Ministrul Educației: Dacă într-o clasă nu ai niciun elev peste media șapte, va fi foarte greu pentru copii să aibă un orizont de așteptare că în anul următor învață bine și ajung la șapte sau peste șapte

65.460 de vizualizări
Ligia Deca / Foto: Ilona Andrei – G4Media
„Dacă într-o clasă nu ai niciun elev peste media șapte, va fi foarte greu pentru copii să aibă un orizont de așteptare că în anul următor învață bine și, da, ajung la șapte sau peste șapte”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru Școala 9. Aceasta spune că „atunci când avem un colectiv, el să reflecte și diversitatea din societate, dar cumva să și împingă copiii către rezultate mai bune.”

„Teoria pedagogică vorbește despre importanța diversității în clasă, nu numai pentru a fi un cetățean activ care să înțeleagă societatea din care face parte, ci și din punct de vedere educațional. Dacă într-o clasă nu ai niciun elev peste media șapte, va fi foarte greu pentru copii să aibă un orizont de așteptare că în anul următor învață bine și, da, ajung la șapte sau peste șapte.

Deci, trebuie foarte multă atenție ca, atunci când avem un colectiv, el să reflecte și diversitatea din societate, dar cumva să și împingă copiii către rezultate mai bune.

În aceeași filosofie a fost gândită, de exemplu, bursa de reziliență. A fost foarte multă discuție: de ce bursa de merit anul acesta nu a fost acordată doar pe medie, pe prag de medie, ci s-a introdus și acel prag de procent. Pragul de procent a fost în aceeași direcție, în direcția în care stimulez prima treime din clasă, în așa fel încât și cei care se află în celelalte două treimi să încerce să ajungă în această primă treime, în așa fel încât cumva să-i împingi pe toți educațional.

A rămas criteriul de medie, meritul – peste 9.50, concursuri și olimpiade, însă este foarte important ca bursele să fie un instrument care stimulează performanța școlară în fiecare școală și în fiecare clasă. Fenomenul în care aveai școli, mai ales licee, unde toți luau bursă și școli în care nimeni n-a luat bursă de ani buni era unul care nu stimula, din păcate, performanța. De aceea, am mers pe acel sistem pe care, sigur, l-am îmbunătățit anul acesta cu noua metodologie de burse”, a precizat Ligia Deca.

Despre bursa de reziliență

Bursa de reziliență înființată oficial prin OUG 95/2024, care a modificat luna aceasta Legea 198/2023, este un nou tip de bursă acordată elevilor din învățământul preuniversitar. Această bursă de reziliență va fi dată pentru prima oară din 20 noiembrie, potrivit noilor reguli publicate în Monitorul Oficial, aprobate prin Ordinul 5.518/2024.

Cuantumul bursei de reziliență este de 300 de lei, cât bursa socială, dar nu va fi un cuantum fix, ci bursa va varia, la fel ca cea de merit, după numărul zilelor de cursuri. Practic, cuantumul minim al bursei de reziliență, nu va putea fi acordat în nicio lună anul viitor școlar, pentru că nu există nicio lună fără vacanță sau zile libere.

Criterii de acordare:

  1. Elevii de gimnaziu și liceu:
    • Elevii care au obținut cel puțin media generală 7 în anul școlar anterior celui în care se acordă bursa, în ordinea descrescătoare a mediilor generale. Excepție fac elevii din clasele a V-a și a IX-a.
  2. Elevii din clasa a V-a:
    • Elevii cu media primelor două intervale de învățare din anul școlar în curs mai mare sau egală cu 7, în ordinea descrescătoare a mediilor.
  3. Elevii din clasa a IX-a:
    • Elevii care au obținut cel puțin media de admitere 7 în învățământul liceal sau profesional/dual, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.
  4. Elevii cu afecțiuni oncologice și/sau cronice:
    • Elevii școlarizați, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Școlii din Spital” sau la domiciliu, în anul școlar următor în unitatea de învățământ la care au fost înmatriculați anterior.

