Secretarul de stat Sorin Ion susține că o măsură inclusă în proiectul Legii învățământului preuniversitar se referă la meditațiile care ar urma să fie mutate la școală, după cum a declarat la Digi24. „Una din măsurile pe care le prevede proiectul legii învățământului preuniversitar este (…) că încercăm să mutăm această pregătire suplimentară sau meditații, cum ne place să le spunem, la școală”, a spus acesta. Astfel, ar urma să fie adăugate în norma didactică până la 4 ore pe săptămână, potrivit secretarului de stat. Cu toate acestea, legea actuală prevede ca pot fi adăugate în norma didactică 2-3 ore pentru pregătirea remedială sau pentru cea de performanță.
„Măsura este bine definită, pentru că norma profesorului, care actualmente este alcătuită doar din ore de predare-evaluare, poate fi compusă și din ore de pregătire suplimentară pentru elevi: fie pregătire remedială, fie pregătire de excelență. Și asta nu e deloc neglijabil, că vorbim până la aproape un sfert de normă. Vorbim de 4 ore pe săptămână din 18 (care – n. red.) pot constitui ore care actualmente la școală nu se plătesc”, a spus secretarul de stat.
În proiectul Deca apare că în norma didactică pot fi incluse „ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobată de Ministerul Educației și ore de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și ore de învățare remedială, fără a depăși o jumătate de normă de predare-învățare-evaluare, cu menținerea drepturilor salariale.”
Art. 202 – „(6) Pentru pregătirea remedială sau de stimulare a excelenței didactice se pot aloca în norma didactică de predare până la 4 ore.”
Pentru pregătirea remedială sau pentru pregătirea de performanță se pot aloca în normă 2-3 ore, prevede Legea Educației Naționale 1/2011, la art. 262 alin. (4^1).
Tot în actuala lege este menționat că orele de învățare remedială și cele de pregătire pentru evaluări nu pot depăși o jumătate de normă de predare-învățare-evaluare.
”Sorin Ion: Foarte multă lume a criticat admiterea computerizată, iar examene de admitere la liceu au fost cerute de societate, acea societate care acum se teme de ele. Scopul nostru principal este să oferim educație în școală, chiar și programele suplimentare pe care astăzi le denumim „meditații” să se desfășoare în școală. (…)
Moderator: Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, este alături de noi. Mulțumesc pentru asta! Vă rog tare mult, domnule secretar de stat, să ne lămuriți în privința acestei idei: admitere la liceu, două examene chiar la liceele la care este concurență. Cum se va face această repartizare a elevilor? Ce se va întâmpla cu elevii care au dat Evaluarea Națională, dar nu reușesc, de exemplu, la acest examen.
Sorin Ion: Am să vă răspund la întrebare, dar cred că e corect întâi să vedem puțin legea în ansamblul ei, pentru că foarte puțină lume citește tot textul de lege, e adevărat că este și foarte lung, dar una din măsurile pe care le prevede proiectul Legii învățământului preuniversitar este – ceea ce spuneam și mai devreme în intervenția înregistrată – că încercăm să mutăm această pregătire suplimentară sau meditații, cum ne place să le spunem, la școală. Măsura este bine definită, pentru că norma profesorului, care actualmente este alcătuită doar din ore de predare-evaluare, poate fi compusă și din ore de pregătire suplimentară pentru elevi: fie pregătire remedială, fie pregătire de excelență. Și asta nu e deloc neglijabil, că vorbim până la aproape un sfert de normă. Vorbim de 4h pe săptămână din 18 (care – n. red.) pot constitui ore care actualmente la școală nu se plătesc.
Eu sunt profesor de matematică, am făcut pregătire cu elevii toată viața mea, fără a fi plătit suplimentar. Iată că legea îndreaptă cumva acest lucru și încearcă să mute meditațiile acestea la școală.
Moderator: Ce nu înțeleg atunci părinții, domnule secretar de stat? Dvs. spuneți că se rezolvă această problemă a meditațiilor, părinții văd exact invers lucrurile. Ei cred că, din contră, vor trebui să își pregătească copilul la mai multe materii.
