Ministerul Educației și Cercetării „va identifica rapid soluții alternative de finanțare”, dacă cele trei campusuri școlare rurale de aproape 30 milioane euro nu vor fi finalizate până pe 30 iunie 2026, adică nu vor putea accesa finanțarea PNRR, transmite ministerul la solicitarea Edupedu.ro.
- Investiția în campusurile școlare rurale a fost singura propusă pentru eliminarea din PNRR de către Ministerul Educației, deși ministrul Daniel David a anunțat intenția de a pilota în ele măsuri pentru ca elevii de la sate să aibă „aceeași șansă” ca cei din urban, potrivit unui document de lucru consultat de Edupedu.ro.
La începutul anului 2024, Ministerul Educației a lansat un apel pentru construirea a trei campusuri școlare rurale de aproape 30 milioane euro pentru a reduce decalajul educațional major dintre mediul rural și cel urban, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Situația din martie 2025: lucrările propriu-zise nu au început la niciunul dintre campusuri, iar România riscă penalități de aproape 30 milioane euro, dacă proiectele nu vor fi finalizate până pe 30 iunie 2026, potrivit unui document de lucru consultat de Edupedu.ro.
Astfel că Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației și Cercetării clarificări cu privire la situația campusurilor școlare rurale, dacă se va continua investiția prin PNRR sau nu și ce planuri are ministerul pentru ele.
„Sistemul educațional rural din România se confruntă cu provocări semnificative și are nevoie de oportunități de dezvoltare. Prin urmare, dacă proiectele finanțate prin Investiția I12 nu se vor încadra în termenul de finalizare prevăzut în documentele programatice, respectiv 31 iunie 2026, consecința fiind că nu vor putea accesa finanțarea PNRR, Ministerul Educației și Cercetării va identifica rapid soluții alternative de finanțare”, conform răspunsului transmis Edupedu.ro.
Clarificările ministerului Educației și Cercetării privind campusurile școlare rurale finanțate prin PNRR
„Pilonul VI PNRR: Politici pentru noua generație vizează combaterea accesului limitat la educație, înainte și după învățământul obligatoriu, în special în ceea ce privește educația timpurie, crearea unei infrastructuri de calitate, a unui sistem de educație echitabil și a unor servicii esențiale privind oferta educațională, atât în mediul urban, cât și în mediul rural, necesare în creșterea calității vieții generațiilor viitoare.
Obiectivul Investiției 12 îl constituie creșterea accesului elevilor din zonele cu declin demografic la educație de calitate prin accesul la consorții școlare rurale moderne, care să consolideze mediul educațional rural. Această investiție se adresează elevilor din sate și municipalități mici, în vederea îmbunătățirii accesului acestora la o educație de calitate în cadrul unor campusuri moderne din școlile rurale.
În vederea asigurării calității educației și a optimizării gestionării resurselor, unitățile de învățământ de stat, particulare și confesionale și autoritățile administrației publice locale pot decide înființarea consorțiilor școlare, în baza unor acorduri de parteneriat între unitățile de învățământ, prin care asigură, în principal, mobilitatea personalului între unitățile membre ale consorțiului și utilizarea în comun a resurselor materiale ale unităților de învățământ din consorțiu.
Obiectivul apelului „Schemă de granturi pentru consorții școlare rurale” îl reprezintă acordarea de granturi pentru construirea și dotarea infrastructurii a trei campusuri școlare rurale, fiecare dintre acestea asigurând suportul necesar desfășurării actului educațional pentru minimum 300 de elevi/copii din unitățile administrativ-teritoriale limitrofe.
Fiecare consorțiu școlar rural va primi un grant pentru construirea de noi clădiri eficiente din punct de vedere energetic, respectiv infrastructură școlară, constând în spații de învățământ, fiecare cu o capacitate cuprinsă între 300-1500 de locuri, inclusiv spații pentru activități de tip SDS, baze sportive (săli și terenuri de sport), spații pentru ateliere de practică, laboratoare, spații pentru desfășurarea activităților nonformale, bucătărie și spații de cazare pentru elevi etc
Calendarul apelului a fost următorul:
- 15 martie: Ministerul Educației lansează apelul pentru schema de granturi privind consorțiile școlare rurale, cu o alocare totală de 29.970.000 de euro.
- 11 iulie: Ministerul Educației publică lista intermediara a proiectelor selectate.
