Noul ministru al Educației, Daniel David, constată că „oamenii din sistem” își cer pe bună dreptate drepturile obținute prin protestele recente sau prin legea educației, dar ia partea Guvernului când vine vorba despre prevederile proiectului de ordonanță-trenuleț, guvern despre care spune că „trebuie să facă, la rândul său, tot ceea ce ține de acesta pentru a reduce deficitul bugetar”. În prima sa reacție de după publicarea ordonanței-trenuleț, Daniel David a anunțat că „sistemul educației-cercetării” va primi un buget „ușor mai mare” decât anul trecut, dar fără să dea alte detalii. Asta în condițiile în care în fiecare an acest buget e „ușor mai mare” în termeni nominali, cheltuielile fiind în creștere.
Poziția integrală a ministrului Educației și Cercetării poate fi citită aici.
Daniel David a declarat și scris recent, înainte și după preluarea mandatului de ministru, că educația și măsurile din această zonă trebuie să fie luate doar pe baza datelor și a științei (evidence-based și science-based policies). Guvernul nu a prezentat până la acest moment date și studii care să arată fundamentarea deciziilor care modifică și completează Legile educației, nr 198 și 199/2023, propuse prin acest proiect de OUG. Daniel David nu are până în prezent nicio reacție față de aceste măsuri arbitrare, luate din considerente contabile.
Ce taie/prorogă Guvernul în 2025 în Educație și Cercetare, potrivit proiectului de OUG:
Salariile sunt înghețate la nivelul lunii noiembrie 2024, deși au grilele care prevăd o creștere a salariilor în Educație cu 50% au fost trimise la Ministerul Muncii, conform Ministerului Educației, iar sindicatele au anunțat înainte de alegeri că profesorii ar trebui să primească noi creșteri salariale, conform angajamentelor făcute de guvernanți.
Concursul național de Titularizare și angajările din Învățământ sunt blocate în 2025, cu excepția posturilor unice, adică acolo unde există un post cu atribuții care nu pot fi acoperite de personalul existent.
Primele de carieră didactică și primele de carieră profesională pentru cei peste 300.000 de salariați din sistemul de Educație, atât preuniversitar cât și universitar. Acestea nu vor fi acordate decât dacă guvernul va reuși „decontarea integrală” din fonduri externe nerambursabile. Fiind cheltuieli de dezvoltare profesională care au și componentă de asigurare de nevoi specifice, cel mai probabil nu vor putea fi decontate integral din fonduri europene nerabursabile. Suma ar fi de 2,12 miliarde lei.
Reducerile pentru transportul studenților vor fi acordate doar pe rutele domiciliu-facultate și doar în orașele în care studenții studiază. În ciuda protestelor din ultima săptămână ale organizațiilor studențești, măsura este prevăzută în proiectul de OUG.
Articolul care prevede alocarea de 15% din Bugetul general consolidat pentru Educație, echivalentul a 6% din PIB, din ambele legi ale Educației, nu se va aplica nici în 2025, prevede proiectul de OUG. Ar fi al 12-lea an consecutiv când această prevedere legală nu este respectată și aplicată de guvern, fără nicio consecință pentru acesta.
Masă caldă/sănătoasă la școală doar în limita sumei de 1,1 miliarde lei. Asta deși legea educației și programul de guvernare al actualului guvern prevăd asigurarea mesei pentru cel puțin 1 milion de elevi în 2025.
Reorganizarea inspectoratelor școlare și ARACIP, actualmente politizate excesiv – prevăzută în lege și amânată din 2024. În mod paradoxal, această masură e prevăzută și în programul de guvernare, dar același guvern decide prin OUG să nu o aplice, potrivit proiectului de act normativ.
Pilon major ar reformei formării inițiale și continue a cadrelor didactice, Centrul Național pentru Formare și Dezvoltarea în Cariera Didactică (CNFDCD) este și el amânat, nu se mai înființează, rămân în continuare casele corpului didactic, instituții putetnic politizate.
Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă, prevăzută de legea educației, e amânată.
Profesorii care coordonează implementarea proiectelor nu pot fi plătiți suplimentar, nu pot fi remunerați din banii din proiect și în continuare nu pot fi nici măcar recompensați cu reducerea normei didactice, prevăzută de lege, pentur că Guvernul o amână prin proiectul de OUG.
Creșterea cu 25% a costului standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, prevăzută în legea educației este și ea amânată la aplicare până în septembrie 2026, fără nicio justificare bazată pe studii sau date.
Bursele sunt înghețate, atât pentru elevi cât și pentru studenți, la valorile din 2024.
Voucherele pentru elevii cu CES – cerințe educaționale speciale – sunt amânate până în septembrie 2026, fără să existe vreo explicație față de cei peste 100.000 de elevi aflați în această situație și față de părinții acestora. De asemenea, nu există o analiză asupra impactului măsurii sau al lipsei acesteia.
Neaplicarea limitării numărului de elevi în liceu, la o medie de 22, cu maximum 26, amânată pentru septembrie 2026.
Profesorii cu peste 15 ani vechime și gradul didactic I nu pot să-și reducă norma de predare cu 2 ore săptămânal, fără diminuarea salariului, așa cum prevede legea 198/2023, potrivit proiectului de oug, care nu oferă nicio fundamentare a acestei măsuri.
Articol în curs de actualizare