Ministrul Cîmpeanu “pare să nu înțeleagă cum funcționează statul de drept” – Cristian Pîrvulescu, SNSPA / Acesta insistă asupra valabilității Ordonanței 99, ce permite o perioadă de tranziție din online la predarea față în față “pe întreg parcursul anului universitar”

10.239 de vizualizări
Sursa: SNSPA
Ordonanța de urgență 99/2021, invocată în ultima săptămână ca argument legislativ pentru o tranziție mai lungă de la predarea online la cursuri onsite în universități, “nu are nicio legătură cu starea de alertă” și este “cât se poate de clară” prin prevederea că această tranziție se poate desfășura “pe întreg parcursul anului universitar”, a declarat vineri, pentru Edupedu.ro, Cristian Pirvulescu, decanul Facultății de Științe Politice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative. Potrivit acestuia, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, “pare să nu înțeleagă cum funcționează statul de drept” prin modul cum contestă “o posibilitate de ieșire graduală” pe care o permite cadrul legal.

Cristian Pirvulescu a amintit că SNSPA, unde încă e în derulare procesul de decizie cu privire la revenirea la predarea față în față, după ridicarea stării de alertă, a optat deja să continue online până pe 4 aprilie, când vor fi reluate cursurile la anii 1 și 2. Dar, spune el, cei mai mulți studenți doresc, potrivit unui sondaj intern, să continue online pe perioada de tranziție, iar SNSPA – unde aproape jumătate dintre locurile în cămine sunt rezervate refugiaților ucraineni – are de administrat și dificultăți în privința cazării.

Despre OUG 99/2021:

Ordonanța de Urgență 99/10.09.2021 a adus o serie de modificări asupra mai multor acte normative, inclusiv asupra articolului 40 din Legea 55/2020, articol potrivit căruia:

  • “(1) Pe perioada stării de alertă, precum și pe tot parcursul anului universitar 2021-2022, instituțiile de învățământ superior din sistemul național de învățământ, în baza autonomiei universitare cu respectarea calității actului didactic, pot utiliza metode didactice alternative de predare-învățare-evaluare, în format online, în conformitate cu propriile metodologii. De asemenea, se pot desfășura online și examenele de finalizare a studiilor de licență, de masterat sau a programelor de studii postuniversitare, susținerea tezelor de doctorat, susținerea tezelor de abilitare.”

Or, după cum a insistat ministrul Cîmpeanu încă din 7 martie, când a anunțat renunțarea la restricții, încetarea stării de alertă înseamnă în educație “revenirea totală la starea de dinainte de Legea 55”, cea modificată de OUG 99 în sensul menționat mai sus.

Atât SNSPA, cât și Alianța organizațiilor studențești (ANOSR) au indicat, însă, că Ordonanța 99 rămâne valabilă, iar ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, spunea pe 8 martie că aceeași Ordonanță 99 permite tranziția în universități.

Joi, în conferință de presă, ministrul Cîmpeanu a insistat pe revenirea la predarea față în față după o perioadă scurtă de tranziție și a insistat că, pentru ca o formă de învățământ online să poată fi folosită în afara stării de urgență, ea trebuie introdusă mai întâi în legislație și apoi sprijinită prin standarde.

  • Context: SNSPA a fost prima instituție care, săptămâna aceasta, a contestat abordarea ministrului Educației în privința revenirii la predarea față în față. Rectorul SNSPA, Remus Pricopie, s-a remarcat în ultimii ani drept principal oponent al lui Sorin Cîmpeanu – atât în calitatea acestuia de președinte al Consiliului Rectorilor (exemplu – 2020), cât și ca ministru (printre exemple – aici, aici sau aici)

Poziția ministerului este în continuare contestată de SNSPA, prin Cristian Pîrvulescu, care a insistat, pentru Edupedu, că OUG 99 “a fost elaborată, bănuiesc, în cadrul Ministerului Educației în luna septembrie, care a fost trecută prin ședința de guvern la sfârșitul lunii septembrie și care trebuia să pună în vigoare aceste perioade de tranziție pe parcursul anului universitar 2021-2022. Deci pe întreg parcursul anului universitar. Nu are nicio legătură cu starea de alertă.”

El spune că “avem, în ceea ce privește mediul universitar, descris de un cadru legal o posibilitate de ieșire graduală pe care ministerul a contestat-o. Mi se pare revoltător. Și sunt absolut sigur că, dacă se ajunge la o confruntare în contencios administrativ, din cauza unor acte emise de minister, dreptatea va fi de partea universităților.”

