Ministrul Educației, Daniel David, a lansat un apel la solidaritate națională pentru investiții în calitatea educației și creșterea salariilor din sistemul de învățământ, în emisiunea News Pass, de la B1 TV.
Ministrul a subliniat importanța solidarității din partea societății, similară cu sprijinul oferit în trecut altor domenii, precum sănătatea sau IT-ul: „Când medicii și asistentele medicale au avut o problemă, în sensul că mergeau în străinătate, spitalele o duceau rău, toți am fost solidari și știți că s-au mărit salariile substanțial. Am fost solidari când ne-am hotărât că vrem să facem hub-uri de IT (…) Ei, acum așteptăm și noi solidaritate de la celelalte segmente, să înțeleagă că este o problemă în sistem, nu pentru salariul profesorilor”, a declarat el.
Daniel David a adăugat că apelul său nu este strict legat de creșterea salariilor profesorilor, ci de investiția în calitatea educației, în beneficiul direct al copiilor.
- Amintim că medicii au avut o creștere salarială care le-a dublat salariile în 2018, prin aplicarea legii salarizării 153/2017. Mai exact, salariile de bază au crescut la nivelul stabilit pentru anul 2022. De exemplu, salariul unui medic primar a crescut cu 172%, ajungând la 15.254 lei, potrivit datelor oferite de Ministerul Sănătății.
În iunie 2024, asistenții medicali au mai primit o majorare de 40% a salariului de bază, raportat la salariul din decembrie 2023, potrivit hotnews.ro.
- Menționăm și că angajații din sectorul IT au fost scutiți de plata impozitului de 10% din salariile brute de până la 10.000 de lei, din anul 2001 până în ianuarie 2025.
Ministrul a explicat că solidaritatea înseamnă, în acest context, o abordare strategică a creșterilor salariale în sectorul bugetar: „să nu ne apucăm toți în acest moment să cerem măriri de salarii nerezonabile, pe care bugetul țării nu ar putea să le ducă”, a afirmat el.
Redăm mai jos declarațiile ministrului Educației pe această temă:
Ministrul Educației, Daniel David: Într-adevăr, în zona de educație, mai ales în zona salariilor, lucrurile trebuie să se schimbe. Asta, sigur, dacă vrem cu adevărat să avem o educație de calitate.
Moderatoare: Ce salariu credeți că ar trebui să câștige un profesor cu experiență de 10-15 ani?
Ministrul Educației, Daniel David: Eu aș spune invers, că pentru mine miza este legată de cei care intră în sistem. Pentru mine e foarte important ca în preuniversitar să vină cei mai buni absolvenți de studii universitare, care să își dorească să fie profesori în preuniversitar, să fie dedicați, să inspire elevii. Problema este că nu se întâmplă lucrul acesta, din mai multe motive. Un motiv principal este legat de salariu și de statutul profesorului în societate.
Promisiunea făcută la încheierea grevei a fost că lucrurile vor fi gândite în următoarea logică: profesorul debutant să aibă oarecum un salariu legat de salariul mediu brut pe economie, care acum cred că este în jur de 7.500 de lei, probabil că net 4.500, 4.400. Și după aceea se modifică salariul în funcție de gradele pe care le ai, de vechime. Probabil că un raport de 1:2, 1:2,5 între minim și maxim ar putea să fie rezonabil, oarecum. Dar pentru asta discuția trebuie să fie altfel. Nu să tot mergem la prim-ministru sau la ministrul Educației, că dacă vin la mine tot împreună mergem la ministrul de Finanțe și la premier, fiindcă deciziile în această formulă le luăm, nu ministrul Educației mărește salariile.
Pentru această discuție strategică avem o nevoie fundamentală în domeniu. Când medicii și asistentele medicale au avut o problemă, în sensul că mergeau în străinătate, spitalele o duceau rău, toți am fost solidari și știți că s-au mărit salariile substanțial. Am fost solidari când ne-am hotărât că vrem să facem hub-uri de IT și toți am înțeles de ce taxele acolo sunt un pic altfel decât în celelalte zone. Ei, acum așteptăm și noi solidaritate de la celelalte segmente, să înțeleagă că este o problemă în sistem, nu pentru salariul profesorilor.
Moderatoare: Cu domnul Tánczos Barna ați vorbit?
Ministrul Educației, Daniel David: Da, adică port aceste discuții și nu uitați că coaliția și-a asumat educația ca prioritate națională.
Moderatoare: A mai făcut-o, a existat și programul României Educate.
Ministrul Educației, Daniel David: Eu știu, dar să știți că în discuțiile pe care le-am avut, așa cum vedeți dumneavoastră, ordonanța de urgență guvernamentală în zona Educației, în prima variantă propusă, ca să spun așa, de tehnocrații de pe Finanțe, arăta mult mai rău. Nu vreau să intru în discuție, dar discuția în coaliție și cu liderii coaliției pe care am avut-o, a fost că v-ați angajat și ne-am angajat. Nu vreau să intru acum în detalii, că nu acesta e scopul. Vreau să spun că a fost această deschidere, iar premierul, iarăși, trebuie să fiu sincer și toți să fim sinceri, a spus efectiv explicit la întâlnirea cu partenerii de dialog social, că el știe de promisiunile făcute Educației, vede că condițiile nu permit în acest moment, dar la reașezarea acestor condiții, promisiunile vor fi onorate cu prioritate. Nu am motive, din respect pentru instituția Guvernului și instituția premierului, să mă îndoiesc că nu așa vor sta lucrurile. Dar, mă întorc, spuneam, avem nevoie de solidaritate în educație, nu pentru salariile profesorilor, pentru calitatea actului educațional, care se referă la copiii noștri, copiii noștri vor beneficia.
Moderatoare: De ce ar veni această solidaritate, dacă n-a venit până acum?
Ministrul Educației, Daniel David: N-am cerut explicit. Ar trebui să o cerem explicit. Să amintim că noi am fost solidari cu alte zone din sistemul bugetar. [Solidaritate înseamnă – n. red.] să nu ne apucăm toți în acest moment să cerem măriri de salarii nerezonabile, pe care bugetul țării nu ar putea să le ducă. Atunci când am acceptat mărirea salariilor medii sau la altcineva, sistemul de educație ne-a spus: „și noi vrem exact la fel, dublarea salariilor”. Ok, e o nevoie, înțelegem, o să ne vină rândul la un moment dat și acest lucru trebuie făcut într-o manieră strategică. Altfel, dacă tot mergem și mai cerem 10 % – 15 % enervezi pe toată lumea, societate nu înțelege de ce faci lucrul ăsta. Gândiți-vă, un profesor debutant, care este la început de carieră, după ce a făcut școală, merge în fața unor elevi, are nevoie să aibă o poziție de prestigiu. Poate mulți se căsătoresc atunci, încep să-și facă o familie. Au copii, 4.400 [lei – n.red.] în mână, pe lună…
Informații de context
Amintim că ordonanța-trenuleț, adoptată de Guvern, prevede că în 2025 salariile sunt înghețate la nivelul lunii noiembrie 2024.
În noiembrie 2024, Ligia Deca, ministru al Educației la acea vreme, a declarat, într-un interviu pentru adevărul.ro că „se prefigurează încă o creștere pentru a ajunge la o paritate între sistemul medical și sistemul educațional cu salariile”.
Liderul federației sindicale „Alma Mater” a sindicatelor de profesori din universități, Anton Hadăr, a criticat politica guvernamentală privind salariile din educație și a avertizat că profesorii sunt din nou puși în situația de a protesta pentru a obține drepturi promise, dar nerealizate.