Ministerul Educației nu lămurește transformarea excepției doctoratelor la frecvență redusă în regulă, pentru mare parte din studiile doctorale / Instituția invocă generic schimbarea legii și apariția doctoratelor profesionale, pe lângă cele științifice

7.170 de vizualizări
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com
Creșterea masivă a numărului de locuri la studii de doctorat cu frecvență redusă, în anul universitar 2024-2025, este explicată de Ministerul Educației prin schimbarea legislației pentru învățământul superior și introducerea doctoratului profesional, potrivit informațiilor transmise de instituție la solicitarea Edupedu.ro. Ministerul nu lămurește, însă, care este anume temeiul trecerii „la pachet” a locurilor care anul trecut erau la buget, cu bursă în setul de locuri destinate studiilor cu frecvență redusă, așa cum Edupedu.ro a semnalat la sfârșitul lunii iulie, în condițiile în care legislația prevede că acestea din urmă ar trebui să fie, în continuare, o „excepție”.

Ministerul transmite, în răspunsurile către Edupedu.ro, că anul trecut au fost repartizate universităților 1.652 de locuri la forma de învățământ IF/IFR fara bursă, „în timp ce, pentru anul universitar 2024 – 2025, numărul de locuri pentru studii universitare de doctorat fără bursă este 1.625 (în scădere față de anul trecut)”. 

ME precizează că, în repartizarea cifrelor de școlarizare, pentru ciclul de studii universitare de doctorat „au fost defalcate locurile alocate general în locuri ‘IF cu bursă’ și ‘IFR fără bursă’”.

Instituția precizează că, dacă anul trecut locurile au fost stabilite conform vechii Legi a educației naționale din 2011, pentru anul acesta temeiul legal este Legea învățământului superior 199/2023. Aceasta introduce o diferență între doctoratul științific, care poate fi organizat doar la forma de învățământ cu frecvență, respectiv doctoratul profesional, posibil în toate domeniile. 

  • În acest context, Ministerul Educației arată: „Coroborând prevederile menționate anterior, reiese faptul că studiile universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență pot face parte atât din categoria doctorat științific, cât și din categoria doctorat profesional, în timp ce pentru forma de învățământ cu frecvență redusă studiile universitare de doctorat se încadrează doar la categoria doctorat profesional”.

La sfârșitul lunii iulie, Edupedu.ro a relatat că locurile la studii doctorale cu frecvență redusă, care până acum erau excepții, rămân excepție doar în teorie. Aceasta deoarece, în anul universitar 2024-2025, locurile la frecvență redusă depășesc ca număr, adesea, numărul de studii doctorale cu frecvență, în contextul introducerii noului doctorat profesional, a cărui acoperire fusese extinsă cu doar o lună în urmă. – Vezi relatarea pe larg aici

Edupedu.ro semnala, atunci, că și noua lege prevede că studiile de doctorat se pot organiza „de regulă” la forma cu frecvență și „prin excepție” la forma cu frecvență redusă. Răspunsurile transmise acum de minister nu lămuresc de ce „excepția” nu mai e „excepție”, arătând doar studiile de doctorat științific sunt posibile doar la frecvență, iar cele de doctorat profesional se pot face fie la frecvență, fie la frecvență redusă. 

Despre alocarea locurilor către universități, Ministerul Educației precizează:

  • Ministerul Educației a repartizat fiecărei instituții de învățământ superior de stat cifrele de școlarizare pe cicluri de studii (licență/master/doctorat), cu indicarea destinațiilor, respectiv a formelor de organizare (amintim spre exemplu: Locuri repartizate statistic, rromi, domenii prioritare de dezvoltare ale României, absolvenți de licee situate in mediul rural, locuri pentru carieră didactică în învățământul preuniversitar, master didactic etc.). Pentru ciclul de studii universitare de doctorat au fost defalcate locurile alocate general în locuri „IF cu bursă” și „IFR fără bursă”, în contextul prevederilor legale menționate la punctele anterioare.
  • În temeiul autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice, fiecare instituție de învățământ superior a decis alocarea internă a locurilor finanțate de la bugetul de stat, conform misiunii și strategiei proprii, Ministerul Educației neavând atribuții privind prioritizarea domeniilor sau formelor de învățământ la nivelul fiecărei instituții de învățământ superior.”
Răspunsurile Ministerului Educației, integral:

Întrebare: Potrivit datelor prezentate de o serie de universități, în anul universitar 2024 – 2025 crește considerabil numărul de locuri la studii doctorale cu frecvență redusă. Acest lucru se întâmplă deși, conform LEGII 199 și Regulamentului privind studiile universitare de doctorat publicat la începutul acestuia an, precum și absența unor reguli detaliate privind organizarea doctoratului profesional, doctoratul științiifc și cel profesional se realizează “de regulă” la forma cu frevență și doar excepție la „frecvența redusă” . Care este explicația acestui fenomen?

Ministerul Educației: Prin HG nr. 403/2023 privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat în anul universitar 2023 – 2024, au fost alocate 3.336 de locuri pentru studii universitare de doctorat, iar pentru anul universitar 2024 – 2025 au fost alocate, conform HG nr. 499/2024 privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat, 3.420 locuri pentru cel de al III-lea ciclu de studii universitare.

