„Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării la prezentarea raportului săptămânal.
O a doua problemă majoră identificată de ministrul Daniel David este faptul că „includerea lor în diversele niveluri pe care le avem stabilite în lege nu se face într-un mod foarte riguros”.
Însă orientarea școlară a copiilor cu CES în funcție de 4 niveluri de sprijin din legea învățământului preuniversitar există doar pe hârtie. În mod surprinzător, ministrul Educației și Cercetării susține că se fac încadrări pe niveluri de sprijin, când ele nu se fac deloc cum este precizat în lege.
Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.
În realitate, reforma educației pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, prevăzută de lege, nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există.
Edupedu.ro vă prezintă o analiză a reformei educaționale pentru elevii cu CES, prevederile din lege amânate, legislația subsecventă care lipsește și cum se evaluează de fapt elevii și copiii în prezent.
Declarația ministrului Educației și Cercetării:
„Copiii cu cerințe educaționale speciale, ADHD, tulburări de spectru autist, da, sunt cazuri importante. Din nou, voi avea un capitol legat de CES. După mine, în acest moment, problemele sunt două majore, dar încă mai căutăm și alte cauze.
Unu, de multe ori testarea și includerea lor în diversele niveluri pe care le avem stabilite în lege, această includere nu se face de foarte multe ori într-un mod foarte riguros.
Doi, avem forme bune, dar nu avem resurse, n-avem suficienți profesori, n-avem suficiente resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu CES în învățământul clasic. Deci, aici avem mult de lucru și sub aspect de procedură, și sub aspect de finanțare, și sub aspectul aducerii resurselor umane necesare.”
Reforma educației pentru elevii cu cerințe educaționale speciale care nu a mai avut loc
În martie 2023, fostul ministru al Educației, Ligia Deca, anunța într-o conferința de presa cele mai importante măsuri din legea învățământului preuniversitar care vizau elevii cu cerințe educaționale speciale.
Pentru elevii cu CES, legea propune o reformă amplă ce urmărește desegregarea:
- 4 niveluri de sprijin, adaptarea curriculumului și servicii complementare în funcție de cele 4 niveluri,
- suplimentarea cu 75% a costului standard per ante preșcolar/ școlar/ elev cu CES,
- „vouchere educaționale și servicii conexe de asistență socială”,
- fiecare unitate de învățământ va avea cel puțin o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic.
Cum stau lucrurile în realitate în anul școlar 2024-2025
- Metodologia pentru încadrarea elevilor cu CES în cele 4 niveluri de sprijin nu există. Art. 68, alin 4
- Costul standard per elev cu cerințe educaționale speciale încă nu este suplimentat cu 75% cum este în lege. Suplimentarea costului standard per elev cu 75% nu poate fi făcută în lipsa acestei metodologii.
În 2025, costul standard per elev cu cerințe educaționale din învățământul primar, gimnazial și liceal este suplimentat cu 70%.
- Voucherele educaționale pentru terapii și servicii de sprijin și înființarea camerei resursă au fost prorogate pentru anul școlar 2026-2027, prin OUG nr. 156 din 30 decembrie 2024.
Copiii cu cerințe educaționale speciale, CES, au dreptul la alocația zilnică de hrană și de cea pentru rechizite școlare, cazarmament, îmbrăcăminte și încălțăminte, potrivit Hotărârii de guvern nr. 564 din 2017. În 2022, au avut loc schimbări legislative care au vizat cuantumul sumelor acordate copiilor cu CES, prevederi valabile și în anul școlar 2024-2025. – DOCUMENTE Modele de cerere pentru drepturile financiare ale elevilor cu CES
Ce trebuie sa știe părinții, dar și profesorii, în acest context
În anul școlar 2024-2025 elevii nu se încadrează în 4 niveluri de sprijin.
Dacă acest lucru se va întâmpla din anul școlar 2025-2026, se va face treptat, începând cu primele clase, grupa mică, clasa pregătitoare. Nu se vor evalua din nou toți copiii cu cerințe educaționale speciale pentru a fi încadrați pe niveluri de sprijin.
Nu există metodologii noi pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, tulburări de neurodezvoltare, de învățare, din spectrul autist, așa cum prevede legea învățământului preuniversitar.
Totuși, cum se realizează evaluarea copiilor și elevilor pentru a obține certificatul de orientare școlară și profesională?
Evaluarea se dizabilității și/sau cerințelor educaționale speciale se face conform ordinului comun nr. 5.805 din 23 noiembrie 2016.
