Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat la TVR Info că, dacă examenul de admitere la liceu „merge bine”, „ne putem gândi la o variantă” care presupune ca evaluarea națională să fie susținută la mai multe discipline. În locul admiterii separate la liceu, sindicatele profesorilor solicită ca elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă.
Amintim că Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus că nu înțelege de ce Evaluarea Națională trebuie să se dea doar la două discipline: „Am ajuns ca, începând din clasa a VIII-a, să nu mai fim interesați decât de română și de matematică.”
Moderatoare: Exista și o variantă avansată ieri (11 aprilie – n. red.) de unul dintre liderii sindicali: dacă acest examen nu ar putea fi înlocuit cu modificarea Evaluării Naționale, care s-ar putea da la mai multe materii.
Ligia Deca: „S-ar putea da la mai multe materii, așa este. Ideea este că majoritatea argumentelor împotriva examenului de admitere la liceu vin pe considerentul că este un stres prea mare pentru elevi să aibă prea multe probe. Și ca un prim pas, noi am gândit această posibilitate ca doar pentru elevii care vor să acceseze clase, profiluri foarte competitive de la liceu, unde și acum este, dacă suntem sinceri, bătaie pe locuri. Da. Dacă ne uităm la diferențele de două sutimi de intrare sau non-intrare pe anumite profiluri la liceele bune, vedem că acolo este și acum competiție și probabil că profilul demografic al celor care intră va fi relativ similar.
Considerăm că, într-o primă fază, trebuie să vedem că putem avea acest tip de testare de două materii de bază, plus încă două pe profil, pentru cei care oricum se pregăteau pentru ceva destul de competitiv. Dacă vom observa că această filozofie merge bine și asigură și echitate, prin măsurile de sprijin pe care le avem, de exemplu, prin planul național de reducere a abandonului sau prin planul național de combatere a analfabetismului funcțional, atunci ne putem gândi la o variantă de acest tip.”
În legătură cu admiterea separată la liceu, Ligia Deca a spus că se încearcă o mai bună potrivire a elevului cu profilul pe care îl alege, deoarece „vedem multe răzgândiri, transferuri”.
„Motivația introducerii probei de admitere la liceu vine din observațiile noastre din ultimul deceniu, care spun așa: o dată – focusul pentru pregătire, în general în gimnaziu, se axează pe materiile de examen, fiind numai Evaluarea Națională, care includea limba română, matematică și, eventual, limba maternă, copiii tindeau să nu mai ia în calcul alte obiecte. A existat acea luare în considerare a mediilor din gimnaziu, care a fost eliminată din admiterea la liceu tocmai pentru că notele variau foarte tare. Existau diferențe și de trei puncte între media generală din gimnaziu și media de la Evaluarea Națională. Deci aveam o problemă de abordare uniformă a notării curente la clasă. Ceea ce încercăm noi să facem cu această admitere la liceu este să potrivim mai bine elevul cu profilul pe care și-l alege, pentru că vedem multe răzgândiri, transferuri, pentru că nu li se potrivește profilul la care au fost repartizați prin repartizarea aceea computerizată.
În plus, odată ce un copil, de exemplu, dorește să meargă pe profilul chimie-biologie, pe științele naturii, el trebuie să fie pregătit să gestioneze acele zece-douăsprezece ore de matematică și științe pe care le are pe săptămână și să știe că potențialul lui este în acea direcție. De aceea am introdus ideea. La început, se axa pe un procent mai mare: 90% din locuri, acolo unde a existat competiție în trecut și, dacă liceul dorește să organizeze examen de admitere, mergeau pe acest concurs de admitere. Am luat în considerare deja ceea ce am primit ca feedback de la elevi, de la studenți, și am coborât acest procent, tocmai pentru a da o șansă celor care nu au o zi bună și la concursul de admitere în liceu nu iau o notă bună, dar la Evaluarea Națională au o medie onorabilă. Și atunci pot opta, chiar dacă au picat la examenul de admitere care se desfășoară după Evaluarea Națională, pot să opteze pentru același profil pe acea diferență de 40%. Noi zicem că așa asigurăm și o mai bună potrivire cu profilul, scădem potențialul de abandon pe profilul respectiv după clasa a IX-a și, în același timp, adresăm și îngrijorarea legată de echitate.”
Potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar, concursul național de admitere în clasa a IX-a pentru liceele care vor să organizeze pe maximum 60% acest concurs. De asemenea, apare condiționarea participării la concursul de admitere, a absolvenților de clasa a VIII-a, de obținerea a unei medii minime de 5 (cinci) la Evaluarea Națională.
Informații de context
Sindicatele profesorilor solicită ca elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă, în locul admiterii separate la liceu.
Sindicatele din educație propun ca evaluarea națională să aibă următoarele probe, pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025:
- a) matematică+informatică (algoritmică)
- b) română
- c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
- d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
- e) maternă;
Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților au anunțat că ”se opun cu fermitate” propunerii sindicatelor, deoarece “primul lucru care ne vine în minte când abordăm acest subiect sunt meditațiile”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că este nevoie de o evaluarea națională „acoperitoare”: „A limita admiterea la liceu sau Evaluarea Națională doar la două examene, la matematică și limba și literatura română, nu este normal. (…) Considerăm, în momentul de față, că noi avem nevoie de o Evaluare Națională care să fie mult mai amplă și mult mai acoperitoare”.
Pe 9 martie, când a fost întrebată despre propunerea sindicatelor, Ligia Deca a declarat că „în acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională, pentru profilurile unde există concurență”.
Foto: © Inews77 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
6 comments
Nistor,să dea el examen la mai multe obiecte.Nici la nivelul clasei a IV-a nu o să mai corespunde. Lăsați copii pace nu-i mai stresați atât de mult. Fiecare vine cu o idee.
Muicăăă, o să fie plin de meditații!
S-au schimbat atâtea în învățământul ăsta, dar nimic în bine iar măsurile care se vor a fi luate vor pune învățământul pe chituci. Vor face școala doar cei cu bani ce își permit să se pregătească în privat dacă vor avea și timp. Sunt multe de spus dar degeaba. La noi nimic nu va mai bine.
Daca la liceu se da atmitere cu subiecte de la minister de ce nu se da la fel si la facultate ?
Nu facem nimic cu dacă și cu parcă.Profilul pe care va fi repartizat un elev,nu i se va potrivi niciodată și asta pt că nici acel elev,nici părinții lui nu știu ce vor de la viață.Si noi,la rândul nostru am urmat profile care nu ni se potriveau in învățământul preuniversitar,pentru că abia după absolvirea liceului am știut ce ne dorim sau mai exact cu ce domeniu ne-am potrivi…Ceea ce este cel mai important pt un elev la liceu este sa se pregătească pt viață din toate punctele de vedere si în primul rând să devină un adult responsabil,cu principii ferme,cu respectarea cuvântului prin care dacă spune da,da să fie și dacă spune nu,așa să fie.Sa fie punctual și onest pt orice firmă care îl va angaja.
Nu exista profilul chimie-biologie, Ministrul Educatiei ne spune in direct ca habar nu are ce conduce! Legea Educatiei in vigoare spune ca:
1. In liceu sunt 3 profiluri: real, umanist si tehnologic
2. La profilul real sunt 2 specializari: matematica-informatica si stiintele naturii