pentru misiunea de credință pe care o îndeplinesc zilnic. O lege bună va susține alegerea de carieră didactică a celor mai buni dintre tinerii României și ne-am asigurat că fiecare profesor va intra la clasă cu suficientă pregătire practică astfel încât să se descurce bine încă din prima zi, în folosul și spre învățarea vizibilă a tuturor elevilor săi. O lege bună mai înseamnă și colaborare consfințită, bazată pe încredere între familii și școală, într-un cadru de guvernanță care să susțină aportul fiecărui actor în educație cadre didactice, părinți, elevi, dar și autorități publice locale. O lege bună preia lecțiile învățate în crizele succesive din ultimii ani. Digitalizarea, utilizarea progresului științifico-tehnologic și construirea rezilienței devin părți integrante ale educației pentru o Românie cu viitor.
Dar o lege bună are nevoie și de capacitatea de implementare. Finalizarea dezbaterii parlamentare va fi doar începutul unui mare șantier de transformare. Și vom avea nevoie, ca țară, de toate mințile și de toate resursele pe care le avem și care înțeleg că viitorul este al celor care au încredere și lucrează onest împreună. Pentru că legile pe care le vom dezbate nu sunt doar bune, ci și extrem de necesare, dacă ne uităm pe orice indicator de performanță al sistemului pe care îl avem la dispoziție.
Pentru mine, cheia de control a succesului reformelor propuse este capacitatea noastră, a tuturor, de a le susține pe termen lung pentru a le vedea efectele reale. Și mai am o cheie, mai personală: să văd cum copiii, inclusiv al meu, își păstrează curiozitatea și plăcerea de a merge la școală pentru a învăța să descopere lumea.
Știu că despre o reformă a educației se vorbește de mulți ani. 2023 este anul în care putem închide acest ciclu al încercărilor și să începem să aplicăm măsurile care vor schimba fața învățământului din țara noastră. Pentru că România educată, coezivă și puternică este viitorul pe care îl putem construi numai împreună. Vă mulțumesc.”
Informații de context
Inițial, aceasta trebuia să fie prezentă la dezbaterea din data de 22 martie, dar și-a anulat participarea, fiind bolnavă de Covid-19.
Guvernul este autoritatea publică a puterii executive, care funcționează în baza votului de încredere acordat de Parlament, iar parlamentarii au la dispoziție acest tip de comunicare cu cei din Executiv, prin care membri ai Cabinetului sunt invitați la o sesiune de întrebări sau să vorbească pe o temă dată.
Ligia Deca a fost numită ministru al Educației pe 3 octombrie 2022, iar prima invitație pentru a vorbi în Parlament a fost făcută de USR chiar în octombrie 2022, apoi Opoziția a reluat invitația două săptămâni mai târziu, apoi și în noiembrie, la “Ora ministrului”, în plenul Senatului.
Luni, 3 aprilie, Ligia Deca și-a bilanțul după 6 luni în fruntea Educației, fără o vorbă despre acceptarea celui mai mic buget raportat la PIB din istoria recentă a ministerului sau despre eliminarea salarizării profesorilor din proiectul legii Educației.
3 comments
>> plăcerea de a merge la școală
Te intrebi firesc de ce bate campii doamna doctor. Minte cu nerusinare sau delireaza? Ce o avea impresia ca a facut pentru ca un elev sa mearga cu placere la scoala?
Iată „starea de bine” a elevilor ce generează: https://www.edupedu.ro/surse-un-elev-a-ranit-o-profesoara-cu-cutitul-in-timpul-orelor-la-colegiul-national-ion-creanga-din-bucuresti-rana-este-superficiala/
În curând, profesorii vor trebui să ceară voie să intre în clasă, să nu deranjeze elevii care discută ”intelectual” cum să prizeze „iarbă”??!!
Daca fiecare copil este unic cum de avem un numar mare de elevi intr-o clasa, poate ne raportam la alte tari cand stabilim numarul de elevi intr-o clasa.