Astfel, conform art. 7:
„Procesul de evaluare a funcţionării, dizabilităţii şi CES la copii are drept scop menţinerea, îmbunătăţirea sau creşterea calităţii vieţii copilului prin următoarele acţiuni interconectate:
a) încadrarea în grad de handicap, care conferă drepturile prevăzute de legea specială;
b) orientarea şcolară şi profesională, care asigură dreptul la educaţie;
c) planificarea serviciilor de abilitare şi reabilitare şi/sau a serviciilor psihoeducaţionale cu monitorizarea şi reevaluarea periodică a progreselor înregistrate de copil, a eficienţei beneficiilor, serviciilor, intervenţiilor şi a gradului de satisfacţie a beneficiarilor.
Evaluatorii din diverse sisteme implicate – de sănătate, educaţie, asistenţă socială etc. – colaborează şi se completează, evitând suprapunerile şi omisiunile din evaluare şi asigurând o abordare holistică a copilului. Practic, indiferent la care dintre profesionişti apelează iniţial părintele/reprezentantul legal, profesionistul în cauză va solicita evaluarea complementară din partea celorlalţi profesionişti, cu scopul realizării evaluării multidisciplinare şi, ulterior, a evaluării complexe”.
Evaluarea copiilor cu cerințe educaționale speciale – ISJ Giurgiu
Acte necesare pentru obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap
„Pentru obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap sau a accesului la servicii de abilitare şi reabilitare, părinţii/reprezentantul legal depun la sediul DGASPC cel puţin următoarele documente lizibile:
a) cerere-tip pentru evaluarea complexă şi încadrarea în grad de handicap;
b) copie a certificatului de naştere al copilului sau a actului de identitate;
c) copii ale actelor de identitate ale părinţilor/reprezentantului legal;
d) copie a documentului prin care se face dovada că persoana care semnează cererea este reprezentantul legal al copilului, de exemplu, hotărâre a instanţei sau hotărâre a comisiei pentru protecţia copilului;
e) ancheta socială;
f) fişa medicală sintetică;
g) certificatul medical tip A5;
h) copii ale documentelor medicale adiţionale;
i) fişa de evaluare psihologică, atunci când este cazul;
j) fişa psihopedagogică;
k) copie a certificatului de încadrare în grad de handicap în vigoare, la reevaluare;
l) copie a certificatului de orientare şcolară şi profesională în vigoare, atunci când este cazul”, conform articolului nr. 44, ordinul comun din 2016.
Acte necesare pentru obţinerea certificatului de orientare şcolară şi profesională
„Pentru obţinerea certificatului de orientare şcolară şi profesională, părinţii/reprezentantul legal depun/depune la sediul CJRAE/CMBRAE, la secretarul COSP, cel puţin următoarele documente lizibile:
a) cerere-tip pentru evaluare complexă şi orientare şcolară şi profesională;
b) copie a certificatului de naştere al copilului sau a actului de identitate;
c) copii ale actelor de identitate ale părinţilor/reprezentantului legal;
d) copie a documentului prin care se face dovada că persoana care semnează cererea este reprezentantul legal al copilului, de exemplu, hotărâre a instanţei sau hotărâre a comisiei pentru protecţia copilului;
e) ancheta socială;
f) fişa medicală sintetică;
g) certificatul medical tip A5;
h) fişa de evaluare psihologică;
i) fişa psihopedagogică;
j) copie a foii matricole/adeverinţă care atestă înscrierea copilului în unitatea de învăţământ;
k) copie a ultimului certificat de orientare şcolară şi profesională, la reorientare, conform articolului nr. 44.
Ce se întâmplă după obținerea certificatului de încadrare în grad de handicap și/sau certificatului de orientare școlară și profesională
„Planificarea beneficiilor, serviciilor şi a intervenţiilor pentru copiii cu dizabilităţi încadraţi în grad de handicap se concretizează în planul de abilitare-reabilitare a copilului cu dizabilităţi. Acest plan conţine şi măsurile pentru părinţi/reprezentant legal şi alte persoane importante pentru copil şi este anexă a certificatului de încadrare în grad de handicap.
Planificarea serviciilor pentru copiii cu dizabilităţi neîncadraţi în grad de handicap şi cu CES se concretizează în planul de servicii individualizat, aprobat de COSP şi anexă a certificatului de orientare şcolară şi profesională.
Planul de abilitare-reabilitare se elaborează şi pentru copiii cu dizabilităţi pentru care părinţii solicită exclusiv acest lucru, situaţie în care planul este aprobat de conducerea DGASPC, nu de CPC”, conform articolului nr. 55.
