Admiterea la liceu și în ce fel pot fi folosite rezultatele evaluării naționale în procesul de admitere urmează să fie fundamentate după ce vor fi aprobate prin lege, anunță Ligia Deca, ministrul Educației. Aceasta spune într-un interviu pentru Radio România Actualități că „avem timp suficient să gândim și să fundamentăm o decizie”.
Reamintim că în urmă cu 10 zile tot Ligia Deca anunța că va pilota admiterea la liceu, o va testa înainte de aplicare, dar după ce aceasta va fi aprobată prin proiectul de lege propus de Guvern și asumat de aceasta. „Vom avea o pilotare a acestui examen de admitere înainte ca el să intre în vigoare pentru toți copiii, dacă vor opta ei sau dacă vor opta liceele pentru a avea acest examen pe profile”, a spus Deca.
Luată, aparent, prin surprindere de întrebarea moderatoarei, Deca a lăsat să se înțeleagă că decizia de a avea admitere la liceu nu este finalizată, componentele acestei măsuri nu au fost gândite și evaluate până la capăt, în întregime, nu sunt clari toți pașii pe care școlile vor trebui să-i facă și nici cum vor fi examinați sau clasificați elevii, ce rezultate școlare se vor lua în calculul mediei de admitere.
Realizator: „Așadar, lucrurile se vor desfășura în felul următor, acele licee care organizează admitere vor ocupa 60% dintre locurile care sunt disponibile pe baza concursului de admitere organizat de liceu la aceste două probe sau pe baza concursului de admitere plus rezultatul de la Evaluarea Națională?
Ligia Deca: Aceasta este o decizie pe care o vom lua în metodologia de organizare a concursului de admitere. Există argumente și pentru a lua în calcul media de la Evaluarea Națională la concursul de admitere și pentru a lăsa ca această medie să fie luată în considerare doar la repartizarea computerizată. Așa cum spuneam, avem timp suficient să gândim și să fundamentăm o decizie.
Realizator: Nu este luată o decizie în această privință? Până acum părea că cei care dau examen de admitere vor trebui să… vor intra la liceu pe baza unei medii făcute între notele de la concursul de admitere și cele de la Evaluarea Națională.
Ligia Deca: Nu este o prevedere pe care s-o includem în legislația primară. Ea întotdeauna a ținut de metodologia de organizare a Evaluării Naționale. Dacă vă aduceți aminte de acel procent de medii din gimnaziu, care a fost variabil de-a lungul anilor, el a făcut întotdeauna parte din legislația secundară. Este un subiect pe care îl vom clarifica în momentul în care vom construi această metodologie de concurs.
Realizator: Dar mai întâi se va da Evaluarea Națională.
Ligia Deca: Mai întâi se va da Evaluarea Națională, toată lumea va da Evaluarea Națională. Da”.
Apoi Ligia Deca a fost întrebată de unde au venit aceste procente, de ce 60% locuri scoase la concurs de admitere și 40% locuri pentru repartizare computerizată? Ministra a explicat că ar exista o fundamentare făcută în urma „discuțiilor cu experții din minister, inclusiv din Unitatea de Cercetare în Educație”, și că așa „am ajuns la concluzia că este bine să prevedem, totuși, un procent mai redus care să intre în concurs”, față de propunerea făcută de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, de maximum 90% locuri pe care să se susțină admiterea la liceu.
Realizator: „De unde aceste procente? 60% dintre locuri ocupate pe baza admiterii, 40% pe baza Evaluării Naționale.
Ligia Deca: Practic, dacă ne aducem aminte, procentul inițial, în varianta legii din dezbatere publică, încă de anul trecut, era de 90% din locuri prin concurs, acolo unde liceele aveau competiție demonstrată și 10% dedicate cu prioritate pentru elevi cu cerințe educaționale speciale sau de etnie romă. Ca urmare a punctelor de vedere primite de Ministerul Educației și a discuțiilor cu experții din minister, inclusiv din unitatea de cercetare în educație, am ajuns la concluzia că este bine să prevedem, totuși, un procent mai redus care să intre în concurs și să lăsăm, totuși, posibilitatea ca și acolo unde a existat competiție dovedită, să existe niște locuri care se alocă prin repartizare computerizată, așa cum se întâmplă și acum. De ce? Tocmai în ideea în care nu dorim să condiționăm exclusiv de performanța copilului în ziua concursului de admitere la liceu parcursul lui ulterior. Așa cum spuneam, pot exista zile mai puțin bune pentru copii și atunci, dacă un copil a luat o medie mare la Evaluarea Națională și are potențial, să poată totuși opta pentru acel profil”.
