Ministerul Educației spune după analiza rezultatelor de la simularea Evaluării Naționale: „Calibrarea variantelor de subiecte să fie îmbunătățită, astfel încât să crească relevanța acestei evaluări naționale”, potrivit unui comunicat de presă. Recent, secretarul de stat Sorin Ion spunea însă că subiectele la matematică sunt „așa cum trebuie să fie niște subiecte la un examen național”. Și ministra Ligia Deca spunea despre subiectele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că subiectele au fost echilibrate.
- Edupedu.ro a cerut Ministerului Educației să precizeze componența grupului de profesori specialiști care a analizat rezultatele simulării. Când vom primi un răspuns îl vom publica.
„Calibrarea variantelor de subiecte să fie îmbunătățită, astfel încât să crească relevanța acestei evaluări naționale“. Este concluzia la care a ajuns un grup de lucru format din profesori de specialitate care „a identificat elementele care pot îmbunătăți proiectarea variantelor de subiecte pentru examen”, spune Ministerul Educației. Concluzia vine în urma unei analize pe care a făcut-o grupul de lucru pe baza rezultatelor simulării examenului, pe itemi.
„Conform CNPEE, în urma analizării rezultatelor obținute la nivel național în urma simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, atât la Limba și literatura română, cât și la Matematică, grupul de lucru compus din profesori de specialitate a identificat elementele care pot îmbunătăți proiectarea variantelor de subiecte pentru examen, astfel încât ponderea itemilor satisfăcător/bine/foarte bine performați (itemi de succes) să crească în economia testului, iar calibrarea variantelor de subiecte să fie îmbunătățită, astfel încât să crească relevanța acestei evaluări naționale“, se arată în comunicatul de presă al Ministerului Educației.
Invocarea unei calibrări a subiectelor vine după ce secretarul de stat din Ministerul Educației Sorin Ion a spus pe 6 februarie, la Euronews, referitor la subiectele de la proba de matematică, simularea Evaluării Naționale 2024, că sunt „așa cum trebuie să fie niște subiecte la un examen național”. Apoi, câteva zile mai târziu, Sorin Ion a spus din nou într-o declarație pentru Observatornews.ro, că: „Nu ne propunem să dăm subiecte foarte ușoare că să fie toată lumea fericită”.
Și ministra Ligia Deca a spus despre subiectele de la simularea Evaluării Naționale 2024 că subiectele au fost echilibrate, au asigurat atât grad mediu, dar și înalt de dificultate, „să putem avea departajare”. Ministrul Educației a spus că, în ultimii ani, a văzut o inflație de note mari și „trebuie să avem și subiecte care departajează între copiii cu performanță medie și copiii cu performanță înaltă”.
Declarația Ligiei Deca din 8 februarie 2024: „Ceea ce pot să asigur este: 1 – au fost subiecte echilibrate care au asigurat atât, știu eu, grad mediu, dar și înalt de dificultate, să putem avea departajare, iar în cadrul evaluării naționale, filosofia Ministerul Educației a fost întotdeauna că subiectele trebuie să fie pentru nivel mediu. Această filosofie rămâne în picioare. Mă bucur ca, în acest an, am putut organiza aceste simulări odată cu corectură digitalizată, pentru că asta ne permite să vedem care sunt elementele pe care copiii, să zicem, așa, nu s-au putut achita, nu au putut să le rezolve, pentru că mai avem timp să insistăm asupra lor până la Evaluarea Națională. Și doi – cred că ne ajută acest feedback să putem și calibra pentru Evaluarea Națională propriu-zisă”, a punctat Ligia Deca.
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov, remarca într-o analiză punct cu punct a rezultatelor simulării Evaluării Naționale tocmai faptul că anul trecut subiectele au fost la un nivel de dificultate mai mic iar la simularea de acum exercițiile au fost de un nivel adaptate în mod real la clasele a VII-a și a VIII-a.
- Vezi aici analiza completă a itemilor de la Evaluarea Națională pentru absolvenții de clasa a VIII-a
Informații de context
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Un elev din 5 de clasa a VIII-a nu a reușit să rezolve un exercițiu de clasa a II-a privind ordinea operațiilor, arată datele ministerului Educației.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
Patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ crede că este timp “suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date”.
„Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru”, spune profesorul Cătălin Ciupală. Același profesor a remarcat că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.
În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica „greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.
În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.
„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru „stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile „imediate”.
Foto: © Diego Vito Cervo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.