„Informaticienii și laboranții sunt o componentă față de care școlile românești întâmpină foarte mari probleme. (…) Dacă mai adăugăm și nevoia de a lăsa profesorul să se concentreze la ceea ce trebuie să facă profesorul, concluzia este simplă: da, este nevoie de personal auxiliar calificat pentru a putea gestiona această schimbare pe care o dorim a fi radicală din perspectiva infrastructurii școlilor românești”, a declarat Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, la conferința online „Director de viitor”, organizată luni, 11 aprilie, de Edupedu.ro, în parteneriat cu AVE – Asociația pentru Valori în Educație.
Amintim că Ministerul Educației a transmis printr-un comunicat că fiecare sală din România să fie echipată cu tablă inteligentă cu ecran tactil, care să substituie creta și tablele clasice până în 2026, cu 360 de milioane de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Mai amintim că tabla interactivă cu diagonala și camera de videoconferință cu telecomandă sunt echipamente obligatorii în standardele de echipare a oricărei clase, potrivit ordinului ordinului pentru aprobarea standardelor de echipare a unităților de învățământ preuniversitar cu echipamente tehnologice, publicat în Monitorul Oficial. Laboratoarele de informatică vor avea calculatoare pentru fiecare elev, iar SmartLab-urile – imprimante 3D, scanere 3D și ochelari de realitate virtuală.
Sorin Cîmpeanu a fost întrebat cum vor fi școlile sprijinite pentru a desfășura activități de calitate când vor primi echipamentele și tablele inteligente, cine îi va ajuta pe profesori.
Acesta a precizat că pentru formarea profesorilor „avem resurse financiare asigurate” și „important este să putem organiza acest proces”. El a spus că în Programul Național de Redresare și Reziliență este un program pentru formarea directorilor de școli.
„În cadrul PNRR este prevăzut un program de formare și îndrumare pentru managerii și inspectorii școlari, având ca grup țintă tocmai acești directori și directori adjuncți care vor trebui să urmeze un program de formare. Există luată în calcul formarea pentru toți directorii și directorii adjuncți. Important este să identificăm și formatorii, care sunt în măsură să facă eficient acest proces și să nu se restrângă la o parte strict formală, așa cum am văzut, din păcate, de multe ori. Pentru formarea profesorilor, știți foarte bine că avem resurse financiare asigurate. Important este să putem organiza acest proces. La întrebarea dumneavoastră, da, informaticienii și laboranții sunt o componentă față de care școlile românești întâmpină foarte mari probleme.”, a menționat Ministrul Educației.
El a mai spus că „formarea pe nivele intermediare de calificare – nivelul de calificare patru, diplomă de bacalaureat și nivelele de calificare 6, 7, 8 – licență, master, doctorat, avem doar palierul cinci, acei tehnicieni, școlile postliceale. Personalul este deficitar în întreaga societate. Mai mult, din păcate, cred că este deficitar în școli”.
Sorin Cîmpeanu a subliniat nevoia de suplimentare a numărului de posturi: „Da, atâta vreme cât vorbim de 1100 de smart lab-uri, atâta vreme cât vorbim de laboratoare de chimie, fizică, biologie, atât timp cât vorbim de laboratoare de informatică, atât timp cât vorbim și în sălile de clasă de aceste table interactive, table inteligente, care trebuie să funcționeze în toate sălile de clasă. (…) Pentru asta, dacă vrei să vă răspund tehnic, este nevoie de suplimentarea numărului de posturi”.