- 26 iulie: Publicare lista finală a proiectelor admise la finanțare:
- Comuna Cudalbi (Galați)
- Comuna Runcu (Gorj)
- Prundu Bârgăului (Bistrița-Năsăud)
- Maramureș – rezervă
- Comuna Cilibia-rezervă
- Comuna Calvini-rezervă
- Asociația Gal Sucevița Putna-rezervă
Având în vedere fondurile rămase pentru apelul de proiecte, a fost aprobat la finanțare si al 4-lea proiectul pentru Campus Maramureș Nord, în ordinea punctajelor acordate.
- 26 septembrie: Semnarea contractului de finanțare pentru campusul din Runcu (Gorj).
- 7 octombrie: Semnarea contractului pentru campusul Prundu Bârgăului (Bistrița-Năsăud).
- 9 octombrie: Semnarea contractului pentru campusul Maramureș Nord (Giulești, Maramureș).
- Contractul pentru campusul din comuna Cudalbi nu a fost semnat din lipsa documentelor necesare pentru încheierea acestuia.
Campusul rural din comuna Runcu se adresează unui număr de 352 de copii, va cuprinde un număr variat de săli dedicate activităților didactice astfel: 17 săli de clasă cu dublă funcționalitate (active pentru programul SDS), două laboratoare de informatică, două săli multifuncționale, un laborator de fizică/chimie, un laborator de biologie, bibliotecă-sală de lectură, 3 cabinete școlare. Consorțiul permite maximizarea utilizării resurselor, îmbunătățirea ofertei educaționale și adaptarea la schimbările demografice.
Investiția în infrastructură educațională modernă și accesibilă este esențială pentru a asigura că toți copii din Runcu și Stănești au acces la educație de calitate, contribuind la scăderea declinului demografic actual în teritoriu.
Proiectul „Consorțiu școlar rural Valea Bârgăului” are o structură complexă, integrată, propunând dezvoltarea unui campus scolar rural modern în jurul Liceul Teoretic „Radu Petrescu” din Prundu Bârgăului. Această unitate de învățământ are în componență structuri pe toate nivelurile de învățământ preuniversitar (de la preșcolar până la nivel liceal și școală profesională), constituind astfel un punct important de educație și dezvoltare pentru întreaga microregiune (compusă din comunele Tiha Bârgăului, Bistrița Bârgăului, Prundu Bârgăului și Josenii Bârgăului). De altfel, este și singurul liceu de pe Valea Bârgăului, astfel că o parte însemnată a elevilor din comunele limitrofe sunt școlarizați în cadrul acestuia.
Capacitatea în Campusul de la Prundul Bârgăului este de 710 locuri și va curpinde o zonă de HUB educațional cu 14 spații pentru desfășurarea activităților educaționale, un atelier de practică tehnologică, un atelier de robotică, un cabinet de biologie, un laborator de informatică și 4 ateliere pentru activitățile SDS. De asemenea, bucătăria și sala de mese prevăzute în cantina școlară constituie un spațiu multifuncțional didactic în care se desfășoară și activitatea de practică tehnologică pentru clasele învățământului profesional pentru calificarea de bucătar, cuprinsă în Planul de sustenabilitate.
Proiectul „Dezvoltarea Consorțiului Școlar Maramureș Nord, construirea și dotarea campusului școlar Maramureș Nord” vine in intampinarea nevoii de a crea acces pentru copii la activități educaționale în afara curriculei școlare. Acesta va deservi nevoile educaționale ale comunităților locale din satele aparținătoare comunelor Giulești și Ocna Șugatag la standarde imposibil de asigurat într-un mod eficient economic în sate, în sensul numerelor reduse de efective școlare și a lipsei de resurse financiare.
Grupul-țintă vizat este de 667 elevi, iar în cadrul campusului școlar cel puțin 30% din suprafață va fi ocupată de spații precum laboratoare de informatică, de științe, multidisciplinare, cabinete școlare dedicate disciplinelor din planul de învățământ, cabinete de asistență psihopedagogică, ateliere de practică, săli de sport, săli destinate activităților extracurriculare, spații de lectură.
Toate proiectele aprobate spre finanțare răspund cerințelor prevăzute în Ghidul solicitantului, fiind zone cu un declin demografic accentuat și vizând elevi provenind din zone rurale izolate și defavorizate.
Sistemul educațional rural din România se confruntă cu provocări semnificative și are nevoie de oportunități de dezvoltare. Prin urmare, dacă proiectele finanțate prin Investiția I12 nu se vor încadra în termenul de finalizare prevăzut în documentele programatice, respectiv 31 iunie 2026, consecința fiind că nu vor putea accesa finanțarea PNRR, Ministerul Educației și Cercetării va identifica rapid soluții alternative de finanțare.”