Calculul numărului de beneficiari:

  • Numărul de elevi beneficiari ai bursei de merit acordate pe bază de medie, cumulat cu numărul de elevi beneficiari ai bursei de reziliență, este de 30% din numărul de elevi ai fiecărei clase de gimnaziu și de liceu, inclusiv învățământ profesional și dual, dintr-o unitate de învățământ preuniversitar de stat .
  • În cazul în care în clasă există unul sau mai mulți elevi cu media generală anuală egală cu a celui de pe ultima poziție din lista beneficiarilor de burse de reziliență, lista de beneficiari va fi extinsă pentru a-i cuprinde pe toți cei cu medii egale, prevăd regulile noi.
Citește și:
Bursa de reziliență 2024 – criteriile pentru elevii cu medii între 7 și 9,50 care prind un loc în primii 30% din clasă – regulile au fost publicate în Monitorul Oficial
Ligia Deca, despre masteratul didactic cu durata de un an: Practica nu se poate desfășura numai la liceul de lângă facultate sau la liceul din orașul în care tu faci masteratul
Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor, spune ministrul Educației: Dacă ne uităm, de exemplu, la atribuțiile diriginților, în regulamentul de organizare și funcționare, o să vedem pagini întregi
Ligia Deca: Dacă te-ai titularizat pe un post într-o școală, în primul an nu te poți transfera, rămâi acolo

29 comments
  1. Bursa de merit nu a adus performanță! Dimpotrivă, mai multă ură împotriva profesorilor. Reclamațiile au curs. Cum să te opui în calea fericirii celui mic care își dorește nu știu ce PC pentru jocuri, nu mai puțin de vreo 5-6000€, banii lui, dreptul lui! O mai mare țigăneală nu s-a întâlnit în clasă! Căzut în genunchi, târât după profesor, țipat, rugat, amenințat. De fapt, nici pe departe nu vorbim despre performanță. Poate din partea părinților, cum să dea în judecată un profesor. Aceste presupuse modalități de a răsplăti un copil nu au făcut decât să scadă dramatic performanța și bunul simț în școală. Niciunde nu se plătește copilul pentru că învață și pentru că vine la școală!

  2. Vă da-ți cu părerea despre aceste burse parca ați fi experți…. De ce credeți că copii dvs., a celor care îi aveți în școli renunță la învățat?
    Pentru că le-ați insuflat ideea ca bursa e importantă… De ce nu discutați despre o programa mai aerisita, despre o predare mai adecvată timpurilor actuale… bani, bani, bani…. și copilul meu ia bursă, dar i-am insuflat ideea că informația e prețioasă pentru viitorul ei… Nu va gândiți ca sunt perfectă, dar încerc să o ghidez spre un drum care să îi placă și să o facă fericită….
    Copii cu note mici nu au implicarea părinților în viață școlară, sunt lăsați să se descurce cum pot…. și atâta pot singuri….

    1. Se acorda in continuare tot felul de burse pentru note micute dar cea de performanta nu se cumuleaza cu cea de merit…Un astfel de elev munceste enorm si la olimpiade dar si la clasa, nu mai are timp de nimic, insa media lui de la clasa nu mai conteaza pentru nimeni…
      Nu imcurajam deloc performanta, incurajam mediocritatea..

    1. Așa cred și eu . Vedem după alegeri. ia zăpăcit rău de tot și mai ales că materia este prea stufoasă la clasele 5-8.

  3. dacă nu se promovează concurența și competența , arunci elevii nu vor fi stimulați să învețe și să obțină note mari . Cum să dați burse la 30% din clasă!? Ce înseamnă asta !?
    Așa gândire de ministru, așa învățământ! 🙈

    1. ți se pare mult 30%? ce procent propui în schimb? într-o clasă cu 26 de elevi, 30% înseamnă (aproximativ) primii 8. cunosc clase în care elevi de nota 9.40 nu primesc bursă deloc. dacă și mai puțini copii ar primi bursă, nu crezi că restul și-ar pierde motivația pt. a mai învăța, considerând că oricum nu are rost?