Sorin Ion: Am să continui raționamentul. În al doilea rând, toată lumea spune că există în acest moment un fenomen al meditațiilor, dar, în aceeași măsură, vrem să păstrăm sistemul actual, ceea ce e cumva o contradicție, adică ceva merge, dar totuși nu merge. Nu există o coerență aici în logică. Introducerea examenelor de admitere aș putea spune că este un prim pas pentru a îndrepta trei lucruri, după părerea mea. Primul lucru este că la școală învățăm nu doar la două materii, așa cum, din păcate, se întâmplă în ultimii ani, când scopul principal al gimnaziului este să înveți la limba română și la matematică, pentru că știi că la sfârșitul celor patru ani vei susține un examen. Și cumva se denaturează esența învățământului de cultură generală. Un al doilea argument: este un prim pas către o mai bună orientare școlară a elevului și mă bucur că invitatul dvs. de mai devreme, Vlad, sper că am reținut bine, ne-a spus că în Marea Britanie se dau examene și la zeci de materii pentru a intra la liceu.
Moderator: Doar că nu sunt materii obligatorii, sunt materii pe care și le alege elevul, adică își alege cumva cariera încă din acest punct.
Sorin Ion: Asta va face și în accepțiunea proiectului de lege. Își va alege două din materiile la care vrea să susțină examen sau acea specializare la care se dă examen la materiile lui preferate și, în felul acesta, se obține o mai bună orientare școlară. Evident că nu rezolvă problema în totalitate. Suntem conștienți că fenomenul meditațiilor nu o să dispară peste noapte, dar iată sunt pași importanți.
Moderator: Interdicțiile pentru profesorii care meditează copiii de la clasă, elevii de la clasă. Țineți la ele, rămân în vigoare? Ele merg până la desfacerea contractului de muncă, am văzut.
Sorin Ion: Articolul care prevede interdicția meditației cu elevii de la clasă este în proiect, va rămâne în proiect, cu siguranță, ținem la el. V-aș mai da un argument pentru acest mod de a repartiza copiii la liceu. Nu spun de ceea ce am mai spus cu alte ocazii că a fost foarte multă vreme criticat sistemul computerizat, că vezi doamne, ne repartizează un calculator, dar gândiți-vă că elevul dă două examene care-i vor marca următorii patru ani din viață și poate toată viața și că, într-una din cele două zile de examen, are o zi proastă, ia o notă mai mică și în niciun caz nu-și mai atinge obiectivul. Am mai spus-o, o să repet: examenul de admitere poate constitui o a doua șansă pentru un elev care are anumite aspirații de a și le împlini. Deci, iată sunt argumente care, în viziunea Ministerului Educației, susțin modul de admitere.
Moderator: Procentul de 60% în funcție de ce a fost ales, care a fost criteriul? De ce 60% și nu 80%, 100%, 20%?
Sorin Ion: Aici este discutabil. În primul rând, procentul inițial, în prima variantă a legii, era de 90%. E adevărat că au existat mai mari critici decât acum, pe 90%. Undeva trebuia să existe o limită și este limită maximă. Dacă liceu decide să scoată la concurs 25% dintre locuri, este liber să o facă. Ultimul argument pe care îl susțin aici este o mai mare autonomie a școlilor, lucru care iarăși este cerut de cel puțin 30 de ani sau mai bine de 30 de ani de când eu lucrez în sistemul de învățământ”.
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
10 comments
S-a inecat invatamintul cu informatii de proasta calitate nenorociti copii cu o gramada de ore fara sens si directie doar ca cineva sa aiba servici.Ce veti face cu nedidacticul ? Ii puneti sa faca foc non-stop la cazane? transportul cum va fi? mai angajati manageri de transport? in rural .Ca ore suplimentare nu sint.Pe bune avem in minister numai imbecili?Copii nu mai au copilarie tot sistemul e facut pentru unii angajati nu pentru copii care sint materi prima si cei mai importanti.Totul e facut pentru orgoliile unor nesmtiti care au ajuns in aceste functii pe linie de partid.A introduce materii ca perioada comunista ca sa faceti ce? A-ti facut parte dintre comunisti multi si acuma vreti sa aratati ce?
vor pune aceste ore în catedrele titulariloe, vor angaja ca titulari alți profesori, vor plăti mai mult și după 1 an sau maxim 2 se intră în restrângere de activitate. Din ecperiența anilor( vreo 35 la catedră) cele mai grozave dosare sun ale celor care nu fac mare scofală la ore. Ei fac toată ziua proiecte și activități. Cine are de corectat lucrările copiilor ( în anii terminali este mult de corectat) nu mai are timp de desene pe asfalt și alte chestii de acest gen. Mare propunere! Să ne ajute Dumnezeu că din partea altora….numai lucruri bune se pregătesc pentru profesori!
