Modalitatea de angajare a profesorilor în școli, concursul național de Titularizare, va fi analizată, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în prima conferință de presă după numirea din decembrie în Guvernul Ciolacu 2. „Avem o procedură și o metodologie și o practică veche”, a spus David, care a sugerat că ar urma să se uite la practicile de angajare la nivel european, de unde să tragă concluzii despre eficiența angajării din România sau nu.
„Din punctul meu de vedere cel puțin până la acest moment ideea de titularizare la nivel de sistem de educație este cea care poate fi aplicată la nivelul României acum. Nu excludem ca în viitor lucrurile acestea să se schimbe”, a completat secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Sorin Ion în conferință.
- Edupedu.ro a transmis vineri după-amiază în regim live text declarațiile de la prima conferință de presă a ministrului Educației și Cercetării, Daniel David. Citește aici articolul integral cu principalele declarații.
Declarațiile vin în contextul în care, în sistemul actual de angajare în școli, prin concursul național de Titularizare, candidați cu note peste 9 și chiar de 10 nu își găsesc posturi titularizabile, adică pe contracte pe perioadă nedeterminată.
În plus, în ultimul an profesorii care au obținut note peste 7 – care le permit să acceseze posturi titularizabile, pe perioadă nedeterminată – au cerut să nu repete an de an concursul de titularizare dacă au note peste 7. Detalii de context pe larg – mai jos în articol.
Redăm declarațiile pe acest subiect:
„Daniel David: Avem o procedură și o metodologie și o practică veche. Sigur că merită să fie analizate și am spus că, dacă putem să o îmbunătățim, o facem. Dar și asta n-aș vrea să o facem cum crede cineva. Pentru mine orice schimbare de genul ăsta ar trebui să fie făcută altfel: care este un set de bune practici europene? Sigur că și acolo sunt diverse, dar ne orientăm spre cele două țări și atunci avem argumente că și la noi ar putea să fie așa. În această logică aș vrea să fac o analiză, am primit și eu mesaje despre examene luate cu note mari și fără să ajungi titular în sistem.
Sorin Ion: Există o discuție foarte veche despre examenul de titularizare, dacă trebuie să fie la nivel național sau trebuie să fie la un nivel de unitate de învățământ. Și știți foarte bine că sunt două curente oarecum egale ca voce în societate. Din punctul meu de vedere cel puțin până la acest moment ideea de titularizare la nivel de sistem de educație este cea care poate fi aplicată la nivelul României acum. Nu excludem ca în viitor lucrurile acestea să se schimbe.
Întrebare: Sistemul are nevoie de profesori și sistemul nu reușește să-i absoarbă de la examen pentru că posturile sunt blocate și nu sunt scoase la concurs.
Sorin Ion: Prevederile din noua lege a învățământului preuniversitar au avut ca efect sporirea numărului de posturi publicate de unitățile de învățământ, sunt chestiuni numărabile. Având în vedere că au fost publicate și fracțiunile de post potrivit legii educației, s-a dus la o creștere a numărului de posturi scoase la concurs, este o chestiune care poate fi verificată. În ceea ce privește titularizarea repetată aici este un lucru – decizii ale curții constituționale – care nu ne-a permis să folosim rezultatele obținute de la un an la altul, o chestiune legislativă.
Daniel David: Eu vă spun că în acest moment pe termen scurt și mediu nu am de gând să fac schimbări în aceste demersuri majore, bacalaureatul, Evaluarea Națională, titularizarea. am de gând doar să mă asigur doar că ele funcționează legal și eficient. După diagnosticul din luna mai s-ar putea ca în urma lui să le regândim, să discutăm serios despre aceste lucruri”.
Context: Profesorii au cerut să nu mai repete concursul de Titularizare dacă au notă peste 7
Amintim că, cel mai recent, pe 25 august, un grup de profesori suplinitori au trimis o scrisoare către ministra Educației, Ligia Deca, cerând să nu susțină din nou concursul de Titularizare odată ce au obținut note peste 7. Textul a fost transmis și redacției Edupedu.ro. Profesorii semnatari ai scrisorii acuză și că nu sunt posturi din cauză că profesorii titularii primesc ore suplimentare în regimul „plata cu ora”.
În scrisoarea adresată ministrei Ligia Deca, profesorii subliniază în repetate rânduri că speră că nu va fi un demers „ignorat și de această dată”. Scrisoarea vine după un text asemănător al „grupului de profesori suplinitori” despre care Edupedu.ro a scris pe 12 august, după o petiție online Declic de la finalul lunii iulie semnată de peste 6.000 de persoane și mai multe memorii ale profesorilor angajați pe durata viabilității postului.
La mijlocul lunii iunie, Edupedu.ro a scris despre ministerul Educației care nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversiar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.
- Asta după ce Edupedu.ro a scris pe 30 aprilie despre faptul că profesorii angajați pe posturi cu viabilitate pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată.
- Cu alte cuvinte – prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).
- Ministerul Educației a răspuns senatoarelor la întrebările legate de situația celor peste 1.200 de profesori despre care a scris și Edupedu.ro. Aceștia au cerut printr-un memoriu adresat Ministerului Educației titularizarea în Învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, dacă au fost angajați pe un post cu viabilitate și au nota peste 7.