Decanul Facultății de Științe Politice apreciază că, în această situație, “este un moment crucial în care universitățile pot să-și definească autonomia universitară. Pentru că de prea multe ori au acceptat ca ministerul să impună, într-un mod cu totul și cu totul nepermis și în afara cadrului statului de drept, poziția unuia sau a altuia dintre miniștri.”

Declarațiile decanului Cristian Pîrvulescu pentru Edupedu.ro, detaliat:
  • “S-a făcut un sondaj de opinie în rândul studenților, cu o singură întrebare – dacă sunt de acord să începem cursurile fizic sau nu. Și rezultatul este previzibil, substanțial în favoarea continuării cursurilor online pe o perioadă de tranziție. Cu diferențe între facultăți, dar la toate facultățile, inclusiv la a mea, care este cea mai pro-in situ, peste 50% sunt în favoarea continuării în online în perioada de tranziție, cu cifre foarte mari la anii 3 și la masterat.”
  • “Dar problema nu este asta. Problema este dată de declarațiile absolut incredibile ale domnului ministru Cîmpeanu, care pare să nu înțeleagă cum funcționează statul de drept. Spun asta pentru că suntem într-un moment de mare tensiune, în care Rusia atacă Ucraina pentru că este un stat de drept. Și când observ că un ministru dintr-un stat democratic nu înțelege funcționarea statului de drept e grav. Pentru că e simplu. Există o ordonanță de urgență, despre care știți și dumneavoastră, OUG 99, care este cât se poate de clară. E o ordonanță care a fost elaborată, bănuiesc, în cadrul Ministerului Educației în luna septembrie, care a fost trecută prin ședința de guvern la sfârșitul lunii septembrie și care trebuia să pună în vigoare aceste perioade de tranziție pe parcursul anului universitar 2021-2022. Deci pe întreg parcursul anului universitar. Nu are nicio legătură cu starea de alertă.” 
  • “Pe de altă parte, studenții sunt cât se poate de revoltați și pe bună dreptate, pentru că în perioada stării de alertă multe universități nu au dat drumul la cămine. Și asta nu este o operațiune pe care o faci peste noapte, mai ales acum, în condițiile în care, spre exemplu, o bună parte din locurile noastre în cămin sunt ocupate de refugiați ucraineni. Pentru că, având căminele libere și putând să dăm o mână de ajutor, am făcut-o. Cred că sunt circa jumătate din locurile în cămin: 230 dintre locurile noastre – și avem în jur de 500 de locuri – sunt pentru refugiații ucraineni, pe care nu îi dau afară peste noapte. Sunt lucruri la care, din diferite motive care îmi scapă, oamenii nu se gândesc.” 
  • “Mai mult decât atât, câtă vreme OUG nu este abrogată, ea nu poate fi abrogată prin ordin de ministru, de către ministru. Ea este în vigoare și oferă o bază pentru continuarea într-o etapă de tranziție, care va depinde de la caz la caz, de la câteva săptămâni la câteva luni, o bază legală absolută (…).”
  • Avem, în ceea ce privește mediul universitar, descris de un cadru legal o posibilitate de ieșire graduală pe care ministerul a contestat-o. Mi se pare revoltător. Și sunt absolut sigur că, dacă se ajunge la o confruntare în contencios administrativ, din cauza unor acte emise de minister, dreptatea va fi de partea universităților.” 
  • Ce ar fi de contestat în contencios administrativ? “Orice decizie care nu recunoaște autonomia universitară, în condițiile în care avem metodologie și OUG 99 ne permite o perioadă de tranziție pe parcursul anului universitar, orice decizie care limitează perioada de tranziție e o decizie abuzivă, în afara cadrului legal”. 
  • “Este un moment crucial în care universitățile pot să-și definească autonomia universitară. Pentru că de prea multe ori au acceptat ca ministerul să impună, într-un mod cu totul și cu totul nepermis și în afara cadrului statului de drept, poziția unuia sau a altuia dintre miniștri.” 
  • “Procesul de decizie la SNSPA și la Facultatea de Științe Politice e în derulare. S-a decis deja ca până pe 4 aprilie [să continue online]”
  • “Cei doi ani au trecut schimbând în mod semnificativ obiceiurile studenților, afectând în mod grav viața lor și a profesorilor. Și profesorii sunt marcați de toată această experiență. Și nu pot, pentru că un ministru ambițios vrea să impună anumite decizii, nu pot să trec peste toate aceste lucruri.”
  • “Cu siguranță, pe 4 aprilie vom relua cursurile la licență, cel puțin la anii 1 și 2, anul 3 mai are foarte puțin – îi chem pentru o lună și jumătate? E o chestiune absurdă, nu uitați că e și vacanța de Paște. În ceea ce privește masteratul e iarăși foarte complicat, pentru că trebuie să recunosc că prezența la cursurile de masterat online a fost mai bună decât prezența fizică. Și mă întreb dacă revenirea în format fizic nu va duce la o situație în care nu voi avea studenții prezenți. Sunt o mulțime de probleme reale pe care unii nu le iau în considerare, mai ales că universitățile au specific diferit.”
  • “Statul de drept presupune că există un articol din Constituție pe baza căruia se elaborează o lege care nu poate depăși cadrul general definit de articolul din Constituție. Iar în cadrul legii exist articole care pot fi puse în aplicare prin ordine de ministru. Ordinul de ministru nu poate anula o lege, legea e OUG 99 în completarea Legii 50, care are un articol specific, articolul 90, privind această situație. Deci singurul lucru pe care poate să îl facă ministrul este să dea un ordin nu în interpretarea articolului, pentru că nu poate să îl interpreteze, el spune “pe parcursul anului universitar”. Anul universitar începe la 1 octombrie 2021 și se termină la 31 septembrie 2022. Pe acest parcurs, în virtutea unei metodologii, universitățile pot să facă asta. Și asta s-a spus înaintea începerii anului universitar. Statul de drept se definește prin previzibilitate. Nu vine în luna martie să schimbe regulile, în condițiile în care sunt deja în al doilea semestru. Dacă nu exista acest articol, era altceva, dar știam să ne pregătim din vreme. Nu poți să lași ca totul să se desfășoare de pe o zi pe alta.

