Ministrul Educației: Am lăsat la latitudinea școlii dacă telefoanele mobile sunt permise în pauze sau în afara orelor

8.275 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei/ G4Media.ro
„Am lăsat la latitudinea școlii dacă telefoanele mobile sunt permise în pauze sau în afara orelor”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-o intervenție la Radio România Actualități. Aceasta a spus că „regulamentul general prevede că ele sunt interzise în timpul orelor de curs și se depun în spații special amenajate”.

Realizator: În noul regulament, telefoanele mobile vor fi interzise la cursuri?

Ligia Deca: „La cursuri erau și până acum interzise. Ce am introdus este posibilitatea ca școala, prin regulamentul propriu, să decidă interzicerea lor oriunde în spațiul școlar. Avem cazuri diferite în țară. Avem școli în marile orașe unde o astfel de măsură poate fi aplicată. Avem și școli în zone de munte sau zone îndepărtate, unde este nevoie ca un copil să aibă un telefon mobil pentru a se putea lua legătura cu el, de exemplu, pentru preluare.

Deci am lăsat la latitudinea școlii dacă telefoanele mobile sunt permise în pauze sau în afara orelor. Regulamentul general prevede că ele sunt interzise în timpul orelor de curs și se depun în spații special amenajate. Dacă profesorul are nevoie de telefoane pentru a desfășura ora sau oare aplicație interactivă, atunci da, sigur, se poate face o excepție.”

Art. 182 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024

(6) Utilizarea telefoanelor mobile sau a oricăror alte echipamente de comunicații electronice de către elevi se realizează conform prevederilor legale stipulate în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; utilizarea acestora în timpul orelor de curs se poate face numai la solicitarea cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească. 

(7) Nerespectarea prevederilor referitoare la utilizarea telefoanelor/a altor echipamente de comunicații electronice poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea predării, după caz, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau beneficiarilor primari majori conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ. 

Prevederi despre utilizarea telefoanelor mobile în școli din Statutul Elevului 2024, Art. 15

„Elevilor le este interzis:

g) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt autorizați să le folosească; 

h) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală. 

Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească;”

Prevedere din Legea învățământului preuniversitar despre utilizarea telefonului mobil în școală:

Art. 106 (4) Utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. 

Citește și:
Sancționarea elevilor prin retragerea burselor școlare, mutarea disciplinară la altă clasă, suspendarea elevilor, exmatricularea sau trimiterea lor în sală de detenție – Noile reguli care se aplică în noul an școlar 2024-2025 care începe mâine. Școlile pot interzice total intrarea cu telefoane în incintă
Școlile pot interzice total telefonul mobil prin regulamentul de organizare, în anul școlar 2024-2025, a anunțat Ligia Deca
OFICIAL Interdicțiile elevilor din anul școlar 2024-2025. Fără telefoane mobile în timpul orelor și fără comportamente jignitoare, printre prevederile din Statutul elevului 2024
OFICIAL Noul regulament de funcționare al școlilor – ROFUIP 2024: O notă la purtare în fiecare modul, concurs separat de admitere la liceu, secretariate cu program pentru părinți și câte un profesor responsabil cu proiectele europene – noutățile din septembrie
Interzicerea telefoanelor mobile la școală e aplicată adesea ineficient și îi poate face pe elevi să le folosească mai intens acasă / Întărirea competențelor digitale pentru profesori și elevi – soluția propusă pe baza datelor PISA 2022, care spun că telefonul la școală, folosit moderat, aduce și beneficii – raport OCDE
„În momentul de faţă, în sălile de clasă se butonează telefoanele mobile în permanenţă”, spune Marius Nistor, FSE

