Ministrul Educației, după doi ani de mandat: Nu prea înțeleg de ce fug copiii de matematică. Mie mi-a plăcut matematica, dar probabil că este ceva acolo

2.258 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei – G4Media
Ministrul Educației, Ligia Deca, a spus într-un interviu pentru adevărul.ro că nu prea înțelege de ce fug copiii de matematică. „Mie mi-a plăcut matematica, dar probabil că este ceva acolo, apropo de grad de abstractizare versus utilitate percepută”, a declarat aceasta.

Ligia Deca a precizat că trebuie schimbată și abordarea la clasă: „E nevoie să vezi cum el (elevul – n.red) filtrează un fenomen din viața reală prin sistemul de cunoștințe pe care l-a acumulat la școală și cum reușește să utilizeze cunoștințele teoretice în practică. Asta testăm, de exemplu, la PISA. Asta încercăm să testăm la testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Încercăm din ce în ce mai mult ca Evaluarea Națională de clasa a VIII-a și bacalaureatul să meargă în aceeași direcție. Pentru asta trebuie să schimbăm și abordarea la clasă.”

„Discutam chiar zilele trecute cu cei de la Aspire Teachers care îmi povesteau de un proiect în care încearcă să schimbe modul în care se predă matematica, pentru că pare a fi una dintre disciplinele de care, din păcate, copiii fug. Nu prea înțeleg de ce fug. Mie mi-a plăcut matematica, dar probabil că este ceva acolo, apropo de grad de abstractizare versus utilitate percepută”, a completat ministrul Educației.

Trist este că majoritatea orelor de matematică au ca scop învățarea unor algoritmi care mai departe duc la promovabilitatea unui examen”, spune profesorul de Matematică Flavian Georgescu în emisiunea „Sfatul Profesorului” de la Național FM, în colaborare cu educatieprivată.ro

  • În 2022, Ligia Deca, ce a preluat fotoliul din poziția de consilieră a lui Klaus Iohannis pe probleme de educație și de coordonatoare a proiectului prezidențial „România educată”. În iunie 2023, Ligia Deca a anunțat pe Facebook că s-a înscris în Partidul Național Liberal și a publicat mai multe fotografii de la o ședință de partid la filiala Sector 6, în care s-a înscris și i-a mulțumit șefiului filialei, Ciprian Ciucu. Potrivit surselor Edupedu.ro, Deca viza de atunci o candidatură la viitoarele alegeri parlamentare.
Despre Matematică

Matematica este percepută, în general, de elevi ca fiind aridă, neprietenoasă și fără utilitate publică, potrivit unui document al Ministerului Educației publicat în Monitorul Oficial. Informația apare în nota de prezentare a disciplinei opționale „Matematica în natură și artă”, făcându-se referire la situația actuală. Este pentru prima dată când instituția recunoaște acest lucru într-un document oficial.

Gabriel Ciora, profesor de Matematică la Școala Gimnazială din Giarmata, a declarat, pentru TVR Info, că „nu trebuie să fie o sperietoare nici matematica, nici profesorul care o predă”. Declarația a fost făcută după ce au fost publicate rezultatele inițiale de la Evaluarea națională 2024.

„Nu trebuie să fie o sperietoare nici matematica, nici profesorul care o predă. Clasa a VIII-a ar trebui să fie cumva o clasă în care să fie o recapitulare a cunoștințelor acumulate în casele anterioare. Recapitularea aceasta trebuie să o faci în afara programului școlar. De asta foarte mulți apelează a meditații”, a spus cadrul didactic.

Mihaela Zaman, profesoară de matematică, a spus la emisiunea „Educația la putere” (TVR 2) că „eu văd greu și să duc un copil de la 3-4 la 5-6, cum este foarte greu să duc și un copil de la 9 la 10”. Aceasta a menționat ca fiecare cadru didactic „să găsească în fiecare elev targetul și nivelul maxim. Adică avem într-o clasă elevi care pot atinge maximum șapte și atunci trebuie să îi facem să ajungă la maximul lui.”

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în acest sistem de dopaj”, spune profesorul Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI UB), într-o emisiune la televiziunea publică difuzată pe 4 aprilie.

„Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj”, este de părere Gramatovici, conferențiar universitar și fost decan al facultății, care spune că în acest punct meditațiile înseamnă „antrenamente din acelea să visezi soluțiile la probleme”.

Dumitru Tudosoiu, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Argeș, a declarat, după ce 52% din elevii de clasa a VIII-a nu au luat 5 la simularea probei la Matematică (EN), faptul că profesorii „au uitat cumva că meseria se face la clasă și nu la meditație, chiar dacă la meditație e plătită mai bine”. „Am să zgudui un pic această chestiune, că așa trebuie făcut, și sunt în plină desfășurare a unor modificări în graficul de inspecție cu toți colegii mei”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute la Argeș TV.

