Ministrul Educației, Ligia Deca, s-a folosit de discursul rostit, luni, la o ceremonie de marcare a începutului de an școlar pentru a promova inițiativele luate de autorități, în domeniul educației, în mandatul său și de a face o serie de promisiuni pentru perioada următoare. Între altele, ea a enumerat o serie de investiții ce urmează să fie făcute prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dar a omis să noteze că mai multe dintre aceste finanțări au fost “corectate” de Minister, prin tăierea a mii de școli din țintele și jaloanele PNRR.
Ligia Deca a ținut discursul cu ocazia participării, alături de președintele Klaus Iohannis, la festivitatea de deschidere a noului anul școlar de la Școala Gimnazială nr. 162 din București. Acolo, ea a spus, între altele:
- “(…) De la începutul mandatului meu, Ministerul Educației a lansat apeluri de proiecte finanțate prin PNRR în valoare de aproape 3 miliarde de euro. Aici este inclusă inclusiv realizarea unei rețele pilot de școli verzi, programe pentru reducerea abandonului școlar, achiziționarea de microbuze verzi pentru elevi sau dotarea cu laboratoare inteligente a liceelor din România. Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală. (…)”
Ea nu a vorbit deloc despre tăierile aplicate acestor programe de finanțare, despre care Edupedu.ro a relatat luni: din capitolul PNRR “România educată”, o serie de investiții au fost “corectate” de către Ministerul Educației, astfel încât dispar peste 1.800 de laboratoare de informatică dotate cu tehnologie, 330 dintre școlile care ar fi trebuit să fie dotate prin PNRAS și 10% dintre școlile care ar fi trebuit renovate, iar jumătate dintre microbuzele electrice școlare sunt scoase din plan.
Alte mesaje de promovare și promisiuni făcute de Ligia Deca în discursul său au acoperit, în 10 minute, pe lângă PNRR, chestiunea salarizării, inclusiv pentru directori (pentru care a evitat angajamente clare), schimbările legislative, siguranța elevilor:
- “Ne-am propus ca în fiecare școală din România să existe infrastructură educațională adecvată. Acest lucru se pune deja în practică prin dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ, prin cea mai mare investiție din ultimele trei decenii, peste 1.000.000.000 euro din Planul Național de Redresare și Reziliență sunt în curs de contractare, iar primele rezultate vor fi vizibile în lunile următoare”
- “Urmărim creșterea accesului la creșe și grădinițe și vom finanța toate unitățile de învățământ care mai au grupuri sanitare neconforme pentru remedierea acestei probleme”
- “legea învățământului preuniversitar prevede că programul școlar se va desfășura în maximum două schimburi, începând cu anul școlar 2025-2026, însă luăm măsuri încă din acest”
- “Am adoptat și vom mai adopta măsuri ferme pentru prevenirea și reducerea violenței în mediul școlar și vom pune un accent mai mare pe prevenție prin proiecte și campanii de prevenire a consumului de substanțe interzise.”
- “Ceea ce vă doriți voi să învățați va conta mai mult prin implementarea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii. Iar atunci când veți fi la liceu, veți avea parte de un curriculum și de planuri-cadru noi, adaptate dorințelor voastre și generației pe care o reprezentați.”
- “Guvernul României s-a angajat ca de la 01/01/2024 cadrele didactice și personalul din învățământ să beneficieze de o nouă creștere, conform celor agreate cu reprezentanții personalului din învățământ.”
- “Gândurile mele se îndreaptă și către directorii unităților de învățământ. Știu cât de complexă să este activitatea dvs. și cunosc inechitățile salariale. Ministerul Educației a susținut deja în discuțiile purtate cu Ministerul Muncii și în Guvern importanța remedierii acestor inechități.”
