Ministrul Dezvoltării, despre școlile din Oltenia, afectate de cutremure: Doi experți evaluează clădirile, de duminică, așteptăm documentația pentru ele în cursul zilei de astăzi

362 de vizualizări
Ministrul Dezvoltarii Cseke Attila. Foto: gov.ro
Școlile sunt prioritare, au subliniat premierul Nicolae Ciucă și Cseke Attila, ministrul Dezvoltării la prima întrunire a Comitetului Interministerial pentru analiza de risc seismic, din 21 februarie 2023. Cseke Attila, ministrul Dezvoltării a precizat ca încă așteaptă documentația pentru școli în cursul zilei de astăzi. „Ne vom mișca foarte rapid cu celelalte ministere, astfel încât să putem să vă prezentăm o soluție pentru ședința de guvern”.

„Școlile sunt prioritatea noastră”, a declarat și Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, care a precizat ca încă așteaptă documentația pentru ele în cursul zilei de astăzi. „Ne vom mișca foarte rapid cu celelalte ministere, astfel încât să putem să vă prezentăm o soluție pentru ședința de guvern”.

„Obiectivele prioritare în acest moment sunt elementele de infrastructură din Ministerul Educației, respectiv școlile și celelalte clădiri unde se desfășoară procesul de învățământ”, a declarat premierul Nicolae Ciucă. 

Premierul Nicolae Ciucă: „Este prima întrunire a Comitetului Interministerial pentru analiza de risc seismic. O să avem activitățile prin care o să aprobăm regulamentul de funcționare ulterior o să intrăm concret pe subiectele convenite, dar am sa rog să avem câteva date despre ceea ce se întâmplă curent în special în zona Olteniei. Vă rog să prezentați care sunt primele elemente ale evaluărilor efectuate de către personalul specializat nominalizat de dumneavoastră să se deplaseze și să execute evaluarea la fața locului împreună cu responsabilii din instituțiile autorităților locale și, de asemenea, ulterior, să identificăm măsurile pe care putem să le luăm dacă avem soluții, le putem aproba chiar astăzi”. 

Cseke Attila, ministrul Dezvoltării: „Mulțumesc, domnule prim-ministru, așa cum ați dispus săptămâna trecută, încă din primele momente de după cutremurul din județul Gorj și replicile adiacente acestui prim cutremur, am avut o legătură directă cu instituția prefectului județului Gorj, cu autoritățile administrației publice locale și în urma solicitărilor venite de la acest nivel, am dispus ca doi experți care sunt atestați cu drept de practică pentru această categorie de expertizare, inclusiv unul dintre ei pe monumente istorice, fiind vorba și de clădiri afectate care sunt clasificate, s-au deplasat încă de duminică în județul gorj și în cursul zilei de ieri și astăzi  inspectează, evaluează aceste clădiri afectate. Am ținut legătura cu doamna prefect cu instituția prefectului din Județul Gorj și am cerut ca astăzi cât mai rapid posibil să avem o evaluare a daunelor, pagubelor produse, respectiv pe cât posibil astăzi să închidem la nivel județean cu hotărâre a Comitetului Județean pentru situații de urgență, astfel încât să vedem la nivelul autorităților locale, fie că vorbim de municipiul Târgu Jiu, fie că vorbim de alte uat-uri, ce clădiri sunt afectate și care ar fi măsurile, respectiv sprijinul, resursele financiare necesare, pentru că situația acestor clădiri afectate să fie rezolvată. Dacă avem această documentație, sigur vom veni în ședința de guvern și vom propune, domnule prim-ministru, să fiți de acord cu măsuri de sprijinire a acestor autorități locale. Ne referim în principal în primă fază la clădiri care au ca și destinație școli, pentru că acolo este așa cum ați dispus prioritatea noastră. Așteptăm această documentație în cursul zilei de astăzi și ne vom mișca foarte rapid cu celelalte ministere, astfel încât să putem să vă prezentăm o soluție pentru ședința de guvern. 

