Reprezentanții Ministerului Educației “încă se țin tari” în ceea ce privește propunerile referitoare la examenul de admitere în clasa a IX-a, la colegiile naționale, conform proiectului de Lege a învățământului universitar, a spus pentru Edupedu.ro Iulian Cristache, președintele Federației părinților, după discuțiile avute miercuri pe tema amendamentelor la lege propuse de organizație. El a precizat că, pe de altă parte, în cazul bacalaureatului “se pare că vor accepta ca proba de limba română să fie de sine stătătoare”.
- Ministerul a avut, miercuri, consultări cu Federația asociațiilor de părinți, care a anunțat că a depus nu mai puțin de 105 amendamente la proiectul de lege a Învățământului preuniversitar – vezi detalii despre acestea. Ministrul Sorin Cîmpanu spusese, la sfârșitul săptămânii trecute, după un val de critici și amendamente legate de aceste teme, că examenele de admitere la colegiile naționale și chestiunea limbii române la Bacalaureat sunt “subiecte deschise”.
Potrivit lui Iulian Cristache, discuțiile au vizat o serie de amendamente-cheie, având în vedere că totalul era prea mare pentru timpul restrâns. “Am intrat direct pe admitere, bacalaureat, consiliile de administrație – pentru că acolo societatea civilă pierdea majoritatea, nu mai avea 51%, avea 49% (…) Ne interesa în primul rând mandatul de reprezentare primit prin sondajul pe care l-am făcut: admiterea și bacalaureatul.”.
Iulian Cristache:
- “La partea de bacalaureat, se pare că vor accepta ca proba de limba română să fie de sine stătătoare, ceea ce e un plus din punctul nostru de vedere. A rămas să se gândească la proba profilului – am solicitat ca și aceasta să fie obligatorie.”
- “Pe partea de admitere, ei încă se țin tari. Am venit fiecare cu argumentele noastre. Fără a avea ceva împotrivă în cazul elementelor de performanță și de selecție, cum își doresc aceste colegii, noi am mers foarte mult pe partea de echitate, că va fi lipsă de transparență și că avem experiența neplăcută de la examenele de clasa a V-a. Văd că se țin încă tari. Nu au spus nici că vor lua în considerare, nici că nu, dar cel puțin după cum au decurs lucrurile e clar că nu vor să renunțe la admitere. (…) Acest examen de admitere nu reprezintă o selecție la vârf, ci reprezintă o segregare în rândul copiilor și reduce posibilitatea acelor copii din mediul rural sau urban să acceadă la aceste colegii fără să facă meditații cu profesorii din aceste colegii. În acest moment, vor avea acces într-un procent de 100% doar elevii care fac meditații cu acești profesori din colegii. Doamne ferește ca subiectele să fie făcute tot de către ei, pentru că ar însemna că meditațiile făcute cu acești profesori să se dubleze efectiv ca sumă.”
El a precizat că “vom mai avea întâlniri restrânse pe vocațional, pe învățământul incluziv – pentru că acolo am cerut rescrierea completă a tot ceea ce înseamnă învățământ incluziv. Ne vom întâlni săptămâna viitoare inclusiv pe amendamentele pe care nu am apucat să le dezbatem, cele referitoare la tehnică legislativă și armonizare.”
Citește și:
DOCUMENT Examenul de admitere la colegiile naționale să nu mai fie prevăzut în lege, Limba română să rămână probă distinctă la Bacalaureat, capitolul privind educația specială să fie rescris integral, să existe criterii clare pentru burse, cere Federația părinților / Organizația a depus 105 amendamente la proiectul Legii învățământului preuniversitar
Examenele de admitere la colegiile naționale și chestiunea limbii române la Bacalaureat sunt “subiecte deschise”, reafirmă ministrul Cîmpeanu, după valul de critici și amendamente legate de aceste teme. El invocă și o a treia posibilă probă în cadrul examenelor de la Colegii
Foto © Andreaobzerova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.