România și țările europene trebuie să se asigure că „mai întâi digitalizează sistemele de educație”, proces fără de care folosirea inteligenței artificiale în învățământ va fi dificilă, a reafirmat ministrul Educației, Ligia Deca, în cadrul Consiliului european pentru Educație, reunit săptămâna aceasta. Cu aceeași ocazie, ea a susținut că, în acest domeniu, instrumentele IA „trebuie dezvoltate cu profesorii, pentru a fi folosite la clasă”.
- Aprecierile ei s-au făcut auzite în cadrul unei dezbateri organizate în aceeași zi în care OpenAI, realizatoarea platformelor GPT/ChatGPT, a prezentat versiunea pe care o va lansa în curând, GPT-4o. Prezentarea a inclus, între altele, o traducere „în direct” a unei conversații în italiană-engleză, dar și un moment în care GPT îl „învață” pe unul dintre prezentatori cum să rezolve singur o problemă de matematică. Citește și o analiză Economedia.ro pe tema schimbărilor majore produse de GPT 4o.
Agenda Consiliului UE de săptămâna aceasta, pentru domeniul Educație, a inclus tema inteligenței artificiale și pe cea a mobilităților – despre aceasta din urmă, mai jos.
Ministra Deca a luat cuvântul în discuțiile despre IA, unde a reluat ideea din comentarii recente făcute la București, anume că introducerea IA în educație, deși necesară, trebuie prefațată de o digitalizare mai puternică. Ea a enumerat o serie de investiții pe care România s-a angajat să le facă, prin PNRR, în domeniul tehnologiei și a apreciat că „trebuie să ne asigurăm că mai întâi digitalizăm sistemele de educație – atât în termeni de management, cât și de resurse educaționale deschise, altfel IA este greu de folosită pe deplin”.
- La București, ea aprecia, săptămâna trecută, că „educația nu se poate adapta suficient de rapid” la schimbările tehnologice, fiind cel mai mare sector public. Ea oferea drept exemplu „tărăboiul” produs în societate de simulările examenelor naționale, cu instrumente digitale.
Intervenția Ligiei Deca pe tema IA în dezbaterea de la Bruxelles, pe larg (înregistrarea – aici):
- „Cred că toți împărtășim aceleași convingeri, dorim să ne concentrăm asupra beneficiilor IA în educație, să alegem cele mai bune căi de a le utiliza, cu respectarea regulilor etice și ale GDPR. Am aflat diversele utilizări ale IA, precum generarea unor trasee individualizate de învățare, folosirea îmbunătățită a IA pentru învățare remedială, perfecționare, recalificare.
- Dar un lucru trebuie să rămână preocuparea noastră centrală: să ne asigurăm că instrumentele IA pentru educație sunt dezvoltate împreună cu profesorii, pentru a fi folosite la clasă. Pentru că, la urma urmei, educația este un proces profund social. Vorbim despre asigurarea că IA este inclusă în trio-ul predare-învățare-evaluare. Dar să ne și asigurăm că nu înrăutățim unele tendințe negative în sistemele noastre de educație. Să ne asigurăm că parcurgem toți pașii necesari pentru ca IA să fie un instrument democratic. În unele țări, inclusiv țara mea, ne lipsesc încă competențele digitale suficiente pentru ca toți profesorii să poată avea acces deplin la instrumente IA. De aceea folosim fonduri PNRR, pentru instruirea unui număr de aproximativ 100.000 de profesori. În al doilea rând, trebuie să ne asigurăm că mai întâi digitalizăm sistemele de educație – atât în termeni de management, cât și de resurse educaționale deschise, altfel IA este greu de folosită pe deplin.
- În plus, trebuie să ne asigurăm că nu adâncește decalajele socio-economice. România înregistrează încă diferențe între rural și urban, iar IA poate fi de ajutor, dar numai dacă ne asigurăm că școlile au acces la internet de bandă largă, iar profesorii au competențele necesare. Și pentru acest lucru folosim PNRR – să echipăm toate școlile cu laboratoare STEM și echipamente IT, iar toate liceele vor avea laboratoare cu tehnologii avansate, pentru ca elevii să poată folosi IA, realitate augmentată sau robotics. În plus, avem o disciplină opțională la nivel liceu, pe teme legate de „Machine learning” – cred că tinerii trebuie să înțeleagă atât valoarea IA, dar și felul cum tehnologia „învață”, lucru care va influența, ulterior, folosirea IA pe traseele lor educaționale și profesionale.
- În cele din urmă, aș dori să exprim aprecierea pentru European School Education Platform și secțiunea dedicată inteligenței artificiale în educație și formare, unde statele membre pot împărtăși resursele pe această temă. Și credem că aceasta ar putea, poate, să fie dezvoltată ca facilitator pentru accesul la instrumentele cele mai de încredere”.
Mobilități în educație și formare
Tot în reuniunea din 13-14 mai, Consiliul a adoptat o recomandare intitulată „Europa în mișcare”, ce are drept scop „să încurajeze mai mulți oameni să profite de oportunitățile de învățare și studiu în străinătate”. Recomandarea – pe care România o susține, după cum a spus Ligia Deca într-un comentariu pe Facebook – propune noi ținte, în creștere, pentru anul 2030, la nivel UE:
- Cel puțin 23% dintre absolvenții de învățământ superior să aibă o experiență de mobilitate
- Cel puțin 12% dintre cei care frecventează învățământul profesional și tehnic să beneficieze de mobilități internaționale
- Cel puțin 20% dintre cursanții din medii cu oportunități reduse să beneficieze de pe urma mobilităților internaționale până în 2027.
Aceeași recomandare încurajează creșterea mobilităților pentru profesori.