Edupedu.ro a scris că peste 18.000 de elevi buni la Matematică în clasa a IV-a, în 2015, au intrat în „declin” în gimnaziu și au luat sub 5 la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, în 2019, conform unui raport oficial. Este vorba despre raportulul privind Rezultatele Evaluării Naționale de la clasa a VI-a pentru Matematică și Științe, publicat de Centrul Național de Evaluare și Examinare din subordinea Ministerului Educației.

Pentru elevii care la probele de la Evaluarea Națională de clasa a IV-a din 2015 au rezolvat corect peste 50% dintre itemi, dar la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a din 2019 au obținut o medie sub 5 (în această situație au fost 18731 elevi dintre cei 105495 elevi pentru care există înregistrate rezultatele în ambele baze de date), declinul s-a produs între clasele a IV-a și a VI-a și nu a mai fost recuperat până la finalul clasei a VIII-a.” – potrivit raportului.

Citește și:
Flavian Georgescu, profesor de matematică: Ordinea nu e să îi învățăm pe elevi să calculeze integrale, ci mai întâi să îi învățăm de ce trebuie să învețe integralele. Îi vom câștiga pe elevi, le vom arata utilitatea și chiar frumusețea matematicii
Trist este că majoritatea orelor de matematică au ca scop învățarea unor algoritmi care mai departe duc la promovabilitatea unui examen, spune profesorul Flavian Georgescu: Scopul matematicii este să te învețe să gândești rațional, obiectiv. Această disciplină nu are legătură cu învățatul pe de rost
La Matematică și Științe ale naturii, elevii trebuie implicați direct în procesul de învățare, nu prin simpla observare a experimentelor efectuate de învățător sau prin observare de imagini – scrisoare metodică pentru învățători
Profesorii de matematică pot să folosească la clasă demonstrațiile interactive, instruirea diferențiată și învățare bazată pe problematizare, colaborare și discuție – recomandare a Ministerului Educației

5 comments
  1. Copiii fug de la ore în general , nu doar de la matematica și acest caz se datorează stilului învechit de predare care a rămas de câțiva ani. Aceștia dacă ar avea un profesor interesant, care sa glumească cu ei și sa le predea mai frumos, nu doar sa scrie ca robotii , ar aprecia orele . Aceștia vor și joculețe pe baza lecției ( măcar un joc creativ pe modul). Pe scrut dacă orele ar fi mai interesante și atractive, elevii ar veni la ore mai des cu placere și fără frica de a fi criticați sau înjositi de profesori în fata celorlalți colegi ai sai.

  2. Să asistați la 3 ore successive la aceeași clasă ca să înțelegeți! Să fie și o clasă de la care sunt așteptări mari. Apoi să vă cruciți! Dar veniți neanunțată și fără alai și să plecați pe gânduri și fără poze cu copiii. Întrebați și cum e ajutat un copil absent 2 zile, in fiecare având matematică. Intrebați -i și dacă știu ceva despre probabilități. Verificați dacă proful de-a 5-a a stat de vorbă în detaliu în august despre copiii preluați de la a 4-a sau daca are copilul vreun raport de progres și recomandări de la învățător.

  3. Este absolventa a specializarii Navigatie din UMC, nu Arhitectura navala. Eventual fuge de pe nava, nu din santierul naval.

  4. buna ziua, Doamnă ministru, …
    Observ că citiți unele comentarii la articole… lucru de apreciat.
    Adică, va pasa de ce zice lumea..
    Dacă nu, înseamnă că există o coincidență extraordinară in gânduri…
    Chiar doriți alte opinii sau este o întrebare retorică, sa nu ne hazardam…
    Nu aveam de gând să vă interpelez public ..
    Nu aveam de gând să iau în considerare acest mijloc virtual de comunicare…. dar, de ce nu…V- am adresat o petiție in 2 iulie anul acesta… Pe atunci nu eram cititor sau comentator pe rețele de socializare….
    Între timp am devenit …
    Ați perceput și tratat petiția mea cu cinci rânduri în care m-ați trimis la inspectorat …
    A doua petiție, la fel in 28 august . la ambele mi s-a răspuns, la ambele cu cate doua luni după…
    De ce așa se rezolva o trimitere de la minister ?…. Despre simplitatea petiției … dacă vreți intru chiar acum in subiect sau mai temporizez un pic……
    In prima petitie am spus așa, la un moment dat … (căci eram plina de speranță, repet….), scuzandu- mă, ….” mă adresez in legătură cu un subiect care cu siguranță, “. până la dvs ” putea fi rezolvat….
    Nu a fost, nici acum…nici “după ” dumneavoastră.
    Așa că acum am timp sa comentez pe edupedu…
    Copiii fac asta pentru că pot să facă asta…..sa fugă de asumare…pt că așa au văzut că este soluția care merge cel mai repede.. .:)). Daca îl lași, copilul fuge…. cum zic americanii…”the easy way”….
    zi frumoasă!

  5. Nici noi nu prea intelegem de ce un om fuge de santierul naval si ajunge cel mai arogant si incompetent ministru al educatiei.

    Profi ca cei de la Aspire Teachers ar fi trebuit sa conduca la minister si sa faca reforma, nu politruci specialisti in limbaj de lemn ca Deca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like