Ministerul Educației și Comisia Națională pentru Finanțarea Învățământului Superior nu mai verifică și nu mai controlează instituţiile de învăţământ superior de stat privind orice neconcordanţe în datele raportate – proiect

138 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Ministerul Educației și Comisia Națională pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFÎS) nu mai verifică și nu mai “controlează instituţiile de învăţământ superior de stat privind orice neconcordanţe sesizate în datele raportate”, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică privind metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară, a instituțiilor de învățământ superior de stat din România, pentru anul 2025. Din documentul pus în dezbatere publică lipsesc câteva articole de lege din care reiese că Ministerul Educației și CNFÎS nu mai verifică datele de la instituțiile de învățământ superior, iar acestea din urmă nu mai sunt obligate să ducă la îndeplinire ordinul de ministru.
  • Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS) este forul care recomandă felul în care să fie finanțate universitățile din România.

Documentul privind metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară pe anul 2025 nu mai prevede ca și în anii trecuți ca Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior să îşi asume răspunderea pentru corectitudinea calculelor efectuate sau că Ministerul Educației și CNFÎS notifică, verifică şi/sau controlează instituţiile de învăţământ superior de stat privind orice neconcordanţe sesizate în datele raportate.

Trei articole au dispărut complet din documentul care reglementa anul trecut metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază, iar unul a fost modificat. Cele trei articole care nu se mai regăsesc acum în proiect sunt:

ART. 2 „Instituţiile de învăţământ superior de stat îşi asumă răspunderea pentru corectitudinea datelor transmise”.

ART. 3 „Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior îşi asumă răspunderea pentru corectitudinea calculelor efectuate conform anexei şi notifică Ministerului Educaţiei eventualele neconcordanţe sesizate”.

ART. 4 „Ministerul Educaţiei şi Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior notifică, verifică şi/sau controlează instituţiile de învăţământ superior de stat privind orice neconcordanţe sesizate în datele raportate”.

Un alt articol a fost modificat astfel încât instituțiile de învățământ superior nu mai fac parte dintre instituțiile care duc la îndeplinire ordinul de ministru.

Metodologia pentru 2025 – proiect

Sursa: edu.ro

Din ordinul de ministru emis pe anul trecut, nr. 6901/2023 privind aprobarea Metodologiei de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară lipsesc acum 4 articole. Le găsiți încadrate cu roșu în imaginea de mai jos.

Atribuțiile CNFÎS, potrivit legii Educației nr. 198/2023

CNFIS are următoarele atribuții principale:

a) propune metodologia de finanțare a instituțiilor de învățământ superior și stabilește anual costul mediu per student echivalent pe cicluri și domenii de studii, inclusiv pentru învățământul superior dual;

b) verifică periodic realizarea proiectelor de dezvoltare instituțională și eficiența gestionării fondurilor publice de către instituțiile de învățământ superior;

c) propune Ministerului Educației măsuri pentru finanțarea complementară a instituțiilor de învățământ superior, pe bază de proiecte instituționale;

d) prezintă anual Ministerului Educației un raport privind starea finanțării învățământului superior și măsurile de optimizare ce se impun. Acest raport este public;

e) îndeplinește orice alte atribuții pentru sprijinirea activității Ministerului Educației în domeniul său de competență.

Componența actuală a Comisiei, potrivit Ordinului de Ministru nr. 6271/2023

Prof. univ. dr. Silviu – Mirel PIȚURU – Preşedinte 
Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București

Prof. univ. dr. Vasile VÎNTU – Vicepreşedinte 
Universitatea de Ştiinţele Vieţii “Ion Ionescu De La Brad” din Iași

Conf. univ. dr. Alina – Claudia PETRESCU – NIȚĂ – Vicepreşedinte 
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie “Politehnica” București

Prof. univ. dr. Carmen BUZEA – Membru Birou CNFIS
Universitatea “Transilvania” din Brașov

Conf. univ. dr.  ing. Simona CARAIMAN – Membru Birou CNFIS
Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iaşi

Prof. univ. dr. Adina – Bogdana CREȚU – Membru Birou CNFIS
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L.Caragiale” București

Prof. univ. dr.  ing. Gabriel – Valentin BENDEA
Universitatea din Oradea

Prof. univ. dr. Bálint MARKÓ
Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Prof. univ. dr. Dan DEDIU – SANDU
Universitatea Națională de Muzică din București

Conf. univ. dr. Dan – Gabriel DUMITRESCU
Academia de Studii Economice din București

Prof. univ. dr. Eugen – Cosmin ENACHE
Universitatea de Vest din Timișoara

Prof. univ. dr. Dan – Tudor LAZĂR
Universitatea „ Babeș-Bolyai ” din Cluj-Napoca

Prof. univ. dr. Ionel MANGALAGIU
Universitatea „ Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Conf. dr. arh. Simona – Elena MUNTEANU
Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu” din București

Prof. univ. dr. Daniel MUREȘAN
Universitatea de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca

Prof. univ. dr. Bogdan – Costin MURGESCU
Universitatea din București

Prof. univ. dr. ing. Sorin MUȘUROI
Universitatea “Politehnică” Timișoara

Prof. univ. dr. Mihai PĂUNESCU
Școala Națională de Studii Politice și Administrative

Prof. univ. dr. Gabriela PRELIPCEAN
Universitatea “Ștefan Cel Mare” din Suceava

Prof. univ. dr. ing. Dan SELIȘTEANU
Universitatea din Craiova

Prof. univ. dr. Răzvan – Ionuț TEODORESCU
Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București

Prof. univ. dr. Andrei TERIAN – DAN
Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu

Conf. univ. dr. Raluca – Andreea TRANDAFIR
Universitatea “Ovidius” din Constanța

DOCUMENT Proiectul de ordin privind metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară, a instituțiilor de învățământ superior de stat din România, pentru 2025

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Colegiul Pedagogic “Vasile Lupu” din Iași, aflat într-o clădire cu risc de prăbușire la cutremur, unde părinții au protestat când elevii au fost relocați, inclus în programul guvernamental de consolidare alături de alte 9 școli – LISTĂ

Au fost aprobate alte 9 școli și licee din Dolj, Constanța și Iași pentru reabilitare prin programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, potrivit unui comunicat de…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre cele peste 800 de școli în șantier la începutul anului școlar: „Toți copiii încep luni școala în format fizic” / Încă se fac verificări dacă spațiile găsite la nivel local sunt și adecvate

„Toți copiii încep luni școala în format fizic. Trebuie găsite soluții pentru ca toți copiii să meargă fizic la școală”, a spus ministra Educației, Ligia Deca, într-un briefing de presă…
Vezi articolul

Ministerul Educației „regretă eroarea”, după ce a transmis presei un raport din care puteau fi aflate numele copiilor implicați în cazurile de violență de la Școala Titulescu / Instituția face apel la jurnaliști să nu publice datele care ar putea duce la identificarea persoanelor din raport

Ministerul Educației vine cu precizări în cazul expedierii către presă a unui document care conținea datele copiilor minori implicați în cazul de violență și abuz sexual de la Școala Gimnazială…
Vezi articolul

Cinci „categorii de profesori” identificate de președinta ARACIP, agenția care evaluează, acreditează și autorizează școlile / Mariana Dogaru: În momentul în care gândim generalități ce duc mai degrabă la etichetare, nu avem cum să obținem rezultate

Într-un mesaj publicat pe Facebook, președinta ARACIP, Mariana Dogaru, susține că dacă „gândim generalități ce duc mai degrabă la etichetare, nu avem cum să obținem rezultate”, în contextul dezbaterii create…
Vezi articolul