Premierul Nicolae Ciucă: „Ceea ce vă rog pleacă de la premisele pe care le-am avut atunci când am luat decizia să constituim acest comitet interinstituțional și anume constituirea acelui instrument prin care să putem să monitorizăm realizarea în practică a tuturor acestor proiecte. Pentru că nu ne putem plânge de planuri și proiecte, ceea ce putem să constatăm este faptul că ele suferă din punct de vedere al punerii lor în aplicare și atunci vă rog să avem un instrument la nivelul comitetului prin care să monitorizăm evoluția punerii în aplicare a tuturor acestor proiecte dumneavoastră le veți aproba. Ele sunt în coordonare la nivelul ministerului, dar aș dori foarte mult să avem contribuția de responsabilitate a autorităților locale, pentru că la nivelul lor există responsabilitatea față de tot ceea ce se realizează în comunități și atunci stabilim, vă rog să veniți cu propuneri concrete, luăm decizia în comitet și o transmitem ca atare.

Totodată este important ca pe lângă aceste programe, care sunt finanțate de la bugetul de stat, să avem în vedere programele și proiectele care sunt în derulare pe fonduri europene, atât fonduri de coeziune, cât și cele din PNR, precum și celelalte programe care sunt finanțate de diverse instituții, cum ar fi programul derulat prin finanțare de la Banca Mondială și care, de asemenea, este o oportunitate foarte bună, care nu are ritmul pe care noi l-am așteptat în vederea punerii lui în practică. Acestea toate sunt elemente de monitorizare la nivelul comitetului și, desigur, pentru măsuri concrete, astfel încât să avem certitudinea că se vor îndeplini.

Așa cum ați menționat și cum am menționat de la început, obiectivele prioritare în acest moment sunt elementele de infrastructură din Ministerul Educației, respectiv școlile și celelalte clădiri unde se desfășoară procesul de învățământ, precum și spitalele și clădirile publice, unde își desfășoară activitatea un număr mare de persoane, pentru că avem în acest moment stabilite prioritățile și practic identificate o parte din fonduri. Acolo unde nu vom avea resursa financiară asigurată de la Fondul de rezervă, va trebui să ne coordonăm cu ministerul de finanțe și să identificăm soluțiile de asigurare a finanțării. Cert este că avem nevoie foarte clar de prioritizare în funcție de nivelul de risc seismic și, de asemenea, să ne coordonăm cu posibilitățile financiare ale autorităților locale, pentru că, încă o dată, este asumarea la nivelul guvernului, dar în deplină coordonare, complementaritate cu autoritățile locale.

Citește și:
Lista școlilor cu risc seismic, din care elevii vor fi mutați pentru reabilitarea clădirilor, va fi prezentată de ministrul Educației în primul comitet interministerial pentru analiza de risc seismic / Ligia Deca: Clădirile în risc seismic I trebuie să intre de urgență într-un program de reabilitare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Disciplina „Educație pentru sănătate” trebuie introdusă obligatoriu în școli, cu un conținut adecvat vârstei, susține ministrul Sănătății / În proiectele legilor Educației, „Educația pentru sănătate” devine „temă” obligatorie în planurile-cadru și programa școlară, dar nu se precizează la ce clase se va preda

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a spus miercuri că disciplina ”Educație pentru sănătate” trebuie să fie predată obligatoriu în școli, cu un conținut adecvat vârstei: ”Până nu o să introducem ca…
Vezi articolul

DOCUMENT Programul de guvernare pe Educație: 6% din PIB până în 2024, BAC diferențiat, generalizarea programului „masă caldă la școală” și ”școală după școală”, extinderea masteratului didactic, dar menținerea DPPD-urilor

Finanțare graduală până la 6% din PIB până în anul 2024, reforma carierei didactice fără nimic clar și generalizarea programului „masă caldă la școală” și ”școală după școală” – sunt…
Vezi articolul
Educație media pentru liceeni: ce își propune acest proiect

Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) și-a conectat infrastructura de digitalizare la rețeaua europeană / Platforma online a înregistrat peste 3.000 de legitimaţii digitale în prima zi de lansare – rectorul UVT, Marilen Pirtea

Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) a marcat o premieră în spaţiul universitar digitalizat din România, conectându-și infrastructura la reţeaua europeană, informează Agerpres. Instituția de învățământ s-a alăturat iniţiativei Comisiei…
Vezi articolul

UPDATE Personalul nedidactic, în pericol să nu primească prima de carieră profesională de 500 de lei, scrie Guvernul, care la două săptămâni după adoptarea OUG pentru acești bani, și-a dat seama că acest tip de personal se numește „administrativ” în noua lege a educației / Un proiect de OUG a fost adoptat în ședinta de Guvern

Personalul nedidactic ar putea să nu primească în luna octombrie prima de carieră profesională dacă nu este modificată ordonanța de urgență nr. 58 din 2023, după cum se arată într-un…
Vezi articolul