Discursul integral al ministrului Ligia Deca – deschiderea anului școlar 2023-2024:
“Excelența voastră, Domnule Președinte al României, stimată domnule director, stimată doamnă primar, stimată doamnă viceprimar, distinși profesori, dragi părinți, bunici și elevi, doamnelor și domnilor. Începutul anului școlar aduce pentru noi toți multe emoții. Citesc pe chipurile copiilor bucuria de a-și revedea colegii și profesorii, iar asta este o dovadă a faptului că Școala Gimnazială numărul 162 reprezintă un etalon de profesionalism și dăruire. Vă felicit pentru ceea ce ați construit aici, împreună și vă mărturisesc faptul că pentru mine este mereu o bucurie să fiu în mijlocul celor care iubesc cu adevărat educația. Acesta an școlar este, însă, un nou început pentru întreg sistemul de educație. După cum știm, Legea învățământului preuniversitar a intrat deja în vigoare și pune treptat în aplicare viziunea proiectului România Educată, inițiat chiar de către Președintele României.
Mă bucur să am ocazia să sărbătoresc acest moment atât de important aici, alături de dvs. Prin eforturile făcute de echipa de conducere pentru atragerea de investiții în infrastructura educațională, această școală este un exemplu. Copiii și profesorii de aici se bucură de o bază sportivă modernă, cu terenuri multi-sport, de săli de clasă cu table smart și acces la internet, ceea ce le oferă profesorilor posibilitatea să folosească tehnici moderne de predare, îmbunătățind semnificativ rezultatele elevilor. Importanța pe care conducerea școlii o acordă programelor educative, celor remediale și educației non-formale reprezintă rețeta succesului în reducerea abandonului școlar și vă mulțumesc pentru tot ceea ce faceți pentru copiii acestei comunități. În școala dvs. sunt puse în practică două obiective importante ale legilor educației: acces egal la o educație de calitate și asigurarea cadrului necesar unei dezvoltări armonioase și aveți toată aprecierea mea,
Doamnelor și domnilor, atât Președintele României, cât și Guvernul României au reiterat constant faptul că educația reprezintă o prioritate națională. Mi-am dedicat o bună parte a carierei pentru a îmbunătăți sistemul educațional din România și de aceea mă bucur să pot afirma că, în sfârșit, schimbarea pe care ne-am dorit-o cu toții începe să se vadă. Dl. director a explicat foarte bine ceea ce înseamnă asta, în termeni concreți, pentru Școala Gimnazială numărul 162. Însă trebuie să ne propunem mai mult și să asigurăm mai mult. Ne-am propus ca în fiecare școală din România să existe infrastructură educațională adecvată. Acest lucru se pune deja în practică prin dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ, prin cea mai mare investiție din ultimele trei decenii, peste 1.000.000.000 euro din Planul Național de Redresare și Reziliență sunt în curs de contractare, iar primele rezultate vor fi vizibile în lunile următoare.
Peste 2000 de contracte sunt deja semnate, urmând ca până la finele acestei luni toate să poată fi lansate pentru a avea baza materială pe care copiii noștri o merită. De la începutul mandatului meu, Ministerul Educației a lansat apeluri de proiecte finanțate prin PNRR în valoare de aproape 3 miliarde de euro. Aici este inclusă inclusiv realizarea unei rețele pilot de școli verzi, programe pentru reducerea abandonului școlar, achiziționarea de microbuze verzi pentru elevi sau dotarea cu laboratoare inteligente a liceelor din România. Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală.
Ne gândim și la dificultățile familiilor tinere și urmărim creșterea accesului la creșe și grădinițe și vom finanța toate unitățile de învățământ care mai au grupuri sanitare neconforme pentru remedierea acestei probleme.
Așa cum știm, legea învățământului preuniversitar prevede că programul școlar se va desfășura în maximum două schimburi, începând cu anul școlar 2025-2026, însă luăm măsuri încă din acest an pentru a reduce numărul școlilor care se află în această situație.