Totodată, menționăm că pentru anul universitar 2023 – 2024 au fost repartizate instituțiilor de învățământ superior 1.652 de locuri la forma de învățământ IF/IFR fara bursă, în timp ce, pentru anul universitar 2024 – 2025, numărul de locuri pentru studii universitare de doctorat fără bursă este 1.625 (în scădere față de anul trecut). 

De asemenea, este important de precizat faptul că cifra de școlarizare pentru anul universitar 2023 – 2024 s-a fundamentat pe prevederile Legii Educației Naționale nr. 1/ 2011, în timp ce repartizarea cifrei de școlarizare aferente anului universitar 2024 – 2025 se fundamentează pe prevederile Legii Învățământului Superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, Conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare şi permit dobândirea unei calificări de nivelul 8 din EQF/CEC şi din CNC. De asemenea,art. 61 alin. (6) din legea în vigoare statuează faptul că programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:

  1. doctoratul ştiinţific, a cărui finalitate este producerea de cunoaştere ştiinţifică originală, relevantă internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, organizat numai la forma de învăţământ cu frecvenţă. Doctoratul ştiinţific este o condiţie pentru cariera profesională în învăţământul superior şi cercetare;
  2. doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învăţământul universitar dual, a cărui finalitate este producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate.

Un alt aspect legal luat în considerare este faptul că pentru forma de învățământ cu frecvență, activitățile de învățământ și/sau de cercetare sunt programate pe întreaga durată a unei zile, aproximativ uniform distribuite săptămânal/zilnic pe parcursul semestrului și care presupune întâlnirea studenților cu cadrele didactice și de cercetare în spațiul universitar, în timp ce pentru forma de învățământ cu frecvență redusă activitățile sunt programate în mod compact și periodic, presupunând prezența fizică în spațiul universitar a studenților și cadrelor didactice de predare, completate de alte mijloace de pregătire specifice învățământului la distanță, precum cele realizate prin intermediul unor resurse electronice, informatice și de comunicații specifice.

Coroborând prevederile menționate anterior, reiese faptul că studiile universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență pot face parte atât din categoria doctorat științific, cât și din categoria doctorat profesional, în timp ce pentru forma de învățământ cu frecvență redusă studiile universitare de doctorat se încadrează doar la categoria doctorat profesional.

Întrebare: În cazul că toate locurile care până acum erau alocate “ cu frecvență, fără bursă” trec acum la “cu frecvență redusă”, care este temeiul acestei măsuri?

Ministerul Educației: Așa cum am precizat la punctul anterior, cadrul legal pe care s-au fundamentat cele două Hotărâri de Guvern prin care este alocată cifra de școlarizare pentru anii universitari 2023 – 2024 și 2024 – 2025 este diferit. În timp ce pentru primul act normativ temeiul legal a fost LEN 1/2011, pentru cel de al II-lea fundamentarea s-a făcut pe prevederile Legii Învățământului Superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, dacă potrivit LEN 1 /2011 era posibilă organizarea studiilor universitare de doctorat la forma de invățământ cu frecvență cu bursă sau fără bursă, în Legea nr. 199/2023 este statuat la art. 63 alin. (5) faptul că „granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvență redusă”. Rezultă, așadar, că potrivit legislației în vigoare locurile alocate de la bugetul de stat pentru forma de învățământ cu frecvență sunt doar cu bursă.

Totodată, facem mențiunea că în baza autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice, instituțiile de învățământ superior au pârghii legale pentru aplicarea art. 63 alin. (2) din Legea nr. 199/2023 cumodificările și completările ulterioare, care statuează că „finanțarea studiilor de doctorat poate fi realizată și de persoane juridice de drept privat sau de institute de cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract cu instituția de învățământ superior”, iar în acest context pot scoate la concurs și școlariza studenți doctoranzi la forma de învățământ cu frecvență și fără bursă exclusiv pe locuri cu taxă.

Pentru granturile acordate de la bugetul de stat, întrucât nu există cadru legal pentru a da curs solicitărilor de a distribui locuri „cu frecvență, fără bursă”, Ministerul Educației respectă prevederile legislației în vigoare.

Întrebare: În condițiile în care regulile pentru organizarea studiilor doctorale cu frecvență / cu frecvență redusă sunt stabilite acum de către fiecare universitate în parte, cum este verificată buna desfășurare a studiilor doctorale “ cu frecvență redusă”?

Ministerul Educației: Având în vedere că și în anii precedenți instituțiile de învățământ superior au beneficiat de cifra de școlarizare pentru ciclul III de studii universitare – doctorat – la forma de învățământ „cu frecvență redusă” și ținând cont de faptul că autonomia universitară este garantată prin Constituția României și se exercită cu condiția asumării răspunderii publice și în limitele legislației naționale în vigoare, iar răspunderea publică obligă fiecare instituție de învățământ superior, de stat, particulară sau confesională particulară:

– să respecte legislația în vigoare, carta proprie și politicile naționale și europene în domeniul învățământului superior;

– să aplice și să se supună reglementărilor în vigoare referitoare la asigurarea și evaluarea calității în învățământul superior

și

– să asigure eficiența managerială și eficiența utilizării resurselor, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, și a cheltuirii fondurilor din surse publice, conform contractului instituțional,

opinăm că universitățile au toate pârghiile legale necesare asigurării calității activităților din cadrul instituției de învățământ superior indiferent de ciclul de studii sau forma de învățământ.