Asa da! Ca oricum alea 4-6 ore/ zi au ajuns sa fie facute ,,altfel” si loazele nu prea acumuleaza nimic. Deci cine vrea si ceva scoala cat de cat si nu numai ,,diplome aducatoare de bunastare” sa-si inroleze copilul la meditatiile organizate de stat. 4-6 ore altfel iar apoi 2-3 ore de ,,aprofundare macar a notiunilor elementare” la meditatii. Iar daca banii pe ,,meditatii” vor veni de la ,,buget” va fi impacata si capra si varza. ,,Profii” ca nu mai sunt platiti de apartinatori iar apartinatorii ca nu mai marca banu’ din buzunar. Stiut fiind ca majoritatea poporenilor inca n-au priceput in cei peste 30 ani de capitalism de la cine se aduna malaiul pt. a se forma bugetul. Astfel cei din jurul ,,meditatiilor” nu se vor mai simti ,,ca-n sanul unui bordel”.
Multi profesori nu și fac orele care sunt în norma,dar orele suplinite nici atât,că sunt obosiți.Oricum profesorii care predau discipline lb.romana,matematica……discipline evaluate unde sunt necesare meditațiile refuza orele suplinite de la școală.Acasa au 3-4-5-6 elevi în medie 120-600 lei pentru 2 ore neimpozabili,așa că cine face o ora cu 80 lei net cu 15-20 elevi.
Fac ore suplimentare cu elevii claselor terminale în fiecare săptămână, câte 2 ore. Nu sunt incluse în norma didactică, nu sunt plătite. Este muncă voluntară. Dacă nu știți ce se întâmlă în școli, nu înțeleg comentariile răutăcioase.
Unii dintre elevi ( mai ales cei care ar avea nevoie de explicații în plus) nici nu vin…..
Compara mere cu pere, la meditatie sunt 2-5 elevi iar in clasa sunt 30 de elevi. Daca profesorul la clasa nu isi face treaba la clasa, te bazezi tot pe el sa te pregateasca pentru examen?
Doamna doctor si contabilul rezolva problema meditatiilor lol. Chiar daca ar rezolva-o printr-o minune ramane discriminarea pe care vor s-o legalizeze.
Solutia pe termen lung este sa se renunte la examene. Pe termen scurt e nevoie de o reforma serioasa. Dar cine s-o faca? Contabilul? Doamna doctor? Ei fac reforma pentru partide nu pentru scoala.
“se denaturează esența învățământului de cultură generală”…. pai nu tot voi ati facut asta? Liceul era despre cultura generala. Dar ati bagat, de ex, la profil mate-info cu cate 6-7 ore de info pe saptamana si prin urmare jumatate de ora desen/muzica pe saptamana, geografie, istorie cate 1 ora pe saptamana. Nu toti de la mate-info ajung informaticieni, de ce ii chinuiti? Si chiar daca s-ar duce pe informatica mai exista si o facultate de informatica, nu trebuie sa le luati painea.
Acum scadeti varsta, cultura generala sa se invete in gimnaziu… la 10-14 ani va asteptati ca un copil sa stie exact ce vrea sa faca cu viata lui. Va asteptati ca un copil de 14 ani sa poata gestiona fizic si emotional atatea examene si atata presiune.
Eu la 14 ani ma astept ca al meu copil sa mai aiba timp sa iasa in parc cu trotineta, sa se mai dea cu sania, nu sa stea ca un soarece de biblioteca printre carti sa nu vada lumina zilei.
Si cum organizati pregatirea suplimentara la scoala, in conditiile in care se invata in 2 schimburi, iar clasele de gimnaziu invata dupa-amiaza pana pe la 6-7?
Pe hartie cum au fost și orele remediale .