Ministrul Daniel David: Trebuie să asculți vocea părintelui, dar părintele nu stabilește baremul și nota

1.026 de vizualizări
Daniel David / Foto: UBB
Daniel David / Foto: UBB
Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, într-un interviu pentru PROTV, că „trebuie să asculți vocea părintelui, dar părintele nu stabilește baremul și nota”. Acesta a mai spus că și vocea elevului trebuie ascultată, dar asta nu înseamnă că elevul stabilește subiectele sau baremul.

„Trebuie să asculți vocea elevului pe competența pe care o are, să vezi nevoile lui, valorile lui, ce-l sperie din lucrurile pe care le-ai prezentat, dar asta nu înseamnă că elevul își de el notă sau elevul stabilește baremul sau subiectele”, a precizat Daniel David.

Adriana Stere, PROTV: Dacă îi dai copilului în zilele noastre mai puțin de 10 la desen sau la muzică, îți sar părinții în cap, că îi pui bursa în pericol.

Daniel David: „Asta este iarăși o problemă a unor regulamente foarte clare la nivelul școlii. De multe ori, noi n-am găsit echilibru între actorii care cu adevărat coparticipă la educație. Avem un sistem vechi în care ideea fundamentală era că regulile și lucrurile sunt stabilite, în primul rând, de profesori, deci focalizat de profesori. Și a fost un model prost. Și acum trecem la un alt model și îl focalizăm ba pe elev, ba pe părinte. Adevărul este că noi trebuie să înțelegem că toți sunt actori importanți. Aș spune explicit că trebuie să fie acolo și autoritățile locale, dar fiecare cu rolul specific. Adică trebuie să asculți vocea părintelui, dar părintele nu stabilește baremul și nota.

Da, trebuie să asculți vocea elevului pe competența pe care o are, să vezi nevoile lui, valorile lui, ce-l sperie din lucrurile pe care le-ai prezentat, dar asta nu înseamnă că elevul își de el notă sau elevul stabilește baremul sau subiectele. Dacă reușim să înțelegem că fiecare avem un rol și asta nu ne scade din valoare, dacă discutăm și cu elevul, și cu părintele, și cu autoritățile locale, ci reușim să cocreăm împreună un sistem de educație, cred că câștigăm cu toții. Nu știm să facem asta și foarte important nu știm să prindem asta într-un regulament explicit.”

Adriana Stere, PROTV: De exemplu…

Daniel David: „De exemplu, aceste legături, relații, rolul părintelui în școală, unde poate contribui, unde apare conflict de interes sau unde nu-i voie să intervină, trebuie prinse într-un regulament explicit pe care îl semnează cu toții la început. Acum, pur și simplu, foarte mulți părinți nici nu știu ce se așteaptă de la ei, ce ar fi ok să facă și ce n-ar fi ok să facă.”

Adriana Stere, PROTV: Semnez contractul acela, dar la revedere.

Daniel David: „Nu-l citești.”

Adriana Stere, PROTV: Nu.

Daniel David: „Păi vedeți? Nu-l citești și nu e bine făcut, fiindcă foarte puțini înțeleg cu adevărat rolul ăsta de ecosistem, fiecare vrea să-și maximizeze puterea. Ori, repet, aici mai trebuie să lași de la tine și devii mai puternic pe componenta care contează pentru tine. N-ai cum să nu mai asculți vocea părintelui, n-ai cum să nu asculți vocea elevilor. Autoritățile locale trebuie să spună lucruri, dar în același timp nu înseamnă că ei trebuie să fie profesori, nu ei stabilesc materiile, nu ei dau notele. Echilibrul acesta e foarte greu de făcut, dar, uitându-mă iarăși în alte țări în care s-a făcut, nu e imposibil.”

Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că sunt foarte mulți părinți care nu acceptă decât notele maxime pentru copiilor lor: „În clipa în care copilul n-a obținut aceste note, aproape că nu te ascultă”.

Despre evaluarea elevilor, potrivit ROFUIP 2024

Art. 103 – „(1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: „Calificativul/data”, respectiv „Nota/data” sau în catalogul electronic, în cazul unităţilor-pilot în care se utilizează acesta, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării şi arhivării acestuia la sfârşitul anului şcolar prin compartimentul secretariat.”

Citește și:
Inspecții an școlar 2024-2025. Notarea ritmică și caietele elevilor, printre aspectele urmărite de Inspectoratul Școlar Județean Covasna
Evaluarea se va realiza fără a provoca elevilor emoții negative și copiii nu vor fi comparați – recomandări pentru învățători

2 comments
  1. Serios?!După 10 ani de umilințe ca trebuie sa negociem cu părintele nota sau trecem nota în catalog doar cu acordul elevului/părintelui acum întoarcem foaia?Spital de nebuni nu alta!!E prost cine va ia în seamă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Guvernul a publicat doar Memorandumul prin care va adopta proiectul „România Educată” / Raportul prezidențial, în sine, nu a fost făcut public, dar abia ieri a fost trimis la Ministerul Educației / Până pe 1 octombrie ar trebui să avem o nouă lege a Educației, iar în noiembrie din nou consultări pentru „definitivarea pachetului legislativ”

Raportul „România Educată” nu a fost publicat de către Guvern ca anexă la Memorandumul pentru aprobarea acestuia, pe ordinea de zi a ședintei de Guvern de miercuri, 14 iulie. A…
Vezi articolul

O grădiniță privată din Sectorul 2, amendată și propusă pentru închidere definitivă de Protecția Consumatorului. Paturi și balustrade rupte, lenjerie murdară sau medicamente expirate – printre nereguli

Comisarii pentru protecţia consumatorilor din sectorul 2 al Capitalei au efectuat un control la Grădiniţa administrată de Clubul Prâslea cel Voinic, iar în urma neregulilor constatate au propus închiderea definitivă…
Vezi articolul
Ordinul privind organizarea cursurilor pe timp de pandemie

Consiliul Național al Elevilor nu este de acord cu prelungirea vacanței de Paște, menținerea școlilor deschise în format fizic atunci când rata incidenței depășește 6/mia de locuitori și amânarea Evaluării Naționale

Reprezentanții elevilor cer ca școlile să nu rămână deschise odată cu atingerea ratei de infectare 6/1000 locuitori și să facă tranziția spre online „până la scăderea ratei de infectare, indiferent…
Vezi articolul