Ministrul Daniel David: Trebuie să asculți vocea părintelui, dar părintele nu stabilește baremul și nota

0 vizualizări
Daniel David / Foto: UBB
Daniel David / Foto: UBB
Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, într-un interviu pentru PROTV, că „trebuie să asculți vocea părintelui, dar părintele nu stabilește baremul și nota”. Acesta a mai spus că și vocea elevului trebuie ascultată, dar asta nu înseamnă că elevul stabilește subiectele sau baremul.

„Trebuie să asculți vocea elevului pe competența pe care o are, să vezi nevoile lui, valorile lui, ce-l sperie din lucrurile pe care le-ai prezentat, dar asta nu înseamnă că elevul își de el notă sau elevul stabilește baremul sau subiectele”, a precizat Daniel David.

Adriana Stere, PROTV: Dacă îi dai copilului în zilele noastre mai puțin de 10 la desen sau la muzică, îți sar părinții în cap, că îi pui bursa în pericol.

Daniel David: „Asta este iarăși o problemă a unor regulamente foarte clare la nivelul școlii. De multe ori, noi n-am găsit echilibru între actorii care cu adevărat coparticipă la educație. Avem un sistem vechi în care ideea fundamentală era că regulile și lucrurile sunt stabilite, în primul rând, de profesori, deci focalizat de profesori. Și a fost un model prost. Și acum trecem la un alt model și îl focalizăm ba pe elev, ba pe părinte. Adevărul este că noi trebuie să înțelegem că toți sunt actori importanți. Aș spune explicit că trebuie să fie acolo și autoritățile locale, dar fiecare cu rolul specific. Adică trebuie să asculți vocea părintelui, dar părintele nu stabilește baremul și nota.

Da, trebuie să asculți vocea elevului pe competența pe care o are, să vezi nevoile lui, valorile lui, ce-l sperie din lucrurile pe care le-ai prezentat, dar asta nu înseamnă că elevul își de el notă sau elevul stabilește baremul sau subiectele. Dacă reușim să înțelegem că fiecare avem un rol și asta nu ne scade din valoare, dacă discutăm și cu elevul, și cu părintele, și cu autoritățile locale, ci reușim să cocreăm împreună un sistem de educație, cred că câștigăm cu toții. Nu știm să facem asta și foarte important nu știm să prindem asta într-un regulament explicit.”

Adriana Stere, PROTV: De exemplu…

Daniel David: „De exemplu, aceste legături, relații, rolul părintelui în școală, unde poate contribui, unde apare conflict de interes sau unde nu-i voie să intervină, trebuie prinse într-un regulament explicit pe care îl semnează cu toții la început. Acum, pur și simplu, foarte mulți părinți nici nu știu ce se așteaptă de la ei, ce ar fi ok să facă și ce n-ar fi ok să facă.”

Adriana Stere, PROTV: Semnez contractul acela, dar la revedere.

Daniel David: „Nu-l citești.”

Adriana Stere, PROTV: Nu.

Daniel David: „Păi vedeți? Nu-l citești și nu e bine făcut, fiindcă foarte puțini înțeleg cu adevărat rolul ăsta de ecosistem, fiecare vrea să-și maximizeze puterea. Ori, repet, aici mai trebuie să lași de la tine și devii mai puternic pe componenta care contează pentru tine. N-ai cum să nu mai asculți vocea părintelui, n-ai cum să nu asculți vocea elevilor. Autoritățile locale trebuie să spună lucruri, dar în același timp nu înseamnă că ei trebuie să fie profesori, nu ei stabilesc materiile, nu ei dau notele. Echilibrul acesta e foarte greu de făcut, dar, uitându-mă iarăși în alte țări în care s-a făcut, nu e imposibil.”

Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că sunt foarte mulți părinți care nu acceptă decât notele maxime pentru copiilor lor: „În clipa în care copilul n-a obținut aceste note, aproape că nu te ascultă”.

Despre evaluarea elevilor, potrivit ROFUIP 2024

Art. 103 – „(1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: „Calificativul/data”, respectiv „Nota/data” sau în catalogul electronic, în cazul unităţilor-pilot în care se utilizează acesta, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării şi arhivării acestuia la sfârşitul anului şcolar prin compartimentul secretariat.”

Citește și:
Inspecții an școlar 2024-2025. Notarea ritmică și caietele elevilor, printre aspectele urmărite de Inspectoratul Școlar Județean Covasna
Evaluarea se va realiza fără a provoca elevilor emoții negative și copiii nu vor fi comparați – recomandări pentru învățători

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lucian Bode, reacție la decizia Comisiei de Etică a Universității Babeș Bolyai: „Demersul încalcă flagrant decizia Curții Constituționale / Atacuri concertate ale USR și sateliților săi / Regret că UBB s-a grăbit să dea curs presiunilor”

Ministrul de Interne, Lucian Bode, a reacționat printr-un mesaj publicat pe Facebook, după ce Comisia de Etică a UBB i-a cerut să-și corecteze teza de doctorat din cauză că este…
Vezi articolul

Dirigintele trebuie să motiveze elevii să se înscrie la examenul de Bacalaureat. Profesorul să ofere feedback pentru ca elevul să înțeleagă de ce a luat un anumit punctaj sau notă la examen – Ghid pentru profesori avizat de Ministerul Educației

Un ghid al profesorului pentru examenul național de Bacalaureat și examene de certificare a competențelor prevede recomandări și informații pentru diriginți și profesori care predau discipline de specialitate, adică cele…
Vezi articolul

Cazul studenților la masterat didactic care acuză limitarea accesului la burse: Universitatea din București spune că „nu face altceva decât să pună în aplicare prevederile legale” / Studenții s-au întâlnit, marți, cu reprezentanții instituției

„Universitatea din București nu face altceva decât să pună în aplicare prevederile legale, așa cum solicită legea”, susține instituția de învățământ superior în răspunsuri transmise redacției pe tema studenților la…
Vezi articolul

EXCLUSIV Alertă de fraudă transmisă de Autoritatea de Audit a Curții de Conturi cu privire la modul în care Ministerul Educației gestionează proiectele PNRR cu bani europeni. Consecința ar putea fi suspendarea plăților din PNRR

Ministerul Educației este în pericol de a-i fi suspendate plățile pe proiectele derulate prin PNRR, pe baza suspiciunilor de fraudă constatate de Autoritatea de Audit a Curții de Conturi, potrivit…
Vezi articolul