Documentul – anunțat de Consiliu aici, poate fi consultat integral aici.
11 comments
Cand ai la dispozitie Inteligenta Artificiala comentariile de fata sunt total inutile! Vrei comentarii, iti genereaza AI-ul un miliard pe loc!
Stimabililor, copii nostri acum în școală sunt deja digitali, cu sau fara voia noastră și cu toate frânele blocate de noi/voi adulții , prof.retrograzi, prin actualele regulamentele total anacronice.
Toate acestea sunt deja obstrucționiste și croite dupa doctrinele noastre depășite, uzate moral, impuse cu încrâncenare absurdă acasă sau la școală, interzicandu-le nechibzuit/ anacronic copiilor utilizarea telefonului/ calculatorului in clasa/examene, sabotând astfel prostește aceste generații în evoluție care lumea lor viitoare, nu cea apusa azi.
Aceste generații care în maximum 5-7ani, in sens contrar argumentelor noastre perimate nu vor mai avea/vedea picior de profesor prin școală, sau muncitori truditori(înlocuiți de roboți humanoizi) și nici școală căci IA-GPT vor fi universali, friendly/prietenoși și zâmbitori/empatici cu nevoile lor,vfara ai mai jigni/apostrofa, disponibili 24/7/365 zile, cu voci la alegere, blânde, rabdatoare/costum, la alegerea ta/lor, economisind mai totul, spatii școlare/utilități, fonduri cu salariile foștilor profesori, accesibili la orice ora(de cate ori dorești, de acasă sau de oriunde, in orice limba la sat, oraș din virf de munte sau fund de mare…daca va fi cazul chiar din spatiu.
Examenele de evaluare/BAC, n-aveti nicio grija se vor da doar computerizat, complet autonom, de cate ori dorești, antrenamdu-te până le promovezi, indiferent de împotrivirea și catarismul generațiilor actuale, ancorate in trecutul lor, caci avansul acestor tornade/vârtejuri, al noilor tehnologii imparabile ce vor urma/spirala ca orice tornada prin toate domeniile revolutionandu-le fara ca cineva sa le mai poată stavili sau sabota, ca acum, din fericire.
Guvernele, UE și globalismul le vor adopta mai repede decât Covird’19, care a răsucit deja cheia magica a Revoluției Erei IA/AI odată cu inițierea scăderii săptămânii de lucru, până la dispariție in max.10ani, așa că uitați de frana mentala si începeți rapid încălzirea cu Inteligenta Artificiala- IA/AI în alergare accelerată, dacă puteți luati startul!
Lua-ti-o mai întâi ușor, dar de pe acum, să va surprindă oarecum încălziți si evitati totuși decepțiile și fracturile iremediabile, renunțând la opoziția păguboasă ca IA-i deja aici, nu mai prelungiți/ irosiri momentul că rămâneți de căruță, asemeni generațiilor precedente incercat să frâneze imparabila evoluție tehnologică, dar fara succes. Progresul aduce totdeauna și succesul, substituind oameni/ vremuri…și hrănind exclusiv mugurii evoluției !
Asta e părerea d-tale, stimabile. Alte țări cu apă caldă nu au aberațiile astea pe care le clamăm noi ca fiind viitorul, calea și inevitabilul în educație.
Copiem toate aberațiile lor, de ce nu ne uităm să copiem și ”digitalizarea” introdusă de ei? Poate pentru că nici la ei nu există așa ceva?
Hai să nu ne dăm mai catolici decât Papa.
Toate evaluarile ar trebui date pe tabletele deja existente in scoli, nu doar cele nationale. Sau … toate evaluarile ar trebui sa fie nationale, cu raspuns imediat. Mai ales ca tehnologia ar permite asa ceva. Asa ar disparea si gradatiile de merit care nu arata meritul, ci frauda, si s-ar vedea cu adevarat munca profesorului, in timp.Trebuie putina bunavointa si munca, iar tot haosul ar disparea.
Nu tehnologia e problema, ci cel care o foloseste prost!
Inteligenta artificiala e demult aici. Chiar o folosim. Doar ca in viitorul apropiat, va fi mult mai prezenta in viata noastra. Va prelua sarcini repetitive, dar nu locuri de munca intregi. In plus vor aparea alte posturi pentru care se vor cauta oameni.
bati câmpii , duamna!!
ai înseamnă moartea pasiunii de a învăța.
chatbotii o sa livreze răspunsuri în locul elevilor/ studenților, vor fi un fel de asistenți personali , modelele eficiente vor fi contra cost.
așa visează altman și gates . întreabă i daca nu mă crezi
in spatele ai se afla investitorii care așteaptă profit iar noi vom scoate generații de handicapați. cei cu bani se vor fâțâi cu diplome inutile făcute că chatgpt și vor toca resursele babacilor cei săraci, la sparanghel.
opriți nebunia ecranelor , a chaturilor inteligente și cursa asta inutilă a digitizării , toate făcute pe bani publici !! ne handicapați copiii !
Marea șansă a educației ar fi să nu mai fie Deca in fruntea Ministerului!
Nu ar fi vreo pierdere de inteligență … artificială.
Marea sansa a educatiei sunt locurile de munca pentru absolventi!
AI este marea șansă a educației din România. Ca celor din sistemul educational nu prea le place nu e de mirare. Faptul ca doamna ministru are o atitudine de genul “să vedem, să facem mai întâi altele” e trist pentru viitorul copiilor România. Valul progresului îi va matura pe oponenți însă riscă să afecteze și milioane de copii locali care nu au nicio vină.
Și apoi AI poate sa lucreze singur la clasă, fara noi,nu?
“Inteligenta Artificiala” ii ca si o raie,
Te mananca si-n calcaie!