Evaluări standardizate computerizate ar putea fi făcute la finalul acestui an școlar, anunță ministrul Educației. Sorin Cîmpeanu a spus la Digi24 că ar vrea să facă „un parteneriat cu niște profesioniști care știu să facă aceste evaluări pentru limba română și matematică”. Oficialul a menționat faptul că în cadrul acestui parteneriat ar putea fi evaluați elevii la finalul anului școlar și la începutul anului următor, pentru a măsura pierderile din perioada vacanței de vară.
Ministrul a spus că dacă va reuși acest parteneriat, ar putea avea loc chiar o a treia evaluare, la finalul anului școlar următor, pe baza aceleia „o să avem înregistrat și progresul după un an” și poate aprecia atunci „profesionalismul cadrului didactic”, adică în ce fel și „cât a reușit cadrul didactic să lucreze cu acei copii, să-i aducă de la un nivel de 6 la un nivel de 8”.
Redăm declarația ministrului Sorin Cîmpeanu:
„Pentru că aceste evaluări te ajută pe tine, profesor, să identifici… pe tine, elevul, să vezi dacă ai înregistrat pierderi, aceste evaluări te ajută să poți evalua unde ai făcut bine, să poți multiplica unde ai făcut bine în educație, indiferent dacă ești profesor sau elev. Aș vrea să menționez că, dincolo de evaluarea standardizată, pe care am promis-o, cel puțin la nivel pilot, spre exemplu într-un județ avem anul acesta evaluare computerizată și standardizată la Bacalaureat și într-un alt județ avem același lucru la Evaluarea Națională, să avem evaluare la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a de asemenea standardizate. Ce înseamnă standardizare? Să elimini subiectivismul factorului uman.
Vă aduceți aminte diferențele enorme, zeci de mii de diferențe la notele acordate la contestații. Prin digitalizare se poate elimina eroarea umană. Prin digitalizare se pot extrage rezultatele. Pe 10 întrebări, să explic cât se poate de simplu, 5 de algebră și 5 de geometrie – un examen de matematică. Poți să ai nota 2 la algebră și nota 10 la geometrie, media este 6, până acum noi vedem doar media, 6. Dacă am vedea printr-o evaluare standardizată rezultatele la algebră și geometrie, fără doar și poate am știi că trebuie să intervenim la algebră.
(…) Încă ceva dincolo de aceste evaluări la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a și a XII-a, am vrea să facem un parteneriat cu niște profesioniști care știu să facă aceste evaluări, știu să facă evaluări pentru limba română și matematică, să evalueze competențele matematice și lingvistice. Suntem în discuții și sper să reușim să facem un parteneriat cu acești profesioniști, astfel încât să avem o evaluare pentru sfârșitul de an școlar și pentru începutul de an școlar următor. În felul acesta putem să vedem și cât a pierdut elevul, în vacanța de vară, care este cea mai lungă, acolo sunt pierderile cele mai mari mai ales pentru elevii de nivel slab și mediu. În vacanța de vară, după ce că sunt la nivel slab sau mediu, mai și pierd.
Aceste pierderi pot fi identificate prin aceste evaluări, pot fi făcute doar la matematică și limba română pentru moment, dar este suficient de important. De asemenea, dacă reușim să le facem și la finalul anului viitor, o să avem înregistrat și progresul după un an. În felul acesta pot să apreciez și ceea ce ați cerut dumneavoastră, profesionalismul cadrului didactic. Cât a reușit cadrul didactic să lucreze cu acei copii, să-i aducă de la un nivel de 6 la un nivel de 8”.
Sorin Cîmpeanu a făcut această declarație în condițiile în care pe 2 noiembrie 2021, după o serie de afirmații legate de faptul că nu există nicio platformă securizată pentru a putea avea o evaluare online eficientă, a declarat că „nu există platforme dedicate și securizate pentru evaluarea online, cu excepția proiectului pilot Brio, prin care se încearcă dezvoltarea evaluării online doar pentru două discipline: matematică și limba română. În rest, suntem descoperiți din perspectiva evaluării online”.