Într-un mesaj trimis de Ministerul Educației Naționale către Edupedu.ro, instituția admite faptul că articolul “Fake News de la ministrul Educației. Ecaterina Andronescu repetă obsesiv că 36% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională anul trecut. Cifrele sunt false”, publicat pe 22 ianuarie, semnalează o situație corectă. Ministerul face astfel clarificări în care menționează că cifrele la care se referea de fapt ministrul Ecaterina Andronescu erau legate de rezultatele de la Evaluarea Națională 2018, proba de Matematică. Ecaterina Andonescu nu a menționat niciodată acest aspect, deși a vehiculat de nenumărate ori datele respective, în aproape fiecare apariție televizată de la momentul numirii ca ministru, până acum.
Iată mesajul primit de Edupedu.ro, semnat de Biroul de Presă al Ministerului Educației Naționale:
“Având în vedere articolul publicat pe Edupedu.ro, în data de 22 ianuarie, Ministerul Educației Naționale face următoarele clarificări:
Informație prezentată pe edupedu.ro: „Avem şcoli în care nu ia niciun elev Bacalaureatul sau sunt foarte mulţi elevi care nu iau cinci la Evaluarea din clasa a VIII-a. (…) Lucrul care m-a îngrijorat a fost rezultatul elevilor în 2018. 55.000 de elevi nu au luat măcar cinci la Evaluare”.
Clarificare MEN: Conform datelor oficiale, prezentate de MEN, la Evaluarea Națională din anul 2018:
– din 150.603 candidați înscriși s-au prezentat 142.847 de elevi;
– 55.080 de elevi nu au obținut nota cinci la proba de Matematică (adică 36,57% din elevii înscriși).”
În acest mesaj primit de la Ministerul Educației, instituția justifică folosirea acestor cifre de către ministrul Andronescu. Reprezentanții Biroului de presă susțin că ministrul ar fi avut un scop nobil, obținerea unui buget mai mare pentru Educație.
“Precizăm că prin prezentarea acestor cifre, ministrul Ecaterina Andronescu a urmărit să tragă un semnal de alarmă cu privire la evoluția nefavorabilă a învățământului românesc și implicit la necesitatea de a prioritiza și crește bugetul alocat Educației, precum și de a analiza cauzele acestei evoluții nefavorabile și de a identifica soluțiile pentru creșterea calității sistemului educațional,” se arată în mesajul primit de Edupedu.ro.
Edupedu.ro a semnalat în articolul citat faptul că în aproape toate emisiunile televizate în care a fost invitată și despre care există informații publice (știri, transcript, înregistrări video sau audio), ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a folosit cifre care nu aveau legătură cu date oficiale prezentate pe site-ul instituției pe care o conduce, edu.ro, despre Rezultatele de la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a, 2018.
Concret, pe 8 decembrie 2018, la scurt timp după ce fusese numită ministru al Educației, Ecaterina Andronescu a vorbit în cadrul unui eveniment la Politehnică. ”Avem şcoli în care nu ia niciun elev Bacalaureatul sau sunt foarte mulţi elevi care nu iau cinci la Evaluarea din clasa a VIII-a. (…) Lucru care m-a îngrijorat a fost rezultatul elevilor în 2018. 55.000 de elevi nu au luat măcar cinci la Evaluare. Cum putem accepta ca aceşti elevi pot merge mai departe şi pot finaliza liceul când ei nu au luat cinci la Evaluarea din clasa a VIII-a”
În ajunul noului an, pe 30 decembrie 2018, Ecaterina Andronescu spunea într-o emisiune de televiziune următoarele: “Mă uit la rezultatele pe care le au elevii noştri, şi la examenul de finalizare a ciclului gimnazial de la clasa a VIII-a să avem peste 36% de elevi care nu iau nota 5,00, nu avem cum să nu tragem un semnal foarte serios de alarmă, ceva trebuie să facem acolo”
Pe 2 ianuarie, într-o altă emisiune, la alt post, Ecaterina Andronescu spunea aceleași cifre, dintr-o suflare: ”Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în 2018 la clasa a VIII-a, adică am avut 36% dintre copii care nu au luat nota 5 la examenul de Evaluare Națională și am avut spre 40% cei care nu au promovat examenul de Bacalaureat, ceea ce ne nemulțumește.”
Pe 19 ianuarie 2019, într-o vizită la Constanța, le spune profesorilor de la Universitatea Ovidius următoarele: Dacă o promoție avea în 2001, când am făcut proiectul de informatizare a repartizării elevilor de gimnaziu în liceu, 259 de mii de elevi, acum avem 150 de mii. Din cei 150 de mii care au dat evaluarea după clasa a opta, în anul 2018, 55 de mii, adică 36%, au luat note mai mici de 5.
Duminică seara, 20 ianuarie, invitată la Digi24, Ecaterina Andronescu a avut aceeași argumentație: ”Ajungem la clasa a VIII-a şi constatăm că nu ştiu să scrie bine, să calculeze bine şi că 36% nu sunt în stare să ia 5 la evaluarea de clasa a VIII-a”.
Cifrle oficiale, publicate de Ministerului Eucației (pe care Ecaterina Andronescu îl conduce), arată clar că în vara anului 2018 s-au înscris la Evaluarea Națională 150.603 elevi absolvenți de clasa a VIII-a. Dintre aceștia, la examen s-au mai prezentat 142.847, iar un număr de 105.109 candidați a obţinut medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) – 73,6% (rezultate Evaluarea Națională finale, după contestații).
150.603 – 105.109 = 45.494 (elevi nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională 2018, sesiunea iunie)
Procentual, din numărul total de înscriși, rezultatul reprezintă 30,21%, nicidecum 36%, iar din numărul total de prezenți, procentul reprezintă 31,85%.
Definiția Dezinformării
Dicționarul explicativ al Limbii Române DEX, semant de Academia Română, ediția 2016 revizuită și adaugită definește dezinformarea drept “faptul de a dezinforma”, adică “a informa (în mod intenționat) greșit”.
FOTO: Inscripția de la intrarea în clădirea Ministerului Educației Naționale/edu.ro
1 comment
Pai da, doamna vrea sa ne scoata pe noi tapi inspasitori pentru toate nereusitele. Eu sunt profesor de romana de gimnaziu, iar anul trecut am avut cred 22 de elevi care au sustinut EN, dintre care unul singur a luat sub 5, avand de asemenea si doua note de peste 9. Acestea sunt performante in situatia in care scoala este din mediul rural si doar cativa din clasa se meditau cu o colega pensionara. Doamna abia asteapta sa ne faca pe noi totalmente responsabili pentru rezultatele elevilor in conditiile in care, cel putin la tara, multi au niste situatii sociale grave(abandonati pe la rude, saracie lucie, violenta in familie etc). Noi nu avem psiholog in scoala, asistenta sociala din primarie face ce poate, Protectia copilului nu are ce face si tot asa.