De menționat că există:
- copii și elevi care au certificat de încadrare în grad de handicap, dar nu au certificat de orientare școlară,
- elevi care nu au certificat de încadrare în grad de handicap, dar au certificat de orientare școlară și profesională,
- elevi care le au pe ambele,
- elevi care au diagnostic, dar niciunul dintre aceste două certificate.
Deși cele mai multe dintre actele necesare sunt comune ambelor documente obținute, părinții depun dosare separate, la care se adaugă și actele pentru dosarul de bursă socială medicală, care conține acte pe care școala, inspectoratul școlar, CJRA/CMBRAE le au deja.
Ce face școala pentru un elev cu CES care obține certificatul de orientare școlară – CJRAE Dolj
- „Comisia de Orientare Școlară (C.O.S.P.) din cadrul C.J.R.A.E. Dolj emite Certificatul de orientare școlară și îl transmite unității de învățământ în care este încadrat elevul cu cerințe educaționale speciale în termen de 30 de zile.
- Directorul unității de învățământ în care este încadrat elevul cu cerințe educaționale speciale numește responsabilul de caz servicii psihoeducaționale în termen de 5 zile de la primirea Certificatului de orientare școlară.
- Responsabilul de caz servicii psihoeducaționale elaborează Planul de servicii individualizat, cu consultarea C.E.O.S.P., a profesioniștilor care au realizat evaluarea complexă, a părinților/reprezentantului legal, precum și a copilului, în funcție de gradul său de înțelegere și adaptat tipului de dizabilitate. După întocmire, Planurile de Servicii Individualizate se transmit pentru verificare pe adresa psicjraedolj@gmail.com. Pentru avizare se aduc în format letric, în două exemplare, la sediul C.J.R.A.E. Dolj, biroul C.E.O.S.P..
- Proiectul Planului de servicii individualizat se realizează în termen de 30 de zile de la numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaționale și este transmis spre avizare Comisiei de Orientare Școlară (C.O.S.P.) din cadrul C.J.R.A.E. Dolj.
- Obiectivul planului de servicii individualizat este de a facilita integrarea şcolară şi profesională şi de a valorifica potenţialul intelectual, emoţional şi aptitudinal al copilului, contribuind astfel la incluziunea social.
- Responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale este, după caz:
a) profesorul itinerant şi de sprijin pentru elevul cu CES integrat în învăţământul de masă;
b) profesorul de psihopedagogie specială cu funcţia de diriginte pentru elevul cu CES din învăţământul special;
c) cadrul didactic cu funcţia de diriginte pentru elevul cu CES înscris într-o unitate de învăţământ de masă, şcolarizat la domiciliu sau în spital;
d) cadrul didactic cu funcţia de diriginte/cadrul didactic care desfăşoară activitatea de instruire pentru elevul cu CES înscris într-o unitate de învăţământ special, şcolarizat la domiciliu sau în spital.”
Alte exemple și informații despre procedurile din școli găsiti la CMBARE, ISJ Bihor și ISJ Giurgiu.
Informații despre numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale și a profesorilor de sprijin, a copiilor încadrați în grad de handicap și a consilierilor școlari
Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal, a arătat Edupedu.ro într-o analiză din aprilie 2024 – grafic.
În anul școlar 2023-2024 au fost 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin.
„În anul școlar 2023-2024 au fost încadrați peste 3.700 de consilieri în cabinete de consiliere psihopedagogică, pentru un total de 2.784.576 de elevi și preșcolari din învățământul public de masă din țară.
În 2024, a avut loc o suplimentare cu 450 posturi în principal pentru logopezi respectiv profesori itineranți și de sprijin, conform Raportului privind starea învățământului preuniversitar din România (an școlar 2023 – 2024).
Date despre numărul copiilor cu dizabilități la 31 decembrie 2024 – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD)
Numărul copiilor cu handicap la 31.12.2024, în funcţie de dizabilitate și grad – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD)
Grad | FIZIC | SOMATIC | AUDITIV | VIZUAL | MENTAL | PSIHIC | ASOCIAT | HIV / SIDA | BOLI RARE | SURDOCECITATE | TOTAL |
GRAV (I) | 2.397 | 9.186 | 820 | 593 | 4.784 | 17.291 | 14.33 | 168 | 1.927 | 5 | 51.501 |
ACCENTUAT (II) | 1.111 | 3.585 | 533 | 383 | 1.614 | 1.999 | 1.837 | 26 | 120 | 2 | 11.21 |
MEDIU (IV) | 1.439 | 4.064 | 584 | 1.402 | 4.296 | 3.49 | 2.25 | 0 | 44 | 1 | 17.57 |
USOR (IV) | 392 | 1.189 | 91 | 184 | 90 | 62 | 105 | 0 | 8 | 0 | 2.121 |
TOATE GRADELE | 5.339 | 18.024 | 2.028 | 2.562 | 10.784 | 22.842 | 18.522 | 194 | 2.099 | 8 | 82.402 |
La sfârșitul anului 2024, în evidentele Serviciilor de evaluare complexă din cadrul DGASPC-urilor din întreaga țară erau înregistrați 20.783 de copii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist, care aveau certificat de încadrare în grad de handicap, a anunțat Autoritatea Naționala pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA) pe 2 aprilie.