7 comments
  1. Buna ziua. Referitor la aceste ambiguitati si carentele legii pot prezenta un fapt real. Junior, 15 ani, clasa a 8-a, i se confisca telefonul de catre un cadru didactic in PAUZA. Oras mare …Iasi. Scoala de cartier, nu top de top, dar in prima jumatate a clasamentului. Elevul, nu olimpic, pe la mijlocul plutonului conform notelor, o medie generala de 8:50-09:00, fara nici o absenta (mare minune la varsta asta), nu fumeaza, nu bea, nu cluburi, nu se drogheaza. Suntem parinti fericiti din acest punct de vedere. Telefonul are tracking instalat si-i verificam zilnic balanta digitala. Comunicam mereu cu copilul, nu sunam in timpul orelor, ii trimitem mesaj in pauze (de genul mancarea e in cuptor, ai grija ca trebuie sa ajungi la meditatii la ora de …ca s-a schimbat, etc). Pe tel. are app pentru circulat cu mijloacele de transport in comun, primeste diferite teme de la profesori, are asociat si un card virtual pe care il alimentam noi, parintii, cu sume modice atunci cand are nevoie de un pranz pe fuga sau alte necesitati. Atentie! …i se confisca telefonul in pauza dintre orele de curs pentru ca “asa spune legea si asa este regulamentul”. Nu filma pe nimeni, nu se imbrancea cu nimeni, isi citea mesajul de la parinti. Precizez ca nu exista prevazut in clasa spatiu special de depozitare securizat. In plus, bunul respectiv se afla doar in FOLOSINTA minorului, nu in proprietatea acestuia. Suntem genul de parinti care achiesam la respectarea ordinii in scoala si suntem de acord cu masuri de coercitie atunci cand acestea sunt necesare si echilibrate. Lasata decizia la latitudinea conducerii scolilor, aceasta poate duce la abuzuri si poate fi aplicata arbitrar. Transformam personalul didactic in gardieni si scoala in puscarie? Directiunea are competente de organ de ancheta si poate confisca si folosi un bun care apartine altcuiva? Din punctul meu de vedere, in aceasta situatie ma vad nevoit sa ma adresez organelor competente, respectiv Politia si sa depun o plangere penala pentru furt. In plus, in momentul in care minorului i s-a confiscat bunul, nu i s-a transmis pentru cat timp si nu i s-a restituit dupa terminarea orelor de curs. Copilul nu a putut lua legatura cu parintii, noi ne-am panicat, am sunat de zeci de ori pe telefonul lui, nu a putut circula cu mijloacele de transport in comun, nu s-a putut hrani si a suferit stres si umilinta tocmai din partea unor cadre didactice care ar trebui sa ajute. Recuperarea telefonului se face prin prezentarea la biroul directorului, pentru a mai suferi o umilinta in plus. Oare aceasta masura nu a fost impusa de fapt tocmai pentru a se ascunde sub pres mizeriile din sistem? Pentru a nu mai avea copiii posibilitatea de a genera probe/dovezi impotriva personalului didactic/auxiliar din gradinite si scoli care au un comportament abuziv? Daca, de exemplu, directorul unei oarecare scoli este un pradator sexual si ia aceasta masura (conform legii fiind acoperit pentru ca este la latitudinea lui) doar ca sa-si acopere faptele? Se poate lua unilateral decizia de confiscare a telefonului unui copil fara ca toate conditiile sa fie indeplinite? In situatia in care se retine respectivul bun pentru mai multe zile, cine stabileste si in ce mod, dupa care lege, cat timp i se confisca telefonul? Exista un raport in functie de gravitatea faptei? Daca acel device ramane peste noapte in incinta scolii sau in buzunarul directorului, noi ca parinti nu stim. Exista un spatiu securizat impotriva furtului/incendiului/distrugerilor in care sa fie depozitate aceste bunuri? In situatia in care se produce furtul sau distrugerea respectivului bun in timpul in care se afla depozitat in incinta unitatii de invatamant, exista asigurare pentru despagubire? Cum se pot evita abuzurile unor cadre didactice care se prevaleaza de o lege incompleta si ambigua? Facem din copii niste obiedienti, ii depersonalizam si-i umilim doar pentru ca asa are chef un profesor mai slab pregatit dar plin de betia puterii doar pentru ca are functie? Ne intoarcem la sistemul in care daca nu aveai inel la cravata rosie de pionier erai pus la zid?? Daca exista institutional (din ISJ Iasi sau chiar din minister) o persoana interesata sa ancheteze aceasta situatie reala pe care am expus-o, pun la dispozitie toate informatiile legate de scoala unde se petrec incidente de acest fel, cu nume si prenume cadre didactice implicate.

  2. Totul sau nimic. Franta nu se joaca. Olanda nu se joaca. Italia nu se joaca. Numai Romania joaca bambilici si e olimpica la acest sport.

  3. Sa nu va asumati, doamna ministru, nimic! Dacă nu puteți sa aveți o poziție fermă inte-o problemă atât de neinsemnata, ce așteptări sa am în ceea ce privește viziunea globala asupra curriculumului!

  4. Unde e lege nu e tocmeală.Daca se lasă că școlile să decidă,atunci cele care nu au copii o să decidă că da,e voie cu tel,că să le vina copii la școală,iar cele care vor sa se învețe carte și au copii,spun că nu e voie și o să scape de lichele care o se transfere la școlile care permit tel ai care au nevoie de copii.

  5. Nu mai inventati scuze/portite aiurea !
    Cautati pe net si vedeti impactul pozitiv al interzicerii telefoanelor in Colegiul Calvijn din Olanda !
    Ce e in capul acelor parinti care acasa le interzic statul pe telefon sau le dau voie cu timp limitat, iar la scoala ii lasa sa faca ce vor ?!?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii să nu fie obligați să depună toate eforturile pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, solicită sindicatele din Educație în amendamentele la proiectul legii. Cer și ca Registrul declarațiilor de interese, pentru profesorii care fac meditații, să nu se aplice

Sindicatele din Educație solicită eliminarea prevederii prin care profesorii sunt obligați să depună eforturile pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, potrivit amendamentelor trimise la proiectul Legii învățământului preuniversitar.…
Vezi articolul

Subiecte Română simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2024. Itemi de înțelegere a două texte la prima vedere, de Simona Antonescu și Liviu Papadima, plus cerințe de vocabular și gramatică. „Crezi că există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?” – subiectul scurt de motivare / Subiectul al II-lea cerea un rezumat

Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere la simularea probei de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2024, potrivit subiectelor consultate de Edupedu.ro.…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Ministrul Educației, după eșecul licitației de tablete pentru elevi: Solicit premierului României demiterea președintelui ONAC și vreau reluarea, în regim de maximă urgență, a procedurilor de licitație

Demiterea președintelui ONAC, Cornelia Nagy, și reluarea, în regim de maximă urgență, a procedurilor de licitație pentru tabletele școlare, asta cere ministrul Educației, Monica Anisie, după eșecul procedurii de achiziție,…
Vezi articolul