Realizator: „Secretarul de stat din Ministerul Educației, întrebat același lucru, domnul Florian Lixandru, în această emisiune, a spus: da, este rezultatul unor negocieri, aceste procente, 60-40, sunt rezultatul unor negocieri.
Ligia Deca: Au fost niște discuții, așa cum am afirmat, la nivelul coaliției, prin experții pe care fiecare partid i-a desemnat pentru a discuta pe marginea legilor educației și îngrijorarea legată de ce se întâmplă cu copiii care nu reușesc la concursul de admitere, dar au totuși potențial pentru acel profil, au fost exprimate. Deci, practic, aceste procente de 60 şi 40 au venit în întâmpinarea feedback-ului primit pe multiple căi. Adică am văzut în societatea civilă, am văzut între actorii în educație această preocupare pentru echitate și am exprimat-o prin coborârea de la 90% la 60% a locurilor pe profilele competitive care intră în concurs”.
Reamintim că pe 27 februarie Ligia Deca a prezentat public, într-o conferință de presă în care a ieșit de una singură, fără niciun specialit sau angajat din minister care ar fi lucrat la legi, proiectele legilor educației, în varianta consolidată după dezbaterea publică din vară și după consensul obținut în coaliție. Deca a prezentat că admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, iar prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar. Subiectele pentru admitere vor fi făcute tot de Ministerul Educației.
Foto: 88797190 © Koszubarev / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Corupție, mită, mizerie instituționalizată, regres…
Nu știe?Și e asa senina când spune asta?Nu au pus și ei, cei din gașca de la minister, neuron pe neuron sa iasă acolo o sinapsa și poate se naște un răspuns?Nu?Nu au cu ce?Creierul lor e invadat de grăsime și nepăsare. Paguba în ciuperci!
E interesant de aflat că în sistemele performante de educație – ex. Finlanda – există evaluare națională, dar nu e considerată atât de importantă. Asta pentru că te-ar repartiza, educația este aceeași. În Finlanda nu există licee bune sau licee proaste; liceul din spatele blocului e la fel de bun ca cel din buricul târgului.
În realitate, evaluarea nu e examen. E evaluare. E o fotografie a capabilităților tale la un moment dat, în așa fel încât educatorul să vadă unde te situezi și să te ajute. Dacă te pregătești pentru evaluare, trișezi. Bagi gonetă pe ultima sută de metri și regurgitezi o materie pe care o uiți. N-ar trebui să te pregătești pentru evaluare, așa cum nu se pregătesc nici finlandezii. Pentru că nu e examen. E evaluare. Numai că la noi e important să nu nimerești la liceul din spatele blocului. Nu vorbesc doar de educație, dar s-ar putea să sfârșești pe targă de la adepții lui Neluțu di Caprio sau mai știu eu ce indivizi.
Nu se întâmplă așa ceva în Finlanda, unde nivelul educației și al bunului simț este același peste tot. La noi trebuie să bagi meditatori ca să nu ajungi rău. Aici e buba.
Teza mea este că dublarea evaluării naționale, prin concursurile organizate de fiecare liceu, urmează interesului politic de a trafica/tranzacționa locurile bune din licee. Au plecat de la 90%, au coborât la 60%. Pentru a evalua acest procentaj, ar fi relevant de aflat, pentru anul școlar trecut, câte transferuri cu elevi sub media clasei, indiferent de motiv, au fost aprobate după repartizarea computerizată. Este de notorietate că îmbolnăvirile de scolioză, care nu permit naveta, nu permit deplasarea pe distanțe mari, și schimbarea provizorie a domiciliului, reprezintă căi consacrate de a obține transferuri după repartizarea computerizată. Este de notorietate că elevii cu “zile proaste” nu doar la concursuri, dar și la școală, ajung în clase de elită, suprapopulându-le. Dacă există 6 elevi suplimentari pe clasă, în medie, la liceele dezirabile, se poate vorbi de un procentaj semnificativ de locuri traficate în dispreț total pentru calitatea educației. Cu decizii luate doar la nivelul palierului politic din inspectorate, fără implicarea școlilor. Se pare că „viziunea” nu este de a avea echitate sau excelență, ci aparența legalității pentru o corupție deja împământenită, eventual lărgită, implicând rețele de interese din ce în ce mai ample.