Lista actelor normative subsecvente legii educației 198/2023 legate de învățământul special și educația incluzivă, potrivit celui mai recent calendar de implementare a acestora, aprobat prin OME 3.069/2024 și încălcat în repetate rânduri de Ministerul Educației:
- Hotărâre de Guvern privind aprobarea metodologiei-cadru privind acordarea serviciilor educaționale și de asistență oferite beneficiarilor primari cu cerințe educaționale speciale, de stabilire a nivelului de sprijin necesar, precum și de implementare a planului individualizat de servicii – termen 1 octombrie 2024 –DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul special – termen 31 martie 2024 –DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul special – termen 30 august 2024 –DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea programelor de asistență psihopedagogică pentru elevii din cadrul învățământului special și special integrat – termen 30 august 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea manualelor pentru învățământul special – termen 31 august 2025
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a educației incluzive în domeniul învățământului special și special integrat – termen 31 decembrie 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea condițiilor de desfășurare a stagiului atestat de pregătire teoretică și practică în educație specială – termen 1 octombrie 2024 –DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea standardelor specifice de calitate privind educația specială – termen 1 septembrie 2025
- Ordin al ministrului educației privind înființarea și organizarea programelor universitare de masterat de psihopedagogie specială – termen 30 aprilie 2024 –DEPĂȘIT
- Hotărâre de Guvern privind aprobarea procedurii de acordare a voucherelor educaționale pentru servicii de sprijin, intervenții psihopedagogice și materiale de suport – termen 1 octombrie 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind reperele de adaptare curriculară în funcție de nivelul de sprijin – termen 30 august 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea Standardelor privind asigurarea bazei materiale necesare pentru integrarea copiilor cu CES în unitățile de învățământ preuniversitar – termen 31 ianuarie 2025 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea Standardelor pentru realizarea camerelor resursă pentru suport educațional și psihopedagogic – termen 31 decembrie 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea condițiilor de desfășurare a stagiului atestat de pregătire teoretică și practică în educație specială – termen 1 octombrie 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației privind aprobarea procedurii de acces și participare pe piața forței de muncă și/sau în învățământul superior a beneficiarilor primari cu CES – termen 30 decembrie 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației și al ministrului sănătății privind înființarea, organizarea și funcționarea școlilor din spital și a metodologiei de organizare și funcționare a școlarizării la domiciliu și în spital – termen 30 decembrie 2024 – DEPĂȘIT
- Ordin al ministrului educației pentru aprobarea metodologiei privind procedura și criteriile de selecție a profesioniștilor din alte domenii fundamentale ale dezvoltării copilului și adolescentului: sănătate, consiliere/evaluare/terapie psihologică și asistență socială – termen 30 august 2024 – DEPĂȘIT
- Hotărâre de Guvern privind structura organizatorică și regulamentul de funcționare ale Centrului Național pentru Educație Incluzivă – termen 30 iunie 2025. Prin OUG nr. 156 din 30 decembrie 2024, înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027.
Amintim că zeci de profesori, directori de școli și inspectori școlari s-au reunit timp de două zile la Pitești, în 2024, într-o „tabără de restanțe” organizată de Ministerul Educației. Scopul întâlnirii: redactarea legislației necesare pentru punerea în aplicare a noii legi a educației promovate de fostul ministru Ligia Deca, în special pe componenta de educație incluzivă, potrivit surselor Edupedu.ro.
Participanții au fost chemați să refacă documentele elaborate în 2023, despre care li s-a transmis că „nu au fost bune”. Nemulțumiți, profesorii și inspectorii au întrebat de ce au fost solicitați din nou aceiași oameni să corecteze greșelile, dacă munca lor anterioară fusese considerată necorespunzătoare.
„Formele sunt bune”, cum a precizat Daniel David, însă, pe lângă lipsa resurselor materiale și a profesorilor, formele bune nu sunt aplicabile momentan.