      1. daaa e foarte mult ! primesc la Olimpiada medalii 30% sau doar 3 persoane, eventual si altii cu medii egale cu cat au cei 3. Cum era pe vremuri la medicina 20 pe un loc??!! La orice loc de munca sunt angajati 30% din cei care aplica?? aberatii, presupun ca esti si tu un oportunist din asta in viata, sa ti se dea pe tava !

        Competitivitate insemna EXAMEN ! stii treci, nu stii NU TRECI. Nu avem nevoie de vanzatori frustrati cu diploma de masterat. De ce sa platim sa tinem in scola pe unii care chiar nu pot/ nu vor?! banii sa fie investiti in cei care vor si pot.

      2. 30% nu mi se pare mult si nici putin.
        30% e doar o ineptie.

        Corect ar fi sa se revina la sistemul dinainte:
        -burse de merit pt medii peste 9,5 si
        -burse de scoala (invatatura) intre 7-9 si sociale in functie de veniturile familiei si cu conditia mediei 10 la purtare si a numarului de sub 10 absente nemotivate ….

        DAR:
        1. alegeri
        2. ministrei ii place cuvantul “rezilienta” si …se tine de scaunul functiei
        3. …mai sunt si altele …

    2. Daca n-ai, nai … asta e! Daca aveau si inaintasii nostri (sigur ca nu Marica, Hagi sau Raducioiu, se intelege) asemenea gandire nu treceam de la caruta la masina sau avion. Sigur ca pe aceste meleaguri deja se lucreaza intens pentru rezolvarea acestor neajunsuri. Astfel in clasele primare (0 – IV) se dau numai calificative, majuritatea fiind febe. Nu se poate trece brusc in gimnaziu ci-i nevoie de adaptarea elevilor cu notele. Astfel, peste 70% sunt ,,recompensati” cu note peste 8. Pentru cei putini care n-au in clase ,,eminenti” macar de 7 solutia e ca profii sa le dea la cativa, asa ca experiment, pentru a descoperii apoi minunea cum o sa-i traga-n sus si pe ceilalti. Daca nu, tre’ sa se inspire din trecut, sa rezolve problema relocand cativa elevi ,,buni” de la Vianu, Caragiale, Cosbuc, Da Vinci, Lazar, „Sfinții Trei Ierarhi”, etc si sigur, sigur, aveand exemple ,,top” cei sub 7 vor deveni si ei ,,eminenti”. Doar se cunoaste influenta pozitiva a ,,influencerilor” (cibanii moderni din zilele noastre).

    3. Doamne ce oameni avem la conducere ! Ce promovare e asta cã am douã prietenã care au copii în şcoala slabã în tg mures şi cu media 7,69 fata lui e príma din casã, celãlalt cu 7,40 .primesc bursã , şi al meu nu primeşte cu media 8,65 într-o clasã mai puternicã fiind nu intrã în cel de 30%. . venind acas mi a tras atenția cã anul viitor nu învațã mai mult de nota 6 cã .nu meritã în românia mai bine bucura de tinerețe care trece repede.

  4. Învățământul e la pământ! Peștele se împute de la cap!Nu mai dați vină pe copii,care fac ore înjumătățite,cu profesori care dau să se facă cospect la matematică, română,care pun note pe caietele de teme,care nu -si respectă programul… Turma își urmează baciul!
    .

  5. >> cumva să și împingă copiii către rezultate mai bune
    LOL, incompetenta asta a devenit specialista in psihologie sociala?

    >> să reflecte și diversitatea din societate
    Bre, doamna doctor, cel mult o scoala poate sa reflecte diversitatea din comunitate, din cartier, nu din societate. Mai punem si noi mana pe o carte de sociologie? Poate psihologie sociala? Poate mai bine ne dam demisia?

    Daca ai o diversitate in clasa oare nu trebuie sa ai si o modalitate de raspuns a profesorului la aceasta diversitate? A inclus ministra asta in profilul ocupational al profesorului?

    Bre, doamna doctor diversitatea nu se refera doar la note, bre. Diversitatea inseamna complexitate. Prostimea la putere nu poate intelege complexitatea, face doar simplificari gen bursa de rezilienta.