Întrebare:  Această împărțire IF/IFR pentru fiecare universitate a fost stabilită de Minister și transmisă ca atare fiecărei universități?

Ministerul Educației: Pentru anul universitar 2024 – 2025, stabilirea cifrei de școlarizare pentru toate ciclurile de studii (inclusiv pentru studii universitare de doctorat), pentru toate instituțiile de învățământ superior de stat, s-a efectuat prin HG nr. 499/2024 privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat. Urmare a adoptării acestei hotărâri, Ministerul Educației a repartizat fiecărei instituții de învățământ superior de stat cifrele de școlarizare pe cicluri de studii (licență/master/doctorat), cu indicarea destinațiilor, respectiv a formelor de organizare (amintim spre exemplu: Locuri repartizate statistic, rromi, domenii prioritare de dezvoltare ale României, absolvenți de licee situate in mediul rural, locuri pentru carieră didactică în învățământul preuniversitar, master didactic etc.). Pentru ciclul de studii universitare de doctorat au fost defalcate locurile alocate general în locuri „IF cu bursă” și „IFR fără bursă”, în contextul prevederilor legale menționate la punctele anterioare.

În temeiul autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice, fiecare instituție de învățământ superior a decis alocarea internă a locurilor finanțate de la bugetul de stat, conform misiunii și strategiei proprii, Ministerul Educației neavând atribuții privind prioritizarea domeniilor sau formelor de învățământ la nivelul fiecărei instituții de învățământ superior.

Întrebare: Au existat instituții de învățământ superior care au cerut clarificări sau care au exprimat nemulțumiri față de acest fenomen, în acest sezon de înscrieri la studii doctorale?

Ministerul Educației: Au fost solicitate clarificări din partea a două instituții de învățământ superior, cărora Ministerul Educației le-a raspuns punctual pe respectivele clarificări.

Citește și:
EXCLUSIV Studiile de doctorat cu frecvență redusă nu mai sunt excepție, ci regulă din anul 2024-2025, în pofida prevederilor legii / Locurile la buget, fără bursă, trec la studii cu frecvență redusă, conform cifrelor de școlarizare decise de Ministerul Educației

Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Țării cât mai mulți doctori!
    Doctoratul ar tb sa existe doar in cercetare. Să aducă o idee noua, o teorie nouă, să inoveze ceva, să descopere ceva ce nu mai există,……
    Cele mai multe teze de doctorat sunt compuneri pe mai multe pagini, lipsite de conținut și plus-valoare.

  2. Se ieftinesc doctoratele. Daca dureaza mai putin costa mai putin. Astfel orice politician isi poate permite un doctorat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
ANOSR

Studenții Universității Maritime din Constanța discută astăzi cu rectorul Universității Politehnica din București. Aceștia se opun unei posibile desființări a Universității Maritime

Studenții Universității Maritime din Constanța se întâlnesc astăzi, 16 noiembrie 2022, cu Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica din București (UPB), după ce presa din Constanța a anunțat negocieri de fuziune…
Vezi articolul

Studenții pot întreba “cărțile vii” tot ce vor să știe, în Biblioteca Vie de la Cluj-Napoca. Printre specialiștii cărora tinerii sunt chemați să le adreseze întrebări sunt profesorii Daniel David, Andrei Miu, medicii Andreea Cătană, Constantin Ciuce

Studenți ai UMF “Iuliu Hațieganu” și ai altor universități, precum și medici rezidenți pot participa sâmbătă, 26 martie, la evenimentul Biblioteca Vie, unde vor putea sta de vorbă personal cu…
Vezi articolul
Marian Preda

INTERVIU Marian Preda, rectorul Universității din București: Doctoratele și mai ales abilitarea au consecințe în promovare și în salarii. Cum să-i întrebi pe oameni: vreți să hotărâți singuri cui dați doctoratele și abilitarea, fără să fiți verificați?

Universitatea din București va discuta “la toamnă, după ce ne terminăm urgențele, în Senat” propunerea Consiliului Rectorilor de a organiza un referendum pe tema eliminării Ministerului Educației din procedura de…
Vezi articolul

VIDEO Primarul din Ploiești în faţa premierului Dăncilă, către studenți: Avem nevoie de competență și meritocraţie, sunt sigur că nu veţi avea probleme cu gramatica şi topica limbii române

Primarul din Ploieşti, Adrian Florin Dobre, le-a spus studenţilor că pentru a-şi dezvolta profesia pentru care se pregătesc şi pentru a-şi dezvolta ţara este nevoie de competenţă şi meritocraţie, potrivit…
Vezi articolul