Acesta a mai vorbit atât despre identificare persoanelor potrivite, cât și despre un parteneriat între Ministerul Educației, inspectoratele școlare și autoritățile locale: „În același timp, este nevoie de identificarea unor persoane potrivite. Până la identificarea unor persoane potrivite, e nevoie de suplimentarea bugetului Ministerului Educației astfel încât direcțiilor județene de învățământ preuniversitar, actualele inspectorate școlare județene, să li se poată repartiza număr de posturi care, și asta trebuie să vă spun, să fie corect gestionat, este vorba de managementul resurselor umane, pentru că avem școli în România, să știți, în care avem câte 25-30 de posturi de personal nedidactic în care avem fochiști în școli care nu mai au centrale proprii, în care avem magazioneri mai mulți într-o școală, care nu are niciun fel de magazie. Deci, e nevoie de o așezare a lucrurilor care se poate face doar în parteneriat între Ministerul Educației, direcțiile județene de învățământ preuniversitar și autorități locale”.
Informații de context
Standardele de echipare a unui laborator de informatică, conform ordinului ce stabilește standardele de echipare:
- Display interactiv (tabla interactivă) 75 inch;
- Suport pentru display interactiv;
- Sistem Desktop + Monitor/Sistem All-In-One/Laptop – pentru fiecare elev + cadru didactic;
- Sistem sunet;
- Multifuncțională;
- Cameră vidoconferință
- Router Wi Fi
- Scaner documente, portabil;
- Microfon ambiental.
Standardele de echipare a unei săli de clasă sunt următoarele:
- Display interactiv (tabla interactivă), 85 inch – obligatorie
- Suport pentru display interactiv;
- Laptop/Sistem All-In-One;
- Sistem sunet;
- Multifuncțională;
- Cameră videoconferință – obligatorie
- Scaner documente, portabil
Standardele pentru echiparea unui Smart Lab educațional:
- display interactiv (tablă interactivă) 75 inch – echipament cu caracter obligatoriu;
- imprimantă 3D monocromă;
- imprimantă 3D policoloră;
- scaner 3D fix;
- robot cu braț multifuncțional;
- kituri robotice pentru începători;
- creion 3D;
- ochelari de realitate virtuală VR/AR;
- cameră videoconferință;
- sistem sunet;
- dispozitive pentru managementul SmartLab-ului, integrabile cu tehnologiile și echipamentele utilizate: Laptop/Desktop + monitor/Sistem All-in-One
Ministrul Educației a declarat în urmă cu două săptămâni că toate clasele vor fi dotate cu table inteligente: „O reformă pe care o apreciez ca fiind radicală este aceea a trecerii de la stilul clasic, cu creta pe tablă, la tabla inteligentă, interactivă. (…) Aceste table interactive pe care le dorim în fiecare clasă din școlile românești nu necesită un proces foarte complicat de utilizare și acele cadre didactice care sunt mai puțin familiarizate încă cu mediul digital vor putea să scrie normal pe acea tablă, exact așa cum scriu și cu creta, având avantajul că ceea ce predau la clasă se poate transfera, știți foarte bine, instantaneu, pe telefoane, tablete, laptopuri pe care le utilizează elevii. Deci, insist asupra acestei reforme, pentru că este o schimbare radicală a școlilor românești.”
- În România sunt peste 138.000 de clase, potrivit ministrului Cîmpeanu.
În privința laboratoarelor de informatică, Sorin Cîmepanu a spus următoarele: „Ministerul Educației a considerat că trebuie să lase o libertate mult mai mare, deoarece diferența între școli este foarte mare. Sunt școli care au laboratoare de informatică și care vor avea nevoie de finanțare doar pentru completarea sau pentru actualizarea nivelului tehnologic și sunt alte școli care nu au deloc laboratoare de informatică. Prin definirea acestor standarde tehnice de echipare, am intenționat să lăsăm libertate școlilor”.
Citește și:
OFICIAL Tablă interactivă cu diagonala de 216 cm, 4K și cameră de videoconferință cu telecomandă – echipamente obligatorii în standardele de echipare a oricărei clase. Laboratoarele de informatică vor avea calculatoare pentru fiecare elev, iar SmartLab-urile – imprimante 3D, scanere 3D și ochelari de realitate virtuală
Foto: © Kantver – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.