Siguranța elevilor și profesorul este o altă prioritate. Am adoptat și vom mai adopta măsuri ferme pentru prevenirea și reducerea violenței în mediul școlar și vom pune un accent mai mare pe prevenție prin proiecte și campanii de prevenire a consumului de substanțe interzise.
Însă toate aceste schimbări pot avea loc doar prin eforturi colective și printr-un parteneriat strâns între toți cei implicați în viața școlii. În educație, schimbarea stă în mâinile fiecărui profesor, ale fiecărui elev și ale fiecărui părinte. Contez așadar pe sprijinul dvs. pentru ca transformarea în bine a sistemului de învățământ românesc să devină realitate.
Dragi elevi, schimbările despre care vorbim sunt semnificative. Aș aminti doar câteva numărul beneficiarilor de burse școlare se va tripla, iar suma acordată va crește pentru majoritatea categoriilor de burse. Ceea ce vă doriți voi să învățați va conta mai mult prin implementarea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii. Iar atunci când veți fi la liceu, veți avea parte de un curriculum și de planuri-cadru noi, adaptate dorințelor voastre și generației pe care o reprezentați. Stimați profesori, noul pachet legislativ vine în sprijinul dvs. și este dovada înțelegerii faptului că dascălii trebuie să fie prețuiți. Creșterile salariale din ultimul an au fost cele mai mari din ultimele trei decenii, iar Guvernul și-a luat angajamentul că salariile vor crește etapizat și în următorii ani, prin raportare la salariul mediu brut pe economie ca salariu al debutantului. Media creșterilor salariale pentru personalul didactic în acest an a fost de peste 25% iar pentru personalul didactic auxiliar de peste 30%. Și Guvernul României s-a angajat ca de la 01/01/2024 cadrele didactice și personalul din învățământ să beneficieze de o nouă creștere, conform celor agreate cu reprezentanții personalului din învățământ.
Și pentru că ne dorim profesori bine pregătiți, cariera didactică se va profesionaliza și mai mult prin generalizarea masteratului didactic, cu accent pe practică. Un rol important îl va avea și sistemul de mentorat didactic, pentru că experiența celor mai dedicați profesori trebuie și merită să fie folosită în formarea noilor generații. Suntem conștienți și de birocrația care vă privează de timpul prețios necesar pentru pregătirea lecțiilor și vă asigur că încercăm să eliminăm orice încărcare inutilă.
Gândurile mele se îndreaptă și către directorii unităților de învățământ. Știu cât de complexă să este activitatea dvs. și cunosc inechitățile salariale. Ministerul Educației a susținut deja în discuțiile purtate cu Ministerul Muncii și în Guvern importanța remedierii acestor inechități. Salariile dvs. trebuie să fie motivante pentru a fi aliniate cu responsabilitatea uriașă pe care o purtați.
Distinși profesori, apreciez eforturile pe care le faceți în fiecare zi și vă felicit pentru munca depusă și vă invit să fiți în continuare adevărate modele pentru elevii dvs. Dragi elevi, bucurați-vă de fiecare moment alături de dascălii și de colegii voștri. Rămâneți mereu în competiție, în primul rând cu voi înșivă și să fiți deschiși permanent la cunoaștere. Stimați părinți, am susținut întotdeauna o comunicare onestă între școală și familie. Eforturile depuse aici, în școală, au rezultate mai bune dacă sunt dublate de eforturile depuse acasă. Vă invit să fiți în continuare parteneri de încredere ai școlii și vă urez tuturor mult succes în a noul an școlar.
Curaj, inspirație și încredere. Și vă mulțumesc pentru bucuria de a fi astăzi în mijlocul dumneavoastră.”
2 comments
Sunt sigur că doamna nu știe că în școlile dotate profesorii cumpără markere pentru a putea scrie pe tablele schimbate, plătesc în continuare copiile xerox pentru fișe de lucru. Așa decurge modernizarea la noi.
A uitat sa spuna ce a taiat. Spune doar ce da bine in campanie la anul.