3 comments
  1. Domnule Campeanu, noi cei de la master anul 1 si 2 avem locuri de munca, multi in orasul natal .Ce ne facem, ne dam demisia pur si simplu asa la mijlocul lui martie , pentru ca asa vreti Dvs.? dupa ce pe 27 ianuarie s-a hotarat ca semestrul II va fi exclusiv online ptr.cei de la master ( ex.UBB Cluj), pe baza caruia ne-am planificat viata , am participat la interviuri, cu greu ne-am obtinut un loc de munca si acum brusc lasam totul balta? Apoi credeti ca in doua saptamani gasim chirie la pret rezonabil , pentru ca normal vor fi crescute preturile!! Mai sunt 3,5 luni pana la sfarsitul semestrului II, nu ar fi normal sa continuam cum am inceput, chiar si examenele , pentru care iarasi trebuie sa ne deplasam , sa gasim loc de locuit ptr.macar 3 saptamani etc. si sa revenim la normal din octombrie??? Pentru ca asta dorim si noi, normalitate, socializare etc.dar fara sa ne bulversati planurile , vietile dintr-un click! Multi ne ataca ca examenele online sunt mai usoare! FALS! Eu am prins examenle si cu prezenta fizica si online, dar pe cand un examen fizic dura 3 ore, acelasi examen online dura 40-50 de minute + sa-l incarci pe platforma etc. si foarte grele. Sper ca veti reconsidera decizia luata tinand cont de situatia studentilor si de haosul pe care le-ati creat .

  2. Buna seara !
    Noi studenții din anul lll v-a sprijinim.
    Suntem foarte mulți studenți in diaspora. Cu ce va putem prijini unde putem scrie.
    Suntem foarte mulți studenți panicați, am intrat in anxietate, probleme cardiologie, stres .
    Suntem mulți studenți din diaspora cu care România ar trebui sa se laude.
    Cum ne puteți ajuta.
    In anul lll ,ultimul semestru.
    Ce se întâmplă cu noi ?
    Ne-am făcut planuri, avem copii.
    Ii luam de la școala?
    Pai in aceste cazuri autoritățile tutelare din Europa ne iau copii

  3. Tov . Campeanu=Putin, nu pricepe nimic, oricum. Cum vrea asa trebuie sa fie, nu conteaza nimic altceva.
    Putin face asa in tara lui, aici avem si noi un tov. putin la conducere in Educatie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Calificărilor se extinde cu reprezentanți ai agențiilor care asigură calitatea în învățământul preuniversitar și cel superior / Numărul mandatelor membrilor va fi limitat la trei – proiect

Consiliul Național al Calificărilor, for ce contribuie la stabilirea strategiilor legate de Cadrul național al calificărilor și formarea profesională a adulților, își extinde componența pentru a cuprinde membri ai agențiilor…
Vezi articolul