Subiectele de la examenele naţionale vor fi adaptate acestei perioade de doi ani din parcursul educaţional al elevilor, anunță ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, la TVR 1, citat de Agerpres. Acesta a declarat că „este total incorect să plătească doar elevii cauzele obiective generate de criza sanitară sau, să spunem, oarecare pricepere de nivel scăzut al autorităţilor în a gestiona acest proces”.
Subiectele de la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat vor fi „perfect adaptate” perioadei de doi ani în care elevii au învăţat în condiţii de criză sanitară, a spus oficialul.
„Atâta vreme cât această perioadă de criză sanitară a însemnat o catastrofă educaţională pentru orice sistem de educaţie, inclusiv pentru sistemul de educaţie românesc este total incorect să plătească doar elevii cauzele obiective generate de criza sanitară sau, să spunem, oarecare pricepere de nivel scăzut al autorităţilor în a gestiona acest proces. Pe cale de consecinţă, subiectele vor fi perfect adaptate acestei perioade care înseamnă doi ani din parcursul educaţional al elevilor care susţin probele naţionale. Şi evaluarea naţională şi bacalaureat. Vom avea şi voinţa şi înţelepciunea necesară în concepţia subiectelor pentru aceste probe naţionale încât să nu fie elevii aceia care vor fi nevoiţi să plătească”, a spus ministrul la TVR 1.
Reamintim că încă din luna ianuarie 2022 ministrul Cîmpeanu vorbea despre faptul că va „ceda” „într-o altă parte” și anume „la tematica de examen”.
Sorin Cîmpeanu a spus atunci că „vom face tot posibilul ca examenele naționale să se desfășoare predictibil la datele la care sunt planificate. Am stabilit că examenele naționale să se deruleze cu prezență fizică pentru a asigura relevanța acestora examene naționale. Având deja două punte fixe, este foarte posibil să fim nevoiți să cedăm într-o altă parte, pentru că dacă nu am ceda în nicio parte ar fi ca și cum am avea un an absolut normal în care nimic nu s-a întâmplat, lucru în mod evident fals. Unde putem să flexibilizam? La tematica de examen”.
„Tematica de examen va fi stabilită, adaptată, corelată cu realitățile aceste acestui an. Nu are niciun sens să negăm faptul că în educație au fost pierderi. Important este să identificăm corect acele pierderi, să planificăm o tematică adecvate modului în care elevii au asimilat și nu modului în care profesorii au predat – pentru că de multe ori profesorii au predat, însă fără să fie vina lor, au predat în fața unor ecrane negre – deci nu avem un feedback, nu avem un raport real asupra a ceea ce au asimilat elevi. Această tematică de examen va trebui să fie adaptată, nu este deloc simplu, dar vom face acest lucru la ceea ce au asimilat elevi. Pentru asta, încă od ată vă spun, este important diagnosticul, este important să avem simulări, este important să știm cât au pierdut și unde au pierdut elevii pentru a putea corela și adapta tematica de examen”, a mai declarat Cîmpeanu la începutul anului.
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a este un examen național care reprezintă modalitatea de evaluare sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial.Procedurile de organizare, calendarul de desfasurare, disciplinele la care se susține Evaluarea Națională și programele care stau la baza elaborării itemilor sunt stabilite de Ministerul Educației, prin ordin de ministru. Media generală obținută la Evaluarea Națională constituie unul dintre criteriile pentru admiterea în învățământul liceal de stat și reprezintă 80% din media de admitere.
Bacalaureatul este examenul național de după terminarea liceului, este diversificat în funcţie de filieră, profil şi specializare, şi în funcţie de opţiunile candidaţilor. Pentru a promova examenul de bacalaureat, candidaţii trebuie să obţină minim nota 5 la fiecare probă, iar media finală trebuie să fie minim 6. Promovarea examenului este atestată prin Diploma de bacalaureat eliberată de unitatea de învăţământ şi menţionând notele obţinute la fiecare probă, precum şi media finală a examenului. Diploma de bacalaureat conferă absolvenţilor dreptul de a-şi continua studiile în învăţământul superior.