    1. Mi se pare absurd să avem așteptări de la copii foarte mari în condițiile în care cei care le vor fi dascăli nu promovează sau promovează examenele cu niste note de mizerie…profesorii nu mai sunt cum au fost odată din păcate, aici sunt regretele noastre ca părinți, ne trimitem copii la școală sa i învețe cei care citesc de pe foi “pentru că au nevoie de personal” nu pentru că acel “profesor” ar fi îndeajuns de pregătit…

  6. Doamna Deca ar trebui sa dea exemplu și sa vina dansa la catedră și asa,prin exemplu personal ,sa ne învețe ce sa facem pentru ca e …dificil doar cu vorbe.

    1. Sunt peste 40.000 de cadre didactice în România și dumneata vrei să vină minstra să vă arate la fiecare ce aveți de făcut, că domniile voastre nu știu să citească. Mai aveți multe idei de genul acesta? Nu știu cum de nu vă e rușine să vi le expuneți public!

      1. Draga dna/draAna,
        Tania facea in mod ironic invitatia sa mearga ministra Deca sa le arate profesorilor cum sa procedeze. Era un apropo la faptul ca ministra nu are habar de munca la catedra.

        Mai usor cu ura asta nestapanita si in necunostinta de cauza!

  7. Bună ziua!
    Va rog sa ma ajutați cu informații in legătură cu bursa pentru elevii care incep clasa a V-a. Cei care au premii la concursuri in clasa a IV-a (Cangurul, Comper etc.) vor obține burse în primele module din clasa a V-a? Dacă da care sunt concursurile aprobate și ce demersuri trebuie sa facă elevii/părinții?
    Nu reușesc sa găsesc informații.
    Mulțumesc!

    1. Vă răspund eu ! am un băiat care a terminat clasa a 5-a . Bursa se ia cu media după primele două module. clasele 1-4 nu au note și nu are cum sa calculeze media. Chiar daca au fost pe la alte concursuri.

  8. Isteațo, reintrodu examenul individual la liceu. și atunci ai să ai clasa și cu elevi de 10, și de 7, și de 5!
    Așa ai clase de 10 și clase de 2-3-4-5! Du-te tu și preda într-o clasă de aia, că asta e viziunea ta de Românie educata!

      1. treapta 1 și 2 înainte de 89.intra-i la liceul care îl alegeai daca aveai nota peste linia de trecere după nr de locuri,nu distribuit la unul din cele 20 de licee care le-ai trecut în fișa.Doar la cel care dădeai,in rest profesionala scria pe tine.acum toată lumea face liceul😁🤣

    1. Corect!
      Elevii nu mai invata decat de teama unor examene serioase!
      Calitatea in invatamant a inceput sa scada vizibil in momentul in care au disparut examenele – de treapta a doua, de admitere la liceu, apoi la facultate …

      Acum se straduiesc sa reduca dificultatea subiectelor la examene ca sa “creasca” notele!!🙃🤔 Jalnic!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca anunță că bugetul Ministerului Educației a primit 320 de milioane de lei la rectificarea bugetară, bani pentru salariile angajaților din învățământ – document / Inițial proiectul prevedea o tăiere de 80 de milioane

Bugetul Ministerului Educației crește la rectificarea bugetară cu 320 de milioane de lei, anunță ministrul Ligia Deca, după ședința de Guvern în care a fost aprobat actul normativ. Banii primiți…
Vezi articolul

INTERVIU Rachel Chen, elevă de liceu din SUA participantă la tabăra de matematică APEX-Maths 2024 de la Reșița: Matematica este despre explorare, despre distracție. Profesorii de aici sunt dintre cei mai buni din domeniile lor de studiu / Seturile de probleme sunt frumoase, încurajează gândirea și aprofundarea

Matematica este o plăcere, nu trebuie făcută sub presiune, nici grăbită și devine o distracție atunci când te înconjori de prieteni care împărtășesc cu tine aceeași pasiune a numerelor. Așa…
Vezi articolul